Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Strikking for super-dummies

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-02-21, 08:20   #141
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Strikking for super-dummies

Ettersom det står super-dummies i overskriften - hva gjør man når nøstet er tomt? Hvordan skjøter man tråden uten at det synes?

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-21, 08:23   #142
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikking for super-dummies

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Ettersom det står super-dummies i overskriften - hva gjør man når nøstet er tomt? Hvordan skjøter man tråden uten at det synes?

Du bytter nøste ved omgangens ende. Lar tråden henge og tar ny tråd og lar litt av den henge også slik at du får to trådstumper som må festes til slutt. Når du skal sy fast dem, trekker du dem mot hverandre, motsatt retning av der de er brukt i strikking, og fester. Da blir det ikke hull.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-21, 08:24   #143
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.986
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikking for super-dummies

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Du bytter nøste ved omgangens ende. Lar tråden henge og tar ny tråd og lar litt av den henge også slik at du får to trådstumper som må festes til slutt. Når du skal sy fast dem, trekker du dem mot hverandre, motsatt retning av der de er brukt i strikking og fester. Da blir det ikke hull.

Jepp. Og for å få det pent så trenger du en stoppenål.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-21, 08:28   #144
Jålebeinet
med tunga på styret
 
Jålebeinet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.056
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Strikking for super-dummies

Stort sett så legger jeg enden på gammelt nøste og enden på nytt nøste parallelt, og strikker videre. Funker ikke om garnet er veldig tykt da.

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-21, 08:32   #145
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.927
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikking for super-dummies

Jeg strikker også vanligvis to masker med to tråder, slutten av forrige nøste og begynnelsen av neste. Det blir to litt tykkere masker, men skiftet blir pent.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-21, 08:33   #146
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikking for super-dummies

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Jeg strikker også vanligvis to masker med to tråder, slutten av forrige nøste og begynnelsen av neste. Det blir to litt tykkere masker, men skiftet blir pent.

Det var jo lurt. Det skal jeg prøve.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-21, 08:33   #147
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.568
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikking for super-dummies

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Du bytter nøste ved omgangens ende. Lar tråden henge og tar ny tråd og lar litt av den henge også slik at du får to trådstumper som må festes til slutt. Når du skal sy fast dem, trekker du dem mot hverandre, motsatt retning av der de er brukt i strikking, og fester. Da blir det ikke hull.

Dette var jeg gir dum til å skjønne noe av... Vet dere om en video som viser dette?

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-21, 08:39   #148
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.853
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strikking for super-dummies

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Jeg strikker også vanligvis to masker med to tråder, slutten av forrige nøste og begynnelsen av neste. Det blir to litt tykkere masker, men skiftet blir pent.

Det er så kjedelig å feste tråder så gjør alltid sånn. Men har flere enn to masker sammen, kanskje oppimot 10 tenker jeg. Det synes ikke.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-21, 08:41   #149
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.986
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikking for super-dummies

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Det er så kjedelig å feste tråder så gjør alltid sånn. Men har flere enn to masker sammen, kanskje oppimot 10 tenker jeg. Det synes ikke.

Utrolig interessant. Funker det også når man strikker mønster?

Jeg virkelig hater å feste tråder, så dette høres veldig interessant ut. Men jeg har liksom ikke trua på at det blir pent. Det må da bli ganske tykt? (Strikker mye sokker i tynt garn på pinne 2,5)

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-21, 08:41   #150
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.339
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strikking for super-dummies

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Dette var jeg gir dum til å skjønne noe av... Vet dere om en video som viser dette?

Her er den metoden Blå beskriver: Pickles: Skjøte garn, strikke sammen.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-21, 08:48   #151
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.927
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikking for super-dummies

Jeg fester fremdeles trådendene, så det hjelper ikke på det.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-21, 08:57   #152
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Strikking for super-dummies

Jeg strikker inn endene underveis, men har ikke funnet noen video som kan forklare hvordan det gjøres.

Jeg pakker liksom inn endene på baksiden av maskene.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-21, 09:03   #153
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.817
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Strikking for super-dummies

Jeg skjøter ved å legge trådene over hverandre og strikke sammen rundt 10 masker, på samme måte som GinaK. Jeg har også lært at jeg kan skjøte endene. Det gjør jeg ved å løse dem litt opp i tvinningen, omtrent 10-12 cm, hvis det er garn spunnet av tre tråder så fjerner jeg forsiktig den ene av de tre i hver ende. De to endene, som nå begge er litt tynnere, tvinner jeg sammen så de er tilnærmet skjøtet sammen. Det blir nok litt tykkere, jeg er ikke så dreven, men totalt ikke noe mindre synlig enn om jeg fester tråden bak. jeg har lært det av min superstrikkerveninde som er en mester i enkle løsninger.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-21, 09:08   #154
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikking for super-dummies

Jøss, jeg trodde alle "dobbelstrikket" når de byttet tråd jeg. Det er det jeg gjør, og lærte da jeg lærte å strikke. Går fint med mønsterstrikk også, men man må selvsagt bare strikke dobbelt i maskene som har samme farge som tråden du bytter ut. Du må fremdeles feste trådendene, da.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-21, 09:20   #155
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Strikking for super-dummies

Nå ble jeg glad for at jeg spurte, for jeg lurte litt på hvor jeg skulle skjule en knute.

Jeg har stoppenål, kjøpte det sammen med garnet, fikk handleliste av Luftslottet.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-21, 09:24   #156
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Strikking for super-dummies

Knute i strikketøyet er uansett en dårlig idé, så bra du spurte.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-21, 09:31   #157
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.568
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikking for super-dummies

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jøss, jeg trodde alle "dobbelstrikket" når de byttet tråd jeg. Det er det jeg gjør, og lærte da jeg lærte å strikke. Går fint med mønsterstrikk også, men man må selvsagt bare strikke dobbelt i maskene som har samme farge som tråden du bytter ut. Du må fremdeles feste trådendene, da.

Så hva gjør man når man skal bytte farge da?

Jeg synes dette høres skummelt ut, for får jeg vel masker som er doble, og så må jeg huske det, og jeg er ca verdens mest glemske menneske. Kommer til å plutselig ha for mange.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-21, 09:40   #158
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Strikking for super-dummies

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Så hva gjør man når man skal bytte farge da?

Jeg synes dette høres skummelt ut, for får jeg vel masker som er doble, og så må jeg huske det, og jeg er ca verdens mest glemske menneske. Kommer til å plutselig ha for mange.

Å strikke inn endene, slik jeg gjør, funker veldig fint for fargebytte.

Skal se om jeg klarer å grave opp video.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-21, 09:41   #159
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.927
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikking for super-dummies

Når jeg bytter farge begynner jeg bare å strikke med den nye fargen, og er nøye med å stramme tråden litt når den festes slik at det ikke blir hull.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-21, 09:45   #160
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Strikking for super-dummies

Dette gjør jeg: https://youtu.be/24TMRyEgIOg

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no