Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Apropos kirken

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-10-06, 18:25   #1
Myrsnipa
Pen. Så det så.
 
Myrsnipa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.525
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Apropos kirken

Dersom man ikke er medlem av statskirken, får man ikke ha kirkelig begravelse da?

Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 18:28   #2
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Apropos kirken

Alle kan begraves i kirken. Hvordan det er med innholdet og om det er presten som forretter, det får noen andre svare på.

Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 18:29   #3
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Apropos kirken

Jeg har ikke peiling, men jeg tror man kan det.
Eneste jeg vet er at man før i tiden, ikke gravla barn som døde før de ble døpt på kirkegårder.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 18:35   #4
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.041
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Apropos kirken

Du mener en seremoni med prest? Eller at man skal begraves på en kirkegård? Eller hvor seremonien foregår?

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 18:37   #5
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.041
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Apropos kirken

Her er det noen svar:
http://www.kirken.no/Bakgrunn/medlemskap_i_kirken.cfm
(under kirkelig gravferd)

Og her:
http://www.human.no/templates/Page____365.aspx

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 18:39   #6
Myrsnipa
Pen. Så det så.
 
Myrsnipa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.525
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Apropos kirken

Opprinnelig lagt inn av marikken, her.

Du mener en seremoni med prest? Eller at man skal begraves på en kirkegård? Eller hvor seremonien foregår?

Alt! Selv om jeg egentlig skjønner at man får ligge på en kirkegård. Hvor ellers, liksom?

Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 18:45   #7
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Apropos kirken

Sitat:

Kirkelig gravferd blir som regel ikke foretatt når avdøde har stått utenfor kirken. Dersom de nærmeste pårørende ønsker kirkelig medvirkning ved gravferden, har presten adgang til å forrette kirkelig gravferd.

Så min mann som ikke er medlem i statskirken får ikke en verdig begravelse?
Så vi må bare grave han ned i bakken på kirkegården å gå?

Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 18:47   #8
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.041
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Apropos kirken

Opprinnelig lagt inn av Marianne, her.

Så min mann som ikke er medlem i statskirken får ikke en verdig begravelse?
Så vi må bare grave han ned i bakken på kirkegården å gå?

Neida, les på linken fra www.human.no

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 18:48   #9
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.648
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Apropos kirken

Jeg er ikke medlem i statskirken. Jeg giftet meg i kirken og barna mine er døpt i kirken (det er jo egentlig irrelevant i forhold til det du spør om ettersom mannen min er medlem av statskirken). Jeg har forstått det som om det er opptil den enkelte prest om h*n vil begrave en person som ikke var medlem av statskirken. Jeg tror ikke det er noe i veien for at kirken kan brukes som begravelseslokale eller at vedkommende kan begraves på en kirkegård.

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 19:51   #10
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Apropos kirken

Opprinnelig lagt inn av marikken, her.

Neida, les på linken fra www.human.no

Joda leste der men ble litt forvirret.

Hvor holdes en humanetisk begravelse da?


Vet at folk som eks hører til sånne andre kristne organisasjoner har "gudstjenesten" i lokalene sine og så gravlegges de på kirkegården.

Men humanetisk forbund har ikke noe organisasjon her.







På siden til kirken står det at om man ikke er medlem i kirken så kan man ikke være fadder, turbo sin fadder er ikke medlem i kriken men det var aldri noe spørsmål om det når vi døpte turbo...

Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 20:02   #11
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Apropos kirken

Jeg trodde problemet snarere var at man ikke hadde gode alternativer.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 20:03   #12
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.648
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Apropos kirken

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Kirkerommet kan ikke brukes som begravelseslokale for andre enn de som har en kirkelig gravferd.

Nei, men man kan ha en kirkelig gravferd selv om man ikke er medlem av statskirken dersom presten går med på det, eller?

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 20:08   #13
Misty
Håpefull eller håpløs....
 
Misty sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Plankebyen
Innlegg: 778
Misty er litt kulMisty er litt kulMisty er litt kul
Standard

Sv: Apropos kirken

Jeg mener å ha vært i en begravelse i et kapell uten at det var en prest som holdt talen????

__________________
Is`s nice to be important, but it`s more important to be nice...
(gutta mine, 03 og 05 )
Misty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 21:31   #14
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Apropos kirken

Godt å Hattifnatt her.

Jeg kan ikke skjønne at folk som ikke er medlem av statskirken skal bli så sjokkert av at de da ikke får bruke kirken til gravferdslokale. Det er da helt rimelig?? Og så finnes det fine alternativer for både seremoni og egnede lokaler.

