Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ikke spioner på hva barna bedriver på nettet

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-08-08, 18:14   #1
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Ikke spioner på hva barna bedriver på nettet

http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=199349

Må si at dette er jeg ikke enig i. Jeg syns det er greit å spionere på hva barna gjør på nettet, MEN hvordan man bruker informasjonen er det som er avgjørende. Jeg tror ikke man trenger å vise mistillit ved barnas nettbruk om man oppdager noe som ikke er bra. Man trenger ikke synliggjøre hva man har oppdaget, men man kan snakke om nettvett mer direkte mot det man ser er en utfordring.

Hva mener dere?

Jeg har tre barn på 8, 14 og 16 år. Jeg har tittet litt på hva de har drevet med (de to eldste), men jeg har kun en gang sagt i fra ang. en hjemmeside der det sto mer enn hva som var greit i mine øyne.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-08, 18:33   #2
ming
i tåkeheimen
 
ming sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.835
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ikke spioner på hva barna bedriver på nettet

Jeg syns det er en vesentlig forskjell mellom å sjekke historikken i nettleseren og det som beskrives i artikkelen, nemlig å lage seg profiler på nett ene og alene for å "spionere" på ungene. 8-åringen min vet at jeg kan sjekke hvilke sider hun er inne på. Foreløpig er ikke nettbruken problematisk (med unntak av at kvinneidealet på enkelte "papirdukkesider" er skremmende Barbiesk), men etterhvert vil jeg tro at det å vite at mamma og pappa kan gå etter og sjekke, i kombinasjon med bevisstgjøring rundt nettvett, gjør at bruken blir mer fornuftig enn den kunne blitt med vissheten om at ingen finner ut hva du gjør.

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-08, 18:36   #3
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.650
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke spioner på hva barna bedriver på nettet

Gutten min på 10 fikk lov til å registrere seg på Nettby. Men kun med betingelser om at jeg skulle ha oversikt over passord, og at han kun skulle legge til personer han kjente som venner. Jeg kommer til å ha oversikt over hva oghvor de søker på internettet, i den grad jeg klarer. Skal hvertfall gjøre så godt jeg kan.
Men jeg tror det er vel så viktig å informere og forklare om hva som faktisk kan hende dersom han kommer i kontakt med feil personer, eller legger ut privat informasjon.

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-08, 18:38   #4
leliane
madmanized
 
leliane sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.121
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ikke spioner på hva barna bedriver på nettet

Vanskelig, men jeg synes det er litt underlig at politiet råder foreldre her i området til det motsatte: Sjekk både mobil og nettbruk - dette for å oppdage mobbing, narko og andre uhumskheter på et tidlig tidspunkt. (Ref. kurs i nettvett for foreldre og lærere ved barneskole.)

Jeg har tenkt at jeg kommer til å prøve å basere meg på tillit og være åpen med barna mine om at jeg ikke vil at de skal slette logger og msn-samtaler. At jeg ikke kommer til å sjekke dem regelmessig, men at jeg ønsker at dokumentasjonen skal ligge tilgjengelig om det skulle bli nødvendig.

Mine barn er små enda, men noe sier meg at det er lurt å tenke gjennom disse tingene. Spent på hva andre tenker rundt temaet, for øvrig.

__________________
A man is rich in proportion to the number of things he can let alone.
Henry David Thoreau (Walden, 1854).
2x02 og 1x08
leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-08, 18:38   #5
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.132
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke spioner på hva barna bedriver på nettet

Det er jo forskjell på å spionere og å ha en viss oversikt?
Poden på 14 er medlem av flere nettsamfunn, og så lenge samfunnene er sjekket ut, så kunne det ikke falle meg inn å spionere på han. PC-en står i stua, vi har en grei dialog om bruken, snakker mye om nettvett og jeg viser han PC-tillit inntil det motsatte er bevist.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-08, 18:55   #6
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.351
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke spioner på hva barna bedriver på nettet

