Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bruk av headsett/øreplugger under kjøring

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Headsett på bussjåføren?
Fysjom! Liv vil gå tapt! Flekk dem av! 15 16,85%
Fokuset bør være på veien. Sånt kan du gjøre hjemme. 62 69,66%
Greit nok, så lenge man er obs på verden rundt seg. 8 8,99%
Meh, hver sin lyst. 2 2,25%
Gaudaost 2 2,25%
Deltakere: 89. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-08-14, 14:05   #1
Mizar
Nybegynner
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 22
Mizar er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Bruk av headsett/øreplugger under kjøring

Jeg kjører ofte med headsett både i privat bil og som bussjåfør. Får endel kommentarer på dette, spesielt av mine eldre kolleger. Mange skrå blikk fra myke og harde trafikanter. Unngår selvfølgelig å bruke dem hvis jeg har passasjerer i bussen, da man må være mer tilgjengelig for kundene. Hører for det meste på podcaster, liker av en eller annen grunn ikke så godt å høre på musikk mens jeg kjører.

Hva mener dere om dette? Jeg hadde helt klart gjort meg selv en tjeneste ved å la headsettet ligge hjemme med tanke på å ikke stikke seg ut på arbeidsplassen, men så liker jeg å høre på podcasts da, og bryr meg ikke så mye. Var litt murring fra fagforeningsleder(!) og trafikkledere/avdelingssjef i begynnelsen, men de har visst blitt vant til det. FM-sendere/aux-inngang på anlegget i bussen syns jeg blir altfor mye knot, og bluetooth er generelt en sjeldenhet i bybusser. Så da blir det headsett.

Mizar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 14:08   #2
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.392
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bruk av headsett/øreplugger under kjøring

Når de trafikkale lydene og lydene av kjøretøyet gjennom headsettet? Det er det eneste jeg tenker kunne være en risiko. Når man lytter til radio/musikk på høytalere hører man ihvertfall eventuelle blålys, tuting eller host og hark fra eget kjøretøy som må tas hensyn til i en trafikksituasjon.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 14:09   #3
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.966
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bruk av headsett/øreplugger under kjøring

Jeg kan ikke skjønne annet enn at man mister litt av oversikten når man stenger muligheten for å høre lyder utenfra. Annen trafikk, utrykningskjøretøy mv. Det har først og fremst med trafikksikkerhet å gjøre, dernest evt service når du kjører buss.

Jeg mener at det er en uting.

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 14:10   #4
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av headsett/øreplugger under kjøring

Det Anda sa.
Det kunne ikke ramlet meg inn å brukt headsett under kjøring, jeg føler ikke at jeg har samme oversikten.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 14:11   #5
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av headsett/øreplugger under kjøring

Jeg syns det er en uting å ha på headset når man kjører. Når man er yrkesjåfør og har ansvar for digre doninger er det enda verre. Med et headset på vil du ikke være i stand til å høre rop, skrik eller tilsnakk fra andre, eller viktige lyder utenifra.

Jeg ville aldri engang vurdert å bruke headset når jeg kjører bil, og har faktisk opplevd at en mann jeg kjenner ble bøtelagt av politiet for det.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 14:14   #6
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 9.006
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bruk av headsett/øreplugger under kjøring

Jeg hadde blitt skeptisk. Noe av konsentrasjonen blir borte hos meg når jeg har headset. I mye større grad enn ved litt musikk på høyttaler. Vanskelig å høre lyder også. Og når man kjører store kjøretøy har man overtaket i møte med mindre kjøretøy. Så helt klart ikke greit i min bok.

__________________
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 14:18   #7
Mizar
Nybegynner
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 22
Mizar er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Sv: Bruk av headsett/øreplugger under kjøring

Opprinnelig lagt inn av Anda, her.

Jeg kan ikke skjønne annet enn at man mister litt av oversikten når man stenger muligheten for å høre lyder utenfra. Annen trafikk, utrykningskjøretøy mv. Det har først og fremst med trafikksikkerhet å gjøre, dernest evt service når du kjører buss.

Jeg ser argumentet, men podcaster er for det meste prating, og headsettet stenger ikke all lyd ute. Blir som å ha radioen litt høyt på. Bussene har automatgir, så man er mindre avhengig av å ha full kontroll på turtallet til enhver tid.

