Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Svart arbeid, har du benyttet deg av det?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-10-06, 11:03   #21
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.082
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Svart arbeid, har du benyttet deg av det?

Jeg har vel det, i forbindelse med sporadisk dagmamma (en dag i ny og ne) og hjelp til bilen (litt mekking). Men i begge tilfellene er det gode venner av meg som har stilt opp, så jeg velger å kalle det en vennetjeneste. Jeg fikser pc'en deres og stiller opp det jeg kan også.

Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 11:07   #22
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Svart arbeid, har du benyttet deg av det?

Ja, det har jeg benyttet meg av. Svart dagmamma, av samme årsak som Tinetoff. Svart vaskehjelp, av samme årsak som Nenne.

Og barnevaktene har jeg ærlig talt ikke engang tenkt på.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 11:31   #23
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.951
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Svart arbeid, har du benyttet deg av det?

Jeg betaler venner som utfører arbeid for meg svart, og har ingen betenkeligheter med det. Om jeg hadde fått utført tjenester fra fremmede (som ikke er venners venner) så ville jeg hatt kvittering, for å sikre meg i tilfelle reklamasjon skulle bli nødvendig.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 11:36   #24
Katrin
Superaktiv
 
Katrin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Follo
Innlegg: 443
Katrin er litt kulKatrin er litt kulKatrin er litt kul
Standard

Sv: Svart arbeid, har du benyttet deg av det?

Jeg har svart vaskehjelp!

Katrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 11:37   #25
Ryli
lissom sjarmør
 
Ryli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.912
Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Sv: Svart arbeid, har du benyttet deg av det?

Jeg synes svart er en fin farge, jeg.
Så derfor har jeg svart dagmamma, og jeg har brukt svart rørlegger og elektriker. Men nå er jeg i krig med elektrikeren, så hva jeg gjør neste gang vet jeg ikke.
Han er en bekjent av en kompis, og er veldig dyktig i jobben. Men han kom aldri når han skulle. Som regel skulle han alltid komme grytidlig lørdag morgen. Jeg stod opp og ventet, så kom det en tekstmelding: "Kan dessverre ikke komme i dag pga. blabla … Kommer neste lørdag." Neste lørdag var det samme sak, hadde alltid mange fine unnskyldninger. Så toppet det seg helt en uke, det må ha vært i en ferie eller noe sånt, siden han hadde fri fra jobb. Da avlyste han på samme måte tre dager etter hverandre. Jeg ble så forbannet og ringte til ham med et ultimatum. "Nå har du en uke på deg. Er du ikke ferdig da, får jeg en annen til å gjøre det ferdig, og da får du ikke en krone mer av meg." Det gjenstod kanskje to, tre timers arbeid før alt var ferdig. Siden jeg skyldte ham litt penger for tidligere arbeid, regnet jeg med at det var pressmiddel nok til at han endelig skulle komme. Men han kom ikke da heller, så da fikk jeg noen til å gjøre det ferdig hvitt. Tre måneder etterpå fikk jeg en melding fra fyren om at jeg skyldte 6 500 kr. jeg svarte ham at de pengene gav du avkall på da du ikke kom og gjorde deg ferdig den gangen. Nå har det gått ett drøyt år, og det har endelig blitt stille på ham. Men i starten ringte han hele tiden og truet med at han skulle komme og hente det utstyret han hadde lagt ut for, og at jeg måtte skjønne at han hadde hatt masse utgifter som jeg selvfølgelig måtte dekke. Men jeg har faktisk ikke dårlig samvittighet. Han har fått en del penger underveis, og det dekker garantert de utgiftene han har hatt til materialer. At han ikke sitter igjen med mange kronene for selve jobben mener jeg han kun har seg selv å takke for. Etter månedsvis med frustrasjon og irritasjon og krangling hjemme fordi både jeg og frua ble irriterte og tok det ut på hverandre, er det ikke mer enn rett og rimelig.
Så i dette tilfellet er jeg glad arbeidet ble gjort svart og helt uten kontrakt av noe slag. For han kommer jo ingen vei, han. Og jeg har fått alt ferdig og er fornøyd med det.

Ryli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 11:42   #26
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Svart arbeid, har du benyttet deg av det?

Den eneste dagmammaen jeg benyttet i meget kort periode en dag pr.uke (hadde ikke full barnehageplass, og hun var venninne) betalte vi svart

En kollega av samboerer også snekker, og de gangene vi har hatt behov for snekker har de to byttet, dvs, samboer har jobbet en vakt for han

En annen venn er elektriker og de gangene vi har benytte han, har vi byttet jobb, jeg har gjort "data-greier " for han

Dette syntes jeg er greit å gjøre

Da storebror gikk hos dagmamma, hver dag i fire år, betalte vi hvitt, noe annet hadde vært uaktuelt

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 12:44   #27
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.801
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Svart arbeid, har du benyttet deg av det?

Vi fikk ikke barnehageplass til Storebror før han var to år, ergo måtte vi ha dagmamma. Hun tok betaling svart - og vi betalte henne uten et fnugg av dårlig samvittighet for det.

