Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Nok en bunadsvalgstråd

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-05-12, 13:22   #81
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nok en bunadsvalgstråd

Den var finere i svart. Og jeg kjenner på meg at den er finere i dag enn i går, så dette kan kanskje gå veien når jeg har 7 år på meg.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 13:23   #82
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nok en bunadsvalgstråd

D rekker venne deg til den på sju år, om du vil

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 13:46   #83
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.561
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nok en bunadsvalgstråd

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Jeg er sikkert sær, men den Nordlandsbunaden er ikke så fantastisk fin.

Helt enig. Dessuten har jo alle den. Jeg har en hengende selv, som jeg arvet, og jeg bruker den ikke i det hele tatt.

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Også tenk jeg at dette har alt med hvordan du fremstiller det for datteren din. Om du forteller om den flotte gaven hun fikk til dåpen og hvor stas det blir når farmor skal sy bunad som hun skal få bruke det på til konfirmasjonen. For det er jo det. En flott gave!

Enig i dette også. Dessuten tenker jeg at det er jo ikke du som skal like den, men datteren din.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 13:46   #84
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.680
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nok en bunadsvalgstråd

- Og søljene var fine - de som går på tvers over vesten eller hva jeg skal si.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 14:26   #85
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Nok en bunadsvalgstråd

Tjorven: Er det flere i familien som har samme bunad? Er det folk i din familie med annen type bunad? Hvis det ikke er noen logiske koblinger av betydning der, så ville jeg vel bare latt barnet bestemme selv etter hvert.

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.


Nordlandsbunaden er den kjedeligste bunaden i hele Norge, så den ville jeg aldri valgt, men hver sin smak.

Sånne innspill er like tåpelige som 'jeg ville aldri hatt 40 i sko eller snakket Bergenserdialekt'.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 14:26   #86
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nok en bunadsvalgstråd

Jeg er helt enig i at det er hun som skal like den og ikke meg. Men hva jeg synes er nok litt relatert til hvordan jeg klarer å fremstille det overfor henne.

Men vi vil ikke ha noen Oslo3-bunad, altså. Og det blir nok aldri Finnmarksbunaden.

Den blå og røde har jo fargene til Vålerenga. Det er jo et pluss.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 14:31   #87
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nok en bunadsvalgstråd

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 14:31   #88
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nok en bunadsvalgstråd

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Tjorven: Er det flere i familien som har samme bunad? Er det folk i din familie med annen type bunad? Hvis det ikke er noen logiske koblinger av betydning der, så ville jeg vel bare latt barnet bestemme selv etter hvert.

På min side har alle Østfoldbunad. På mannens side så har den ene tanta Finnmarksbunad og to andre som har Nordlandsbunad. Mannen skal få bunad nå og jeg antar at det blir Nordlandsbunad, men det er jo herremodellen så det er egentlig irrelevant.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 14:32   #89
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nok en bunadsvalgstråd

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Sånne innspill er like tåpelige som 'jeg ville aldri hatt 40 i sko eller snakket Bergenserdialekt'.

Nuvel, skonummer og dialekt kan man ikke endre uten betydelig innsats, men bunader kommer i mange ulike varianter, man har gjerne slekt fra mange forskjellige steder og det må være helt legitimt å si at en bunad er døll og en annen er fin.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 14:34   #90
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nok en bunadsvalgstråd

Jeg synes forsåvidt ikke noen bunader er stygge eller så, alle er de vakre på sitt vis og representerer noe eget, og en form for tilhørighet. Slik jeg ser det. Men noen er klart mer kjedelige enn andre, dog er det ikke konstant hvilke(n) som er det og ikke for min del. Ja, en enkel bunad kan sikkert være litt "kjedelig", men det er jammen de bunadene som det går 12 av på dusinet også, om enn de har aldri så mange broderier, farger og annet dill. Og sistnevnte kan eksempelvis være Nordlandsbunaden, som jeg absolutt synes er fin, men i disse dager samtidig veldig ...ja, nettopp, kjedelig!!