Mizar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 14:20   #8
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.966
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bruk av headsett/øreplugger under kjøring

Jo mer jeg tenker over det, jo mer blir jeg sikker på at du ikke bare burde gjøre deg selv en tjeneste, men også alle andre i nærheten, ved å droppe det headsetet asap. Hadde jeg vært sjefen din, vil jeg sørget for å få retningslinjer for virksomheten som klart forbød det der.

Liten artikkel:

http://www.nrk.no/vestfold/kjorer-me...set-1.11616501

Jeg synes ikke man bør ha radioen for høyt på heller, jeg. Man har generelt et enormt ansvar som fører. Podcaster kan vel være hva som helst, det er vel mer tilfeldig at du liker å høre på prating.

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 14:21   #9
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av headsett/øreplugger under kjøring

Opprinnelig lagt inn av Mizar, her.

FM-sendere/aux-inngang på anlegget i bussen syns jeg blir altfor mye knot, og bluetooth er generelt en sjeldenhet i bybusser. Så da blir det headsett.

Hvorfor ikke en portabel og oppladbar blåtannhøyttaler? Som f.eks. en slik: http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-...-hoyttaler-bla

__________________
Do you know why they call it 'PMS'? Because 'Mad Cow Disease' was already taken.
torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 14:29   #10
Mizar
Nybegynner
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 22
Mizar er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Sv: Bruk av headsett/øreplugger under kjøring

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Hvorfor ikke en portabel og oppladbar blåtannhøyttaler? Som f.eks. en slik: http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-...-hoyttaler-bla

Snedig, men da får man motor- og veistøy og må kanskje konsentrere seg mer for å høre hva som blir sagt? Med headsettet er bakgrunnstøyen mer dempet, men ikke borte.

Mizar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 14:31   #11
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av headsett/øreplugger under kjøring

Opprinnelig lagt inn av Mizar, her.

Snedig, men da får man motor- og veistøy og må kanskje konsentrere seg mer for å høre hva som blir sagt? Med headsettet er bakgrunnstøyen mer dempet, men ikke borte.

Eg tenker at heile poenget er at motor- og veistøy skal overdøyve det som blir sagt, eg.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 14:33   #12
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.030
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bruk av headsett/øreplugger under kjøring

Jeg syns det er en uting!
Du er der for å yte en service på en god og trygg måte. Den er verken god eller trygg om du "stenger verden ute" mens du kjører.
Som de andre sier, så vil du kanskje ikke høre rop om hjelp osv. Du sier jo selv at bakgrunnsstøyen er mer dempet. Den bør ikke være dempet når man kjører buss!

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 14:33   #13
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bruk av headsett/øreplugger under kjøring

Det handler vel ikke bare om trafikken, men å få med seg ting som evt. måtte skje bak i bussen...

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 14:34   #14
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.030
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bruk av headsett/øreplugger under kjøring

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Eg tenker at heile poenget er at motor- og veistøy skal overdøyve det som blir sagt, eg.

Nettopp.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 14:34   #15
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.966
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bruk av headsett/øreplugger under kjøring

Opprinnelig lagt inn av Mizar, her.

Snedig, men da får man motor- og veistøy og må kanskje konsentrere seg mer for å høre hva som blir sagt? Med headsettet er bakgrunnstøyen mer dempet, men ikke borte.

Kanskje man burde konsentrere seg om kjøringen, som inkluderer fokus på omverdenen?

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 14:35   #16
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.306
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av headsett/øreplugger under kjøring

Det er selvfølgelig ikke greit på en flekk. "Mine" GT-sjåfører blir sendt hjem om de sitter med headset.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 14:35   #17
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.852
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av headsett/øreplugger under kjøring

Det er i grenseland, ja. Jeg synes egentlig det er i grenseland at jeg selv har musikk på øret når jeg sykler også, skal jeg innrømme - det har vært et par litt skvetne episoder der jeg ikke har hørt biler som har kommet.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 14:36   #18
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av headsett/øreplugger under kjøring

Jeg tør ikke ha på headset når jeg sykler. Kun når jeg går, eller er passasjer i bil eller på offentlig transport.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 14:40   #19
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av headsett/øreplugger under kjøring

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Det handler vel ikke bare om trafikken, men å få med seg ting som evt. måtte skje bak i bussen...

Nå skreiv vel HI at headsettet ikkje var i bruk når det var passasjerar i bussen.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 14:44   #20
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.306
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av headsett/øreplugger under kjøring

Tror egentlig jeg definerer det inn under grov uaktsomhet.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no