Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bruk av headsett/øreplugger under kjøring

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Headsett på bussjåføren?
Fysjom! Liv vil gå tapt! Flekk dem av! 15 16,85%
Fokuset bør være på veien. Sånt kan du gjøre hjemme. 62 69,66%
Greit nok, så lenge man er obs på verden rundt seg. 8 8,99%
Meh, hver sin lyst. 2 2,25%
Gaudaost 2 2,25%
Deltakere: 89. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-08-14, 12:25   #61
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.370
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av headsett/øreplugger under kjøring

Selvsagt bør biler overholde vikeplikten for bussene, og selvsagt er det mange utålmodige bilister som ikke tar hensyn. Men du gjør ikke trafikkbildet bedre eller tryggere ved å "hevne" deg. Du bidrar til å skape trafikkfarlige situasjoner.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-14, 12:34   #62
Bamsemums
Bør lage seg en tittel selv
 
Bamsemums sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 1.621
Bamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bruk av headsett/øreplugger under kjøring

Opprinnelig lagt inn av Mizar, her.

Jada, supermann. Du glemmer sikkert aldri noe du.

Dette understreker jo bare mitt poeng. bilister er utålmodige. Jeg er klar til å akselerere så fort bilene har vist at de stanser. Ofte må jeg stoppe bussen igjen og vente til 40-åringen med sint audi har snerra seg forbi. Gud forby at man blir liggende bak en buss.

Så...
La oss si jeg kommer kjørende. Det er mye trafikk (forstår deg slik siden du sliter med å komme ut på veien), jeg ser du blinker deg ut og jeg stopper.
1sek........2sek.....3sek......4sek.....5sek...... 6sek....hmm, burde kjørt nå, kanskje bare glemt blinklyset på? 7sek..... Nå starter det bli ganske lang kø, for det er jo tross alt mye trafikk! 8sek.....9sek.......10sek...
Nei fankern heller, jeg kjører.

Her er altså JEG den store stygge ulven, fordi DU knøler med handbrekken. Kjøss mæ....

__________________
Her er det noe galt som ikke er riktig!
Bamsemums er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-14, 12:36   #63
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av headsett/øreplugger under kjøring

:roe seg:

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-14, 13:04   #64
Mizar
Nybegynner
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 22
Mizar er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Sv: Bruk av headsett/øreplugger under kjøring

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Selvsagt bør biler overholde vikeplikten for bussene, og selvsagt er det mange utålmodige bilister som ikke tar hensyn. Men du gjør ikke trafikkbildet bedre eller tryggere ved å "hevne" deg. Du bidrar til å skape trafikkfarlige situasjoner.

Jeg er uenig. Og det er ikke "hevn", og det er slett ikke alltid jeg blinker og kjører samtidig, ofte blinker jeg først. Noen stopper bare ikke med mindre jeg er i siget, og det er ikke det at de ikke har tid. Har du snuten forbi baklysene mine, så får du selvsagt kjøre forbi (rom for skjønn her). Jeg har jo ansvar for å unngå farlige situasjoner, og jeg trur ikke arbeidsdagen min blir nevneverdig bedre av å sitte og knote med en skademelding og alt som medfølger resten av dagen.

Dere ser ut til å anta det verste om alt jeg skriver nå. Vi sees senere, jeg skal bare ut og lage ny bruker først.

Mizar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-14, 13:09   #65
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av headsett/øreplugger under kjøring

Opprinnelig lagt inn av Mizar, her.


Dere ser ut til å anta det verste om alt jeg skriver nå. Vi sees senere, jeg skal bare ut og lage ny bruker først.

Konstruktivt.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-14, 13:12   #66
Mizar
Nybegynner
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 22
Mizar er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Sv: Bruk av headsett/øreplugger under kjøring

Opprinnelig lagt inn av Downfall, her.

