Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Humanetisk forbund "avkristner Deilig er jorden"

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-12-12, 14:11   #1
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Humanetisk forbund "avkristner Deilig er jorden"

http://www.nrk.no/kultur-og-underholdning/1.10843699

I ei bok med julesanger gitt ut på Humanetisk forbund sitt forlag, har man med en avkristnet versjon av Deilig er jorden. Hva synes folket om dette? Jeg grøsser litt av å være enig med Selbekk, men dette synes jeg er teit. De må jo gjerne gjøre det, men jeg kan ikke helt forstå at man skal modellere så mye av det humanistiske etter det kristne: at man avkristner ritualer og nå også sanger i stedet for å lage noe eget.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 14:12   #2
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Humanetisk forbund "avkristner Deilig er jorden"

Hedningesamfunnet har endret på adventslystennningssangen "Tenn lys".
Jeg skjønner ikke vitsen.
De får lage sine egne sanger heller enn å radbrekke andres.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 14:13   #3
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.859
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Humanetisk forbund "avkristner Deilig er jorden"

Jeg synes det er direkte fjollete.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 14:14   #4
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.907
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Humanetisk forbund "avkristner Deilig er jorden"

De skyter seg selv i foten. Dette er bare tåpelig.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 14:14   #5
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Humanetisk forbund "avkristner Deilig er jorden"

Fjollete, er min mening også.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 14:14   #6
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Humanetisk forbund "avkristner Deilig er jorden"

Fjoll fjoll fjoll.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 14:15   #7
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.535
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Humanetisk forbund "avkristner Deilig er jorden"

Barnehagen synger visst en nærmest avskristnet utgave av "nå tenner vi det første lys", har jeg oppdaget. Man venter ikke på at Gud vår far skal gi sin sønn hit ned, men bare på at det lille barn skal komme hit ned. Ikke er han vår frelser heller. (Men han fødes fortsatt i en stall da.)

Nei, vi holder oss til originalen, man får lage NYE sanger om man vil ha dem uten religion, tenker jeg.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 14:15   #8
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Humanetisk forbund "avkristner Deilig er jorden"

Helteit! Jeg forstår ikke hvorfor alt skal avkristnes. Jeg er overhode ingen kirkegjenger eller særlig overbevist av noe slag, men la nå disse sangene, salmer og hva har du være i fred. Finn heller på noe eget!

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 14:15   #9
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.843
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Humanetisk forbund "avkristner Deilig er jorden"

Dette liker jeg ikke. Tukle med teksten slik blir teit og litt flaut.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 14:15   #10
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Humanetisk forbund "avkristner Deilig er jorden"

Tullete synes jeg. Og viser lite respekt for opprinnelsen til sangene. Like dustete som når det lages kristne tekster ut av gode låter for å gjøre dem spiselige i pinsebevegelsen og tilsvarende. Og det befester myten(?) om humanetisk forbund som en organisasjon som har som hovedformål å motarbeide kirken uten å egentlig ha noen egne verdier å jobbe for.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 14:17   #11
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Humanetisk forbund "avkristner Deilig er jorden"

Jeg ser overhodet ikke poenget med å avkristne hverken Deilig er jorden eller Tenn Lys, og jeg klarer ikke for mitt bare liv se at de skal få mer støtte og sympati for sin sak ved å gjøre dette.

Jeg syns tvert om at det er historieløst og fjollete, og det minner om en barnslig trass, litt som vi sang: "her kommer dine armer små og beina kommer etterpå," for å være litt deilig småslemme under julegudstjenesten på skolen.

Det er da så mange mennesker her i landet som er dyktige skribenter og komponister - hva med å engasjere noen av disse til å skrive ikke-kristne julesanger og sanger til ymse andre formål?

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 14:17   #12
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Humanetisk forbund "avkristner Deilig er jorden"

Opprinnelig lagt inn av Drømmedama, her.

Dette liker jeg ikke. Tukle med teksten slik blir teit og litt flaut.