Jeg kan ikke i mine villeste fantasier tro at bønda vi har kjøpt ved av gjennom årene har oppgitt den inntekten... Jeg mener, vi har alltid betalt kontant, og aldri fått kvittering...

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 12:46   #28
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Svart arbeid, har du benyttet deg av det?

Vi hadde svart dagmamma til storesøster.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 13:35   #29
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.826
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Svart arbeid, har du benyttet deg av det?

Jeg vet neimen ikke. Jeg har ikke benyttet svart arbeid, men om mannen har gjort det aner jeg faktisk ikke. Er ikke sikker på hvilke regler som gjelder og om vennetjenestene hit og dit går inn under svart arbeid eller ikke.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 14:05   #30
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Svart arbeid, har du benyttet deg av det?

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Svart dagmamma, av samme årsak som Tinetoff.

Teofelia. Jeg har aldri hatt svart dagmamma av den enkle grunn at begge jentene fikk barnehageplass med en gang vi trengte det. (Men jeg er ikke så skinnhellig at jeg sier at jeg ikke ville tatt en svart dagmamma hvis det var det eneste barnepasstilbudet som var å oppdrive når jeg trengte det.)

Ellers ble jeg mer eller mindre tvunget av en rørlegger til å betale ham svart en gang. Det er vel hele min svarte karriere, tror jeg.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 14:15   #31
Kanutte
interlektuell
 
Kanutte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 976
Kanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Svart arbeid, har du benyttet deg av det?

Nei, det har jeg ikke. Håper jeg slipper å komme i en situasjon der jeg må benytte meg av det.

__________________
Tjo og hei

Kanutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 14:18   #32
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.905
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Svart arbeid, har du benyttet deg av det?

Jeg har hatt svart dagmamma. Hun ville ikke jobbe hvitt og jeg ville ha en dagmamma jeg kjente og gikk på akkord med prinsippene mine for det.

Jeg har selv jobbet svart, som lærervikar. Jeg skylder på at jeg var ung og uerfaren. Jeg ville ikke ha gjort det i dag.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 15:32   #33
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Svart arbeid, har du benyttet deg av det?

Selvfølgelig!
Det har da alle. Vennetjenester er hyggelig og bra, men likefullt svart arbeid.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."

Sist redigert av Elin : 20-10-06 kl 15:35. Årsak: hadde glemt en t
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 15:38   #34
gurgle
Inhabil
 
gurgle sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.569
gurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populær
Standard

Sv: Svart arbeid, har du benyttet deg av det?

Nei, det har jeg ikke.

__________________
-gurgle
gurgle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 15:40   #35
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Svart arbeid, har du benyttet deg av det?

Nei, det har jeg aldri benyttet meg av. Men vurderer sterkt en svart vaskehjelp.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 22:05   #36
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Svart arbeid, har du benyttet deg av det?

Ja - vennetjenester - bytting av arbeid.

Og jeg var engang dagmamma, svart. Den gang fantes det ikke "hvite" dagmammaer.

Og hadde vi slått til på tilbudet om to litauere da vi startet opp med belegningssteinen, hadde vinok vært ferdige for lenge siden, og det ville nok blitt billigere. Men vi legger stein selv, og gravingen ble altfor dyr ...

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 22:08   #37
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Svart arbeid, har du benyttet deg av det?

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Vennetjenester er hyggelig og bra, men likefullt svart arbeid.

Vennetjenester er bare svart arbeid så lenge det er en gjensidig forståelse av at man kan kreve en gjenytelse.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 22:22   #38
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.208
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Svart arbeid, har du benyttet deg av det?

Nei, det har jeg ikke. Men jeg innser at det kan komme av følgende:

a) Vi fikk barnehageplass med en gang permisjonstiden var over, og/eller

b) Vi har enda ikke eid bolig

Forresten kan det hende jeg jobber svart akkurat nå i skrivende stund. Jeg passer nabojenta som ligger og sover, og jeg har faktisk en avtale med naboene om at de skal passe Snuppa en gang vi trenger det. Jeg får ikke betalt altså.

IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-06, 00:49   #39
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Svart arbeid, har du benyttet deg av det?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Vennetjenester er bare svart arbeid så lenge det er en gjensidig forståelse av at man kan kreve en gjenytelse.

Tja, er det det?

Om du får hjelp av din manns kompis til å legge fliser på badet fordi han eier en flisleggerbedrift, og det blir billigere enn å hyre en ukjent, ja så er det svart arbeid. Han unngår bl.a. arbeidsgiveravgiften, skatten osv. som ellers ville tilfalt staten.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-06, 00:59   #40
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Svart arbeid, har du benyttet deg av det?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Vennetjenester er bare svart arbeid så lenge det er en gjensidig forståelse av at man kan kreve en gjenytelse.

Jeg mener at loven går enda lenger her. Jeg mener loven krever at dersom man gjør en jobb innenfor sitt eget yrke skal man betale moms av det det ville ha kostet selv om man jobber gratis. Snekrer snekkeren en veranda til sin gamle mor skal hun da betale moms ut fra den timesatsen han normalt tar og ut fra det antall timer han har brukt på jobben. I teorien altså. Jeg tror du skal leite lenger etter noen som virkelig gjør dette her.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no