Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Krig i Europa i 2022?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-03-22, 17:16   #441
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.140
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krig i Europa i 2022?

Det skal sies at det var mye "refugees welcome" og innsamling av klær og hva har du, i starten av den flyktningekrisen som startet med Syria.

Så det handler kanskje også om vår manglende tålmodighet i langvarige kriser.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-22, 17:24   #442
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krig i Europa i 2022?

Det er menneskelig å reagere sterkere på kriser og menneskeskjebner som føles nærmere. Det er ikke så rart. Men mediedekningen Trevor Noah henviser til, og politiske uttalelser om flyktninger, det synes jeg er svært usmakelig. Og når det første sjokket har lagt seg gjør det jo ingenting om tankene rundt flyktningeskjebner og mennesker utsatt for krig og konflikt blir like relevant for de som er lenger unna, og at ønsket om å hjelpe er like sterkt for rohingyaer som for européere.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-22, 17:31   #443
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.865
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krig i Europa i 2022?

Det er jo i Putins interesse at vi whatabouter behandlingen av ukrainske flyktninger. Just sayin’.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-22, 17:32   #444
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.140
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krig i Europa i 2022?

Poeng.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-22, 17:38   #445
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krig i Europa i 2022?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Det er jo i Putins interesse at vi whatabouter behandlingen av ukrainske flyktninger. Just sayin’.

Japp. Og derfor prøver jeg å sitte på hendene mine og ikke bli en whataboutist. Det hjelper ikke ukrainerne at man blir sur for at det drukner kongolesere i Middelhavet som blir omtalt som lykkejegere, lissom.

Men man kan ta det med seg videre lell. Og britiske (tror jeg) journalister kan drite i å skrive hvor fælt det er å se mennesker med blå øyne drevet på flukt.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-22, 17:41   #446
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.865
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krig i Europa i 2022?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Og britiske (tror jeg) journalister kan drite i å skrive hvor fælt det er å se mennesker med blå øyne drevet på flukt.

For all del. Det er jo aldeles avskyelig. Det var ikke bare dem heller.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-22, 17:51   #447
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.847
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krig i Europa i 2022?

Jeg tenker at når det er et land vi i Norge også deler grense med som går til brutalt angrep på en nabo, så er det ikke rart at reaksjonene fra mange blir sterkere. Jeg har folk i nær familie som er helt lammet av frykt. Klart man kan kritisere at folk blir mer berørt når det er nær en selv, men det er ikke så veldig rart.

Og enig med Toffskij i at å drive whataboutism rundt den nåværende flyktningekrise kun gavner angriperen. Og det synes jeg virkelig ikke vi skal hjelpe til med.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-22, 17:53   #448
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.847
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krig i Europa i 2022?

Forresten så har jeg en venn jeg møter hver uke som er født og oppvokst mellom Tsjernobyl og Kyiv. Hen har fortsatt familien sin der, og er livredd og føler seg maktesløs og jeg håper virkelig at familiemedlemmene kommer seg ut ganske snart. De får i så fall komme hit.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-22, 17:54   #449
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.847
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krig i Europa i 2022?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Japp. Og derfor prøver jeg å sitte på hendene mine og ikke bli en whataboutist. Det hjelper ikke ukrainerne at man blir sur for at det drukner kongolesere i Middelhavet som blir omtalt som lykkejegere, lissom.

Men man kan ta det med seg videre lell. Og britiske (tror jeg) journalister kan drite i å skrive hvor fælt det er å se mennesker med blå øyne drevet på flukt.

DET er jeg helt enig i. Hva i hel***** er det for slags resonsmment og holdninger?

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-22, 18:03   #450
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krig i Europa i 2022?

Det er det der «vi må hjelpe dem fordi de er like oss» jeg reagerer på altså, ikke at vi hjelper dem. Ja, og så «nå kan vi i alle fall ikke hjelpe de andre»-argumenter.

Jeg synes virkelig vi skal åpne både landegrenser, hjerte og lommebok. For alle som trenger det. Og det er i alle fall ikke et argument at man ikke skal hjelpe fordi man ikke ga god nok hjelp til andre.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-22, 18:25   #451
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.942
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Krig i Europa i 2022?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Fordi det er stormakt vs stormakt. ...

Dette må du utdype litt. Ukraina er ikke en stormakt. Det er jo Vesten og USA som bringer en stormakt til inn i bildet. Hvis Vesten og USA ikke hadde brydd seg hadde det vært stormakt mot ... et "lite" land. Eller? Hvorfor er dette i utgangspunktet (før USA blander seg inn) mer stormakt mot stormakt enn da Russland bombet Syria?

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-22, 18:28   #452
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.847
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krig i Europa i 2022?

