Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning

Jul i svingen på NRK

Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-12-09, 11:55   #141
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jul i svingen på NRK

Opprinnelig lagt inn av Magnolia, her.

Selv om Agnetha kjefter en del på Marvin, så synes jeg det oser kjærlighet av forholdet deres. I Linus i Svingen-serien som ble sendt om søndagene i november, hadde de et veldig bra forhold med mye mindre krangling og diskusjoner enn det som er i julekalenderserien.

Kanskje Agnetha er nygravid med masse kvalme og hormoner som raser rundt? Og Marvin har fått midtlivskrise og angst over tanken på et barn til, men prøver å skjule det med å tulle?

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-09, 12:08   #142
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.780
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jul i svingen på NRK

Nå er det Linus på NRK Super. Er det dagens episode eller? Jeg liker serien, men den syke 4-åringen min her velger visst heller Mariokart. :P

Jeg synes det er dumt at de ikke teller mer spesifikt ned til jul.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-09, 22:54   #143
iben
oppbevares tørt
 
iben sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.136
iben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jul i svingen på NRK

Her elsker vi serien, barn og voksne

iben er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 11:48   #144
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.395
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jul i svingen på NRK

Marvins papparolle får kritikk i dagens Morgenblad fordi han visstnok representerer at pappa er nederst på rangstigen i dagens familie. Fulgt opp av en annen kronikk som lurer på nå når ikke farsfiguren bestemmer alt lenger, hvem skal vi høre på da?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 11:55   #145
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv
 
Puslingen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Innlegg: 3.246
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jul i svingen på NRK

Her i huset elsker vi Jul i Svingen! Ungene lo hysterisk i går når Marvin drakk "saft". Synest serien er genial eg.

Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 12:01   #146
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jul i svingen på NRK

He he, jeg kan se at det kan oppfattes som diskriminerende at det er Marvin, og ikke Agneta, som er seriens klovn. At det liksom passer bedre at en mann snur oppned på famile-barn-rollene, enn at en kvinne gjør det. Men jeg synes ikke serien representerer sammenbrudd av familiehierarki. OK, Marvin er en karikatur. Men det er da andre fedre i den serien også, som f.eks. alenepappaen Biggen. Og hva med mamman til Nure, blir ikke hun også ganske kraftig latterliggjort?

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 12:11   #147
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.395
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jul i svingen på NRK

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

OK, Marvin er en karikatur. Men det er da andre fedre i den serien også, som f.eks. alenepappaen Biggen. Og hva med mamman til Nure, blir ikke hun også ganske kraftig latterliggjort?

Jo, jeg er helt enig. Mammaen til Nure er temmelig satt på spissen og en latterliggjøring av ting som tradisjonelt forbindes med kvinnelige verdier, at man skal være forsiktig, løvemamma, osv. Alenemoren er jo også på et vis "stygt" og tradisjonelt karikert, i og med at hun glemmer alt for sønnen sin hele tiden.

Biggen er vel den voksne som kommer heldigst ut av det hele, og han er jo en pappa.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 12:13   #148
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jul i svingen på NRK

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jo, jeg er helt enig. Mammaen til Nure er temmelig satt på spissen og en latterliggjøring av ting som tradisjonelt forbindes med kvinnelige verdier, at man skal være forsiktig, løvemamma, osv. Alenemoren er jo også på et vis "stygt" og tradisjonelt karikert, i og med at hun glemmer alt for sønnen sin hele tiden.

Biggen er vel den voksne som kommer heldigst ut av det hele, og han er jo en pappa.

Ja, det er sant, når du sier det. Litt typiske kjønnsstereotype foreldrekarikaturer, egentlig. Men jeg er ikke enig i at det dermed betyr at fedre ikke har noen rolle i dagens familie, slik den kronikkforfatteren hevder.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 12:15   #149
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.395
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jul i svingen på NRK

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Ja, det er sant, når du sier det. Litt typiske kjønnsstereotype foreldrekarikaturer, egentlig. Men jeg er ikke enig i at det dermed betyr at fedre ikke har noen rolle i dagens familie, slik den kronikkforfatteren hevder.

'
Nei, jeg syns begge kronikkene var ganske koko, og den til hun som er debattleder syns jeg rett og slett ikke var så veldig godt skrevet. Den blandet kortene og kom til helt snodige konklusjoner.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 12:16   #150
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jul i svingen på NRK

Det dukker jo opp flere temmelig alternative foreldretyper utover i serien. Mammen til Åsa som har valgt å flytte fra barnet sitt for å være sirkusartist i Paris, for eksempel. Og faren til Børre som dukker opp med et luftgevær i julegave.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 13:22   #151
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.141
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jul i svingen på NRK

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

De fleste ville vel blitt smågretne av de påfunnene til Marvin.