Så...
La oss si jeg kommer kjørende. Det er mye trafikk (forstår deg slik siden du sliter med å komme ut på veien), jeg ser du blinker deg ut og jeg stopper.
1sek........2sek.....3sek......4sek.....5sek...... 6sek....hmm, burde kjørt nå, kanskje bare glemt blinklyset på? 7sek..... Nå starter det bli ganske lang kø, for det er jo tross alt mye trafikk! 8sek.....9sek.......10sek...
Nei fankern heller, jeg kjører.

Her er altså JEG den store stygge ulven, fordi DU knøler med handbrekken. Kjøss mæ....

Det var litt sånn worst case enkelttilfelle da.

Jeg prøver å få frem at jeg venter med å svinge ut av holdeplassen før det er klart, men at å ha vogna i sig (dvs gangfart) er et veldig klart signal om hva som er i ferd med å skje.

Andre ganger står vi i et kryss, biler på alle kanter, og prøver å "forhandle" med medtrafikantene om når man kan kjøre, som man ofte må. Da oppstår det ofte situasjoner der bilistene stopper for å slippe meg frem, men før jeg får satt bussen i driv har de ombestemt seg fordi det tok et sekund eller to. Snakker ikke om å ta av parkbremse og sette i gir manuelt, men å flytte foten fra bremsen til gassen. Ting tar litt tid i en buss.

Mizar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-14, 13:21   #67
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.370
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av headsett/øreplugger under kjøring

Opprinnelig lagt inn av Mizar, her.

Jeg er uenig. Og det er ikke "hevn", og det er slett ikke alltid jeg blinker og kjører samtidig, ofte blinker jeg først. Noen stopper bare ikke med mindre jeg er i siget, og det er ikke det at de ikke har tid. Har du snuten forbi baklysene mine, så får du selvsagt kjøre forbi (rom for skjønn her). Jeg har jo ansvar for å unngå farlige situasjoner, og jeg trur ikke arbeidsdagen min blir nevneverdig bedre av å sitte og knote med en skademelding og alt som medfølger resten av dagen.

Dere ser ut til å anta det verste om alt jeg skriver nå. Vi sees senere, jeg skal bare ut og lage ny bruker først.

Men kjære vene, det er jo du som endrer historien din underveis. Først sier du at du har sluttet å blinke før du legger deg ut, men gjør det nå i samme bevegelse. Da kan ikke jeg gå ut i fra at det bare er noen ganger, når det ikke kommer biler allikevel, liksom.

Samme med øretelefonene. Først sier du at du ikke gjør det når du har passasjerer, så er det bare på øde veistrekninger. Først sier du at du kjører bybuss, så kjører du ikke i tettbygde strøk allikevel. Vi må jo forholde oss til opplysningene du gir, og da syns jeg A) det er en uting å ha på seg øretelefoner når man beveger seg i trafikken, både med sykkel og motorisert kjøretøy. Har man det på som fotgjenger må man også "snap out of it" når man bevger seg inni trafikken, som når man krysser gata, og B) jeg hater når bussen gjør slik du beskriver fordi jeg skvetter, og har ikke jeg plass til å svinge unna kommer det til å skje en ulykke. Mulig du som bussjåføren har sett at jeg har denne plassen, men det har selvfølgelig ikke jeg ennå, og du gir meg et støkk. Med vilje.

Mitt synspunkt er selvsagt farget av at jeg beveger meg i bytrafikk med både trikker og busser som ikke alltid tar hensyn (selv når de ikke kan skylde på at andre har vikeplikt), og er skremmende store og tunge. Jeg har også kjørt langdistansebuss på traffikert motorvei i høljregn, med en bussjåfør som satt med øretelefoner, tekstet på to ulike telefoner og leste litt papirer. Han sendte jeg inn klage på.

__________________


Sist redigert av Tallulah : 22-08-14 kl 13:33.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-14, 14:51   #68
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.297
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av headsett/øreplugger under kjøring

Bussjåfører som blinker samtidig som de svinger er grovt uaktsomme, vil jeg påstå. Da har jo bilisten ingen sjanse til å stoppe?!