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Dette må du utdype litt. Ukraina er ikke en stormakt. Det er jo Vesten og USA som bringer en stormakt til inn i bildet. Hvis Vesten og USA ikke hadde brydd seg hadde det vært stormakt mot ... et "lite" land. Eller? Hvorfor er dette i utgangspunktet (før USA blander seg inn) mer stormakt mot stormakt enn da Russland bombet Syria?

Russland bombet vel i Syria i samråd med/etter ønske fra Assad? Jeg sier ikke at det på noe som helst vis rettferdiggjør det, men det blir jo ikke det samme som en invasjon når landets egen leder står bak.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-22, 18:37   #453
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krig i Europa i 2022?

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Dette må du utdype litt. Ukraina er ikke en stormakt. Det er jo Vesten og USA som bringer en stormakt til inn i bildet. Hvis Vesten og USA ikke hadde brydd seg hadde det vært stormakt mot ... et "lite" land. Eller? Hvorfor er dette i utgangspunktet (før USA blander seg inn) mer stormakt mot stormakt enn da Russland bombet Syria?

Dette er problemet med å skrive på mobil, det blir for stikkordpreget.

Jeg skriver stormakt vs stormakt fordi selv om det er Ukraina som blir angrepet, så er det (i hvert fall med realpolitiske briller) NATO som er den egentlige motstanderen.

Dette er ganske godt beskrevet i den artikkelen jeg linket til oppi her fra Foreign Policy.

(Tar ikke høyde for Putins eventuelle emosjonelle behov for å ta nettopp Ukraina.)

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-22, 18:47   #454
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Krig i Europa i 2022?

Jeg er positiv til innvandring. Men må likevel innrømme at det gjør dypt inntrykk å se folk som likner på meg på flukt, kvinner, barn og eldre. Med katten sin, lik skolesekk som barna mine og fin engelskuttale. De er med i MGP og en god del har slekt her. Kollega var på ferie i Kyiv i sommer og venner har vært på helgetur dit. Det blir for meg enda mer truende enn en kamp i en landsby i et eksotisk land langt unna. Selv om jeg kjenner folk som har vært på flukt gjennom skogen i Afrika. Jo nærere, jo verre og skumlere.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-22, 19:15   #455
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krig i Europa i 2022?

Denne krigen utgjør en større reell trussel mot Norge og Europa enn en krig i Afghanistan eller Syria. Selv om det selvsagt er en sannhet med modifikasjoner det også, den ustabiliteten enhver krig utløser er jo en trussel for verdenssamfunnet.

Også er dette en atommakts angrep på et europeisk (som i at det er fysisk nær oss, ikke mer verdt enn andre) demokrati. Og det er en forskjell på det og en krig i et område med større pågående ustabilitet. Det er også verdt å huske at om vi ikke blander oss og gjør motstand (vi, som i resten av Europa) så er det ikke sikkert Putin stopper ved Ukraina. Det er selvsagt en viss fare for at de ikke stopper uansett, selvsagt. Men Putin hadde nok regnet med større splittelse i Europa og USA og mindre samlet motstand.

De klippene fra Trevor Noah er virkelig helt ville, usmakelige og uhyrlige. Jeg skjønner ikke at folk som har som jobb å være på store nyhetskanaler greier å si noe så uvettig.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-22, 21:59   #456
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.140
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krig i Europa i 2022?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Jeg er positiv til innvandring. Men må likevel innrømme at det gjør dypt inntrykk å se folk som likner på meg på flukt, kvinner, barn og eldre. Med katten sin, lik skolesekk som barna mine og fin engelskuttale. De er med i MGP og en god del har slekt her. Kollega var på ferie i Kyiv i sommer og venner har vært på helgetur dit. Det blir for meg enda mer truende enn en kamp i en landsby i et eksotisk land langt unna. Selv om jeg kjenner folk som har vært på flukt gjennom skogen i Afrika. Jo nærere, jo verre og skumlere.

Det tror jeg er normalt og vanlig og ikke noe man skal skamme seg over. Og så skal vi velge å aktivt bruke den empatien og lukke øynene litt og overføre den til også andre, i samme situasjon, som er lengre unna, både geografisk, kulturelt og pigmentmessig.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-22, 07:45   #457
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.461
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krig i Europa i 2022?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det tror jeg er normalt og vanlig og ikke noe man skal skamme seg over. Og så skal vi velge å aktivt bruke den empatien og lukke øynene litt og overføre den til også andre, i samme situasjon, som er lengre unna, både geografisk, kulturelt og pigmentmessig.

Ja, det at det er lettere å ha empati med noen som er mer lik en selv er det viktig å ha et bevisst forhold til, nettopp for å unngå å behandle folk ulikt. For å kunne gjøre noe med det er det nødvendig å være klar over det, og anerkjenne at det er slik.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-03-22, 08:09   #458
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Krig i Europa i 2022?

