Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Tar du i rå kylling med hendene?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-09-14, 00:17   #21
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar du i rå kylling med hendene?

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Eller vasker du den?

Kylling kan visstnok inneholde antibiotikaresistente bakterier skriver flere av nettavisene.



Jeg har alltid vært nøye med at kniv og skjærefjøl vaskes etter å ha vært i kontakt med rå kylling - men må jeg begynne å bruke engangshansker også nå?

Dette synes jeg var en skikkelig tullete artikkel. Altså, går folk rundt og tror at det er farlig å få antibiotikaresistente bakterier på huden? Tror folk at antibiotikaresistente bakterier er mer hissige enn de som ikke er det?

Hva er greia? Jeg tar selvfølgelig i kylling med hendene, så lenge jeg ikke har sår på dem. Og i så måte er det ikke noe forskjell på Stangekylling eller den mest antibiotikamedisinerte kyllingen i verden. Har man sår, ikke ta i jord eller kjøtt. har man hel hud, no problemo.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-14, 00:27   #22
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tar du i rå kylling med hendene?

Det er fôret det handler om er det ikke? Stangekylling spiser kun fôr basert på korn og mais. Vesentlig forskjell fra de fleste andre produsenter.

Det er hva jeg spiser som teller for meg. Jeg ser at det sikkert er like idiotisk å hause opp at det er farlig å ta på kylling som om man skulle få HIV av å klemme en HIV-positiv person.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-14, 01:20   #23
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.825
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Tar du i rå kylling med hendene?

Ja, jeg tar i rå kylling med bare hender, og kommer til å fortsette med det. Vasker hender og alt som har vært i kontakt med det rå kjøttet veldig godt, og helst i maskin (med unntak av knivene) og syns mannen min er tullete som bruker engangshansker når han håndterer kylling. Han får vel blod på tann nå, tenker jeg

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-14, 01:42   #24
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tar du i rå kylling med hendene?

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Ja, jeg tar i kyllingen med hendene, og kjenner akkurat her går det en grense for hva slags bekymringer jeg orker å bry meg med, så ja - jeg kommer til å fortsette med det.

Kunne ikke sagt meg mer enig.

Vi spiser mye kylling, og ja jeg tar i rå kylling. Vasker fingrene hyppig underveis, og tar en ekstra runde under neglene om jeg har fått noe under der. Har egen kniv og fjøl til kylling, og disse skylles grundig før de går i oppvaskmaskina.

Ser overhodet ikke problemet.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-14, 06:13   #25
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.331
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tar du i rå kylling med hendene?

Jeg tar i rå kylling uten hansker, og kjenner at jeg ikke orker å hive meg med på alt som er av matvarehysteri. Jeg vasker selvsagt hender og redskap.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-14, 07:04   #26
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tar du i rå kylling med hendene?

Ja, det gjør jeg, og vasker hender og redskaper etterpå. Unntaket er ved mye sprekker i huden som jeg har endel på grunn av eksem, da bruker jeg hansker eller overlater det hele til mannen.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-14, 07:37   #27
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.497
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tar du i rå kylling med hendene?

Helst ikke, men det er ikke fordi jeg er redd for smitte men fordi jeg syns det er ekkelt. På samme måte foretrekker jeg hansker når storebror vil ha røykalaks på maten.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-14, 07:42   #28
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.672
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar du i rå kylling med hendene?

Avslappet forhold til kylling. Bruker ikke fjøl og kniv til annet før det er vasket og har normal håndhygiene etterpå. Jeg har bevisst valgt å ikke lese artikkelen, men tror ikke den har medført innkjøp av engangshansker

__________________
Min signatur ™
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-14, 07:58   #29
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.172
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar du i rå kylling med hendene?

Jeg tar i all mat med bare hender og uten hansker, herremin det er jo halve gleden med matlaging.
Som gammel kokk har jeg kjøkkenhygieneveldig inne og vasking av fjøler og utstyr gjør jeg uansett, og jeg er veldig bevisst på å ikke kryssforurense råvarer.

Når det gjelder hansker er det gjort en del undersøkelser (som jeg ikke har kilder på, men senest referert fra min kontakt i mattilsynet) som viser at kjøkkenhygiene slett ikke blir bedre ved bruk av hansker, de gir liksom en "falsk trygghet" og folk glemmer litt å bruke såpe og vann.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-14, 07:59   #30
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar du i rå kylling med hendene?

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Ja, jeg tar i kyllingen med hendene, og kjenner akkurat her går det en grense for hva slags bekymringer jeg orker å bry meg med, så ja - jeg kommer til å fortsette med det.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-14, 08:05   #31
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar du i rå kylling med hendene?

