Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Må mottaker betale straffeporto?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-12-16, 19:25   #1
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.426
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Må mottaker betale straffeporto?

Jeg har sendt julekort. Var på posten og fikk dem veid, og de var 21 gram - akkurat over grensen for billigste porto. Kjøpte riktig porto og sendte dem. Dvs. trodde jeg. Må ha fått feile frimerker, for nå får mottaker stempel på kortene som sier at de er underfrankerte. På postens hjemmeside står det at mottaker da må betale straffen dersom det ikke stod avsender på (og det gjorde det ikke). De får da en faktura på manglende porto + et tillegg på kr 7 per brev + ekspedisjonskostnader på kr 55!

Stemmer det virkelig at dette sendes til mottaker? Jeg dør av skam, sinne og sånn. Man kan da vel ikke bli straffet slik for å motta et julekort.

Venner på Facebook er varslet, men hva med gamle tanter og sånn som jeg ville glede med et julekort.

Jeje. Får vel ingen tilbake i år. Jeg som var tidlig ute og all ting.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-16, 19:29   #2
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Må mottaker betale straffeporto?

Mitt inntrykk er at det varierer på postkontoret til mottaker. Jeg har gjort samme feil, i jobbsammenheng, og noen fikk straffeporto og andre ikke. Jeg klaget til posten siden de veide og ga meg frimerker.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-16, 19:33   #3
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.858
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Må mottaker betale straffeporto?

Det stemmer det, når det ikke står avsender på brevet er det mottaker som får straffeporto. Når det er sagt har jeg flere ganger opplevd å få underfrankerte brev/pakker (sist var faktisk fra en nettbutikk, her ville jeg krevd å få tilbake pengene for straffeportoen) og hvor brevet/pakken er merket underfrankert, men ingen regning har dukket opp i ettertid så det er tydeligvis litt tilfeldig hvem som får eller ikke.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-16, 19:36   #4
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.426
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Må mottaker betale straffeporto?

Jeg har allerede opprettet klagesak på posten siden jeg faktisk kjøpte frimerkene der og fikk kortene veid. Men dette er jo utrolig kjelkete siden jeg jo ikke aner om og hvem av mottakerne som evt. får faktura for straffeporto. De blir vel enten bare sure eller tenker sitt TM. Derfor hører jeg gjerne flere erfaringer ift. om noen av dere faktisk har fått sånn faktura som mottaker.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-16, 19:38   #5
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.906
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Må mottaker betale straffeporto?

Vi fikk et brev med en liten gave i posten tidligere i høst, og det var merket "underfrankert". Jeg tenkte ikke noe mer over det, og vi har aldri fått noe faktura i etterkant.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-16, 19:58   #6
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.922
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Må mottaker betale straffeporto?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Vi fikk et brev med en liten gave i posten tidligere i høst, og det var merket "underfrankert". Jeg tenkte ikke noe mer over det, og vi har aldri fått noe faktura i etterkant.

Den sto det sikkert avsender på? Da er det avsender som får regningen.

Har du tatt vare på kvitteringen fra du sendte kortene på det du betalte i frimerker? Det kan være at du har betalt riktig, men nå samler de gjerne opp og setter på etterpå, så kanskje vedkommende som da har satt på har satt på feil og mindre enn det du betalte? Vi fikk nylig en sånn sending, men den var med avsender adresse. Men sendte bilde av pakka til avsender, for jeg vet at de bestandig leverer inn og ber posten finne rett porto til dem, så det måtte være butikken som hadde gjort feil.

Så lenge det ikke står avsender, så er det mottaker som får straffeporto ja. Men ikke uvanlig at post-i-butikk regner feil eller setter på feil porto for å si det sånn. Har opplevd det flere ganger selv. Jeg kan portosatsene bedre enn ansatte der når jeg leverer pakker, og må gjerne be dem sjekke en gang til.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-16, 20:11   #7
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.426
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Må mottaker betale straffeporto?

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Den sto det sikkert avsender på? Da er det avsender som får regningen.

Har du tatt vare på kvitteringen fra du sendte kortene på det du betalte i frimerker? Det kan være at du har betalt riktig, men nå samler de gjerne opp og setter på etterpå, så kanskje vedkommende som da har satt på har satt på feil og mindre enn det du betalte? Vi fikk nylig en sånn sending, men den var med avsender adresse. Men sendte bilde av pakka til avsender, for jeg vet at de bestandig leverer inn og ber posten finne rett porto til dem, så det måtte være butikken som hadde gjort feil.

Så lenge det ikke står avsender, så er det mottaker som får straffeporto ja. Men ikke uvanlig at post-i-butikk regner feil eller setter på feil porto for å si det sånn. Har opplevd det flere ganger selv. Jeg kan portosatsene bedre enn ansatte der når jeg leverer pakker, og må gjerne be dem sjekke en gang til.

Dette var på postkontor. Ja, har kvittering, men den beviser ingenting for det står bare frimerker og totalen og det var noen til Norge, noen Europa etc. Fikk frimerkene med og satte dem på selv hjemme. To til utlandet og ett til Norge som de hadde sagt. Stod ikke kronebeløp på frimerkene men alle var like.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-16, 22:44   #8
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.383
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Må mottaker betale straffeporto?

