Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

"Skal du bli lærer, får du ta tak..."

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-08-11, 21:37   #1
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Skal du bli lærer, får du ta tak..."

---


Sist redigert av rine : 10-06-14 kl 06:59.
rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 21:44   #2
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Skal du bli lærer, får du ta tak..."

Når man snakker om kvalitetsheving av lærere så må et åpenbart "grep" være å sette et minimumskrav for å komme inn på lærerutdanning. At det forventes 4 i basisfag burde være en selvfølge.
Ja, det kreves mye annet en faglig kunnskap fra lærere men jammen meg bør kunnskap ligge høyt oppe blandt kriteriene.

SV sin skolepolitikk er forøvrig hovedgrunnen til at det er helt utelukkende for meg å stemme på det partiet.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 21:44   #3
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.245
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Skal du bli lærer, får du ta tak..."

Ja, jeg synes det bør stilles karakterkrav for å komme inn på lærerutdanningen. Det er pinlig med lærere som ikke kan skrive norsk, og alle må kunne kommunisere rimelig greit på engelsk for å kunne oppdatere seg faglig i noe som helst etterhvert. Det blir annerledes når vi kommer på videregående kanskje, da kan man kanskje ha mer fagidioter som lærere i enkelte fag, men i grunnskolen synes jeg allmennkunnskap gjennomsyrer alle fag på en måte som gjør at alle bør fungere greit nok i basisfag. Man skal ikke lære feil rettskrivning i norsk i mattetimen heller. Det må være vanskelig å gå videre med fagene hvis man ikke har skjønt nok til å få en firer tenker jeg, læreryrket er så viktig at de som kommer inn på lærerskolen bør ha forutsetning til å komme seg gjennom studiet med godt utbytte.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 21:54   #4
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.186
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Skal du bli lærer, får du ta tak..."

Jeg syns det ør være både karakterer og inntaksprøve på egnethet og holdninger, sånn som i Finland. leste en veldig interresant artikkel om lærerutdanningen i Finland.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 21:57   #5
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Skal du bli lærer, får du ta tak..."

Skoledebatten er vel kanskje den som engasjerer meg mest i kommunevalget også.
Og tja, Kristins intensjoner er sikkert gode, men jeg er nok mer lilla (en blanding av H og A hadde vært fin kombinasjon kjenner jeg)

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 22:00   #6
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.657
Blogginnlegg: 261
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Skal du bli lærer, får du ta tak..."

Jeg synes også det bør stilles minstekrav til norskkarakteren for å komme inn på lærerhøyskolen.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 22:03   #7
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.186
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Skal du bli lærer, får du ta tak..."

Lilla er vel Venstre? Og skolepolitikken er sletts ikke dum.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 22:04   #8
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.245
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Skal du bli lærer, får du ta tak..."

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Lilla er vel Venstre? Og skolepolitikken er sletts ikke dum.

Hva mener venstre da? Det eneste jeg har oppfattet at venstre mener noe som helst om, er miljø og der er de stort sett på linje med miljøvernorganisasjonene.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 22:04   #9
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.408
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Skal du bli lærer, får du ta tak..."

Jeg synes det bør være alderskrav til utdanningen, at man ikke kan begynne på den direkte etter vgs. Helst bør man ha et halvår i jobb i skolen også. Hvordan forventes det at man skal kunne velge om man vil jobbe i 1-7.trinn eller 5-10.trinn når man aldri har vært i en skoleklasse annet enn som elev selv?

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 22:04   #10
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Skal du bli lærer, får du ta tak..."

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Lilla er vel Venstre?

Jeg tenker mer om man blander rødt og blått så får man en fin fiolett farge, som i Arbeiderpartiet og Høyre.
Litt av begge partier hadde blitt veldig bra, tror jeg. Og ja, det bør være ett minimumskrav for å komme inn
på lærerstudiet.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 22:06   #11
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.930
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Skal du bli lærer, får du ta tak..."

Jeg er faktisk en veldig god lærer selv om jeg ikke gikk ut med toppkarakterer fra vgs. Men jeg er enig i at det er viktig med en viss standard på vitnemålet. Jeg er glad jeg ikke behøver å vise frem vitnemålet fra vgs lenger.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 22:07   #12
cora
både her og der
 
cora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.834
Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Skal du bli lærer, får du ta tak..."

Synes også at det bør være karakterkrav, og 4 er en rimelig grense.

__________________
Cora og tre avkom (1999, 2001 og 2002)
cora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 22:09   #13
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.245
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Skal du bli lærer, får du ta tak..."

Jeg mener også at karakterene fra vgs ikke trenger å si så mye om en person kan faget sitt senere, men akkurat i basisfagene tenker jeg det er en fordel å kunne stille krav ved inntak for å kunne holde et jevnt høyere nivå på utdanningen. Det må være en forskjell på å undervise en gjeng studenter som har grunnlaget i orden og en gjeng som sitter der som spørsmålstegn. Og 4 er ikke toppkarakter, men det er et greit grunnlag å gå videre på.

