Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Litt asiatisk hjelp, takk?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-12-12, 14:11   #1
Alias
Med nebb og klør
 
Alias sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Ødemarka
Innlegg: 551
Alias er litt kulAlias er litt kul
Standard

Litt asiatisk hjelp, takk?

Vi har et vennepar som giftet seg på Filippinene i sommer, da hun er derfra. Nå har hun ganske nylig kommet til Norge, og de skal bosette seg i nord over nyttår. Jeg syns det er veldig modig av en jente å løsrive seg fra familie, nettverk og moderland for å flytte hit, uavhengig av årsak, og da de var på besøk her for litt siden kom jeg til å tenke over hvor mye hun faktisk forlater til fordel for mange helt nye ting, som mat, klima, kultur osv. Vi skal gi dem en liten julegave, og i den anledning lurte jeg på om det er noen som kan hjelpe meg. Jeg er ute etter noe som føles "hjemme" for henne, men som de kan få sammen. Er det noen her inne med et godt stalltips..?

__________________
[Storebror 2010, mellombror 2011 og lille 2013]
Alias er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-12, 14:25   #2
pippo
Sangfugl
 
pippo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.800
pippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Litt asiatisk hjelp, takk?

En riskoker?

pippo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-12, 14:29   #3
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.919
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Litt asiatisk hjelp, takk?

Masse varme klær. Husk hun er vant til ekstrem varme og høy luftfuktighet, å komme hit er kaldt. Ullundertøy, ullsokker, ullgenser, boblejakke, lue, votter, vintersko og det hjelper ikke på hjemlengsel, men hjelper på å ha det bedre her.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-12, 14:48   #4
Schnuppa
Livsnyter
 
Schnuppa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Litt asiatisk hjelp, takk?

Jeg sier som amylin; gode, varme og funksjonelle vinterklær. Gode ull-undertøy gjerne med silke siden de ikke er så vant med ull rett på kroppen. Skikkelige vintersko er også et godt tips da de ofte ikke unner seg skikkelig og dyre nok vintersko.
Vi har vært så heldige og stifte bekjentskap med endel filippinere både gjennom egne au pairer, venner av disse samt våre venners filipinske au pairer. De kommer ofte fra stor fattigdom og håpløshet når det gjelder jobb og fremtidsmuligheter. Selvom Norge er et kaldt land og nordmenn endel forskjellige fra hva de er vant til så ser jeg med unntak at de som velger å bli igjen i Norge stortrives først og fremst med alle mulighetene de opplever at de får, økonomisk stabilitet og det at de generelt trives med hvordan vi nordmenn er. Alt dette overskygger kulden og det største savnet etter det kjente og kjære i hjemlandet, heldigvis. De er også utrolig flinke til å samles for å lage tradisjonsrik mat og holde på kulturen og tradisjonene sine. Filippinere har også gjennom generasjoner ha vært nødt til å måtte jobbe eller flytte utenlands for å kunne forsørge seg og familien.

Når det gjelder minner og tradisjoner så er fillipinerne veldig flinke til å ta vare på dette sammen med andre filippinske venner bosatt i Norge.
Men etter mange samtaler rundt akkurat dette med våre filippinske venner så ser jeg nå at de føler at de er veldig heldige som får mulighet til å forsørge familien som er igjen i Filippene og også oppleve og utvikle seg på en helt annen måte enn de ville hatt muligheten til der.
Jeg nevner bare dette for jeg slet veldig med de samme tankene som deg om at det måtte være grusomt for de og forlate alt dette.
Gled deg til ditt nye bekjentskap og lærdommen hun vil gi deg om en helt annen kultur, måte å leve på og å se ting på.
Så fint at du har slik omtanke rundt henne, for det er unektelig som du sier en stor overgang og for oss nesten helt utenkelig å forlate hjemlandet, familie og tradisjoner.

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-12, 16:01   #5
Alias
Med nebb og klør
 
Alias sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Ødemarka
Innlegg: 551
Alias er litt kulAlias er litt kul
Standard

Sv: Litt asiatisk hjelp, takk?

Takk for langt, fint innlegg, Schnuppa. Jeg kan ikke si at jeg sliter med tanker om at det er synd på henne; hun har valgt dette selv. Varme klær (fra dunjakke til superundertøy) har mannen hennes nettopp ordnet i overflod, så selv om det var en god idé tror jeg det blir, nettopp overflødig. Jeg ønsker å gi noe som en hyggelig gest for å vise omtanke. Kanskje noe litteratur, hadde det vært mulig tro? Musikk får en vel fra nett, likeså filmer o.l.

__________________
[Storebror 2010, mellombror 2011 og lille 2013]
Alias er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-12, 17:45   #6
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Litt asiatisk hjelp, takk?

D vitamin.. Kanskje ikke som gave men som tips til henne. Hr selv en venn som kom fra Thailand og hun ble skikkelig dårlig når hun kom hit, alle trodde det var forandringene men hun hadde ekstrem d vitamin mangel. Er jo ikke så mye sol her!

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-12, 02:19   #7
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.919
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Litt asiatisk hjelp, takk?

Ok, hvis mannen har fikset varme klær, tror jeg at jeg hadde gått for body lotion, lepomade, fuktighetsmaske og kanskje manikyr eller noe sånt. Det er mye tørrere luft her og man blir veldig lett tørr i huden og på leppene. I tillegg til at det er mye vanligere å gå til manikyr, pedikyr og aromaterapi der enn her.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no