Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Fortell meg om bomullsproduksjon!

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-03-18, 09:40   #1
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.101
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fortell meg om bomullsproduksjon!

Jeg har nettopp lest Erika Flatlands Sovjetistan, og der er det mye trist (og spennende og fint, for den del) å lese, men en av tingene som gjorde inntrykk på meg er de økologiske katastrofene det sovjetiske prosjektet for å produsere bomull i Sentral-Asia har medført. Både vannmengdene som kreves, samt behovet for sprøytemidler, har medført ubotelig skade og ødelagt for mer bærekraftige livsgrunnlag. Jeg vet og har visst, selvsagt, at bomullsproduksjon er problematisk, men det ble veldig konkret plutselig.

Spørsmålet mitt er: For at det ikke bare skal bli "huff så fælt":
- Finnes det god og bærekraftig produksjon av bomull i særlig store kvanta?
- Hvor finner man i så fall det?
- Finnes det noen måte å holde kjedene ansvarlige for produksjonen av bomullen de bruker? Finnes det sertifiseringsordninger som det er litt hold i?
- Er det noen kjeder som har kommet lengre enn andre på dette?

Og så vet jeg selvsagt at det viktigste er å ikke kjøpe mer klær enn man har bruk for, være flink på gjenbruk og arv og så videre.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-18, 10:03   #2
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.359
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortell meg om bomullsproduksjon!

Jeg har ikke tid til å rote fram lenker nå, men bomull er tricky. Vannmengden som går med får man ikke gjort noe med, uansett om produksjonen er etisk og økologisk. I tillegg er visst bomull svært utsatt for skadedyr, så om man ikke skal bruke kjemisk pest control, blir produksjonen liten og gir lite inntekt. Da må man igjen bruke mer dyrkbar mark, som kunne vært brukt til matproduksjon. I tillegg er kjemikaliene man behandler bomullen med veldig skadelig (både på markene og i fabrikken), og krever godt beskyttelsesutstyr, som svært få har.

Så svaret er vel at bomull er "huff så fælt", nesten uansett.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-18, 10:06   #3
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.359
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortell meg om bomullsproduksjon!

Her er hvertfall en rapport som har tunge aktører bak seg: http://www.sustainablecottonranking.org/

HM kommer ok ut, faktisk. Problemet med kjedene er at det kun er deler av kolleksjonen deres osm er laget med etisk økobomull, og da ofte i et design som ikke appelerer særlig bredt. Hippikolleksjonen deres, liksom.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-18, 13:26   #4
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fortell meg om bomullsproduksjon!

Jeg var på et foredrag for noen år siden med ei norsk dame som hadde forsøkt å lage et klesmerke basert på økologisk bomull dyrket i India, i nær kontakt med bøndene som leverte bomullen. Hennes konklusjon var noe sånt som at det var såpass vanskelig å få til etisk bomullsproduksjon at det var mer økologisk å fremme gjenbruk av klær enn å lage nye...

En kinesisk film og bomullsdyrking og klesproduksjon, Cotton, gjorde sterkt inntrykk for noen år siden.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-18, 13:42   #5
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortell meg om bomullsproduksjon!

Både KappAhl og Cubus er med i Better Cotton Initiative; https://bettercotton.org/
KappAhl har i hvert fall veldig fokus på bærekraft, og det passer meg fint siden jeg stadig finner noe der.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no