Ellers synes jeg det var et godt innspill over om å ha krav til praksis slik det var på veterinærhøyskolen før. Det hadde jammen ikke vært så dumt tror jeg.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 22:11   #14
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.822
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Skal du bli lærer, får du ta tak..."

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Jeg syns det ør være både karakterer og inntaksprøve på egnethet og holdninger, sånn som i Finland. leste en veldig interresant artikkel om lærerutdanningen i Finland.

Amen!

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 22:13   #15
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.083
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Skal du bli lærer, får du ta tak..."

Problemet med å ha for høye karakterkrav er jo at det ikke finnes nok kvalifiserte søkere innenfor de grensene. Å begynne med karakterene, er å begynne i feil ende. Det er bedre med nok faglærte lærere enn for få, men dog med 4 i norsk fra vgs.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 22:25   #16
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.186
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Skal du bli lærer, får du ta tak..."

Når jeg tok Ped og vi hadde praksis som vi måtte bestå var det ganske lave krav til oppfølging og det har vel knappest skjedd at noen strøyk. Mange burde nok ha gjorde det.

Sakset fra Venstre, litt gammelt og jeg klarer ikke redigere det skikkelig på iPad.


En skole for kunnskap og like muligheter krever faglig sterke lærere. Derfor vil Venstre gi alle lærere tid og ressurser til faglig påfyll gjennom systematisk etter- og videreutdanning. Vi vil ha en god skole for elevene, derfor satser vi på læreren.

Framtida begynner i klasserommet. Skolens viktigste oppgave er å gi den enkelte elev best mulig kunnskapsnivå, gode grunnleggende ferdigheter og tro på egne evner. Venstre vil ha en storstilt satsing på skole, kunnskap og forskning, og dette er førsteprioritet i våre alternative statsbudsjetter.

Forskning og utdanning er viktige forutsetninger for framtidens arbeidsplasser og velferd. Samfunnet må gi rom for menneskets skapende evner både i skoleverk, forskning, kultur og næringsliv.


24.05.2005 Venstre vil styrke den offentlige skolen, særlig gjennom å gjenreise respekt for læreren og fagkunnskapen. Alle skal ha mulighet til å utnytte sine evner og sin skaperkraft. Venstre vil styrke læreren og gi mer ansvar til den enkelte skole. Norge skal være en førsteklasses kunnskapsnasjon.

ArkivUtskrift

Venstre vil:
• bruke 3 milliarder kroner på Kunnskapsløftet til styrking av lærerne og skolen i løpet av stortingsperioden 2005 – 2009.
• sikre lærerne systematisk kompetanseheving gjennom å innføre et kompetanseår, der lærere kan få permisjon for videreutdanning eller å praktisere i et annet relevant yrke.
• styrke respekten for læreren og sikre bedre arbeidsro i skolen.
• sikre at spesialpedagogisk kom petanse er så nær elevene som mulig, og tilgjengelig for elevene fra første skoledag.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 22:31   #17
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.133
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Skal du bli lærer, får du ta tak..."

Det bør stilles karakterkrav. Det er jo ikke toppkarakterer det er snakk om her, men en 4-er. Jeg synes at de som ikke greier å skrape sammen en 4-er i de viktigste fagene, enten ikke er kompetente nok eller motiverte nok til å undervise ungene våre. Selvsagt finnes det unntak fra dette, men sånn jevnt over.

Så må det gjøres grep for å få disse kompetente søkerne til å velge læreryrket - hva må til? Lønn og status er nok i hvertfall noe av svaret vil jeg tro.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 22:57   #18
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.089
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Skal du bli lærer, får du ta tak..."

Jeg syns i grunn at man bør stille karakterkrav når man kommer UT av lærerhøyskolen. Det er mildt sagt forbausende at karakterer ikke er viktig når lærere søker jobb. Jeg mener at et karakterkrav for å få godkjenning som lærer er like hensiktsmessig som et høyt inntakskrav. Det flyr alt for mange lærere rundt i grunnskolen og underviser i fag som de nærmest strøyk i på lærerhøyskolen.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 23:04   #19
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.186
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Skal du bli lærer, får du ta tak..."

Digital kompetanse er i alle fall viktig på lærerskolen og er visst omtrendt fraværende. En katastrofe. Det er en av de grunnleggende ferdighetene og skal inn i alle fag. Lærere bør undervise med digitale hjelpemidler. De lærer knappest PowerPoint...

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 23:10   #20
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.408
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Skal du bli lærer, får du ta tak..."

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Jeg syns i grunn at man bør stille karakterkrav når man kommer UT av lærerhøyskolen. Det er mildt sagt forbausende at karakterer ikke er viktig når lærere søker jobb. Jeg mener at et karakterkrav for å få godkjenning som lærer er like hensiktsmessig som et høyt inntakskrav. Det flyr alt for mange lærere rundt i grunnskolen og underviser i fag som de nærmest strøyk i på lærerhøyskolen.



Det er forbausende hvor useriøst endel lærerstudenter tar skolen. "Det er ingen som kikker på karakterene uansett, så E er en kjempekarakter for meg!"

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no