Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

3 måneder til jul, men hva med en "ideer til kalendergaver-tråd"?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-09-07, 21:45   #1
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.323
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

3 måneder til jul, men hva med en "ideer til kalendergaver-tråd"?

Dere som fyller kalender selv, alle har vel noen gode ideer, og faste ting, men det er fint med inspirasjon fra andre kanskje? Og alle vil vel være ut i GOD tid...hehe


Her er noe av det jeg gjør eller har gjort:

De får oftest noe godteri på lørdagen (kanskje en liten sjokoladenisse eller kjærlighet).
Så har vi flere faste bakeaktiviteter, lussekatter, pepperkaker (der blir det tre "dager", lage deig, steke, så pynte pepperkakehus) og en eller to andre julekaker.
Litt "nyttig": Noen sokker/penstrømper og truser blir det alltids, eller fleecehansker/pannebånd, eller strikker/hårklyper.
Hente juletre en dag (er noen i byen som har fint opplegg rundt å hogge eget tre) og pynte det på lillejulaften.
Hvis det er noe teater/kino/forestilling vi likevel skal på legger vi billettene i den dagen.
Så er det litt leketing. Kan være ballonger, såpebobler, faregstifter/tusjer, klistremerker, perler...
Hender jeg deler opp et puslespill, noe lego ting (jeg må bygge selv for å få riktig biter til riktig tid )
Julaften prøver jeg å ha noe litt spesielt. Et år fikk de en "pop-up-bok" med julefortellingen. I år får de to eldste et lite julebroderi for barn jeg fant på nettet, må pønske på noe til 3 åringen der da.

Jeg må sitte med kalender og turnusen min når jeg skal finne ut hva de skal få når... Litt dumt å bake etter skolen hvis jeg har kveldsvakt. Jeg synes det er moro å finne på ting...
Bortsett fra det med hårting, og slik så er det ideer til både gutt og jente.

Noen med andre lure fyllegaver?

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-07, 21:52   #2
Beckett
Fornøyd
 
Beckett sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.556
Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: 3 måneder til jul, men hva med en "ideer til kalendergaver-tråd"?

Her skal jeg jammen følge med, for i år blir det kalender på eldstemann (og dermed også minsten, når jeg tenker meg om - han er jo da nesten året og vil selvsagt også pakke opp noe).

Akkurat nå har jeg ingen tips, hodet mitt er nok mest klar for senga, men jeg får komme sterkere tilbake.

__________________
05 07

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-07, 21:52   #3
Beckett
Fornøyd
 
Beckett sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.556
Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: 3 måneder til jul, men hva med en "ideer til kalendergaver-tråd"?

Fyllegaver, du. Knis.

__________________
05 07

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-07, 22:02   #4
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 3 måneder til jul, men hva med en "ideer til kalendergaver-tråd"?

Barna:

Godis på lørdag og søndag.

Kul blyant/Viskelær/linjal/ blyantspisser osv
Smykke/armbånd/stash
Ballong
crocs-pyntedingser
Hårspenner/strikk/bånd
Lipsyl
Julekort (Så skriver vi julekort den dagen)
søt skrivebok/notisblokk
Kakeformer
Hobbysaker (som vi lager julegaver av en dagen)
Julehefte
Klistremerker
Minikosedyr
Album med bilder av kjente
Magneter


Til Sambo:

Øl på lørdager
Tippekuppong på søndager
Flaxlodd
Sokker
Smykke
brent cd
crocspynt
(og crocs da...)
julekort
tyggis
gavekort på massasje + alt mulig annet man kommer på
Kopp (for å ha på jobb)
lue
Slips

__________________
~Maybe it's time to heal~

Sist redigert av Kirsebær : 25-09-07 kl 22:07.
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-07, 22:08   #5
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 3 måneder til jul, men hva med en "ideer til kalendergaver-tråd"?

Jeg har ferdige lister liggene i veska, men orker ikke hente. Kan fylle inn senere.

Men sambo får flaxlod flere dager, og sokker flere dager i hvertfall.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-07, 22:12   #6
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: 3 måneder til jul, men hva med en "ideer til kalendergaver-tråd"?

Kalendergave som er garantert suksess er prompeputer.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-07, 22:30   #7
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 3 måneder til jul, men hva med en "ideer til kalendergaver-tråd"?

Oh my god. SKal vi begynne å tenke på dette allerede??

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-07, 22:32   #8
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 3 måneder til jul, men hva med en "ideer til kalendergaver-tråd"?

:graver seg ned og går i hi:
Vekk meg når det er over!

Det er jo en fin liste, masse gode tips og slikt; men allerede nå?

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-07, 22:34   #9
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.323
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: 3 måneder til jul, men hva med en "ideer til kalendergaver-tråd"?

