Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Barns språklige forbilder

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-10-06, 10:15   #41
LilleVims
Aktiv
 
LilleVims sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 187
LilleVims er litt kul
Standard

Sv: Barns språklige forbilder

Noe så utrolig tåpelig!

Barna klarer utmerket godt å forstå dialektene og fremdeles snakke på sin egen dialekt.

I barnehagen hvor jeg jobber har vi litt forskjellige dialekter. Og det har aldri oppstått problemer. Men det hender jo selvfølgelig at jeg selv har "oversatt" det jeg har sagt. Var ikke så lett for barna å forstå hva jeg mente når jeg sa: "Ta på de huvo di" = Altså lue.

Jeg har jo opplevd et barn som nektet å snakke til meg hvis jeg var alene på tidligvakt. Jeg snakket ikke norsk. "Jeg forstå ikke hva de sier" Så der satt vi da... Han overså jeg totalt. Jeg snakket til meg selv de dagene.

LilleVims er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-06, 13:49   #42
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Barns språklige forbilder

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Noe så misforstått! Her har vi tydeligvis med en person å gjøre som pedagogikken har gått til hodet på. La oss for all del tilrettelegge alle omgivelsene for barna, og strømlinjeforme de menneskene de skal omgås så de slipper å bli forvirret.

Pedagogikk uten sunn fornuft er DÅRLIG pedagogikk

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-06, 14:56   #43
astrid_d
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 637
astrid_d er populærastrid_d er populærastrid_d er populær
Standard

Sv: Barns språklige forbilder

Er førskolelærer, jobber med barn med spesielle behov. I særtrening med et autistisk barn la jeg mest mulig om til bokmål på enkeltord ift språkinnlæring. Hadde aldri gjort det før eller senere.

astrid_d er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-06, 14:58   #44
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.115
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barns språklige forbilder

Hehe, dette høres direkte lattelig ut.

Unnskyld at jeg ikke klarer å ta det alvorlig, men seriøst!?

Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-06, 14:59   #45
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.394
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barns språklige forbilder

Dersom dette er tilfellet vurderer jeg å søke "morsmålsundervisning" for tinkeliten. Stakkaren lærer jo ikke trøndersk (som morsslekta) ved å gå i barnehage på vestlandet. Heldigvis er han konsekvent med a-endingene, det mest trønderske hittil er bila og palatalisering i ny og ne.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-06, 17:14   #46
Orkide
Utenlands
 
Orkide sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.344
Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Sv: Barns språklige forbilder

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Det der er omtrent det dummeste jeg har hørt på lenge. Skal barna altså bli vant til at folk gjør seg til i stemmen når de snakker til de?

Signerer!

Synes den styreren bør få seg et lite kurs i språkutvikling og hva et språklig forbilde er!

Orkide er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-06, 20:37   #47
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.217
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Barns språklige forbilder

Molly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-06, 20:46   #48
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.678
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barns språklige forbilder

Dette er så dumt at jeg orker ikke å si noe engang! - eller litt må jeg nok si Dette kan ikke være mulig! Det vil jo også føre til at barnehagen ikke får noen barnehageansatte som snakker gebrokkent norsk da!!! - Og er det slik at barna kun skal lære seg å forstå én dialekt? Nei, dette må man ta opp med noen litt høyere opp i systemet!!!

__________________
Min signatur ™
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-06, 21:45   #49
cecix
Blekksprut
 
cecix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 336
cecix er populærcecix er populærcecix er populær
Standard

Sv: Barns språklige forbilder

Hahaha! Holy macarony for et dusteforslag! Får litt "Etaten"-følelse av dette

cecix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-06, 21:54   #50
m|nken
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.428
m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Barns språklige forbilder

Opprinnelig lagt inn av cecix, her.

Hahaha! Holy macarony for et dusteforslag! Får litt "Etaten"-følelse av dette

Hehe, det var nok ikke et forslag. Heller en "formaning"!

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-06, 21:57   #51
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.388
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barns språklige forbilder

Opprinnelig lagt inn av m|nken, her.

