Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Barns språklige forbilder

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-10-06, 22:45   #21
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barns språklige forbilder

Jeg hadde hatt seriøse problemer om jeg skulle jobbet i den barnehagen, og styrer forlangte at jeg skulle begynne å snakke sørlending...
De gangene jeg prøver meg holder mine venner fra det blide sør på å le seg skakke.

Jeg innrømmer det glatt - jeg suger i sørlandsk!

Ergo ville jeg være et bedre språklig forbilde for barna om jeg snakket som jeg gjør.

(Og ergo hadde jeg vel neppe fått jobb i den barnehagen, noe jeg har på følelsen av er like greit.)

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.

Sist redigert av Inagh : 17-10-06 kl 23:08.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-06, 22:45   #22
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Barns språklige forbilder

Slutter meg til kommentaren: det er det dummeste jeg har hørt.......

Verdt et oppslag i VG er det

Om jeg skulle snakke Bergensk

Nordlending og østlending går helt glatt da


Sist redigert av Jessica : 17-10-06 kl 22:53.
Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-06, 22:49   #23
Muskat
Bør lage seg en tittel selv
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.813
Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Barns språklige forbilder

Det er det tåpeligste jeg har hørt på lenge! Stakkars barn hvis jeg måtte legge om til f.eks. østlending, det høres ikke bra ut.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-06, 22:55   #24
m|nken
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.428
m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Barns språklige forbilder

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg hadde hatt seriøse problemer om jeg skulle jobbet i den barnehagen, og styrer forlangte at jeg skulle begynne å snakke sørlending...
De gangene jeg prøver meg holder mine venner fra det blide sør på å le seg skakke.

Jeg innrømmer det glatt - jeg suger i sørlandsk!

Ergo villle jeg være et bedre språklig forbilde for barna om jeg snakket som jeg gjør.

(Og ergo hadde jeg vel neppe fått jobb i den barnehagen, noe jeg har på følelsen av er like greit.)


Godt poeng!

Man kan virkelig begynne og lure på hvilke andre krav denne styreren har til de ansatte i barnehagen. Det at ped.leder "betrodde" meg dette vitner kanskje om at hun synes dette kanskje er litt vanskelig...

Må legge til at jeg er fornøyd med barnehagen, men jeg ble litt betenkt da jeg hørte dette...

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-06, 23:31   #25
SmarteSmelt
Erfaren
 
SmarteSmelt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.133
SmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Barns språklige forbilder

Hvor i alle dager har hun fått det fra at DET er et godt språklig forbilde for barna da?

Hva lærer barna av at de ansatte knoter på dialekter de ikke behersker liksom?

SmarteSmelt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-06, 23:40   #26
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Barns språklige forbilder

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Det der er omtrent det dummeste jeg har hørt på lenge. Skal barna altså bli vant til at folk gjør seg til i stemmen når de snakker til de?

Jeg er helt enig!! Det er faen meg for dumt!!
Hvis ungene absolutt må høre sin egen dialekt,
så får de flytte¨.

Jeg vrir meg hver gang jeg hører voksne mennesker
snakke 'pen og korrekt bokmål' til barn.
I bhg til naboen, sier de bare jeg, meg, deg og ikke
(pen-bergensk), og det er så gale at sønnen deres
nå går rundt og sier det.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-06, 23:43   #27
Ryli
lissom sjarmør
 
Ryli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.912
Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Sv: Barns språklige forbilder

Herregud, noe så dustete!

Ryli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-06, 23:46   #28
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Barns språklige forbilder

Opprinnelig lagt inn av SmarteSmelt, her.

Hvor i alle dager har hun fått det fra at DET er et godt språklig forbilde for barna da?

Hva lærer barna av at de ansatte knoter på dialekter de ikke behersker liksom?

Amen!

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-06, 00:00   #29
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.127
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barns språklige forbilder

Aldeles dustete, naturligvis. Ped. leder i barnehagen til Lillegutt snakker hedmarksk, styreren nordnorsk, halvparten av de ansatte veksler mellom spansk og mer eller mindre gebrokkent norsk, og en av favorittassistentene er svensk; mange av foreldrene er latinamerikanske, flere av dem snakker forskjellige norske dialekter, én av mødrene er amerikansk, én av fedrene er svensk og en annen irakisk. Gjett hva? Alle ungene i barnehagen snakker aldeles utmerket Oslodialekt. (Og ingen ville heller finne på å kalle Lillegutt språklig tilbakestående, til tross for at han i tillegg til denne skrekkelig forvirrende barnehagen har en mor som snakker nordnorsk og en far som er trønder.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-06, 09:06   #30
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barns språklige forbilder

Det er virkelig noe av det tåpeligste jeg har hørt. En ting er at det er idioti i forhold til hva barn trenger. En helt annen ting er at det er personalpolitikk på absolutte lavmål!

