Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Hva er dine "laster" i matveien?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Se resultatene: Hvilke matsorter, og drikke, er dine "laster"?
Sukkerholdig brus og saft 27 11,84%
Lettbrus 85 37,28%
Sjokolade 143 62,72%
Annet søtt godteri 58 25,44%
Salt snacks (potetgull og lignende) 74 32,46%
Bakervarer 56 24,56%
Gatekjøkkenmat 24 10,53%
For feite middager 25 10,96%
Generelt for store porsjoner 64 28,07%
Perdiodevis overspising 42 18,42%
Oster og fløte 40 17,54%
Sukker i kaffe og te 20 8,77%
Kaker og desserter 52 22,81%
Annet 19 8,33%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 228. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-10-08, 13:04   #81
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.752
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er dine "laster" i matveien?

Det er to kategorier av mat jeg med fordel kunne kuttet ned på, det ene er frukt og det andre er iskrem. Jeg spiser glatt 7-8 frukt om dagen, men bør begrense meg pga syreinnholdet --> emaljeskader. Er også fryktelig glad i iskrem, spiser nok 100-150 gram per dag på snitt. Prøver ikke så veldig mye å begrense det, legger ikke på meg og spiser kjempesunt ellers, så da tenker jeg det ikke er så farlig. Sikkert ikke sunt med alt det animalske fettet, da. Forresten, foretrekker Dream karamell-is, kanskje den er sunnere mtp fettinnhold og kolesterol og sånt?

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 13:06   #82
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er dine "laster" i matveien?

Iskrem, ja. Jeg burde krysset av på "Annet" for det. Hennig-Olsens sjokoladeis med sjokoladebiter. Eller går det under "sjokolade"?

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 13:10   #83
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.752
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er dine "laster" i matveien?

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Iskrem, ja. Jeg burde krysset av på "Annet" for det. Hennig-Olsens sjokoladeis med sjokoladebiter. Eller går det under "sjokolade"?

Du må krysse av på begge.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 13:19   #84
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er dine "laster" i matveien?

Jeg har én og det er sjokolade. Jeg spiser veldig, veldig lite fett, men mye, mye, mye sukker.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 13:25   #85
Lykkex3
Superaktiv
 
Lykkex3 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 441
Lykkex3 er populærLykkex3 er populærLykkex3 er populær
Standard

Sv: Hva er dine "laster" i matveien?

Oster er absolutt min største last. Jeg må alltid ha en skikkelig god ost i kjøleskapet. Har venner som nekter å åpne kjølerommet vårt, fordi det lukter så stygt der inne noen ganger. Mannen har flere ganger trodd at det har ligget bleier i bilen, men det har bare vært etterlukt fra ostene mine
Elsker Fromageri i Bogstadveien og går gjerne dit hver fredag om jeg har sjansen.

Ellers har jeg ett lite sukkerinntak rett og slett fordi jeg ikke er så glad i sjokolade osv.

Lykkex3 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 14:58   #86
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er dine "laster" i matveien?

Fyttirakkern for en tråd, nå ble jeg så sugen på alt som er godt og farlig ...

Jeg svarte brus og bakervarer, fordi jeg allerede har klart å kutte ut sjokolade og potetgull, men slett ikke savner det intenst.
Jeg glemte å krysse av for kaker og desserter, da - jeg spiser det ikke så ofte, men om jeg først har tilgang, er jeg nesten ustoppelig.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 15:12   #87
Moria
Aktiv
 
Moria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 240
Moria er litt kulMoria er litt kul
Standard

Sv: Hva er dine "laster" i matveien?

Boller, pizza og smågodt. Jeg har nesten ikke spist sånt siden jeg la om til lavkarbokosthold for 1,5 år siden, men det er disse tingene jeg savner mest. Ergo er det nok dette som er mine laster.

Moria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 15:18   #88
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.647
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er dine "laster" i matveien?

Jeg er blant unntakene som bekrefter regelen din, Polyanna. Mine laster er potetgull, dip, rødvin, oster, store middager osv. Mao fett og salt, hovedsaklig. Sjokolade og annet søtt klarer jeg meg egentlig helt fint uten (ikke det at jeg aldri spiser det altså, men jeg kunne nokså lett kuttet ut). Unntaket var i perioden da jeg fullammet/nesten fullammet, da hadde jeg et enormt sjokoladesug. Nå er det borte og jeg klarer meg utmerket uten sjokolade.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 15:24   #89
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er dine "laster" i matveien?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Det er faktisk ganske mye sukker i den coatingen. Jeg ble litt sånn her sist lørdag.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 15:27   #90
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er dine "laster" i matveien?