Ja, hvis det ikke er for å parodiere eller markere et standpunkt, så er det å ødelegge åndsverk.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 14:17   #13
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Humanetisk forbund "avkristner Deilig er jorden"

Tja, jeg syns ikke det er noe verre enn at når kirkekoret synger Imagine av John Lennon så hopper de over verset som begynner mer "Imagine there's no Heaven". Utover det så greier jeg ikke å opparbeide meg særlig engasjement. Sanger skrives om og fikses på overalt hele tiden, og for meg er det ikke mer provoserende at noen tar Gud ut av Deilig er jorden enn det er at noen radbrekker Teddybjørnens vise til tantes fødselsdag.

Jeg registrerer dog at det er debatter på veldig mange plan for tiden, om at det kristne budskap vannes ut og at julen avkristnes. Jeg ser på det som en del av samfunnsutviklingen og tenker at det er de sedvanlige reaksjonene som kommer fra folkedypet når ting forandres av tidens tann.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose

Sist redigert av Røverdatter : 17-12-12 kl 14:22.
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 14:18   #14
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Humanetisk forbund "avkristner Deilig er jorden"

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Tullete synes jeg. Og viser lite respekt for opprinnelsen til sangene. Like dustete som når det lages kristne tekster ut av gode låter for å gjøre dem spiselige i pinsebevegelsen og tilsvarende. Og det befester myten(?) om humanetisk forbund som en organisasjon som har som hovedformål å motarbeide kirken uten å egentlig ha noen egne verdier å jobbe for.

Jeg er ateist, men har ikke vurdert å melde meg inn i Humanetisk Forbund. Ikke på grunn av grundig research, men rett og slett fordi jeg ikke føler behov for å stå i noe slags 'religiøst' fellesskap med andre ikke-religiøse. Barna våre har heller ikke hatt navnedag, da jeg ikke føler noe behov for å erstatte den kristne dåpen med noe annet.

(når det kommer til konfirmasjon så får ungene bestemme dette selv, det kan jo hende at gaver er motivasjon til at de evt ønsker å konfirmere seg)

Så ja, kanskje du har et poeng. Verdier har de nok, de er på krigsstien mot alternativnisser, og det synes jeg er bra da. Men når det kommer til kristne tradisjoner, så synes jeg både humanetisk forbund og andre kan anerkjenne det som kulturhistorisk viktige bidrag i stedet for å ødelegge denne kulturarven.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 14:19   #15
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Humanetisk forbund "avkristner Deilig er jorden"

Hva er det de egentlig er redd for? At folk blir kristne om de tilfeldigvis synger en salme?
Enten brukes den som den er eller så får man synge en helt annen sang, det er da nok av ikke-kristne julesanger å synge.
Og kreativ my ass, hadde Tore Sivertsen vært kreativ hadde han laget en helt ny julesang i stedet for å ødelegge en salme.

Jeg kjenner jeg blir litt provosert.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 14:19   #16
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.003
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Humanetisk forbund "avkristner Deilig er jorden"

Teit. Det finnes nok av fine sanger uten kristent innhold. Og jeg er medlem av HEF.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 14:20   #17
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Humanetisk forbund "avkristner Deilig er jorden"

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Og det befester myten(?) om humanetisk forbund som en organisasjon som har som hovedformål å motarbeide kirken uten å egentlig ha noen egne verdier å jobbe for.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 14:21   #18
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Humanetisk forbund "avkristner Deilig er jorden"

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Tja, jeg syns ikke det er noe verre enn at når kirkekoret synger Imagine av John Lennon så hopper de over verset som begynner mer "Imagine there's no Heaven".

Det er ikke noe bedre det. Det er jo akkurat like fjoll fjoll fjollete!

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 14:22   #19
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.924
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Humanetisk forbund "avkristner Deilig er jorden"

Veldig dumt, og unødvendig. Og en av mange grunner til at jeg like lite kan tenke meg å være medlem av HEF som av kirken.

Og ja, jeg synes det er like ille når kirken vil ta Nordahl Grieg og Arnulf Øverland inn i salmeboken.

Vi kan vel synge hverandre sanger og være venner. Punktum.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 14:23   #20
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Humanetisk forbund "avkristner Deilig er jorden"

De har visst tatt for seg Det kimer nå til julefest og Deilig er den himmel blå også: http://www.aftenposten.no/meninger/S...s-7071967.html

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no