Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Katt

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-12-12, 14:24   #1
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Katt

Det blir vurdert om me skal skaffe oss katt. Men sjølv om eg og ungane har aldri så masse lyst, så er eg litt usikker.
Dersom me skaffar oss katt så blir det frå dyrebeskyttelsen og me vil ha ein vaksen katt.
Men kva treng den, kor mykje "må" den vera inne osv osv.

Grunnen til at mannen går med på å vurderer det no er fordi me er blitt så innmari plaga med mus. På plassar der me ikkje får satt feller eller noko. Så litt av tanken er rett og slett at pusekatten må jobba for føden.
Mannen vil helst ikkje ha katten inne, men innser at han kanskje må gje seg på det punktet til å begynne med.
Me har ellers muligheit til å lage til plass og slikt på låven. Der kan me lage til ein lun soveplass og luke inn på låven.

Skal me gruble vidare på å skaffe oss katt eller er det berre til å droppe det ?
Kan ein ha katt som i hovudsak bur ute ( ikkje ute ute, men ute på låven )

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-12, 14:34   #2
M@M
Erfaren
 
M@M sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
Innlegg: 844
M@M er populærM@M er populærM@M er populær
Standard

Sv: Katt

Det finnes mange låvekatter rundt omkring. Men de bør ha et varmt og lunt sted å være. Og hvis dere (ungene) vil ha en kosekatt, så bør den nok være litt inne også. Det viktigste her er at dere får tak i en katt som er vant til, og liker, å være mye ute, og å fange mus. Man kan ikke ta en voksen katt, som er vant til å være inne, sette den ut og regne med at den kan fange mus. De fanger selvfølgelig på instinkt, men det må også læres og utvikles. Du kan heller ikke sulte den for å få den til å fange mus. Det beste er kanskje å få en litt ung katt/stor kattunge fra en gård. En som er vant til å være mye ute og fange mus. Vi har huskatter som er ute og inne som de vil. De får nok mat inne, men fanger de musene de kommer over. Den ene er veldig glad i å jakte, den andre er ikke så stø enda.

Hvis den skal bo ute ville jeg vurdert å få to katter, slik at de kan holde hverandre med selskap. Katter er sosiale dyr, og hvis de ikke skal være sosiale med dere, trenger de hverandre.

__________________
Mammaen til supergutt 2003
Drømmer om lillebrøster, men det tar visst sin tid..
M@M er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-12, 14:41   #3
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Katt

Den eine som eg har sett på hjå dyrebeskyttelsen er ein katt som trengte store uteområder og muligheit til å vera masse ute.

Eg håpar vel helst å få i pose og sekk. Ein kosekatt som kan fange mus. Og at mannen snur litt han og dersom katten først kjem i hus. ( det er jo alltid lov til å håpe )

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-12, 16:30   #4
M@M
Erfaren
 
M@M sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
Innlegg: 844
M@M er populærM@M er populærM@M er populær
Standard

Sv: Katt

Den høres jo bra ut!

Vi har en kosekatt som kan fange mus, og det kjenner jeg mange andre som har også, så det er absolutt mulig. Jeg tenkte bare at en bykatt som var vant til å være inne, kanskje ikke passet...

__________________
Mammaen til supergutt 2003
Drømmer om lillebrøster, men det tar visst sin tid..
M@M er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-12, 19:26   #5
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Katt

Det kan me ikkje ha. Me må ha ein katt som kan vera ute. Bykatt passer ikkje på landet.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-12, 19:31   #6
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Katt

Om dere anskaffer katt så er det i alle fall viktig at den holdes inne de første ukene, slik at den føler tilhørighet til sitt nye hjem og ikke legger ut på tur og forsvinner. Som det nevnes så bør katten ha muligheter for å være inne hos dere jevnt også om det skal være en kosekatt. De vil nok ha litt innsikt i de forskjellige lynnene til kattene de har inne, om de egner seg som familiekatter eller ikke. Det er masse kos i å ha katt.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-12, 19:34   #7
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Katt

Eg ser berre på det dei reknar som familiekattar. Sidan me har "små" ungar må det takast med i berekninga og.
Og eg er klar over at dei skal vera inne den første tida. Håpar litt på at mannen venner seg til at katten er her då. Trur det går greit så lenge den ikkje rører sofaen.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-12, 19:48   #8
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Katt

Vi har en rasekatt, en Ragdoll som er utrolig kosete og som faktisk også fanger mus. Han er en skikkelig jeger og elsker å være ute og inne og kose.

