Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ville du jobbet mindre hvis du kunne?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-08-14, 10:12   #1
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv
 
Cumulus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 3.625
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ville du jobbet mindre hvis du kunne?

Jeg har tenkt en del på temaet i det siste, av ulike årsaker. Så spørsmålene fra meg er følgende?

- Ville du jobbet mindre hvis du hadde hatt muligheten?
- Hvor mye ville du jobbet?
- Hva ville du brukt resten av tiden på med mindre jobb?
- Hva måtte prioriteres bort?
- Hva er det i tilfelle som setter en stopper for disse endringene?

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-14, 10:15   #2
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ville du jobbet mindre hvis du kunne?

Jeg kan i grunn bare si nei. Jeg har fleksibel jobb med veldig mye i perioder, og latere dager i andre. Jeg får så mye utbytte av jobben min at jeg syns det er greit at det er slik. Fleksibiliteten gir meg i sum mye tid med familien, og frynsegodene kommer også familien til gode.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-14, 10:19   #3
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ville du jobbet mindre hvis du kunne?

- Ville du jobbet mindre hvis du hadde hatt muligheten?
I teorien, kanskje, men i praksis hadde jeg nok måttet ta det igjen på kveldstid og gjort akkurat samme jobben som nå men for mindre lønn. Hvis jeg virkelig fikk redusert arbeidsmengde, så ja.

- Hvor mye ville du jobbet?
Kunne tenkt meg en fridag i uka

- Hva ville du brukt resten av tiden på med mindre jobb?
Ting som bør gjøres i huset (pusse opp), trening, lese bok, osv

- Hva måtte prioriteres bort?
Ikke så mye. Litt iskaffe kanskje.

- Hva er det i tilfelle som setter en stopper for disse endringene?
Se svar på spørsmål 1.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-14, 10:20   #4
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.688
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ville du jobbet mindre hvis du kunne?

Opprinnelig lagt inn av Cumulus, her.

Jeg har tenkt en del på temaet i det siste, av ulike årsaker. Så spørsmålene fra meg er følgende?

- Ville du jobbet mindre hvis du hadde hatt muligheten?
- Hvor mye ville du jobbet?
- Hva ville du brukt resten av tiden på med mindre jobb?
- Hva måtte prioriteres bort?
- Hva er det i tilfelle som setter en stopper for disse endringene?

Jeg er litt delt på det. Jeg hadde syntes det var nydelig å jobbe 70-80%. Jeg velger å ikke gjøre det fordi jeg ikke er villig til å gå såpass ned i lønn og jeg måtte gjort de samme oppgavene på kortere tid.

Så har jeg to andre ting som er litt mindre vektige grunner, men som likevel er der og det er det at jeg synes alle som kan skal jobbe 100%. I tillegg tenker jeg også på hvilke signaler det sender til fremtidige arbeidsgivere at jeg har jobbet redusert.

Jeg reagerer ikke på folk som har jobbet 80% i en kort periode med småbarn. Men det trekker veldig ned når jeg skal ansette om folk har jobbet mindre enn 80% og over lenger tid.

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-14, 10:22   #5
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv
 
Cumulus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 3.625
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ville du jobbet mindre hvis du kunne?

Apple: Veldig interessant det du skriver om at du hadde reaget om folk hadde jobbet mindre. Hva konkret er det du hadde reagert på?

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-14, 10:28   #6
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.688
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ville du jobbet mindre hvis du kunne?

Opprinnelig lagt inn av Cumulus, her.

Apple: Veldig interessant det du skriver om at du hadde reaget om folk hadde jobbet mindre. Hva konkret er det du hadde reagert på?

Njaaa. Det kommer litt an på. 80% i 1-2 år med små barn reagerer jeg ikke på. 60% over lenger periode eller med større barn gjør sannsynligheten større for at du er vandt med et roligere liv og prioriterer dette. Det sammenfaller dårlig med det høye tempoet vi har her. Her funker best de som jobber 120%, har div verv, takler en hektisk og lite forutsigbar hverdag. Jeg trenger folk med STOR kapasitet og folk med små barn og alltid full jobb har sannsynligvis større kapasitet.

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-14, 10:32   #7
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv
 
Cumulus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 3.625
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ville du jobbet mindre hvis du kunne?

Skjønner. Kan jeg spørre hvilken bransje dette er? (du kan godt svare på pm om det blir for privat. Du trenger heller ikke svare hvis du ikke ønsker )

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-14, 10:34   #8
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ville du jobbet mindre hvis du kunne?

Jepp, jeg ville gjerne jobbet mindre, evt. kunne jeg ønske meg en jobb der jeg hadde jevnere arbeidsbyrde og ikke fryktelig mye å gjøre i perioder og laaange friperioder. Ideelt sett kunne jeg tenke meg å jobbe 75 %.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-14, 10:34   #9
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.688
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ville du jobbet mindre hvis du kunne?

Opprinnelig lagt inn av Cumulus, her.

Skjønner. Kan jeg spørre hvilken bransje dette er? (du kan godt svare på pm om det blir for privat. Du trenger heller ikke svare hvis du ikke ønsker )

Akuttpsykiatri. Og her er det ikke alltid mulig å planlegge dagen sin og det passer ikke for alle.

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-14, 10:36   #10
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.854
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ville du jobbet mindre hvis du kunne?