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Til Sambo:

Øl på lørdager
Tippekuppong på søndager
Flaxlodd
Sokker
Smykke
brent cd
crocspynt
(og crocs da...)
julekort
tyggis
gavekort på massasje + alt mulig annet man kommer på
Kopp (for å ha på jobb)
lue
Slips

hehe... Det hadde jeg glemt... jeg hadde kalender til gubben før (da vi var nyforelsket... )
En gang hadde jeg en søt julefortelling (lurer på om det var noe mummitroll)som han fikk et avsnitt hver dag (da var han på båt den desember, så mye annet var utelukket)
Har også hatt "belønning": slippe oppvask (for vi hadde oppvaskmaskin)
massasje, gå tur, slippe bleieskift (noe han aldri har hatt sansen for...)

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-07, 22:36   #10
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.794
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: 3 måneder til jul, men hva med en "ideer til kalendergaver-tråd"?

Opprinnelig lagt inn av Mandarin, her.

Oh my god. SKal vi begynne å tenke på dette allerede??



Dere er jammen tidligere ute enn handelstanden, og DE er tidlig ute!

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-07, 22:37   #11
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.323
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: 3 måneder til jul, men hva med en "ideer til kalendergaver-tråd"?

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

:graver seg ned og går i hi:
Vekk meg når det er over!

Det er jo en fin liste, masse gode tips og slikt; men allerede nå?

Var venninna mi som ligger "strandet" på føden med termin i desember som minnet meg på det....
Skal vekke deg 30. november jeg

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-07, 22:48   #12
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.799
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: 3 måneder til jul, men hva med en "ideer til kalendergaver-tråd"?

Jeg er en kjip mamma, som synes det er tull å bruke mange hundre kroner på kalendergaver rett før jul. Storesøster har kalender altså, men hun får ikke filmer, bøker og andre dyre ting i den, med mindre det er noe helt ekstra. Som regel vanker det en pepperkakeform den dagen vi skal bake. Ellers bruker vi mandariner, rosinesker, truser, hårspenner, ullsokker, en liten sjokolade, vi deler opp et puslespill eller en eske fargeblyanter, og gir en eller flere per dag osv. Egen julepynt er også stas.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-07, 08:04   #13
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.176
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: 3 måneder til jul, men hva med en "ideer til kalendergaver-tråd"?

Aha, kom på at det er mannens tur å lage kallender til meg i år.

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-07, 08:05   #14
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: 3 måneder til jul, men hva med en "ideer til kalendergaver-tråd"?

Vi har kastet oss av kjøpekarusellen og har opplevelseskalender med pølsegrilling ute, spillekveld, julegaveverksted, helgefrokost på en tirsdag, kveldsmat i turløypa etc. Vi startet i fjor og ungene er storfornøyde. Vi voksne også.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-07, 08:11   #15
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 3 måneder til jul, men hva med en "ideer til kalendergaver-tråd"?

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Vi har kastet oss av kjøpekarusellen og har opplevelseskalender med pølsegrilling ute, spillekveld, julegaveverksted, helgefrokost på en tirsdag, kveldsmat i turløypa etc. Vi startet i fjor og ungene er storfornøyde. Vi voksne også.


Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-07, 08:13   #16
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 3 måneder til jul, men hva med en "ideer til kalendergaver-tråd"?

Jeg skal handle alle kalendergavene her, tror jeg. Genialt, egentlig. Skal snart få begynt på den, tenker jeg.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-07, 08:15   #17
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.002
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: 3 måneder til jul, men hva med en "ideer til kalendergaver-tråd"?

I fjor fikk mine penger ca 1/3 av dagene. De samla vi opp og sendte til Leger uten grenser. I år tenkte jeg å utvide til penger ca halvparten av dagene eller mer. De var litt skuffa der og da de dagene de fikk penger i fjor, men veldig fornøyde da de fikk takkebrev i januar. Jeg orker bare ikke å gi småting, og sokker og truser og sånt har de vanligvis ikke bruk for i desember (og det blir dyrt). Så jeg synes dette er ei god løsning.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-07, 08:17   #18
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: 3 måneder til jul, men hva med en "ideer til kalendergaver-tråd"?

Opprinnelig lagt inn av Mandarin, her.

Jo takk.

Vi kastet oss av julegavekarusellen for flere år siden og da ble det bare teit å tviholde på de unødvendige smågavene som ungene egentlig klarer seg fint uten.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-07, 08:21   #19
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 3 måneder til jul, men hva med en "ideer til kalendergaver-tråd"?

Her blir det en blanding av aktiviteter og små gaver.
Skal kjøpe en inn duplosett og fordele i mange små gaver (blir nok en brannstasjon elle en bondegård). Aktiviteter blir nok baking og juleverksted.

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-07, 08:58   #20
GeekyGirrrl
Nærmer seg
 
GeekyGirrrl sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.960
Blogginnlegg: 247
GeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: 3 måneder til jul, men hva med en "ideer til kalendergaver-tråd"?

Jeg kjøper noen små pakker med lego, i første pakken pakker jeg inn bruksanvisningen, neste dag får han første bilde i bruksanvisningen, dagen etter neste bilde osv... Til slutt så har han hele pakken montert ferdig.

I fjor var det mest gøy for samboer, da Biasen var knapt et og et halvt år... I år blir det sikkert kjekkere for dem begge...

På denne måten slipper jeg julekalender til sambo

__________________
To gutter, 05 og 10 og ei jente 17
GeekyGirrrl er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no