Jeg synes ikke det er greit i det hele tatt å spionere på barna sine. Oversikt over hva de "hippe" ungdomsgreiene dreier seg om, ja, men å spionere og smuglese er simpelt.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-08, 19:02   #7
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke spioner på hva barna bedriver på nettet

Det overrasker meg ikke at du ikke er enig, Jessica. Du har skrevet et par ting nå og da som kan indikere at du ikke har tillit til ungene dine. Å spionere på mine egne barn ville aldri falle meg inn, det er en en garanti for å ødelegge et hvert ok tillitsforhold mellom foreldre og barn. Å lese dagbok eller private brev er like ille som å lese mail eller msn-samtaler. Det er ufint og snokete. Å vite hva msn er, å vite AT de er på facebook, nettby eller lignende er jo noe annet. Som Liven sier; det er en ting å ha oversikt, noe annet er å snoke og i utg.pkt ikke ha tillit. man må være litt smart rundt nettbruk, man kan ha PC'en i stua eller på kjøkkenet, ha en åpen dialog om hva de gjør på nett, gjøre det lett for dem å fortelle om hvem de kommuniserer med og hva de snakker om, men respektere at de faktisk er en slags menensker selv om de er unge, og har krav på privatliv.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-08, 19:10   #8
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.213
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke spioner på hva barna bedriver på nettet

Jeg synes ikke det er greit å overvåke uten å si fra, enten det gjelder barn eller voksne. Og jeg synes man skal ha veldig gode grunner for å "overvåke" barna sine, selv om man har sagt fra om at man gjør det. Men å følge med på hva de gjør på åpne fora - Facebook, blogger og annet - vil jeg ikke kalle overvåking. Det kan vel snarere være en grei påminnelse for dem om at "alle" kan lese det de skriver der, både mamma/pappa og andre, ikke nødvendigvis er like vennligsinnede.

Poden er enda ikke seks, og vi følger uten skrupler med på alt han gjør på nettet - leser mailer han sender og får, og slikt. Men når han blir eldre, er det rimelig at han får mer av et privatliv, både i Internettsammenheng og ellers.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-08, 19:12   #9
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.132
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke spioner på hva barna bedriver på nettet

Jeg tenker med gru på om poden skulle registrert seg her på FP for å overvåke mors nettliv.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-08, 19:17   #10
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke spioner på hva barna bedriver på nettet

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

Jeg tenker med gru på om poden skulle registrert seg her på FP for å overvåke mors nettliv.

Han ville særlig finne sextrådene inetressante og inspirerende, tenker jeg.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-08, 19:19   #11
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.351
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke spioner på hva barna bedriver på nettet

Min mor leste dagboken min da jeg var 14 og da jeg var 16. Etter det har jeg aldri betrodd henne noen ting. Jeg ser seff forskjellen i forhold til andres mulige påvirkning på nettliv, men vil heller gjøre forebyggende innsats for at de skal ha nettvettet i behold enn å snoke i ettertid.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-08, 19:19   #12
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.132
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke spioner på hva barna bedriver på nettet

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Han ville særlig finne sextrådene inetressante og inspirerende, tenker jeg.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-08, 19:21   #13
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.351
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke spioner på hva barna bedriver på nettet

:fniser av Liven:

Kanskje han har gjort det allerede?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-08, 19:21   #14
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke spioner på hva barna bedriver på nettet

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Gutten min på 10 fikk lov til å registrere seg på Nettby. Men kun med betingelser om at jeg skulle ha oversikt over passord, og at han kun skulle legge til personer han kjente som venner. Jeg kommer til å ha oversikt over hva oghvor de søker på internettet, i den grad jeg klarer. Skal hvertfall gjøre så godt jeg kan.
Men jeg tror det er vel så viktig å informere og forklare om hva som faktisk kan hende dersom han kommer i kontakt med feil personer, eller legger ut privat informasjon.

