Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Iiiiik. Reisevaksine?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-06-07, 21:05   #1
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.408
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Iiiiik. Reisevaksine?

Vi drar til Kroatia neste fredag og dette har jeg ikke tenkt på engang

http://www.aftenposten.no/reise/article1844911.ece

Så spørsmålet mitt er; er dette nødvendig? Junior har tatt de vanlig sprøytene, så han har i allefall stivkrampe inne. Jeg sloss med en villkatt for noen år tilbake og har derfor også en relativt ny stivkrampesprøyte Men hepatitt A??

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-07, 22:55   #2
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Iiiiik. Reisevaksine?

Folkehelseinstituttet anbefaler vaksinering med Hep A for reise til Kroatia. Jeg hadde nok valgt å gjøre det. Vi har gjort det hele familien før reise til et land i nærheten av Kroatia.

Du kan rekke å få dem satt på mandag hvis du velger å ta den. Da vi tok den ringte vi legekontoret, hentet resept og var innom og fikk satt den samme dag.

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?...1:5641:1:::0:0

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?...86:1:0:0:::0:0

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-07, 23:08   #3
Koma
Lysende norsk flaskekoker
 
Koma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.623
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Iiiiik. Reisevaksine?

Dette var nytt for meg.
Iflg. www.Reiseklinikken.no trenger man ikke hepatitt A vaksinering for kortvarig turisttreise i disse øst-europeiske landene; Estland, Latvia, Litauen, Polen, Slovakia, Slovenia, Tsjekkia, Ungarn, Kroatia.
Mitt inntrykk er at de er flinke, så jeg ville kanskje ringt dit?

Men hepatitt A, er jo grei å ta for dersom man tar en påfylldose har man jo laang beskyttelse.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-07, 00:38   #4
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Iiiiik. Reisevaksine?

Kunne ikke falt meg inn å vaksinere for å reise til Kroatia. Vann drikker man på flasker og rene hender hos kokken kan man ikke garantere i Norge enang.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-07, 10:58   #5
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Iiiiik. Reisevaksine?

Om kokken i Norge vasker hendene eller ikke har lite relevans for Hepatitt A-risiko i Kroatia å gjøre. Spørsmålet om vaksinering for Kroatia eller ikke avhenger av risikoen for å bli smittet der. Noen mener at risikoen i Kroatia er så liten at man ikke trenger å vaksinere, andre mener at den er stor nok til å vaksinere. Dette må man vurdere selv ettersom rådene spriker.

Det er nok større fare for Hep A om kokken i Kroatia ikke vasker hendene etter å ha vært på do enn om kokken i Oslo gjør det samme.

Den beste måten å beskytte mot Hep A er å vaske hendene ofte. Det er særlig viktig å tenke på at dørhåndtak til toaletter kan være et sted for å få smitte. Å vaske med desinfiserende våtserviett etter å ha kommet ut fra do (i tillegg til å vaske hendene inne på doen selvsagt) kan gi god beskyttelse.

Risikoen er også størst dersom barna (eller de voksne) ofte tar fingrene i munnen.

Jeg tror ikke det er noe risiko for å bli smittet av hepatitt via vann i Kroatia.

Kroatia har nok liten risiko sammenlignet med mange andre steder.

Hadde dere reist til for eksempel Egypt hadde det vært veldig dumt å ikke gjøre det. Der blir mange turister smittet hvert år.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-07, 11:35   #6
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Iiiiik. Reisevaksine?

Anbefalt vaksinering får man ofte ikke et tydelig svar på, noen mener at man MÅ vaksinere og andre mener det slett ikke er nødvendig. Der tror jeg bare man må gjøre som man selv føler seg konfortabel med.

Ser jo at den vaksinen som er anbefalt for Kroatia også er anbefalt for ganske mange vanlige reisemål (Tsjekkia og Tyrkia feks). Vet ikke om så mange gjør det? Jeg hadde ikke engang tenkt på det...

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-07, 13:29   #7
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.408
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Iiiiik. Reisevaksine?

Hadde det bare vært mannen og jeg, hadde jeg nok ikke tenkt tanken, men siden Junior er all over the place og kan finne på å smake på de merkeligste ting så tror jeg at jeg ringer reiseklinikken i morra. De har tydeligvis åpent på ettermiddag og kveld og da er det kanskje mulig at vi får time allerede i morgen kveld.

:sprøyteskrekk:

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-07, 15:03   #8
kiddo
På flyttefot.
 
kiddo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.570
kiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Iiiiik. Reisevaksine?

Dette hadde ikke jeg heller fått med meg, og vi drar til Kroatia på tirsdag (til Milano i morgen og kjører derfra).

Synes jeg leste i forbifarten på FHI at beskyttelsen foreligger 1-2 uker etter basisvaksinasjon, så da bør man jo gjøre det i god tid i forveien. Så lenge man kun skal på ferie i kort tid tror jeg ikke man absolutt MÅ vaksinere seg.

__________________
Jente 1997 Gutt 2005
--Den som kaster den første stein har i det minste et snev av originalitet--
kiddo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-07, 15:23   #9
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.408
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Iiiiik. Reisevaksine?

Opprinnelig lagt inn av kiddo, her.

Dette hadde ikke jeg heller fått med meg, og vi drar til Kroatia på tirsdag (til Milano i morgen og kjører derfra).

Synes jeg leste i forbifarten på FHI at beskyttelsen foreligger 1-2 uker etter basisvaksinasjon, så da bør man jo gjøre det i god tid i forveien. Så lenge man kun skal på ferie i kort tid tror jeg ikke man absolutt MÅ vaksinere seg.

Hvor i Kroatia? :nysgjerrig:

Det står på reiseklinikken. no står det at det er nok å vaksinere mot Hep A dagen før reisen, siden inkubasjonstiden på den er så lang?

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-07, 15:39   #10
kiddo
På flyttefot.
 
kiddo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.570
kiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Iiiiik. Reisevaksine?

*Prøver å berolige meg selv*

Vi skal til Istria, i nærheten av Rovinj. Storgleder oss, blir kjempespennende!
Hvor skal dere?

__________________
Jente 1997 Gutt 2005
--Den som kaster den første stein har i det minste et snev av originalitet--
kiddo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-07, 15:53   #11
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.408
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Iiiiik. Reisevaksine?

Vi skal også til Istria Medulin, det er et lite sted i nærheten av Pula.

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-07, 17:37   #12
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Iiiiik. Reisevaksine?

Vi var i Beograd (Serbia) for et par uker siden, uten vaksiner og vi kom levende hjem igjen, alle mann.

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-07, 19:21   #13
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.386
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Iiiiik. Reisevaksine?

Jeg bor i Tyskland. Der er det saann at man anbefaler Hep. A vaksine ifm. mange ulike reisemaal, men dette gjelder ikke barn under 6 aar dersom man ikke virkelig skal "rough it". Og det skal man jo ikke med barn under 6. Man maa imildertid huske paa:
- Bare vann fra flaske hvor man er sikker paa at forseglingen ikke har vaert brutt
- Unngaa oppskaaret frukt og raa grönnsaker. Skal man absolutt spise slikt, bör man vaere helt sikker paa at det er vasket i flaskevann
- Unngaa is! Dette er den verste naar man reiser med barn, men det er viktig. Is kan nemlig ha vaert nesten helt ting og saa frosset igjen, og det er fali det
- Spis gjennomstekt mat
- Spis paa restauranter med bra hygiene (hvis det er mulig aa se slikt, da)

Lykke til!

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no