Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hjelp - jeg må lage matpakke!

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-08-19, 21:39   #61
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp - jeg må lage matpakke!

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

* Denne couscous-salaten er helt fantastisk. Jeg erstatter couscous med quinoa pga cøliaki, men denne er super til middagstilbehør og matpakke. Og tåler noen dager i kjøleskap
]

Denne ble jeg voldsomt interessert i, merker jeg. Så veldig god og enkel ut. Jeg har quinoa, men ikke couscous, og jeg tror jeg har alt det andre også i hus. MEN: Quinoa skal vel koke lenger enn couscous? Da må den vel kokes først, og da forsvinner jo alt som er enkelt med denne salaten, iallfall slik jeg leser oppskriften? Hvordan gjør du dette?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-19, 22:38   #62
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.042
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp - jeg må lage matpakke!

Sånne ferdigsupper er jo hinsides dyrt, men en gang iblant går det jo an. Jeg pleier å lage ekstra når vi har suppe til middag, og fryse ned. Har hatt tilgang på mikrobølgeovn, så da er det en ganske smal sak. Ellers bruker jeg speltlomper med ost, kalkun og ruccola/bladspinat mye, spiser dem kalde eller lunker litt i mikro. Salat med kylling (kjøper noen ganger sånn ferdigstekt og deler over to dager) og et egg, evt. annen proteinkilde, funker også finfint. Jeg begynner i ny jobb på mandag og vet veldig lite om kantine og kjøleskapsmuligheter, men jeg har uansett oftest med mat selv siden det er en del jeg ikke tåler i matveien. Hvis jeg har mer tradisjonell matpakke, har jeg noen ganger smurt frosne skiver, da er de ferske og fine til lunsj. Masse grønt på! Og så bruker jeg alltid boks, aldri matpapir eller pose. Jeg har også en matboks med kjøleelement, så da holder salat og annet seg til lunsj også når jeg ikke har tilgang på kjøleskap.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-19, 22:55   #63
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp - jeg må lage matpakke!

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Denne ble jeg voldsomt interessert i, merker jeg. Så veldig god og enkel ut. Jeg har quinoa, men ikke couscous, og jeg tror jeg har alt det andre også i hus. MEN: Quinoa skal vel koke lenger enn couscous? Da må den vel kokes først, og da forsvinner jo alt som er enkelt med denne salaten, iallfall slik jeg leser oppskriften? Hvordan gjør du dette?

Det er jo ikke verre enn at du koker ingrediensene du i oppskriften heller kokende vann på. Bortsett fra kikertene, de trenger du jo ikke gjøre noe med. Jeg kjenner jeg ikke har veldig forståelse for at du syns det er mer pes med noe som står på en plate og koker uten at du gjør noe med det, enn noe som står og trekker i kokende vann bittelitt kortere tid.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-19, 23:16   #64
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.920
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp - jeg må lage matpakke!

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Denne ble jeg voldsomt interessert i, merker jeg. Så veldig god og enkel ut. Jeg har quinoa, men ikke couscous, og jeg tror jeg har alt det andre også i hus. MEN: Quinoa skal vel koke lenger enn couscous? Da må den vel kokes først, og da forsvinner jo alt som er enkelt med denne salaten, iallfall slik jeg leser oppskriften? Hvordan gjør du dette?

Jeg hiver den over med 2:1 vann med buljongpulver i 10-15 minutter elns (til den får riktig konsistens, husker ikke helt), og følger deretter oppskriften. Det går helt fint siden det er litt annet som skal skjæres opp og sånt uansett, jeg gjør det og dekker bordet hvis jeg rekker mens den koker.
Så blander jeg det varmt med kikerter, har over lokk, osv... og deretter sånn som det står i oppskriften. Den blir kjempegod og jeg lager en stor oppskrift så da har vi hatt i flere dager i kjøleskapet i sommer!

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-19, 00:54   #65
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp - jeg må lage matpakke!

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det er jo ikke verre enn at du koker ingrediensene du i oppskriften heller kokende vann på. Bortsett fra kikertene, de trenger du jo ikke gjøre noe med. Jeg kjenner jeg ikke har veldig forståelse for at du syns det er mer pes med noe som står på en plate og koker uten at du gjør noe med det, enn noe som står og trekker i kokende vann bittelitt kortere tid.

Neinei, ok, men jeg kom faktisk ikke på at det du nevner var en mulighet...

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-19, 00:55   #66
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp - jeg må lage matpakke!

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Jeg hiver den over med 2:1 vann med buljongpulver i 10-15 minutter elns (til den får riktig konsistens, husker ikke helt), og følger deretter oppskriften. Det går helt fint siden det er litt annet som skal skjæres opp og sånt uansett, jeg gjør det og dekker bordet hvis jeg rekker mens den koker.
Så blander jeg det varmt med kikerter, har over lokk, osv... og deretter sånn som det står i oppskriften. Den blir kjempegod og jeg lager en stor oppskrift så da har vi hatt i flere dager i kjøleskapet i sommer!