Hehe, det var nok ikke et forslag. Heller en "formaning"!

Men de må da argumentere med henne og si at dette er helt hull i hodet!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-06, 22:02   #52
cecix
Blekksprut
 
cecix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 336
cecix er populærcecix er populærcecix er populær
Standard

Sv: Barns språklige forbilder

Opprinnelig lagt inn av m|nken, her.

Hehe, det var nok ikke et forslag. Heller en "formaning"!

Enda bedre! Slike "formaninger" må man bare le godt og lenge av, og SÅ, når latteren har lagt seg; skrive et heidundranes klagebrev. Gjerne sende det også da, slik at man får litt effekt av anstrengelsene :fårklarer i detalj:

cecix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-06, 22:06   #53
m|nken
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.428
m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Barns språklige forbilder

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Men de må da argumentere med henne og si at dette er helt hull i hodet!

Jeg snakket forøvrig litt mer med ped.leder idag da, og hun sa at hun aldri kom til strekke seg etter kravet til daglig leder. Men det er kanskje noe frykt ute og går her.. For jeg ble ikke fryktelig overbevist da hun fortalte meg det.

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-06, 22:09   #54
gurgle
Inhabil
 
gurgle sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.569
gurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populær
Standard

Sv: Barns språklige forbilder

Ja, jeg kan jo ikke annet enn å slutte meg til alle andre her: Seriøst???

__________________
-gurgle
gurgle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-06, 08:44   #55
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.388
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barns språklige forbilder

Opprinnelig lagt inn av m|nken, her.

Jeg snakket forøvrig litt mer med ped.leder idag da, og hun sa at hun aldri kom til strekke seg etter kravet til daglig leder. Men det er kanskje noe frykt ute og går her.. For jeg ble ikke fryktelig overbevist da hun fortalte meg det.

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg tatt det opp på neste foreldremøte. Så slipper ped.lederen, og denne styreren kan få høre hvor teit det er. DU har jo fått mange gode argumenter nå!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-06, 09:42   #56
Ryli
lissom sjarmør
 
Ryli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.912
Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Sv: Barns språklige forbilder

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg tatt det opp på neste foreldremøte. Så slipper ped.lederen, og denne styreren kan få høre hvor teit det er. DU har jo fått mange gode argumenter nå!

Helt enig! I tillegg kan du ta en utskrift av denne tråden og sende den til styreren i posten.

Ryli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-06, 09:56   #57
Magnolia
Stiv
 
Magnolia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.963
Blogginnlegg: 119
Magnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Barns språklige forbilder

Mener å ha lest et sted i denne tråden at dette var en barnehage på Østlandet? I så fall kan det være et snev av ideen om at "østlandsk er norsk - dialekt er ikke norsk" som gjør seg gjeldende.

__________________
Magnolia, Mini (2004) og Junior (2007)
Magnolia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-06, 11:03   #58
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶
 
Silence sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.639
Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Barns språklige forbilder

Opprinnelig lagt inn av Magnolia, her.

Mener å ha lest et sted i denne tråden at dette var en barnehage på Østlandet? I så fall kan det være et snev av ideen om at "østlandsk er norsk - dialekt er ikke norsk" som gjør seg gjeldende.

Ja, men om det er det - er det styreren som har funnet på dette selv, eller er det foreldre som har reagert negativt?

Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-06, 11:42   #59
Orkide
Utenlands
 
Orkide sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.344
Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Sv: Barns språklige forbilder

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg tatt det opp på neste foreldremøte. Så slipper ped.lederen, og denne styreren kan få høre hvor teit det er. DU har jo fått mange gode argumenter nå!

Signerer!

Orkide er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-06, 12:33   #60
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barns språklige forbilder

Jeg leste de første ordene og tenkte "å, så fint, de vil at de voksne skal være gode forbilder, ha et godt språk, ikke banne og ikke si lissom og bare og ass i hver eneste setning".

Men det var ikke det, altså.

Hiver meg på i hylekoret.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no