Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

I anledning lærerstreiken: For- og etterarbeid

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-08-14, 11:28   #1
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

I anledning lærerstreiken: For- og etterarbeid

I anledning lærerstreiken lurer jeg på hvor mye for- og etterarbeid som er lagt inn pr undervisningstime vanligvis? Og teller en undervisningstime som 45 minutter eller en time når man teller arbeidstid?

Altså ikke hvor mye arbeid den enkelte lærer gjør, men hvor mye som er lagt inn når dere regner ut hvor mange timer man skal ha?

Hvis man har f.eks. 10 skoletimer undervisning, hvor mye arbeidstid gir det? Og er det ulik mengde for ulike fag og ulike klassestørrelser?

:lurer:

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-14, 11:40   #2
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: I anledning lærerstreiken: For og etterarbeid

Klassestørrelse har ikke noe å si (!), men det varierer med fag og trinn. Det er dette som heter leseplikt.

Jeg underviser f.eks. norsk i vgs. En klasse norsk på vg1 utgjør 22,69 % av stillingen min (fire undervisningstimer à 45 min i uka). På vg2 utgjør de samme fire timene litt mer, 24,12 %. På vg3 utgjør de 6 timene i uka 36,17 %. Tallet går opp fordi det er mer retting og mer krevende fagstoff jo høyere opp du kommer. Andre fag med mindre etterarbeid vil ha lavere prosent her.

Når jeg får arbeidsplanen min fra lederen min en gang i halvåret spesifiserer den hvor mange timer av årsverket mitt for det halvåret som er satt av til ulike aktiviteter - møter, samarbeid med andre lærere, samtaler med elever, samtaler med foreldre, ressurs til andre funksjoner som fagkoordinator, osv. Der står også antall timer som er satt av til for- og etterarbeid (jeg har ikke nøyaktige tall fordi jeg får planen på papir og de ligger i ei skuff på jobb - som jeg ikke har tilgang til siden jeg er i streik ). I teorien skal jeg da sette av 36,17 % av disse timene til norskklassen min på vg3 og tilsvarende for de andre fagene jeg har. I praksis teller jeg jo aldri nøyaktig, for jobben må jo gjøres uansett om jeg ligger over.

Jeg er ikke sikker på hvordan dette fungerer i grunnskolen, men det kan sikkert noen andre fortelle deg mer om.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-14, 12:15   #3
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.825
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: I anledning lærerstreiken: For og etterarbeid

I barneskole teller alle fag like mye. I 100% stilling har man 26 undervisningstimer/ca 19.5 klokketimer undervisning. Rektor har styring over ca. 33.5 klokketimer iberegnet undervisningstiden. Dette går til inspeksjon og tilsyn, møter, teamtid, utviklingsarbeid ++. Da er det igjen ca 10 klokketimer som man styrer selv, til planlegging, forberedelser, tilpasninger, retting, vurdering ++

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-14, 12:32   #4
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: I anledning lærerstreiken: For- og etterarbeid

I see. Takk! Det er jo litt rart at klassestørrelse ikke teller? På vår skole har hver klasse 10-15 elever. Det sier seg jo selv at arbeidsmengden blir mindre enn for en skole med 30 elever i hver klasse?

Hva med kontaktlæreroppgaver? Varierer avsatt tid her etter klassestørrelse?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-14, 12:41   #5
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: I anledning lærerstreiken: For- og etterarbeid

Jeg hadde en time i uka som kontaktlærer. Litt ekstra i lønn for over et visst antall elever.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-14, 12:43   #6
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.825
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: I anledning lærerstreiken: For- og etterarbeid

Kontaktlærer på barneskolen har 25 uv. timer i stedet for 26. Rektor har vel en pott til "byrdefull undervisning", som kan brukes til å lette litt hos de som har mange elever, tøffe kladder e.l.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-14, 13:06   #7
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: I anledning lærerstreiken: For- og etterarbeid

Hos oss utløser kontaktlærerfunksjonen en ressurs på 6 % pluss et funksjonstillegg på 15000 i året. Antall elever har ikke noe å si. De fleste har 12-15 kontaktelever (yrkesfag, vg1 studieforberedende og vg3 påbygging). På studieforberedende vg2 og vg3 har vi normalt 28 kontaktelever. Vi kan skrive ekstra timer for faktisk medarbeid hvis vi har kontaktelever som krever veldig mye tid, men i praksis har jeg aldri hørt om noen som har gjort det.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-14, 14:54   #8
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.082
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: I anledning lærerstreiken: For- og etterarbeid

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

I see. Takk! Det er jo litt rart at klassestørrelse ikke teller? På vår skole har hver klasse 10-15 elever. Det sier seg jo selv at arbeidsmengden blir mindre enn for en skole med 30 elever i hver klasse?