Nei. Jobben min er veldig viktig for meg, og jeg ville ikke hatt det annerledes.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-14, 10:37   #11
Ellisiv
Bør lage seg en tittel selv
 
Ellisiv sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.355
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ville du jobbet mindre hvis du kunne?

Nei, jeg er fornøyd med 100% stilling i utgangspunktet. Jeg prøvde å jobbe 80% da ungene var helt små, men syns det kosta mer enn det smakte.

Skulle jeg ønsket meg noe, var det flere feriedager. Selv om jeg vet at man ikke kan klage når man har 5 uker.

__________________
Ellisiv

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-14, 10:41   #12
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.917
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ville du jobbet mindre hvis du kunne?

Ja. Jeg skulle gjerne jobbet mindre. Jeg liker jobben min og jeg liker kollegaene mine. Men jeg liker fritiden min også.

Ideelt sett ville jeg ha jobbet ca 70%. Jeg ville hatt fri en dag i uken og hatt lengre ferier.

Jeg har en jobb som i utgangspunktet helt greit kan reduseres. Det er i stor grad meg selv som tar initiativ til hvor mye jeg har å gjøre, så jeg kan velge å legge opp færre prosjekter.

Grunnen til at jeg ikke gjør det er at jeg har en sjef som helst vil at jeg skal jobbe fulltid. Og at jeg tross alt liker pengene også.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-14, 10:41   #13
iben
oppbevares tørt
 
iben sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.136
iben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ville du jobbet mindre hvis du kunne?

Nei, for meg er det ikke aktuelt å gå ned i stilling.
- pensjon
- arbeidet hadde hopet seg opp for det er jo ingen som tar over oppgavene mine.
- fridagen hadde sikkert gått med til husarbeid (lite givende)

iben er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-14, 10:41   #14
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv
 
Cumulus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 3.625
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ville du jobbet mindre hvis du kunne?

Ellisiv: Hvorfor tenker du at man ikke har "lov" å klage med 5 ukers ferie? (og igjen - det er frivillig å svare på disse spørsmålene mine )

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-14, 10:42   #15
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ville du jobbet mindre hvis du kunne?

Jeg kunne glatt ha gjort det nå, både ut i fra type jobb og både min personlige økonomi og familiens økonomi. Men jeg gjør det ikke, og det er fordi jeg vet at den ekstra tiden bare ville blitt "sølt" bort, samt at jeg liker jobben min og kollegaene mine litt for mye til at jeg vil gjøre mindre av det.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-14, 10:42   #16
iben
oppbevares tørt
 
iben sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.136
iben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ville du jobbet mindre hvis du kunne?

Også har jeg 7 uker ferie så det hjelper jo på

iben er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-14, 10:42   #17
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv
 
Cumulus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 3.625
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ville du jobbet mindre hvis du kunne?

Til dere som svarer at det ikke ville lønt seg å jobbe mindre fordi arbeidsoppgavene ville hopet seg opp : Hvordan ville du tenkt rundt dette hvis det var slik at oppgavene IKKE hopet seg opp?

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-14, 10:46   #18
Novla
Bør lage seg en tittel selv
 
Novla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.900
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ville du jobbet mindre hvis du kunne?

Nja, akkurat nå mens jeg har små barn kunne jeg i teorien tenkt meg bittelitt kortere dager for å få litt bedre tid med ungene på ettermiddagen (under forutsetning av at mannen gjorde det samme - for meg er det ekstremt viktig at vi har og tar samme ansvar for barna, sånn at det ikke er min jobb bare fordi jeg er kvinne), men det er ikke noe vi vurderer i praksis.

Opprinnelig lagt inn av Ellisiv, her.

Nei, jeg er fornøyd med 100% stilling i utgangspunktet. Jeg prøvde å jobbe 80% da ungene var helt små, men syns det kosta mer enn det smakte.

Skulle jeg ønsket meg noe, var det flere feriedager. Selv om jeg vet at man ikke kan klage når man har 5 uker.

Dette, derimot. Ikke først og fremst fordi jeg vil jobbe mindre, men fordi både jeg og mannen har familien andre steder i landet, sånn at det alltid er et lite puslespill å få tilbrakt nok tid der, samtidig som vi gjerne vil reise utenlands en gang eller to i året også. Og dermed har vi jo aldri "tid" til å ha ferie hjemme, det hadde i grunnen vært deilig.

__________________
Småen 2010, Knøttet 2013
Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-14, 10:54   #19
Ellisiv
Bør lage seg en tittel selv
 
Ellisiv sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.355
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ville du jobbet mindre hvis du kunne?

Opprinnelig lagt inn av Cumulus, her.

Ellisiv: Hvorfor tenker du at man ikke har "lov" å klage med 5 ukers ferie? (og igjen - det er frivillig å svare på disse spørsmålene mine )


Heia!

Fordi jeg er fullt klar over at vi er privilegerte som har 5 ukers ferie i dette landet, de fleste av oss.

Likevel skulle jeg, i en ideell verden, likt å ha 4 uker om sommeren, en uke vinterferie, en uke høstferie, litt fri rundt jul og så alle innklemte fridager. I det hele tatt.

__________________
Ellisiv

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-14, 10:57   #20
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ville du jobbet mindre hvis du kunne?

Jeg kunne tenke meg det og gjør det. I år er jeg nede i 20%.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no