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 14:36   #91
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Nok en bunadsvalgstråd

Tjorven: Da er vel østfoldbunaden vel så naturlig? Har du den du også?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Nuvel, skonummer og dialekt kan man ikke endre uten betydelig innsats, men bunader kommer i mange ulike varianter, man har gjerne slekt fra mange forskjellige steder og det må være helt legitimt å si at en bunad er døll og en annen er fin.

Nja, du har en tendens til å være litt legitimt småstygg innimellom, som det kalles. Man kan gi råd om noe, uten å svartmale andre ting. For noen - som meg - er det selvsagt at jentene skal ha nordlandsbunad. For meg som er mange generasjoners helgelending, født inn i en familie med broderende oldemor, som rakk å sy for mange av oss, så var det bare grønn nordlandsbunad som gjaldt. Men den ble aldri snakket om på en slik måte som her. Den var fint brodert ja, den satt fint på, og den var et staselig plagg, og ikke minst var det å få sin egen - å kunne pynte seg på samme måte som de andre - viktig. Om den kom øverst eller nederst på en kåring, ble likt i et annet fylke eller fantas i blått også, var så klart irrelevant. Plagget i seg selv var viktig, og ikke minst at oldemor la så mye arbeid i noe sånt til meg.

Jeg antar de fleste bærer sin bunad med stolthet, og at det egentlig er et såpass 'umoderne' plagg som kommer i så mange fasonger, og gjerne har en særegen betydning for de som bærer den, at å diskutere den ut fra kriterier man har til andre klær blir litt søkt. Folk vil se på dette på så ulik måte.

Jeg syntes mamma var fantastisk fin i sin bunad, og jentene mine synes jeg er kjempeflott i min. Det holder for meg.


Sist redigert av Dronningen : 21-05-12 kl 14:49.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 14:53   #92
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nok en bunadsvalgstråd

Det er helt naturlig å velge Østfoldbunad, ja. Men det er ikke den hun har fått sølv til og tilbud om å få sydd.

Nå er det sikkert sånn at min mor sikkert sier seg villig til å sy Østfoldbunad hvis vi spør, men det har vi ikke gjort enda. (Svigermor er langt flinkere til å sy enn min mor, men mamma hadde sikkert også klart det helt fint.)

For øvrig er jeg helt enig i at man ikke trenger å rakke ned på andre bunader, selv om man selv ikke synes den er aller finest. Jeg synes Nordlandsbunaden er fin, og et naturlig valg for snuppa hvis hun ønsker den. Hun vil ikke kunne få velge hvilken som helst. Men med far som er oppvokst i Nordland og besteforeldre som fremdeles bor der og som hun besøker jevnlig, så føler jeg at tilknytningen er helt på sin plass.

Jeg synes ikke Østfoldbunad er den aller stiligste heller, men kunne ikke tenkt meg å ha noen annen. Det er der jeg kommer fra og har mest tilhørighet til.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 14:55   #93
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nok en bunadsvalgstråd

Hvorfor er det legitimt å si gjennom en hel tråd at Finnmarksbunaden er kjedelig, mens man ikke kan si et vondt ord om Nordlandsbunaden?

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 14:58   #94
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nok en bunadsvalgstråd

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Hvorfor er det legitimt å si gjennom en hel tråd at Finnmarksbunaden er kjedelig, mens man ikke kan si et vondt ord om Nordlandsbunaden?

Måten man sier det på.

Du er ofte fryktelig bastant og nedlatende. Du kan velge å ta deg til deg eller la det være. Velger du å la det være, så får du flere negative reaksjoner enn andre.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 15:20   #95
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.041
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nok en bunadsvalgstråd

Tror aldri jeg har sett den bunaden før, og skjønner litt hva du mener. Men den var på en måte pen og enkel, det kan jo være at snuppa liker det når hun er 15?

Men hvis det er slik at dere må betale for bunaden når den tid kommer, så synes jeg også dere skal kunne velge.