Her hjemme snakker jeg en merkelig blanding av nordnorskøstlandsk, Teomannen snakker sognedialekt og mine foreldre snakkers trøndersk. Likevel snakket Frøkna helt rent da hun var bare så vidt passert to år gammel og har ingen problem med å snakke trondheimsdialekr selv.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-06, 09:12   #31
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.863
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barns språklige forbilder

Fordelen med forslaget er jo at det faller på sin egen urimelighet og er helt ugjennomførbart.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-06, 09:16   #32
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barns språklige forbilder

Noe så misforstått! Her har vi tydeligvis med en person å gjøre som pedagogikken har gått til hodet på. La oss for all del tilrettelegge alle omgivelsene for barna, og strømlinjeforme de menneskene de skal omgås så de slipper å bli forvirret.

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-06, 09:17   #33
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barns språklige forbilder

Jeg slutter meg til alle andre, dette er noe av det dummeste jeg har hørt.

Det eneste jeg kan komme på som kan være greit å legge om på når man jobber på en småbarnsavdeling er der man bruker helt forskjellige ord på samme tingen. F.eks. å "disse" eller "huske". Som østlending sier jeg huske på huska, mens mange vestlendinger disse på dissa. Hadde jeg jobbet i en småbarnsavdeling der dette er vanlig ville jeg sikkert sagt "disse" jeg også. Men hadde jeg blitt pålagt det av styrer ville jeg følt det litt rart. Dette tilpasser man jo selv, og forklarer barnet hva man mener om barnet ikke skjønner.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-06, 09:19   #34
Ryli
lissom sjarmør
 
Ryli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.912
Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Sv: Barns språklige forbilder

Det er vel kanskje det verste eksemplet på undervurdering av barns evner som jeg noen gang har hørt om. Sjokkerende at en person som attpåtil har en lang pedagogisk utdannelse bak seg kan finne på å komme med et sånt forslag.

Ryli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-06, 09:19   #35
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barns språklige forbilder

:tullerdumednisselue: var min reaksjon også. Utrolig påfunn.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-06, 09:38   #36
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barns språklige forbilder

Det er noe av det dummeste jeg har hørt, små barn klarer fint å skille mellom ulike dialekter, og det burde da styreren vite?

Dette synes jeg faktisk at SU og FAU burde engasjere seg i, for det er det beste for barna om de ansatte får snakke sin egen dialekt.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-06, 09:46   #37
Kanutte
interlektuell
 
Kanutte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 976
Kanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Barns språklige forbilder

Ærlig talt. Det er noe av det dummeste jeg noen gang har hørt. Makan.

__________________
Tjo og hei

Kanutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-06, 09:50   #38
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barns språklige forbilder

Min umiddelbare reaksjon var at dette var da litt ”Lille lørdag”. Det er en STOR forskjell på å snakke korrekt norsk, og å måtte legge om dialekten sin. (Det må da være det hun egentlig mener? Eller det hun egentlig burde mene?) *sender umiddelbart tekstmelding til snupps dagmamma om at hun må begynne å legge trykket på riktig sted i ordet*

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-06, 09:58   #39
Hønni
 
Hønni sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.317
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barns språklige forbilder

Vel, det er fint å ha fokus på at voksne er barns språklige forbilder, men det burde dreie seg om å si and i stedet for gakk gakk, snakke gramatisk riktig, si kjøkken og ikke sjøkken og unngå banning.
De burde jo bli bedt om å snakke sin dialekt fordi det gir jo barna bedre forståelse for variasjonen i språket.

Skulle min mann slutte å snakke sin finnmarksdialekt bare fordi hans barn bor i Oslo. Meningsløst!

Mine gutter sa en periode skjei i stedet for skje, men jeg tror ikke de er skadet av det.

__________________
Gutta (02) og Lillesøster (06)


Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-06, 10:11   #40
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.824
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barns språklige forbilder

Jeg synes dette høres ut som det reneste dusteri. Jo flere dialekter de hører som små jo lettere vil de ha for å forstå andre dialekter seinere tror jeg. Jeg er vokst opp med å høre kvasidansk daglig og har aldri hatt problemer med dansk hverken som liten eller stor, bare som et eksempel.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no