Jeg lurer litt på om det er der "frontene" går i lavkarbo-diskusjonene. Det er lett å projisere med utgangspunkt i seg selv, og siden fett i maten aldri har vært noe positivt for meg, er det i mitt hode en åpenbar helsegevinst i å kutte ut karbo, og jeg har god margin på fettsiden og når det gjelder mengde, så det er ikke noe å bråke med.

Dersom det er porsjonsstørrelser og feite sauser som er utfordringen så virker det intuitivt ikke helt smart å gå lavkarbo.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 15:40   #91
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er dine "laster" i matveien?

Jeg skjønte ikke helt hva du mente nå, Polyanna. :domm:

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 16:02   #92
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er dine "laster" i matveien?

Jeg elsker ost og fløte gjør all mat god. Jeg bruker riktignok matfløte og holder meg stort sett til gulost til hverdags, jeg er ikke redd for melkefett, eller fett generelt, men for mye av det gode osv... Siden slutten av graviditeten er det blitt way mye sjokkis, men fra ! er det andre boller!

Generelt sier jo ernæringsfysiologer at det er viktig å få i seg fett dersom man skal ned i vekt, ikke frityrolje, men sunne oljer og melkefett er noe kroppen trenger for å ikke bli fysen på sukker og hvite varer, pasta, mel, ris osv. Senest i dag på p1.

Brus, sukker i kaffe og te og søte bakervarer kuttet jeg ut etter forrige svangerskap.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 16:16   #93
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hva er dine "laster" i matveien?

Stratos, jeg elsker sjokolade og særlig stratos, supersize me hver gang. Enda godt det er langt mellom gangene.

  Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 16:24   #94
Tante Grønn
Alltid motsatt
 
Tante Grønn sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 888
Tante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populær
Standard

Sv: Hva er dine "laster" i matveien?

Jeg elsker den ekstra skvetten med fløte som gir fylde til maten.
Ost kan jeg ikke leve foruten. Med stor stolthet (?) kan jeg si at jeg kun har hatt ost på brødet i 20 år

Bakevarer er også helt himmelsk. Nybakte skolebrød, boller og kringle Men gi meg like gjerne nybakte, grove rundtstykker sammen med ost og bremykt.

Også sjokolade da. Jeg har aldri hørt om noen som ikke liker sjokolade i en eller annen form.

__________________
-Tripp-06,Trapp-07 og Tresko des-08-
Tante Grønn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 16:24   #95
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.752
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er dine "laster" i matveien?

b-b-b-b-bobbler av glede!

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 17:04   #96
Frantzen
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hva er dine "laster" i matveien?

Jeg er fullstendig hektet på 70% sjokolade - et par av variantene. Også drikker jeg altfor mye cola-light for tiden.
Det er jo nesten ikke godt engang!

  Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 17:18   #97
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.874
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er dine "laster" i matveien?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.


Dersom det er porsjonsstørrelser og feite sauser som er utfordringen så virker det intuitivt ikke helt smart å gå lavkarbo.

Nei,, det kan jeg trygt skrive under på!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 17:39   #98
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er dine "laster" i matveien?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.


Dersom det er porsjonsstørrelser og feite sauser som er utfordringen så virker det intuitivt ikke helt smart å gå lavkarbo.

Når man går ekstrem lavkarbo så er det jo lov å spise så mye man vil, og gjerne i fete sauser såfremt de er laget med f.eks johannesbrødkjernemel som jevning.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 17:42   #99
Mandino
inn i dimman
 
Mandino sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.230
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva er dine "laster" i matveien?

Jeg tror jeg fordeler mine laster over hele lista.

__________________
Mandino

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 17:43   #100
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.128
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er dine "laster" i matveien?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Når man går ekstrem lavkarbo så er det jo lov å spise så mye man vil, og gjerne i fete sauser såfremt de er laget med f.eks johannesbrødkjernemel som jevning.

Det var det jeg trodde var poenget til Polyanna? At hvis grunnen til at man f.eks. er overvektig er at man spiser for mye fett, så er det ingen grunn til å tro at man går ned i vekt ved å kutte på karbohydratene - mens hvis problemet er mye sukker og bakervarer, så er det antagelig en hel del å hente på å kutte på disse tingene.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no