Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hjelp. Skatt, fradrag.

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-03-15, 13:33   #1
Perhonen
Pessimistisk Optimist.
 
Perhonen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.230
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hjelp. Skatt, fradrag.

Jeg har en sønn på 22 som bor for seg selv. Pga sykdom trenger han mye hjelp i hverdagen. Jeg bruker en plass mellom 7-10 timer i uka på å følge han opp. Han bor i kommunal leilighet, i sentrum så jeg må betale for parkering når jeg er og hjelper ham.

Er det noen som helst mulighet for å få fradrag på skatten på sånne utgifter? I praksis er jeg verge for ham. Han trenger hjelp til nesten alt.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-15, 13:02   #2
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp. Skatt, fradrag.

Jeg vet at fradrag for sykdom ihvertfall er strammet kraftig inn - noen sier man ikke kan regne med fradrag for det nå hvis man ikke har hatt det før. Hvis man skal trekke fra noe, er det normalt koblet opp til noe man har inntekt av (og skatter av). Hvis du hjelper til som familiemedlem ser jeg ikke for meg hvordan man skal kunne få fradrag for det.

Slik jeg tenker, må det i så fall formaliseres på et vis. enten ved at hjelpen man gir er et oppdrag man utfører på vegne av kommunen/ hjelpeapparatet, og man i så fall kan levere reiseregning dit. Eller ved at man utfører lønnet arbeid i den unge mannens hjem, og det er snakk om arbeidsreise som det kan kreves fradrag for. Men da er gjerne førstevalget for Skatteetaten at man tar offentlig transport. Jeg ville tro den beste løsningen var om man kunne få en avtale med kommunen om - gjerne lønn! - men ihvertfall utgiftsrefusjon. Og hvor alternativet er at kommunen, om de ikke ønsker det, må ansette noen for å gjøre det du gjør nå (som riset bak speilet).

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no