Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Jeg takker borte, jeg takker hjemme ...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-12-06, 13:02   #1
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg takker borte, jeg takker hjemme ...

og takke det må jeg aldri glemme.

Satt og funderte litt på det jeg. Jeg vet det er mange meninger om dette. Er denne sangen utdatert?

Jeg er så glad at Mazungen er så flink til å takke og å vise glede når hun får noe. Enten det er en ting, hjelp eller noe lignende. Barnehagen har nok litt av skylda for at hun er så flink.

Men det skjer jo hun glemmer seg og jeg er en av disse grusomme prompterene som minner henne på det. Jeg vil hun skal lære å takke skikkelig for hennes egen skyld. Det handler ikke om at jeg vil ha et høfflig barn å vise frem. Det er mange felt hun ikke er så god på innen høfflighets spheren.

Jeg setter strek ved takkeklemmer. Jeg pålegger ikke barnet mitt å kose noen, fysisk kontakt må hun selv få styre over.

Det siste får jeg en del kritikk for i familien min, mens mange andre er uenig i det å prompte takking.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-06, 13:06   #2
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.822
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg takker borte, jeg takker hjemme...

Jeg synes det er hyggelig å bli takket og jeg prøver å minne ungene på det, men i en setting som i går ble det nok ikke akkurat takket for hver eneste gave.

Det med klemming er jeg helt enig med deg i.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-06, 13:08   #3
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Jeg takker borte, jeg takker hjemme...

Klemming er jeg helt enig med deg i, jeg klemmer selv ikke alle.

Det med takking er viktigt, så det er jeg også enig med deg i.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-06, 13:19   #4
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg takker borte, jeg takker hjemme...

Mazungen har blitt en racer på slengkyss.... Greit kompromiss.

Hadde håpet på litt diskusjon jeg nå......

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-06, 13:25   #5
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jeg takker borte, jeg takker hjemme...

Det med klemming er jeg enig med deg i. Og jeg synes også at det er viktig at barna lærer normal høflighet ved å takke for ting man får og når man får hjelp.

__________________
Estrella og gutta.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-06, 13:28   #6
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.822
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg takker borte, jeg takker hjemme...

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Hadde håpet på litt diskusjon jeg nå......

Nei det blir ikke noe.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-06, 13:30   #7
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg takker borte, jeg takker hjemme...

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Mazungen har blitt en racer på slengkyss.... Greit kompromiss.

Hadde håpet på litt diskusjon jeg nå......

Jeg er rett og slett enig med deg både angående takking og klemming, så ingen ivrig motdebattant i meg heller

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-06, 13:38   #8
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg takker borte, jeg takker hjemme...

Beklager Maz, men jeg er også helt enig i det med klemming. Jeg synes det er veldig viktig å ikke presse ungene til pliktklemming.
Jeg pleier også å minne poden på å takke om han glemmer det selv, men oftest er han veldig flink selv også. Problemet er bare at det er når han er allermest glad for gaven at han glemmer å takke. Da synes jeg det er dumt å avbryte ham i gleden for at han skal være høflig. Gleden i seg selv bør jo egentlig være takk nok, men jeg ønsker å / prøver å minne ham på å takke før besøket går eller vi går.

DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-06, 13:40   #9
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Jeg takker borte, jeg takker hjemme...

Min datter er 15 måneder, og jeg må vel innrømme at jeg ikke har verdens mest bevisste forhold til takking når det gjelder hennes oppdragelse ennå. Hun kan si takk, og gjør det ofte, men jeg maser ikke akkurat om det. Jeg håper selvsagt at hun får et balansert forhold til dette etterhvert.

Når jeg sier balansert, så mener jeg at det er greit å ikke bli en selvutsletter-takker, altså en som skal takke for stort sett alt mulig og nærmest vokse opp i troen på at en selv ikke fortjener noe som helst. Slapp av, jeg tror det er langt unna det du beskriver, men når du først ville ha innspill til debatt...

Jeg er enig med kosing også. Selv kan jeg fort bli litt svett av å motta takkeklemmer (!), og jeg gir dem sjelden.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-06, 14:29   #10
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg takker borte, jeg takker hjemme...

De to eldste (8 og 10) er så innprentet i at vi takker for gaver, tjenester etc at de gjør det automatisk. Femåringen trenger av og til en påminning, men ikke mer enn at jeg sier navnet hennes og hoster litt.

Å øve på å takke for ting startet vi med før de var året, og ser ingen fare for at man blir selvutslettertakker av å lære seg høflighetstakking.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-06, 17:40   #11
TGM
drømmende
 
TGM sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.200
TGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jeg takker borte, jeg takker hjemme...

Når det gjelder klemming er jeg helt enig med deg. Jeg har vært veldig bevist på det hele tiden, og også informert familien om at vi ikke tvinger ungene til å klemme.
Det har likevel hendt at noen på svigerfamilien har presset seg på en klem, og det liker jeg dårlig. Resultatet blir jo da at det blir enda vanskeligere å få en klem neste gang man spør.

Min familie har respektert dette, og det varmet dem veldig da de fikk gode juleklemmer fra gutta helt frivillig i går. Tror sånne klemmer er bedre enn de som er påtvunget...