I dag så jeg Jul i Svingen sammen med en snart åtteåring og en sekstenåring.
Så dette samler familien i år også. Og så er det en fin anledning til å snakke om ting som f.eks. mammaen til Nure som mener at hvis man er det aller minste redd for noe så skal man ikke gjøre det. Selv små barn skjønner jo at det er dumt. Og samtidig så skjønner vi litt hvorfor Nuremammaen har blitt som hun har blitt.

Her kan man jo bare hive seg på koret med de begeistrede.

Jeg liker Agneta i denne serien mye bedre enn i sommerserien. Da var hun BARE blid og glad og bollebakende og tålmodig og mild og engleaktig og jeg tenkte at "shit, nå har ungene sikkert lyst til å bytte meg ut med en sånn en!"

Fin og julete musikk, mange fine poenger som ikker er gjort "overpedagogisk" tydelige (hadde dette vært en amerikansk serie så skulle jo Åsa ha brukket beinet da hun fulgte Victorias oppfordring om å hoppe ut vinduet, og så ydmykt og tydelig ha innrømmet at det var dumt å gi etter for press).

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 13:23   #152
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jul i svingen på NRK

Lille elsker Jul i Svingen, her må vi spille det inn om vi ikke får sett det.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 13:27   #153
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.880
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jul i svingen på NRK

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg liker Agneta i denne serien mye bedre enn i sommerserien. Da var hun BARE blid og glad og bollebakende og tålmodig og mild og engleaktig og jeg tenkte at "shit, nå har ungene sikkert lyst til å bytte meg ut med en sånn en!"

Jeg liker også Agnetha.

Det er morsomt hvor ulikt man ser samme figurer. Hun der Debra, eller hva hun heter, kona til Ray i Alle elsker Raymond, hun synes jeg er ganske kul og tildels morsom. Søsteren min fatter derimot ikke at det går an å være så sur som henne og synes hun er skikkelig bitchy.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 13:56   #154
TheVoice
priiiima donna
 
TheVoice sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.351
TheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populær
Standard

Sv: Jul i svingen på NRK

Vi liker serien kjempegodt.

Jeg syns den belyser at livet ikke er A4 med mor far og to barn, men at det fins mange variasjoner på hva en familie er. Og at ikke alle feirer jul, og at det ikke er en selvfølge at alle har en hjemmelaget materalistisk kalender osv osv. Om ungene plukker opp alle disse "baktankene" jeg fanger opp, det vet jeg ikke. Syns også det var litt "godt" å se victoria. Min datter i samme alder har også vært ny på ny skole i høst og har til tider oppført seg litt "rart". Og det er jo ikke rart, det er jo ikke bare bare å være ny?? Og litt kjefting og syting og klaging og en rar pappa - ja variasjoner som det finnes i alle hjem

Ja jeg liker den Men den er litt dyp på mange måter.

__________________
TheVoice er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-09, 13:27   #155
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.557
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jul i svingen på NRK

Ettersom vi har sett litt av denne (dog, ikke så mange hele episoder da, vi avslutter når guttungen gir for tydlige teng på at det er på tide med kveldsmat og stell) så må jeg si at joda, jeg liker serien litt bedre. Men den store julestemningen får jeg fortsatt ikke. Men det ordner seg glatt ved at jeg tar guttunge på fanget i sofaen og ser på jul i skomakergata først

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-12-09, 13:45   #156
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.813
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jul i svingen på NRK

Jeg syns Agnetha er en ordnetlig surkjerring jeg - og skjønner ikke helt hvordan Marvin holder ut med henne.

(Men så tror jeg egentlig jeg hadde blitt grinete også, hadde jeg vært gift med Marvin også. )

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-09, 14:17   #157
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jul i svingen på NRK

Jeg elsker serien like mye denne gang, som første gang den ble vist. Jeg får ikke sett hele episodene alltid siden barnetv sammenfaller med minstens leggetid, men jeg ser det jeg klarer. I går tok jeg meg faktisk en barnetvpause fra hjemmeeksamen. Jeg ler så tårene spretter av mamman til Nure, og tørker rørte happytårer i annenhver episode. Da Marvin sang for Agneta måtte jeg bare gå ut av rommet.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-09, 14:31   #158
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.780
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jul i svingen på NRK

Det irriterer meg at jeg gipp av Marvins sang i år. Hvilken dag var det?

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-09, 14:33   #159
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.557
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jul i svingen på NRK

Den så vi faktisk her en dag... men ikke om jeg husker hvilken. Mener det var denne uka.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-12-09, 14:39   #160
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.385
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jul i svingen på NRK

Tirsdagen, kanskje? Eller så var det mandag, tror jeg. De ligger på nett-tv, da.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no