Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning

Jul i svingen på NRK

Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-12-09, 14:57   #201
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Jul i svingen på NRK

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Noen som vet hvor Jul i Svingen er spilt inn?

Noe av det er spilt inn i Maridalen. Huset til fru Vold er i Maridalen, og togstasjonen de gikk på på vei til Klekken Høyfjellshotell er Sandermosen stasjon i Maridalen. Men det er mange steder jeg ikke kjenner igjen fra Maridalen også - tenker serien er tatt opp fra flere områder rundt Oslo. Kanskje Sørkedalen for eksempel.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-09, 15:05   #202
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.813
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jul i svingen på NRK

Når de kjører til Linus sine besteforeldre - foreldrene til Agnetha, så kjører de i hvertfall over til Ulvøya.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-09, 15:44   #203
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jul i svingen på NRK

Ja, jeg tenkte også på Sørkedalen og Maridalen. Men, Sletta, noen som kjenner igjen det området, med kjøpesenter osv.?

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-09, 15:44   #204
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Jul i svingen på NRK

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Når de kjører til Linus sine besteforeldre - foreldrene til Agnetha, så kjører de i hvertfall over til Ulvøya.

Der er de også innom Maridalen - når Marvin går ut av bilen og inn i skogen.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-09, 15:47   #205
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.399
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jul i svingen på NRK

Opprinnelig lagt inn av AprilRyan, her.

Problemet med Marvin-rollen er jo at den er så stereotyp og den er jo bare en av en haug med slike framstillinger av menn i media. Jeg blir irritert hver gang jeg blir presentert for akkurat den type karakter. Det er summen av framstillingene som gjør det til et problem.

Det er jeg delvis enig i. Det jeg er uenig i er at det er en overvekt av mannlige karakterer som blir fremstilt som tusseladder, slik at de blir et symbol på mannsrollen. Jeg syns serien stereotyperer moren til Nure like "alvorlig", uten at jeg ser at noen reagerer nevneverdig på det.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-09, 15:59   #206
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.712
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Jul i svingen på NRK

Jeg deler også synspunktene til bla Maximillia, glitterchick og Inagh.

Vi har hatt veldig mange fine samtaler, spesielt med gutten på 6 år som en direkte spinoff fra serien. Unger skjønner så uendelig mer enn vi kanskje forventer noen ganger, så jeg synes det er stor stas å høre deres refleksjoner rundt de ulike episodene i serien.

Barnas pappa og jeg rigger oss til foran tv kl 18 selv når barna ikke er hjemme.

__________________
03 06 09
Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-09, 20:28   #207
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Jul i svingen på NRK

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hva da, for eksempel, Honda? :nysgjerrig:


Noe ungene ser på.
Eks Romkameratene. Ugler i mosen. Osv.

Ingen av mine liker jul i svingen. Turbo så ikke på det da det ble sendt sist heller.
Ikke vanlig Linus barnetv heller.

Snoopy ser 2 sek så drar hun
Turbo kan se litt men så blie det kjedelig eller det fnger han ikke. Han synnes pappaen til Linus er sikkelig teit

Jeg liker ikke hele opplegget.

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-09, 20:38   #208
Mississippi
ull-lue
 
Mississippi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.327
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jul i svingen på NRK

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Noe av det er spilt inn i Maridalen. Huset til fru Vold er i Maridalen, og togstasjonen de gikk på på vei til Klekken Høyfjellshotell er Sandermosen stasjon i Maridalen. Men det er mange steder jeg ikke kjenner igjen fra Maridalen også - tenker serien er tatt opp fra flere områder rundt Oslo. Kanskje Sørkedalen for eksempel.

Jeg er ikke inne i navn eller hvem som er hvem, men et av stedene er på Kasa gård i Maridalen.
Der bor ei veldig god venninne av meg

__________________
"Det er ikke dråpen som får begeret til å flyte over. Problemet er at da dråpen kom var begeret alleredet fullt, og det hadde ikke dråpen noe med, den hadde jo nettopp kommet" -Karsten Isachsen
Mississippi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 01:32   #209
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Jul i svingen på NRK

Jeg har lyst å bo i en slik hyggelig grend med familien min...