Samtidig så tror jeg det er umulig å behandle alt likt og mentalt ta inn all verdens lidelse. Krig i Sverige hadde bok medført åpne grenser og vidåpne armer, slik Polen gjør nå. De færreste mener likevel at Norge kan ha det for alle i hele verden. Og jeg synes ikke det er så rart eller sjokkerende.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-22, 09:23   #459
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krig i Europa i 2022?

Jeg syns hele flyktningedebatten er helt absurd, skal jeg være ærlig. Det vitner om en manglende evne til å skjønne menneskets naturlige hang til å forholde seg til "ingrupper" og "utgrupper". De som er i "ingruppen" er ofte mennesker man relaterer seg til på en eller annen måte. Og det er typisk også de man har lettere for å føle sympati for, nettopp fordi man klarer å forestille seg selv i deres sko.

At Ukrainas naboland åpner grenser og hjem for Ukrainske flyktninger er jo ikke så underlig. Mange har slekt og venner på andre siden av grensen, og dette er folk de føler tilhørighet til. Det ligner på mange måter Sveriges behandling av norske flyktninger under krigen. Folk fra bakgården, "broderfolket". Det er rett og slett lettere for en del å få sympati for folk de føler en nærhet til. Og enklere å trekke på skulderen av problemer som rammer folk man ikke føler samme nærhet til. Det betyr ikke at de som ikke bryr seg om flyktningene som drukner i Middelhavet eller sitter fast i kjipe flyktningeleire er "dårlige folk", på samme måte som at de som ikke engasjerer seg i barna som mobbes på naboskolen er "dårlige folk", men at ganske mange har en viss porsjon empati i seg, og ikke evner eller orker å ta inn over seg all verdens elendighet. Så er det enkelte som har en mye større kapasitet til å bry seg om andre, og all ære til dem for det.

Jeg tror det vi burde fokusere på nå er at folk faktisk bryr seg. De åpner hjem og hjerter og tar i mot flykninger. Og jeg håper virkelig det er en hjertevarme som ikke går over, selv om krigen skulle trekke ut i tid. For det er jo ikke helt uvanlig at det skjer. Når krisen ikke lenger er like akutt, og flyktningene påvirker egen hverdag, så kan det kjølne varme hjerter.

Nettopp den funksjonen som fører til at Ukrainas naboland åpner grenser og hjem er jo også noe av det som gjør Russlands invasjon av Ukraina så crazy. Ukrainere og Russere er broderfolk. Det er som om Sverige eller Danmark skulle invadert Norge, under påskudd av at vi tidligere var i union.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-22, 09:30   #460
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krig i Europa i 2022?

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Jeg syns hele flyktningedebatten er helt absurd, skal jeg være ærlig. Det vitner om en manglende evne til å skjønne menneskets naturlige hang til å forholde seg til "ingrupper" og "utgrupper". De som er i "ingruppen" er ofte mennesker man relaterer seg til på en eller annen måte. Og det er typisk også de man har lettere for å føle sympati for, nettopp fordi man klarer å forestille seg selv i deres sko.

At Ukrainas naboland åpner grenser og hjem for Ukrainske flyktninger er jo ikke så underlig. Mange har slekt og venner på andre siden av grensen, og dette er folk de føler tilhørighet til. Det ligner på mange måter Sveriges behandling av norske flyktninger under krigen. Folk fra bakgården, "broderfolket". Det er rett og slett lettere for en del å få sympati for folk de føler en nærhet til. Og enklere å trekke på skulderen av problemer som rammer folk man ikke føler samme nærhet til. Det betyr ikke at de som ikke bryr seg om flyktningene som drukner i Middelhavet eller sitter fast i kjipe flyktningeleire er "dårlige folk", på samme måte som at de som ikke engasjerer seg i barna som mobbes på naboskolen er "dårlige folk", men at ganske mange har en viss porsjon empati i seg, og ikke evner eller orker å ta inn over seg all verdens elendighet. Så er det enkelte som har en mye større kapasitet til å bry seg om andre, og all ære til dem for det.

Jeg tror det vi burde fokusere på nå er at folk faktisk bryr seg. De åpner hjem og hjerter og tar i mot flykninger. Og jeg håper virkelig det er en hjertevarme som ikke går over, selv om krigen skulle trekke ut i tid. For det er jo ikke helt uvanlig at det skjer. Når krisen ikke lenger er like akutt, og flyktningene påvirker egen hverdag, så kan det kjølne varme hjerter.

Nettopp den funksjonen som fører til at Ukrainas naboland åpner grenser og hjem er jo også noe av det som gjør Russlands invasjon av Ukraina så crazy. Ukrainere og Russere er broderfolk. Det er som om Sverige eller Danmark skulle invadert Norge, under påskudd av at vi tidligere var i union.

Jeg synes det vitner om at man klarer å ha to tanker i hodet samtidig. Alle her sier jo at de forstår hvorfor det er slik, men at de ønsker å ha et bevisst forhold til dette.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no