Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Drikkes det alkohol på julaften?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Drikkes det alkohol på julaften?
Nei 51 22,47%
Ja, de fleste tar seg et glass eller to 123 54,19%
Ja, men jeg og/eller min bedre halvdel gjør det ikke 38 16,74%
Annet (spesifiser gjerne) 10 4,41%
Julebrus, juleøl, julemust og brokkoli 5 2,20%
Deltakere: 227. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-12-16, 23:31   #241
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.090
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Drikkes det alkohol på julaften?

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

og noen av de drikker alkohol på julaften også.

Ja, til og med akevitt!

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-16, 00:56   #242
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.753
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Drikkes det alkohol på julaften?

Fritid er ikke nødvendigvis fritid for politifolk. Skjer det noe spesielt, kan de bli bedt om å møte på jobb. (...men de møter ikke om de har tatt et glass altså.)

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-16, 22:34   #243
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.106
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Drikkes det alkohol på julaften?

Vi drikker som regel litt på nyttårsaften, men ikke noe mengder. I dag ble det rødvin til maten og litt champagne etterpå. Vi feiret med tilsammen 4 voksne og 6 barn/ungdommer så det er helt naturlig å ha fokus på barna. Jeg har likevel ikke noe problemer med at de ser at det drikkes små mengder alkohol.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-17, 01:48   #244
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Drikkes det alkohol på julaften?

Nyttårsaften er ikke alkoholfri hos oss. Jeg drikker ikke, men de andre voksene drakk både øl, vin og dram.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-17, 13:08   #245
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Drikkes det alkohol på julaften?

Her ble det en øl på hver på julaften, ingen alkohol på nyttårsaften.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-17, 13:51   #246
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.467
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Drikkes det alkohol på julaften?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Jeg har tenkt litt på dette når jeg ser at det hamstres til nyttårsaften og ser hvor takknemlige enkelte i aviser er for nyttårsåpent pol.

Er nyttårsaften mer utsatt enn julaften?

Jeg har selv vært av de som stresset for å rekke å handle på polet til nyttårsaften, men da fordi jeg skulle på fest-fest og ikke på familiefest, aldeles ikke noe barnevennlige opplegg. Så jeg kunne også vært i avisa som veldig takknemlig for at jeg rakk polet. Men den tiden var før. Evt. kan den komme igjen, hvem vet.

De siste årene har jeg vel drukket mindre nyttårsaften enn julaften. Fordi nyttårsaften gjerne har involvert kjøring hit eller dit for å se på raketter, så har det ofte vært alkoholfritt. På julaften skal jeg ikke kjøre noensteder, da er jeg hjemme (hos noen) og kan ta et glass rødvin til middagen og gjerne et eller to glass til i løpet av kvelden avhengig av hvem jeg er sammen med.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-17, 16:08   #247
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Drikkes det alkohol på julaften?

Jeg har drukket veldig lite denne julen, mindre enn vanlig, jeg koser meg gjerne med et glass rødvin eller 2 mens vi ser en film, men denne julen har kroppen reagert helt merkelig på alkohol, jeg får ikke sove og er det noe jeg virkelig trenger er søvn.

Mannen kjøpte en del ulike juleøl før jul som vi skulle smake oss igjennom, han har smakt på 2, jeg har dyppet tungen oppi glasset - vi liker ikke juleøl er konklusjonen.

Vi åpnet en kartong vin lille julaften, heldigvis fikk vi besøk i går som vi kunne pushe både vin og juleøl på.
Vi liker lyst øl og jeg liker jo rødvin, men ikke i store mengdene merker jeg.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-17, 19:15   #248
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Drikkes det alkohol på julaften?

Fasiten her ble tre glass på 7 timer. Veldig innafor, tenker jeg. De andre var i samme gata, så vidt jeg kunne bedømme (altfor mye kaos til at jeg kunne telle glass i folk, men ingen så ut til å være så mye som gladbrisne en gang).

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-17, 20:43   #249
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Drikkes det alkohol på julaften?

Her drakk jeg nok mer enn hva jeg pleier, ca fire glass(ikke fulle) rødvin over 6 timer. Jeg tåler alkohol forskjellig fra gang til gang. Kjentes ikke som jeg drakk i det heletatt og ungene trodde faktisk jeg hadde Pepsi Max i glasset (barn og voksne drikker av vinglass i selskap), så de merket tydeligvis ikke noe. Her gir jeg meg om jeg kjenner litt etter et glass (som har hendt rundt mens-tider). Kl 24 skålte vi i julebrus!

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-17, 23:35   #250
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Drikkes det alkohol på julaften?

Jeg har drukket en GT på nyttårsaften, det var det eneste i hele jula. Kunne fint ha droppet det, men den ene får være OK.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-17, 09:07   #251
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.395
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Drikkes det alkohol på julaften?

Her er nyttårsaften familiefest med barn, så det drikkes ikke mer da enn på julaften. Det er ganske likt egentlig, vi spiser det samme til middag (pinnekjøtt) og drikker det samme til (øl og akevitt, for min del), og tar et glass med ett-eller-annet (rødvin for min del) senere på kvelden. Svigerfar tok frem 40 år gammel selvlaget rips- og heggebærvin fra kjelleren, som en del smakte på. Det begrenset seg selv hvor store mengder som ble drukket. Jeg betakket meg, og drakk heller kaffe akkurat da. Svogeren min + en annen gjest kjørte bil, og drakk ikke alkohol i det hele tatt, og svigerfar, som er så godt som avholds, smakte bare såvidt på sistnevnte vin.