Hva med Oslo-varianten til Østfoldbunaden? Den synes jeg er utrolig fin. Jeg har den vanlige nå, men det er bare sjal, kyse og forkle som er annerledes så kanskje det blir den på meg en vakker dag.


Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 15:46   #96
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.885
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Nok en bunadsvalgstråd

Jeg synes den som er abildet i HI er fin, særlig om man bærer lue til. Jeg synes forøvrig den har mer særpreg, og dermed flottere, i blått enn svart.

__________________
When you know better, you do better.
Ine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 21:33   #97
mamsen74
Aktiv
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Vestfold
Innlegg: 168
mamsen74 er litt kul
Standard

Sv: Nok en bunadsvalgstråd

Finnmarksbunaden var veldig enkel synes jeg. Har ikke sett den før, men er litt usikker på om jeg hadde klart å venne meg til den. Jeg synes enkle bunader er flott, men den ble litt kjedelig (i mine øyne). Jeg synes Østfoldbunaden var fin og det er hyggelig at mor og datter har samme bunad. Jeg har Sognebunad. Jentene har fått den store søljen i gave allerede og jeg håper jo de vil ha Sognebunad til konfirmasjonen. Hvis ikke får vi ta det problemet når det kommer. Men så lenge dere skal betale for bunaden så synes jeg dere skal ha litt å si også. Lykke til!

mamsen74 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-12, 20:04   #98
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.034
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: Nok en bunadsvalgstråd

Jeg syns finnmarksbunaden er flott i all sin enkelhet. En venninne av meg har den, med sort skjørt. Jeg syns den er fin! Mye flott sølv.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-13, 12:01   #99
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nok en bunadsvalgstråd

Bumper på denne i disse bunadstider. Jeg kom over tråden da jeg satt og søkte på Finnmarksbunaden, all den tid jeg nå har bestemt meg for å få en slik sydd til meg selv. Mamma har enda ikke bestilt, men skal gjøre det, og da tror jeg at jeg hiver meg rundt og gjør det samme. Det haster ikke, så gjenstår å se når det blir, men før eller senere. Bråkebøtta kommer som nevnt tidligere i tråden til å arve den som tilhørte min bestemor, mamma og senere meg, men den er såpass liten at den typ kan brukes mellom 10-15 år, litt etter hvor stor/liten man er. Mamma var et stankelbein og hadde d helt til hun var i 20-årene, jeg vokste ut av den før jeg var konfirmant (og jeg var ikke overvektig).

Den er virkelig flott med svart stakk, men jeg ender nok på blå stakk. Både fordi det er slik jeg allerede er vant med den, og fordi jeg har bunad med svart stakk med de samme røde og grønne bandene fra før. At det får et ytterligere samisk preg er bare artig, all den tid jeg i vinter ble offiselt en del av samemanntallet her i landet.

Særlig sølvet til Finnmarksbunaden er flott, forøvrig. Og det er gøy å bære en bunad man får så mye oppmerksomhet for. Jeg husker godt hvordan jeg fikk mange spørsmål om hvor den bunaden var fra da jeg bar den, mange nysgjerrige, mange komplimenter. Jeg vil påstå den er flottere irl. enn på bilder, den får mye mer "liv" da.

Har du blitt noe mer vant med tanken nå, Tjorven?

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-13, 12:20   #100
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.837
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nok en bunadsvalgstråd

Jeg husker denne tråden fra sist den var oppe. Jeg tenker at det er en pen gest å gi sølv til fremtidig bunad, men i og med at det er mange følelser knyttet til bunad og at bunaden er et plagg man skal ha gjennom livet, så synes jeg at bæreren må få et ord med i laget. Jeg tenker at farmor egentlig ikke burde bestemme hva slags bunad barnebarnet skal ha, og at en gave som binder ei lita jente til et valg som ikke er det eneste naturlige, blir litt feil.
Forøvrig synes jeg bunaden er grei nok - men at tilknytningen er nokså løs - ergo bør hun få lov til å velge selv når den tid kommer. Hvis hun ikke har noe forhold til stedet den kommer fra, blir det opp til henne å bestemme om hun likevel vil bære den.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no