Tusen takk!

Pleier du å skylle quinoa, forresten?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-19, 12:06   #67
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.042
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp - jeg må lage matpakke!

Quinoa må skylles, ja. Det går veldig fort å lage, og holder noen dager i kjøleskap, så når jeg lager bruker jeg det til forskjellige ting, for eksempel i yoghurt. Jeg koker bare med vann da, så tilsetter jeg smak etter hva jeg skal ha den til.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-19, 13:54   #68
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.920
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp - jeg må lage matpakke!

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Tusen takk!

Pleier du å skylle quinoa, forresten?

hvis jeg gidder

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-19, 14:05   #69
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.396
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp - jeg må lage matpakke!

Min nye livsstil inkluderer en stabel med knekkebrød (lavkarbo) og makrell-i-tomatbokser i skapet på jobben. Som en nødløsning .. Kan være greit å ha i bakhånd de gangene du ikke rekker eller glemmer matpakken.

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-19, 23:59   #70
Anikka
Snøavhengig
 
Anikka sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Blåsborttoppen
Innlegg: 907
Anikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populær
Standard

Sv: Hjelp - jeg må lage matpakke!

Takk for tipset om quinoasalat, m^2! Den var kjempegod. Lagde den til gjester igår, stor suksess, og den smakte like godt som niste idag.

__________________
2011 - 2013

Dersom du vel å ikkje gleda deg over snøen, vil du ha mindre glede i livet, men same mengde snø.
Anikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-19, 10:02   #71
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp - jeg må lage matpakke!

I dag er det kyllingsuppe på termosen. Gleder meg allerede.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-19, 13:16   #72
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.601
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp - jeg må lage matpakke!

I dag hadde jeg med meg en boks med sammenrørt vaniljeyoghurt og chiafrø som har stått i kjøleskapet natten over (da får den puddingkonsistens), toppet med bringebær. Det er jo ikke en lunsj alene, men som et tillegg?

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-19, 13:27   #73
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp - jeg må lage matpakke!

Har også laget quinoasalat. Veldig god! Hadde nok for mye væske i, for den ble ikke tørr selv om den kokte en halvtime... så jeg måtte blande inn klissete quinoagrøt i salaten, men smaken var digg!


Sist redigert av Hyacinth : 12-08-19 kl 13:45.
Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-19, 13:35   #74
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.368
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp - jeg må lage matpakke!

Laget et lass med eggmuffins i går for å ha til lunsj denne uken sammen med scampi. Men må nok ha med noen staver med agurk og paprika for at det skal bli en fullgod lunsj kjenner jeg på magen i nå.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-19, 14:43   #75
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp - jeg må lage matpakke!

Takket være denne tråden har jeg også fått til bedre frokostvaner - i dag hadde jeg kjøleskapsgrøt satt i går kveld, med smoothierester fra datteren (hun drikker ALDRI opp noen ting, det er helt komisk!), litt probiotisk yoghurt, steel cut havre, chiafrø og linfrø, og skar oppi banan i dag. Godt og kjapt!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-19, 09:32   #76
Frk_Fryd
i tåka
 
Frk_Fryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 1.898
Frk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hjelp - jeg må lage matpakke!

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

*
* Denne couscous-salaten er helt fantastisk. Jeg erstatter couscous med quinoa pga cøliaki, men denne er super til middagstilbehør og matpakke. Og tåler noen dager i kjøleskap

Jeg lagde denne i går (med couscous), og den var aldeles nydelig! Har med til lunsj og gleder meg allerede!

Jeg tweeket den littegrann, og hadde oppi en hel blokk med fetaost og toppet porsjonen med litt tomatpesto før servering.

Frk_Fryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-19, 12:44   #77
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.920
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp - jeg må lage matpakke!

Opprinnelig lagt inn av Frk_Fryd, her.

Jeg lagde denne i går (med couscous), og den var aldeles nydelig! Har med til lunsj og gleder meg allerede!

Jeg tweeket den littegrann, og hadde oppi en hel blokk med fetaost og toppet porsjonen med litt tomatpesto før servering.

Så bra at den falt i smak hos flere her! Den er kjempegod og tåler fint å stå over natta så man kan lage stor porsjon

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-19, 13:22   #78
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp - jeg må lage matpakke!

https://www.nrk.no/mat/harissasaus-1.6150277.

Vi lager en enkel harrissa saus av tomater til couscous salat, og gjerne grillede grønnsaker.

__________________
06 & 08 .
Lavender er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no