Femte juledag var jeg og mannen på fest hos en venninne som hadde invitert en hel horde på kalkunmiddag. Da ble det drukket masse alkohol. Jeg var ikke den som drakk mest, jeg drakk vel halvannen flaske vin eller så til sammen med det jeg drakk til maten og det jeg drakk etterpå (det vil si mindre enn jeg ville gjort på fest i mine yngre dager, betydelig mer enn jeg vanligvis gjør nå til dags, og slik at jeg kjente meg godt susete). Som alltid på slike tilstelninger var det enkelte som drakk mye mer enn de burde. Det var ingen barn til stede da. Jeg sov lenge neste dag, men slapp heldigvis å bli fyllesjuk. Dette var den eneste festen vi var på i løpet av jula, der det ble drukket større mengder. Mannen vurderte å gå ut på utestedet i bygda (hans hjemsted) tredje juledag, men gadd ikke likevel, når det kom til stykke. For meg var det uaktuelt.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 02-01-17 kl 09:14.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-17, 10:31   #252
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.848
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Drikkes det alkohol på julaften?

Jeg tok siste klunken av en rødvin i går kveld. Vi har klart å drikke opp 2 hele flasker rødvin og en halv champagneflaske, på 14 gjester på julaften og 9 på nyttårsaften. Det er nok jeg som har drukket mest og jeg var syk halve jula så det har ikke vært det helt store.
De på jobben her så på meg med store øyne da jeg sa det.

Eldstemann skulle ut og treffe kompiser på nyttårsaften. Likte det egentlig ikke for vi feiret familiebursdagen hans også men de andre skulle så han ble kjørt bort 21.30. Sendte mld så visste hvor han var og så ble det til at de skulle til en jente etter at rakettene var skutt opp. Mannen hentet han 01.30 og det hadde vært vokse hjemme begge steder.
Han er så skikkelig, denne sønnen min. Utrolig flott at alle kan være samlet uten at det er snakk om alkohol eller annet surr.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-17, 16:57   #253
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Drikkes det alkohol på julaften?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Hva om barnet tydelig forteller om ubehag ved foreldres (i egne øyne) ubetydelige rus? Er det god grunn til å kutte ut eller skal man da lære barnet å tåle at omsorgspersonen er i en slik tilstand?

Hiawata liker ikke at vi drikker. Det hender vi gjør det allikevel, fordi han sier at grunnen i all hovedsak er lukta, og litt fordi han ikke liker fulle mennesker vi møter i gatebildet (typ alkiser). Jeg reagerer litt forskjellig på alkohol, så det er ikke alltid jeg har helt kontroll på hvor mye jeg tåler, derfor drikker jeg lite. En dag kan jeg kjenne en liten buzz av et halv glass vin, og en annen dag kan jeg fint drikke tre glass uten å merke noe i det hele tatt. Kjenner jeg buzz stopper jeg å drikke umiddelbart om jeg er sammen med barn. Det er ikke noe must for meg å drikke, og jeg syns Hiawata skal slippe å føle seg utrygg på mitt alkoholinntak, selv om jeg for andre barn kan oppfattes å være innafor.

Jeg drikker ikke ofte, og svært sjelden når Hiawata er tilstede. I år har det skjedd tre ganger, tror jeg. Et par glass vin på en sommerfest (kjente ingenting), ett glass rødvin hos venner (ble buzzy og stoppet umiddelbart og bøttet innpå med vann) og tre glass på nyttårsaften sammen med mat (kjente ingenting).

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-17, 18:17   #254
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.377
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Drikkes det alkohol på julaften?

Jeg har ikke drukket noe i ferien, hverken julaften eller nyttårsaften. Jeg liker igrunn Farris bedre enn mye alkohol. Hadde jeg likt å drikke vin til fin mat, hadde jeg nok gjort det.

Jeg har tenkt mye på dette her. Jeg har flere ganger drukket en del på sommerferie, mens ungene stort sett har lekt med andre barn, og bare fått beskjed om å gå og legge seg utpå kvelden. Jeg har også ved et par anledninger vært såpass beruset at jeg er synlig annerledes for ungene.

Hvis jeg skal være sånn dønn ærlig med meg selv, tror jeg faktisk det er verre for ungene de gangene jeg eksploderer av småting, enten om det er pga dårlig søvn, lenge siden mat, PMS eller at jeg egentlig er sur på mannen/jobben/whatever, slik at jeg kjefter og roper uhemmet, enn at jeg smiler og ler litt ekstra en kveld innimellom.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-17, 08:30   #255
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Drikkes det alkohol på julaften?

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Jeg har ikke drukket noe i ferien, hverken julaften eller nyttårsaften. Jeg liker igrunn Farris bedre enn mye alkohol. Hadde jeg likt å drikke vin til fin mat, hadde jeg nok gjort det.

Jeg har tenkt mye på dette her. Jeg har flere ganger drukket en del på sommerferie, mens ungene stort sett har lekt med andre barn, og bare fått beskjed om å gå og legge seg utpå kvelden. Jeg har også ved et par anledninger vært såpass beruset at jeg er synlig annerledes for ungene.

Hvis jeg skal være sånn dønn ærlig med meg selv, tror jeg faktisk det er verre for ungene de gangene jeg eksploderer av småting, enten om det er pga dårlig søvn, lenge siden mat, PMS eller at jeg egentlig er sur på mannen/jobben/whatever, slik at jeg kjefter og roper uhemmet, enn at jeg smiler og ler litt ekstra en kveld innimellom.

Enig i dette.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-17, 09:49   #256
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Drikkes det alkohol på julaften?

Jeg drakk ikke alkohol på julaften, men på nyttårsaften tok jeg et glass. bobler Var også på et julebesøk 2. juledag der barna var med. Jeg tok ett glass vin, mannen kjørte. Tror maks alkoholenheter pr. voksen var to.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no