Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning

Kungen och jag, NRK

Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-09-23, 16:50   #1
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.885
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Utrop

Kungen och jag, NRK

Flere som har sett serien? Portrettintervju i 3 deler om den svenske kongen. Aldri sett noen som har intervjuet en kongelig på den måten.. Særlig slutten i siste episode.

Synes dere hun går over en grense? Flere ganger sier han at han ikke vil prate om visse saker, så spør hun hvorfor det, så må han jo prate om det likevel.

Også rørende om hans oppvekst og familieliv i royale former

Modig av både intervjuer og objekt.

__________________
When you know better, you do better.

Sist redigert av Ine : 22-09-23 kl 16:55.
Ine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-09-23, 14:16   #2
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.398
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kungen och jag, NRK

Jeg har ikke sett, men vurderer å se.

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-09-23, 14:30   #3
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.731
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kungen och jag, NRK

Samme her

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-09-23, 15:11   #4
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kungen och jag, NRK

Tja, litt usikker på hva jeg synes.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-23, 16:58   #5
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.731
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kungen och jag, NRK

Tja, nå har jeg sett ca 30 minutter av 1 episode, og må vel si jeg ikke er kjempe imponert over intervjueren.
Merkelig oppførsel fra hun kjørte inn til slottet, og hvordan hun snakker til Kongen flere ganger. Ser han er ukomfortabel.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-10-23, 21:13   #6
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kungen och jag, NRK

Ble nysgjerrig og har sett halvannen episode. Både interessant, lærerikt, fint og vondt. For en oppvekst. For et liv. Og det er tydelig at han er ukomfortabel, ja. Nesten litt ubehagelig å se på.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-10-23, 21:18   #7
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kungen och jag, NRK

Jeg synes jo kongen er veldig reservert, da, og ekstremt lite åpen på et vis. Som om han ikke klarer å snakke om eller å reflektere over ting fordi det er traumatisk. Samtidig er det vondt å se hvordan hun presser ham. Nesten litt utidig, selv om hun tross alt gjør et intervju med en agenda.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-10-23, 21:49   #8
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.731
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kungen och jag, NRK

Han synes jeg gjør en god figur, og kongelige er vel litt sånn, ikke vise følelser ( Elizabeth var jo veldig der).
Historien om han pg rundt han er bra, det er hun reporter dama jeg sliter med. Er på siste episode nå.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-10-23, 22:20   #9
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kungen och jag, NRK

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Han synes jeg gjør en god figur, og kongelige er vel litt sånn, ikke vise følelser ( Elizabeth var jo veldig der).
Historien om han pg rundt han er bra, det er hun reporter dama jeg sliter med. Er på siste episode nå.

Jeg synes også han gjør en god figur, mye bedre ebb jeg hadde ventet. Hadde nok et litt annet bilde av ham. Men han er tydelig på hva han ikke vil snakke om. Samtidig er det nesten godt gjort å ikke bli mer irritert enn han blir.

(Kongelige er kanskje slik ja, men helst den eldre generasjonen. Kan ikke se for meg hans barn svare slik som ham. Heller ikke vår egen konge.)

Har fryktelig vondt av ham. For en oppvekst. For et liv.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-10-23, 22:37   #10
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.731
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kungen och jag, NRK

I siste episode sier kongen vår at det er en ensom jobb. Hvor han referer til sin far som var enslig hele kongeperioden. Det er bedre når Kongen / Dronningen (Dk) har en partner bed siden side. Og det tror jeg nok, det er mye de vet som de ikke kan snakke med andre om enn partner som kan og vet. Ferdig nå, verdt å se, selv om jeg fortsatt ikke liker reporteren.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-10-23, 23:05   #11
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kungen och jag, NRK

Takk for tipset, Ine. Jeg skal se serien i løpet av helgen.

Og for de av dere som ikke vil bruke lang tid på å søke: På norsk heter serien "Kongen og eg". Jeg brukte overraskende lang tid på å finne fram til den.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-23, 23:15   #12
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.731
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kungen och jag, NRK

Også er den på NRK, men det står vel i overskriften.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-10-23, 23:16   #13
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kungen och jag, NRK

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Også er den på NRK, men det står vel i overskriften.