Hva med kontaktlæreroppgaver? Varierer avsatt tid her etter klassestørrelse?

Klassestørrelsen teller. Den eleven som sparer deg for mest arbeid er elev nummer 16. Det er en leseplikt for klasser opp til 15 elever, og en annen fra 16 og oppover.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-14, 15:31   #9
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.825
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: I anledning lærerstreiken: For- og etterarbeid

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Klassestørrelsen teller. Den eleven som sparer deg for mest arbeid er elev nummer 16. Det er en leseplikt for klasser opp til 15 elever, og en annen fra 16 og oppover.

Er det lokale bestemmelser, eller ungdomsskoleregler? Har aldri hørt om den regelen.

Vi har i utgangspunktet 34 elever i klasserommet, men er to kontaktlærere på gruppa. Har også alltid to eller tre lærere tilgjengelige for gjengen. Vi har "fleksibruk", og deler i ulike grupper etter fag, behov og lærerressurs. En god ordning for å tyne mest mulig ut av timene vi har på trinnet, men (veldig)krevende og intenst, og det krever MYE godt samarbeid.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-14, 15:53   #10
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.082
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: I anledning lærerstreiken: For- og etterarbeid

Opprinnelig lagt inn av Kaija, her.

Er det lokale bestemmelser, eller ungdomsskoleregler? Har aldri hørt om den regelen.

Vi har i utgangspunktet 34 elever i klasserommet, men er to kontaktlærere på gruppa. Har også alltid to eller tre lærere tilgjengelige for gjengen. Vi har "fleksibruk", og deler i ulike grupper etter fag, behov og lærerressurs. En god ordning for å tyne mest mulig ut av timene vi har på trinnet, men (veldig)krevende og intenst, og det krever MYE godt samarbeid.

Det er sentrale bestemmelser, og gjelder vel bare fellesfag tror jeg. Har du 15 eller færre elever i klassen, så økes årsrammen med 70 timer (a 45 minutter).

Jeg jobber i videregående, så om dette bare gjelder videregående, det vet jeg ikke.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-14, 16:57   #11
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: I anledning lærerstreiken: For- og etterarbeid

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Klassestørrelsen teller. Den eleven som sparer deg for mest arbeid er elev nummer 16. Det er en leseplikt for klasser opp til 15 elever, og en annen fra 16 og oppover.

Dette praktiseres ikke på min skole/i mitt fylke. Jeg har hatt fag på samme trinn med over og under 15 elever og har alltid hatt samme leseplikt. Det var forskjell da jeg begynte som lærer, og da jeg spurte fikk jeg beskjed om at denne ordningen var fjernet.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-14, 17:20   #12
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.082
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: I anledning lærerstreiken: For- og etterarbeid

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Dette praktiseres ikke på min skole/i mitt fylke. Jeg har hatt fag på samme trinn med over og under 15 elever og har alltid hatt samme leseplikt. Det var forskjell da jeg begynte som lærer, og da jeg spurte fikk jeg beskjed om at denne ordningen var fjernet.

Hm. Det var interessant. Hos oss praktiseres dette fortsatt.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-14, 18:01   #13
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I anledning lærerstreiken: For- og etterarbeid

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Dette praktiseres ikke på min skole/i mitt fylke. Jeg har hatt fag på samme trinn med over og under 15 elever og har alltid hatt samme leseplikt. Det var forskjell da jeg begynte som lærer, og da jeg spurte fikk jeg beskjed om at denne ordningen var fjernet.

Det stemmer. Men det kan avtales lokalt, eventuelt. Som hovedregel er det ingen sammenheng mellom klassestørrelse og leseplikt i den sentrale avtalen.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no