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-14, 21:19   #69
Mizar
Nybegynner
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 22
Mizar er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Sv: Bruk av headsett/øreplugger under kjøring

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Bussjåfører som blinker samtidig som de svinger er grovt uaktsomme, vil jeg påstå. Da har jo bilisten ingen sjanse til å stoppe?!

Helt enig. Hvem er det som gjør det da?

Er det ingen som leser det jeg skriver, eller uttrykker jeg meg virkelig så dårlig?

Mizar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-14, 21:23   #70
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av headsett/øreplugger under kjøring

Opprinnelig lagt inn av Mizar, her.

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Bussjåfører som blinker samtidig som de svinger er grovt uaktsomme, vil jeg påstå. Da har jo bilisten ingen sjanse til å stoppe?!

Helt enig. Hvem er det som gjør det da?

Er det ingen som leser det jeg skriver, eller uttrykker jeg meg virkelig så dårlig?

Det er mulig du uttrykker deg dårlig, men det er i alle fall det du skriver at du selv gjør.

Opprinnelig lagt inn av Mizar, her.

Neida. Men det er jo ikke sånn at alle respekterer vikeplikten der den faktisk finnes, feks når man blinker ut fra holdeplass. Man vender seg fort av med å blinke og vente til folk stanser, for å si det sånn. Jeg blinker og setter bussen i bevegelse i en og samme handling, for å signalisere at jeg ikke er spesielt interessert i å "bare vente litt til", men ser jo selvfølgelig an situasjonen før jeg gir ordentlig på.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-14, 22:23   #71
Mizar
Nybegynner
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 22
Mizar er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Sv: Bruk av headsett/øreplugger under kjøring

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det er mulig du uttrykker deg dårlig, men det er i alle fall det du skriver at du selv gjør.

Eh, nei. Det er det du og andre tolker utifra det jeg skriver. I mitt hode betyr i alle fall ikke "setter bussen i bevegelse" det samme som å klampe gassen i bånn og vrenge ut med mord i blikket og skadefro latter.

Så, hvis vi kan begynne å tenke på å avrunde denne digresjonen nå, eller muligens hele tråden: Jeg blinker og setter bussen i sakte bevegelse, i det som er igjen av plass i busslomma, mens jeg sjekker speil og blindsone for mulige luker, til situasjonen er avklart og jeg kan svinge ut og akselerere. Var det klart nok? Hvis noen har tenkt å tolke mer ut av det jeg har skrevet nå, kan bare en ørliten del av tvilen komme meg til gode?

Jeg har selvsagt full forståelse for at de fleste av dere har opplevd ekle situasjoner med busser både i denne type situasjoner og ellers, men jeg kan ikke ta ansvar for hva andre bussjåfører foretar seg.

Mizar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-14, 23:57   #72
Bamsemums
Bør lage seg en tittel selv
 
Bamsemums sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 1.621
Bamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bruk av headsett/øreplugger under kjøring

Opprinnelig lagt inn av Mizar, her.

Jeg blinker og setter bussen i sakte bevegelse, i det som er igjen av plass i busslomma, mens jeg sjekker speil og blindsone for mulige luker, til situasjonen er avklart og jeg kan svinge ut og akselerere. Var det klart nok? Hvis noen har tenkt å tolke mer ut av det jeg har skrevet nå, kan bare en ørliten del av tvilen komme meg til gode?

Du glemte løyse ut parkbremsen....

__________________
Her er det noe galt som ikke er riktig!
Bamsemums er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-14, 00:05   #73
Mizar
Nybegynner
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 22
Mizar er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Sv: Bruk av headsett/øreplugger under kjøring

Opprinnelig lagt inn av Downfall, her.

Du glemte løyse ut parkbremsen....

Heh, ja. Glemte visst det. 40-åringen i audien er på nippet til å gi meg fingern.

På de fleste stopp langs vegen hvor bare noen stykker skvetter inn eller ut, blir ikke parkbremsen brukt. Det er sikkert også grovt uaktsomt.

Mizar er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no