Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Etisk dilemma, øl, penger eller ingenting

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Penger, øl eller hva?
Gir penger 36 41,38%
Kjøper øl 6 6,90%
Sykler tilbake på jobb 9 10,34%
Jeg gir ikke penger til rusmidler 36 41,38%
Deltakere: 87. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-09-18, 20:38   #61
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Etisk dilemma, øl, penger eller ingenting

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Men går en person som den som her beskrives under begrepet tigger?

For meg gjør hun ikke det. En tigger er en som omtrent lever av å tigge etter penger, mens dette var en person som spurte en tilfeldig forbipasserende i ren desperasjon. Selv om forskjellen er liten, så er den også stor.

Jeg syns faktisk ikke det er noen forskjell. En tigger er også desperat, gitt. Virkelig.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-18, 20:44   #62
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.456
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Etisk dilemma, øl, penger elller ingenting

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

jeg håper den lappen gjorde dagen hennes litt mindre bekymringsfull ifht vurderingen om hvilken uverdig, belastende eller kriminell handling hun skulle foreta seg for å få tak i penger..

Akkurat dette er noe av det viktigste og riktigste som er sagt i denne tråden.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-18, 22:07   #63
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.157
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Etisk dilemma, øl, penger eller ingenting

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Men går en person som den som her beskrives under begrepet tigger?

For meg gjør hun ikke det. En tigger er en som omtrent lever av å tigge etter penger, mens dette var en person som spurte en tilfeldig forbipasserende i ren desperasjon. Selv om forskjellen er liten, så er den også stor.

Selvfølgelig er hun en tigger. Man må ikke sitte på et gatehjørne med en kopp foran seg for å være tigger.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-18, 23:18   #64
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.920
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Etisk dilemma, øl, penger eller ingenting

Gir dere da penger/alkohol/røyk til rumenske tigger også?

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-18, 23:25   #65
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.157
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Etisk dilemma, øl, penger eller ingenting

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Gir dere da penger/alkohol/røyk til rumenske tigger også?

Jeg gjør ikke det, som jeg sa i et tidligere innlegg så er jeg så usikker på organiseringen/bakmenn til disse, og har valgt å avstå fra å gi. Nå er det ikke så mange av de her jeg bor, men har vært med varme klær, kaffe og mat til noen av de som satt på gata i iskulde.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-18, 09:56   #66
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Etisk dilemma, øl, penger eller ingenting

Jeg har ingen moralske skrupler/etiske betekninger med å gi penger/alkohol/røyk til trengende/tiggere. De legger seg ikke inn for avvenning fordi jeg sier nei en dag, det må mer motivasjon/andre faktorer enn det. Jeg føler meg heller ikke som en LANGER om jeg gir en utstrakt hånd nå og da. Når det gjelder tiggere på gata gir jeg som regel alltid til de som lager musikk/annen underholdning, det synes jeg gir mye stemning i gatebildet. Samt de som selger blad. Jeg gir ikke til rumenske tiggere pga usikkerhet mht organisert opplegg med bakmenn.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-18, 10:28   #67
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Etisk dilemma, øl, penger eller ingenting

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Gir dere da penger/alkohol/røyk til rumenske tigger også?

Jeg gir penger ja. Jeg gir ikke røyk eller alkohol til noen fremmede. Røyk riktignok fordi jeg ikke har, det hadde ikke plaget meg å gi.

Jeg gir nok oftest til rumenske tiggere. Man blir jo relativt godt "kjent" med de som sitter på samme sted hver dag. Hender jeg tar med klær og sånn også.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-18, 10:38   #68
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.283
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Etisk dilemma, øl, penger eller ingenting

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Gir dere da penger/alkohol/røyk til rumenske tigger også?

Ja. Dvs ikke alkohol, det har jeg sjelden med i veska, men har jeg cash gir jeg ofte til hun som sitter fast der jeg går til jobb, og sigg da jeg hadde det ga jeg alltid til omtrent alle som spurte. Kjøper kaffe og boller og sånt innimellom.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-18, 10:54   #69
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.790
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Etisk dilemma, øl, penger eller ingenting

Jeg ville gitt penger eller kjøpt øl hvis jeg hadde tid.
Og ja - det betyr noe at hun er kvinne - jeg er redd fulle, forsofne menn etter en episode for noen år tilbake, og ville nok ha skygget banen hvis det var en mann som var større enn meg som spurte.
Jeg pleier å gi penger i koppen til tiggere som sitter på gaten også hvis jeg har cash. Jeg kjøper alltid =Oslo, men bare en utgave av hver utgivelse.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-18, 13:11   #70
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Etisk dilemma, øl, penger eller ingenting

Jeg har vært ute for fulle forsofne kvinner som heller ikke er helt gode å komme ut for.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-18, 13:37   #71
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Etisk dilemma, øl, penger eller ingenting

Nei, jeg hadde ikke gitt penger eller kjøpt øl. Jeg gjør ikke forskjell på tiggere og jeg gir ikke til noen. Da velger jeg heller å gi til Kirkens Bymisjon og andre organisasjoner som jobber for å hjelpe tiggere med andre ting enn kontanter.

Generelt har jeg motvilje mot alle som stopper meg på gata og vil ha noe fra meg eller prakke noe på meg. Enten det er tiggere, organisasjoner, misjonærer, teleoperatører, kraftleverandører, treningssenter, omega3-dealere, journalister, spørreundersøkelser, utdrikningslag ... når jeg går nedover gata vil jeg være i fred (det er i perioder alt for mye sånt i byen). Men er litt mer vennlig stemt ovenfor tiggere, siden de vanligvis er mindre pågående, og jeg skjønner at de er i en håpløs situasjon. Så jeg er vennlig, men jeg gir fortsatt ikke til dem.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-18, 14:03   #72
Mamari
Med nebb og klør
 
Mamari sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 1.249
Mamari er populærMamari er populærMamari er populær
Standard

Sv: Etisk dilemma, øl, penger eller ingenting

Jeg syns du utviser en raus posjon varme - og medmenneskelighet i dette møte med et medmenneske.

Uansett hva hun bruker beløpet på - du "så" henne, noe hun ga utrykk for også.

Mamari er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no