Jeg tenker at dette må være kjipt for 10-åringen. Jeg ville kanskje foretatt et valg; enten så stoler du på han nok til at han kan opprette en profil på et nettsted, eller så setter du ned et forbud. Det må oppleves ekkelt og invaderende at mamma skal vite passordet og nærmest overvåke alt du gjør.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-08, 19:25   #15
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.132
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke spioner på hva barna bedriver på nettet

Jeg har podens msn-passord, jeg hjalp han å registrere seg. (Det samme har jeg med mellomsøster, men mest fordi hun stadig vekk glemmer det.)
Vi har også (sammen) logget samtaler, da det var besyldninger om mobbing av en klassekamerat. Poden og jeg gikk gjennom samtalene, tok utskrift og han hadde utskriften med seg på skolen som "bevis" på at han ikke var med på mobbingen.

Det kan hende poden har skiftet passord, det vet jeg rett og slett ikke. Han syntes det var OK at jeg hadde passordet, jeg tror ikke han er redd for at jeg skla snike.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-08, 19:26   #16
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.212
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke spioner på hva barna bedriver på nettet

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg tenker at dette må være kjipt for 10-åringen. Jeg ville kanskje foretatt et valg; enten så stoler du på han nok til at han kan opprette en profil på et nettsted, eller så setter du ned et forbud. Det må oppleves ekkelt og invaderende at mamma skal vite passordet og nærmest overvåke alt du gjør.

Det er jeg enig i. Jeg har i tidligere diskusjoner vært mot "spionering" på barnas nettaktiviteter, og det er jeg fortsatt. Jeg har aldri overvåket tenåringene mine, lest msn-logg, sms-er eller hatt passordene deres til noe som helst.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-08, 19:31   #17
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke spioner på hva barna bedriver på nettet

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Min mor leste dagboken min da jeg var 14 og da jeg var 16. Etter det har jeg aldri betrodd henne noen ting.

Jepp, dette skjedde meg også, da jeg var 14. Det var skikkelig fælt og ødela alle muligheter for en nær relasjon mellom oss for alltid. Og helt grunnløst.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-08, 19:36   #18
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.877
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ikke spioner på hva barna bedriver på nettet

Det har ikke vært noen sak hos oss foreløpig. Guttene bruker dataen stort sett til spill, skrive tekster i world og sende e-post. Mye av tiden sitter de sammen med mannen eller meg. Hvor stor frihet de får uten at storemor ser dem når den tid kommer vet jeg ikke. Jeg regner med at jeg vil ønske tilgang til logg, men i utgangspunktet ser jeg ikke behov for å sjekke alt ungene gjør på nettet. Jeg vil si fra til dem hvis jeg eventuelt kommer til å gå gjennom loggen. Slik vi har det nå forteller ungene meg det meste som skjer dem, både av det som er bra og det som er dumt, selv om de selv skulle være negativt innvolvert. Jeg har ikke lyst til å utfordre den tilliten for mye. Dersom noe skulle skje som får meg til å tro de er borti ting de ikke bør får jeg heller revurdere innstillingen min.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-08, 19:37   #19
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.212
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke spioner på hva barna bedriver på nettet

Opprinnelig lagt inn av Kaija, her.

Dersom noe skulle skje som får meg til å tro de er borti ting de ikke bør får jeg heller revurdere innstillingen min.

Ja, det er det jeg har tenkt også. Hvis jeg hadde mistanke om noe alvorlig skummelt ville jeg selvfølgelig forsøkt å finne ut av det.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-08, 19:44   #20
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ikke spioner på hva barna bedriver på nettet

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Det er jeg enig i. Jeg har i tidligere diskusjoner vært mot "spionering" på barnas nettaktiviteter, og det er jeg fortsatt. Jeg har aldri overvåket tenåringene mine, lest msn-logg, sms-er eller hatt passordene deres til noe som helst.

Helt enig.
Og som aC sier: Det er rett og slett simpelt.

__________________
Sitat vimjer: Line* er en tålmodig sjel.
Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
nettvett, overvåke


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no