Det er farlig å leve så jeg tar i kylling med fingrene.

En annen sak er at den høye anribiotikabruken bekymrer meg, og om stangkylling ikke gis antibiotika skal jeg jammen kjøpe den.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-14, 08:17   #32
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.813
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar du i rå kylling med hendene?

Jeg tar i rå kylling med hendene, men er nøye med håndhygiene og kjøkkenhygiene. Det gjelder alt rått kjøtt i grunnen.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-14, 08:17   #33
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar du i rå kylling med hendene?

Opprinnelig lagt inn av Acino, her.

Ja, jeg tar i rå kylling - og så vasker jeg hendene ofte, også underveis om jeg må stoppe opp i eventuell kutting for å gjøre andre ting. Kniv og skjærfjøl blir vasket etterpå også, bruker selvsagt ikke dette til andre ting før det er vasket igjen. Jeg er muligens sjuske på rot i huset og hybelkaniner, men kjøkkenhygiene når det gjelder matlaging der er jeg godt opplært og "ordentelig".

Jepp, sånn gjør jeg det også.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-14, 08:19   #34
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.476
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar du i rå kylling med hendene?

Må innrømme at akkurat anitbiotikaresistente bakterier er noe jeg er bekymret for på generell basis - tror ikke akkurat at jeg personlig kommer til å dø av det, men det er et kjempeproblem generelt sett. Og dette med at kylling har så mye resistente bakterier sier vel sitt om dyrevelferden ... For de som er spesielt interessert tror jeg innslagene starter med denne artikkelen.

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg sluttet å kjøpe denne type kylling for litt over et år siden. Kjøper kun Stangekylling fra Rema, den er garantert helt fri for antibiotika.

Ja, jeg ser at de skriver det på hjemmesiden sin. Jeg også skal begynne å kjøpe bare Stangekylling (jeg har tenkt på det en stund - i noen år faktisk ... men har ikke fått sparket meg selv i gang)

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

Synes det høres litt voldsomt ut det der og greier ikke helt å ta det inn over meg. At man overtar resistens?

Tanken er vel at hvis det er bakterier på kyllingen som er antiiotikaresistente så kan man bli virkelig syk av det. (Men man blir nok ikke lettere syk av antibiotikarestistente bakterier enn andre)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-14, 08:32   #35
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.949
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar du i rå kylling med hendene?

Når jeg lager ting av kylling er jeg enda litt mer nøye med å vaske skjærefjøl og kniv etter bruk. Men det er så langt jeg er villig til å strekke meg.

Så ja, jeg tar i kylling med hendene.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-14, 08:34   #36
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar du i rå kylling med hendene?

Kyllingindustrien er vel en av de mest horrible industriene, så nei. Synes godt folk kan tenke på hvordan dyrene de spiser har hatt det og.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-14, 08:34   #37
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.854
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar du i rå kylling med hendene?

Ja. Jeg tar i kylling på samme måte som jeg tar i annet kjøtt. Hvorfor er det farlig å få bakterier på hendene?

Og hvorfor i alle dager skyller folk kyllingen?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-14, 08:43   #38
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tar du i rå kylling med hendene?

Vi er veldig nøye med rengjøring av redskaper (fjøla går i oppvaskmaskinen ol) når vi tilbereder kylling, men hansker bruker jeg bare i perioder jeg har mye sprekker i huden eller håndterer mat jeg er allergisk mot.
Dette føyer seg vel egentlig bare inn i rekken av hysteriske greier som blir blåst opp plutselig.
Det viktigste for oss her er at vi har en god kjøkkenhygiene generelt, men det er mest fordi vi har fagbakgrunn selv, og har det drillet inn i margen.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-14, 08:57   #39
Heddamor
Bør lage seg en tittel selv
 
Heddamor sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 1.384
Heddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populær
Standard

Sv: Tar du i rå kylling med hendene?

Alle middager med kyllingfilet er det mannen som tar seg av. Syns det er ufyselig å ta i og skjære i. Ikke glad i å spise det heller, byr meg litt i mot. Mannen bruker forøvrig ikke hansker.

__________________
2006 2008
Heddamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-14, 08:58   #40
Sissel
Bør lage seg en tittel selv
 
Sissel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Sola
Innlegg: 3.328
Sissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tar du i rå kylling med hendene?

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

Ja, og jeg tror jeg kommer til å fortsette med det og!

Sign. denne. Jeg vasker den ikke først.

__________________
Gutt/jente 99, gutt 01
Sissel er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no