Når det gjelder takking, så er jeg i mot det å minne dem på å takke der og da. Vi tar heller den samtalen i etterkant, og snakker om at det er viktig å takke når man får noe.
Jeg er vokst opp med en mor som alltid spurte om jeg husket på å takke, hun gjør det fremdeles.
Resultatet der er faktisk at jeg er litt uhøflig av meg, og takker ikke i så stor grad som jeg egentlig skulle ønske jeg fikk til.

__________________

TGM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-06, 18:30   #12
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg takker borte, jeg takker hjemme...

Er helt på linje med deg - både hva takk angår, og hva klemming angår!

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-12-06, 20:10   #13
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.641
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jeg takker borte, jeg takker hjemme...

Jeg er helt på linje med deg. Vi har en snuppe da som har funnet ut at hun kan være litt lenger oppe om hun klemmer, så det hender hun tar en klemmerunde.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-06, 23:48   #14
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.851
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg takker borte, jeg takker hjemme...

Det er koselig med et takk, og jeg synes det er fint om ungene husker å takke når de får noe eller når noen gjør noe for dem. Takk var ett av de første ordene begge storgutta mine lærte seg. Ofte husker de å takke selv. Noen ganger minner jeg dem på å takke, og en gang i mellom synes jeg den overstrømmende gleden de viser over det de får bør være takk god nok for den som har gitt. Det er jo ikke for å høre takk-ordet at man gir gaver. Tvungne takkeklemmer synes jeg ikke noe om, og siden min familie aldri har vært de store klemmerne er ikke det noe problem.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-06, 19:05   #15
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg takker borte, jeg takker hjemme...

Opprinnelig lagt inn av Joma, her.

Jeg ønsker ikke at guttene våre skal bruke en "innlært takkefrase"

Det overrasker meg at man ikke ønsker å innøve ting som er olje i vårt medmennesklige maskineri. Å si et takk som kanskje ikke kommer fra hjertet kan åpne utrolig mange flere dører enn å ikke si det.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-06, 22:50   #16
Tuneland
grand multipara
 
Tuneland sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.740
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Sv: Jeg takker borte, jeg takker hjemme...

Jeg synes det er viktig å lære barn høflighet. Det gjelder ikke bare å si takk når man får noe, men det å vise hensyn generellt synes jeg er en god egenskap. Hvorfor skal man ikke takke når man får noe? Det har jeg ikke skjønt. Det er jo kjedelig å gi noe om mottakeren ikke viser tegn til å bli glad for å få?

Tuneland er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-06, 22:54   #17
Tuneland
grand multipara
 
Tuneland sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.740
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Sv: Jeg takker borte, jeg takker hjemme...

Opprinnelig lagt inn av Joma, her.

Poenget er ikke at jeg lar være å lære barna å takke e.l. - har fått tilbakemelding om at guttene våre er veldig høflige fra andre foreldre - jeg gjør det bare på en annen måte.

Husker selv da jeg var liten, og foreldrene mine ba meg takke. Jeg lærte meg at foreldrene mine minnet meg på det, og ikke noe jeg trengte å huske.
Jeg husker også at jeg ble irritert på at de maste om denne "takkefrasen" siden de selv ikke var så flinke til å takke ute blant folk.
Først etter jeg ble sammen med mannen min (var veldig ung), lærte jeg å takke. Det var fordi han er veldig høflig av seg, og jeg fikk være i ett miljø der det var vanlig å takke for maten hver dag osv.
Jeg ønsker altså ikke disse innøvde frasene, da jeg av egen erfaring mislikte det, samt det førte ikke til at jeg takket så mye som jeg egentlig burde.

En annen ting: Det er mange områder barn og voksne kan være høflig , men som er unormalt å be barn om det.
Eksempelvis når man står i handlekø på Rimi. Der benytter jeg anledningen og sier f.eks. "takk, du får ha en fin dag o.l.". Eller når jeg er innom en butikk, kan jeg kommentere hvor fint de har fått det (hvis de har pusset opp e.l.) - prøver å være raus med hyggelige kommentarer.
Jeg vil altså lære barna gjennom å være ett godt eksempel selv på flere arenaer enn kun takke for gave e.l.

Barn lærer best ved å se andre gjøre det, så jeg er helt enig med deg. Vi takker også for maten, og jeg prøver å gi hyggelige kommentarer. Når barna og mannen går til skole/jobb og barnehage, ønsker jeg de alltid en god dag.

Tuneland er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-06, 23:09   #18
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.071
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg takker borte, jeg takker hjemme...

Selvfølgelig skal det takkes!
Både voksne og barn gjør det hos oss.
De minste takker og værsågoder i hytt og vær, men vi andre vet å oppføre oss

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-06, 00:01   #19
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg takker borte, jeg takker hjemme...

Er det noen som har sagt en ikke skal gå foran med et godt eksempel. Jeg ser ikke motsetningen. Mazungen kan noen ganger bli litt sjenert og da kan vi gå tilbake etter en stund sammen og si takk. Mazungen får også ros når hun er flink av seg selv. Ikke der og da men i ettertid kan jeg godt si at jeg ble så glad når jeg så hun takket så pent eller lignende. Kan se hun vokser masse på det.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-06, 00:55   #20
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg takker borte, jeg takker hjemme...

Jeg er veldig enig med deg, Maz. Høflighet er en buffer i hverdagen. Her har heldigvis barna fått med seg det elementære i høflighet, og det er svært sjelden vi trenger å oppfordre dem til å takke.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no