__________________
Estrella og gutta.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-12, 20:30   #9
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Katt

De kan jo lesa om Herkules her ( nest siste katt ) og sei kva de meiner.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-12, 23:19   #10
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Katt

Mannen hadde eit mjukt augeblikk så eg sendte mail i full fart. Spent på kva som skjer vidare no.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-12, 23:26   #11
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Katt

Herkules var i alle fall en veldig vakker katt. I tillegg er han jo voksen og ferdig med kattungenykkene, men like vel bare 2 år og enda veldig leken i mange år. Lykke til i alle fall.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-12, 23:31   #12
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Katt

Jeg tror du må belage deg på at katten trenger menneskekontakt og bør få være litt inne med familien også.
Ser ikke for meg at det beste for denne katten er å bo på en låve, ut ifra teksten:
...elsker å være med menneskene sine. Han vet å kose seg, og finne sine favorittplasser.

Men mest sannsynlig vil sikkert mannen din godta katten når den først er der, hvis han er litt med nå.
Husker pappa sa han IKKE ville ha hund, moren vår og vi ordnet så det ble hund(med hans samtykke, under tvil).
Den som hadde hunden mest og var mest dillete med hunden, var pappa!

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-12, 23:33   #13
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Katt

Eg og trur nok at mannen godtar kattepusen dersom me får ein heim her. Dei har allereie svart meg, så me reiser til dyrebeskyttelsen i løpet av veka. Ingen dum start på året dette.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-12, 23:38   #14
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Katt

Oi, så kjekt at de var så raske til å svare.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-12, 23:55   #15
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.833
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Katt

Et godt tips er å ha en varmelampe hengende over liggeplassen til katten hvis den skal tilbringe mye tid i låven. Vi har pleid å ha ei passende stor kasse med saueskinn og pledd stående oppå noe litt opp i høyden, og en stol ved siden av slik at katten lett kan komme seg opp. Hvis man kjøper ei slik lampe som man bruker til grisunger, høner ol og henger over blir det varmt og godt.
Katten bør nok også få komme inn for å bli mer bundet til menneskene sine, men man kan jo f.eks ha katta inne i huset på ettermiddagene når man kommer fra jobb og slippe den ut når man legger seg. Katter jakter gjerne på natta.
Jeg ville nok forøvrig hatt den inne i huset de to første ukene for å lære den hvor den bor, og ikke i låven. Det blir stusselig å kun være der alene i to uker. Jeg tror den vil binde seg mer til dere om den får være inne i huset.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-12, 00:00   #16
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Katt

Den skal uansett vera inne i starten. Det må den. Om det blir den eine eller andre pusen. Og eg håpar jo at mannen blir såpass sjarmert at han ser at det går ann å ha katt her inne ( eg har han godt på veg allereie ) Men dersom me må lage plass på låven så er varmelampe og slikt klart der allereie. Er til og med luke i veggen der.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-12, 00:12   #17
m|nken
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.428
m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Katt

Vet du, jeg synes faktisk det er for tidlig for dere å hente katt. Det virker ikke for meg som om mannen din er helt innstilt på hva en katt virkelig trenger. Det står at Herkules koser seg når han får oppmerksomhet og er en kjærlig katt. Det tolker jeg som at han er en sosial katt. Det står videre at han har gått ute lenge og hadde pådratt seg lungebetennelse. Flere katter jeg kjenner har fått sammenvoksninger i lungene pga dette. De trives ikke særlig godt ute i kald luft/vind. Det blir litt som å ha astma, vanskelig å puste. Det er også viktig å påpeke at katter er tropiske dyr, som ikke tåler kulde særlig godt.

Ergo, jeg ville ha avklart med mannen før en eventuell katt kommer om hvilke forutsetninger dere har for at katt skal kunne trives og ha et godt katteliv hos dere. Du høres klar, men ikke mannen din, ut ifra det du skriver.

__________________
Katten sit i tunet
når du kjem.
Snakk litt med katten.
Det er han som er varast i garden. (Olav H. Hauge).
m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-12, 11:49   #18
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Katt

Opprinnelig lagt inn av m|nken, her.

Det er også viktig å påpeke at katter er tropiske dyr, som ikke tåler kulde særlig godt.

Jeg kan ikke få ropt ut dette ofte nok, for det virker dessverre som om de fleste overhodet ikke er klar over dette. Nå mener jeg ikke spesielt dere, Hjertensfryd, men folk generelt.

Jeg ville hatt katten inne, den er vel tross alt et familiemedlem, håper jeg? Og tips: katteluke! Den beste investeringen vi noensinne har gjort. Katten går inn og ut som han vil.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-12, 12:03   #19
Sneglo
Nøttelitens medhjelper
 
Sneglo sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.155
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Katt

Syns det virker grådig trist for katten.
Og skulle skaffe seg katt også skal han i hovedsak bo i låven for å fange mus.
Kan han ikke få bo inne da?

__________________
-05 -07
Sneglo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-12, 12:05   #20
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Katt

Høres bra ut å skaffe en voksen katt som man vet litt om.

Noen musefangegaranti har man derimot ikke. Mine fanger bare fugler, rakkerne.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no