Jada, jeg fikk med meg at den gikk på NRK, men fant ikke serien der. Noen ganger fungerer ikke hodet helt. Jeg er tydeligvis veldig klar for helg!

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-23, 23:17   #14
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.731
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kungen och jag, NRK

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Jada, jeg fikk med meg at den gikk på NRK, men fant ikke serien der. Noen ganger fungerer ikke hodet helt. Jeg er tydeligvis veldig klar for helg!

Jeg og. God helg når den tid kommer.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-10-23, 09:08   #15
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kungen och jag, NRK

Leste anmeldelsen i Aftonbladet. Den avslutter slik;

Sitat:

Och så nära kom hon förstås inte, men… hon kunde väl ha frågat om kungen någon gång byter om till mysbyxor.

De nevner også at kungen er motvillig, men har mindre omtanke for ham enn dere.

https://www.aftonbladet.se/nojesblad...ungen-talar-ut

Så vidt jeg har skjønt er formen valgt for å prøve å komme tettere på, som en venn, siden klassiske komgeintervjuer er gjort så mange ganger før.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-23, 10:13   #16
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.479
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kungen och jag, NRK

Har sett serien nå, og syns det var litt ubehagelig av og til. Siden vi er på foreldreforum; virket som hun forsøkte å teste grenser mesteparten av tida, spør om og om igjen, nesten som et barn eller tenåring.
Fikk sympati med kungen, og når hun på slutten prøvde å elge seg ytterligere inn på han ved å spørre om han ville spise middag med henne, så frydet jeg meg litt da han svarte kontant nei.

Hun hadde ikke fått en ny kompis i kungen, helt klart.

La merke til at kungens søskenbarn/kusine, dronning Margrethe, snakket svensk i intervjuet. Mens kong Harald holdt seg til norsk.

Var det flere som merket seg at kungens guvernante/ekstramamma ble kalt for Nenne? Omtalt i første episode.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-23, 11:07   #17
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.885
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kungen och jag, NRK

Synes begge var modige, på en måte.

Hun, som i å spørre litt "ukongelige" spørsmål, og han, som i å svare på disse "ukongelige" spørsmålene.

Men også ubehagelig ja, som når han svarer det vil jeg ikke snakke om, så spør hun hvorfor det, og så ender han opp med å svare på spørsmålet likevel.

Endte opp med å være ubehagelig å se på etter hvert ja

Ene søsteren hans hadde eget intervjuprogram på nrk forleden, het noe med sessan.

__________________
When you know better, you do better.
Ine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-10-23, 13:30   #18
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.479
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kungen och jag, NRK

Ja, jeg så der lå flere kongelige programmer på nrk-appen, skal se dem etterhvert. Fant ut igår at jeg visste nesten ingenting om det svenske kongehuset, så jeg googlet og leste Wikipedia mens jeg så på tv'n.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-23, 14:51   #19
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.885
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kungen och jag, NRK

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Ja, jeg så der lå flere kongelige programmer på nrk-appen, skal se dem etterhvert. Fant ut igår at jeg visste nesten ingenting om det svenske kongehuset, så jeg googlet og leste Wikipedia mens jeg så på tv'n.

Litt samme her, interessant å lære om Bernadottene.

__________________
When you know better, you do better.
Ine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-10-23, 23:42   #20
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kungen och jag, NRK

Jeg kom meg gjennom første episode og startet på andre. Tror ikke jeg klarer å fullføre. Jeg syns journalisten gjør en ekstremt dårlig figur, det er ubehagelig å se på. Jeg får stor sympati med kungen, som blir presset flere ganger. Det er veldig tydelig at han ikke har trivdes med mediefokuset han har vært nødt til å finne seg i gjennom hele oppveksten.

Men musikken. Den trigger ett eller annet i meg, det er utrolig provoserende. Jeg blir nesten sint av det. Orker ikke.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no