Det er ikke lenge siden jeg klaget til Posten på faktura jeg fikk (jeg var avsender). Sendte pakke på post i butikk, ble enig med ekspeditør om å sende julegavene som B post siden det var over en måned til jul (jeg var tidlig ute). Men ekspeditør har nok glemt å skrive B post på pakken.......Posten slettet faktura.

Samme har skjedd en gang tidligere, samme post i butikk.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-16, 22:45   #9
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.031
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Må mottaker betale straffeporto?

Jeg fikk tilsvarende straffeporto i fjor, men jeg fikk den selv. Hadde veid og fått frimerker på posten. Det veide også 21 gram forøvrig. Jeg klagde og fikk den slettet. Men det er jo lettere når jeg selv fikk den.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-16, 22:56   #10
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.426
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Må mottaker betale straffeporto?

Ja, det er akkurat det som er så irriterende. Altså at mottaker evt. får denne fakturaen. Flaut rett og slett. Men har varslet på facebook nå, og det har egentlig vært litt morsomt, så vi får ta det som en latter før jul - også klager jeg hvis jeg hører fra folk (men håper at de ikke sender noen slik faktura).

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-16, 23:04   #11
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.426
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Må mottaker betale straffeporto?

Jeg har regnet frem og tilbake på kvitteringen, og skjønner hva som har skjedd. Jeg hadde et visst antall kort til utlandet. Disse skal ha porto 22 og det har jeg fått. To frimerker a 11 kroner. Men så skulle jeg ha 17-kroners frimerker til Norge, og da har nok dama glemt at jeg fortsatt trengte over 20-grams frimerker også har hun gitt meg 11-kroners i stedet. Det stemmer med at jeg fikk beskjed om å ta ett på de norske kortene og to på de til utlandet. Men jeg visste jo ikke beløpene, så jeg reagerte ikke på dette i det hele tatt, såklart.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-16, 23:23   #12
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.922
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Må mottaker betale straffeporto?

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Jeg har regnet frem og tilbake på kvitteringen, og skjønner hva som har skjedd. Jeg hadde et visst antall kort til utlandet. Disse skal ha porto 22 og det har jeg fått. To frimerker a 11 kroner. Men så skulle jeg ha 17-kroners frimerker til Norge, og da har nok dama glemt at jeg fortsatt trengte over 20-grams frimerker også har hun gitt meg 11-kroners i stedet. Det stemmer med at jeg fikk beskjed om å ta ett på de norske kortene og to på de til utlandet. Men jeg visste jo ikke beløpene, så jeg reagerte ikke på dette i det hele tatt, såklart.

Ta med kvitteringen og finn denne dama på posten/post-i-butikk og sjekk om hun husker deg. Bedre å gjøre det med en gang, enn å vente til etter faktura har kommet. Du vet jo sikkert hvem kortene var til, og hvem som får fakturaen. Men da er det bare kortet du sendte i Norge da som har for lite? Så da blir det jo den ene å klage på. Den sletter de sikkert.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-16, 07:47   #13
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.426
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Må mottaker betale straffeporto?

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Ta med kvitteringen og finn denne dama på posten/post-i-butikk og sjekk om hun husker deg. Bedre å gjøre det med en gang, enn å vente til etter faktura har kommet. Du vet jo sikkert hvem kortene var til, og hvem som får fakturaen. Men da er det bare kortet du sendte i Norge da som har for lite? Så da blir det jo den ene å klage på. Den sletter de sikkert.

Jeg har sendt klage til posten, men skal snakke med hun på postkontoret også. Jeg har hele listen med hvem som fikk kortene. Det er stempel på alle jeg har fått spurt om så langt. Det ordner seg sikkert, men så utrolig teit og småflaut overfor noen av mottakerne som jeg egentlig bare har julekortkontakt med.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-16, 12:19   #14
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.769
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Må mottaker betale straffeporto?

Som flere sier er det riktig at mottaker får regningen dersom det ikke står avsender på. Hovedregel er at regning går til avsender.

Det er en fin ting å gjøre seg til en regel å alltid føre på avsender. Dels fordi man da slipper situasjoner hvor mottaker betaler for å få post, dels fordi at dersom det skjer noe med sendingen så den ikke finner fram til rett adresse (enten at det har skjedd noe med kortet, at postbudet ikke skjønner eller at mottaker har skiftet navn eller flyttet) så får du sendingen i retur og vet om at den ikke har kommet fram.

Det er i tillegg bra for å gi mottaker din adresse. Det hender nemlig at grunnen til at man aldri får julekort selv om man sender til andre er at de ikke har adressen din. Enten de aldri har hatt den, at den har kommet bort eller at du har flyttet uten å melde fra. Eller at adressen din på nett finnes på nummeret ditt på Gule sider - og den har du ikke rettet, så der står fremdeles den ti år gamle adressen fra kollektivet du bodde i.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no