Jeg husker en sak hvor en kjent person hadde gått bort, og kirken var det eneste lokalet som var stort nok. Kommunens alternativ - et bittelite kapell - tok ikke en brøkdel av de sørgende. Da syntest jeg at det var stivbeint å ikke åpne kirkerommet av praktiske hensyn. Ellers så syns jeg det er helt ok.

Jeg syns forresten man kan bruke ordet gravlund og ikke kirkegård! Gravlundene er ikke Kirkens selv om de oftest ligger ved kirken!

HEF har for øvrig lang erfaring i å arrangere gravferder, med erfarne gravferdstalere.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 21:47   #15
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Apropos kirken

Takker for all info som har kommet fram her.
Det var jammen mye jeg ikke var klar over

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 22:06   #16
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.041
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Apropos kirken

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg kan ikke skjønne at folk som ikke er medlem av statskirken skal bli så sjokkert av at de da ikke får bruke kirken til gravferdslokale. Det er da helt rimelig?? Og så finnes det fine alternativer for både seremoni og egnede lokaler.

Enig

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 22:49   #17
mammami
Så stor, den lille lykken
 
mammami sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Ytterst i Oslofjorden
Innlegg: 827
Blogginnlegg: 23
mammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Apropos kirken

Opprinnelig lagt inn av Marianne, her.

Så min mann som ikke er medlem i statskirken får ikke en verdig begravelse?
Så vi må bare grave han ned i bakken på kirkegården å gå?

Jeg har vært i flere begravelser/bisettelser i regi av HEF. De har på alle måter vært like verdige som arrangementer i regi av kirken. Verdigheten er ikke betinget av prestens tilstedeværelse, slik jeg ser det.

__________________
m a m m a m i
Når du virkelig ønsker deg noe, vil hele universet arbeide for at ønsket ditt skal bli oppfylt. (Cuelho, Alkymisten)
mammami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 22:53   #18
mammami
Så stor, den lille lykken
 
mammami sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Ytterst i Oslofjorden
Innlegg: 827
Blogginnlegg: 23
mammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Apropos kirken

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Dersom man ikke er medlem av statskirken, får man ikke ha kirkelig begravelse da?

Jeg får lyst til å snu problemstillingen; når jeg ikke er medlem av statskirken, risikerer jeg likevel at det arrangeres en religiøs seremoni når jeg dør?

For akkurat det ville jeg faktisk ikke sette særlig pris på. (Da ville jeg se meg nødt til å spøke og gå igjen bare for å plage de ureflekterte slektningene mine)

__________________
m a m m a m i
Når du virkelig ønsker deg noe, vil hele universet arbeide for at ønsket ditt skal bli oppfylt. (Cuelho, Alkymisten)
mammami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 23:01   #19
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.648
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Apropos kirken

Opprinnelig lagt inn av mammami, her.

Jeg får lyst til å snu problemstillingen; når jeg ikke er medlem av statskirken, risikerer jeg likevel at det arrangeres en religiøs seremoni når jeg dør?

For akkurat det ville jeg faktisk ikke sette særlig pris på. (Da ville jeg se meg nødt til å spøke og gå igjen bare for å plage de ureflekterte slektningene mine)

Nei, det er greit. Jeg ville også ha foretrukket en annen form for seremoni. For drøyt tolv år siden opplevde jeg faktisk at en prest la inn litt skremselspropaganda i forhold til det at jeg risikere at prester kunne nekte å begrave meg dersom jeg skulle dø. Den gang var det såvidt jeg vet mindre vanlig med andre former for seremonier enn i dag. Jeg var heller ikke medlem av HEF slik jeg er nå. Jeg for min del brydde meg ikke så mye om trusselen, men for folk som står meg nær var det en mindre hyggelig melding å få.

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 23:23   #20
mammami
Så stor, den lille lykken
 
mammami sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Ytterst i Oslofjorden
Innlegg: 827
Blogginnlegg: 23
mammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Apropos kirken

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Du kan jo risikere det dersom ikke dine pårørende følger dine ønsker.
Blir et av barna dine kristen, hindu eller muslim og insisterer på å lage en religiøs begravelse for deg er det vel lite du som død kan gjøre fra eller til for det.

Ha! Om de finner på noe sånt skal jeg hjemsøke dem FRYKTELIG

Alvorlig; jeg regner med at slekta mi holder kirken utenfor når den tid kommer - men jeg skjønner jo forsåvidt at det er andre enn meg som trekker i (de fleste) trådene når jeg har - utåndet - eller hva man kaller det.

__________________
m a m m a m i
Når du virkelig ønsker deg noe, vil hele universet arbeide for at ønsket ditt skal bli oppfylt. (Cuelho, Alkymisten)
mammami er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no