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 02:19   #210
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.631
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jul i svingen på NRK

Mye er spilt inn i Sørkedalen, det fortalte fotografen meg da jeg møtte vedkommende i et selskap tidligere i år.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 00:02   #211
EirikN
Nybegynner
 
Medlem siden: Dec 2009
Innlegg: 3
EirikN har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Jul i svingen på NRK

Er heller litt lettere sjokkert over Jul i svingen jeg. Ta f eks episoden i dag. Guttungen sitter i serien i sofaen og spier sjokolade mens mor ligger slengt i senga da hans egentlige far kommer på besøk i to min på trappa før jul. Da får han altså et luftgevær i julepresang som han siden "raner" de andre barna i serien for pepperkaker med...
Og dette skal barna få julestemning av...er helt oppgitt over barnetv for tiden jeg. Synes det blir litt trist jeg, når dette er det som skal gi barna julestemning i førjulstiden i form av adventskalender på tv. Vi velger heller gjøre noe annet hyggelig sammen...

EirikN er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 00:30   #212
Lorien
Pauset
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.834
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Jul i svingen på NRK

Jul i Svingen er bedre i år, syns jeg, enn første gangen det gikk. Da likte jeg det slett ikke. Men enkelte av episodene er helt forferdelige, sånn som den i dag.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 00:32   #213
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jul i svingen på NRK

Opprinnelig lagt inn av Lorien, her.

Jul i Svingen er bedre i år, syns jeg, enn første gangen det gikk. Da likte jeg det slett ikke. Men enkelte av episodene er helt forferdelige, sånn som den i dag.

Ja, jeg tar meg ofte i å synes litt synd på enkelte av ungene,Nure og Børre for eksempel.
De har det ikke så greit ...

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 00:33   #214
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jul i svingen på NRK

Men selv m man kan mene mangt om serien, så er det tydelig at den engasjerer, i dt minste!

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 00:34   #215
Lorien
Pauset
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.834
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Jul i svingen på NRK

Nei, de har ikke det. Og jeg får ikke julestemning av å bli påmint om hvor mange slike unger det fins der ute. Jeg ser nok av sånt ellers.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 00:36   #216
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jul i svingen på NRK

Opprinnelig lagt inn av Lorien, her.

Nei, de har ikke det. Og jeg får ikke julestemning av å bli påmint om hvor mange slike unger det fins der ute. Jeg ser nok av sånt ellers.

Sant nok ...

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 00:38   #217
Lorien
Pauset
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.834
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Jul i svingen på NRK

Men, på en annen måte er det litt fint at de tar opp sånt, og. Tenk hvor mange unger som faktisk kjenner seg igjen i f.eks. Børres situasjon.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 00:39   #218
Lorien
Pauset
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.834
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Jul i svingen på NRK

Altså, for å oppsummere: Hvis jeg skal være egoistisk og navlebeskuende, liker jeg ikke Jul i Svingen. Hvis jeg skal tenke pedagogisk, så liker jeg den.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 01:42   #219
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Jul i svingen på NRK

Opprinnelig lagt inn av Lorien, her.

Altså, for å oppsummere: Hvis jeg skal være egoistisk og navlebeskuende, liker jeg ikke Jul i Svingen. Hvis jeg skal tenke pedagogisk, så liker jeg den.

Enig med deg, Lorien.

Jeg liker egentlig serien, men ofte er det episoder jeg vil beskytte mine uskyldige små (bare 2 og 5) for. Jeg kliner til med litt Jul i Skomakergata innimellom, de syns heldigvis det er koselig. Og idag droppet vi barne-tv til fordel for juleforberedelser. De elsket det!

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 07:02   #220
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jul i svingen på NRK

Jeg synes episoder som den med luftgeværet er bra, jeg. Jeg hadde to unger som satt her i sofaen (Malin og en kamerat) som applauderte børre da han knuste lufgeværet, og sa at sånne ting ville ALDRI de ha. De levde seg også veldig inn i dette "ranet", men så jo at det var Børre, så det ble aldri ordentlig skummelt. De pratet også litt seg imellom om at det ikke var særlig snilt å gjøre sånn, og at Børre egentlig var veldig snill som jobbet så hardt for å kjøpe nytt dekk til bilen han hadde skutt.

Og er det bare jeg som som synes Luci og Biggen er utrolig søte? "Nææh, Biggen? Han er fin han..." (Søsteren min og jeg satt her en kveld og så Jul i Svingen sammen, og vi var rimelig enige om at Biggen er Mann. )

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no