Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

En åpen, stor, kald leilighet

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-11-07, 19:16   #1
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

En åpen, stor, kald leilighet

Fingrene mine er stivfrosne her jeg sitter og skriver. Vi bor i en leilighet på nesten 100m2, stua er sikkert 35 m2 og L-formet. Det er to døråpninger inn til stua, men ingen dører. Når jeg sitter på stuegulvet, kjenner jeg et iskaldt trekk fra gangen, uansett om sentralvarmen er på fullt, panelovn står på og det er fyr i peisen. (Peisen står forøvrig i den ene enden av L'en, og varmen rekker ikke ut i resten av leiligheten.)

En venn som er arkitekt mener at det er inngangsdøra som er problemet, den er gammel og har glassvindu, og han tror det er den det trekker gjennom.
Jeg tenker på å enten henge et forheng i en av døråpningene til stua, eller sette opp en dør der, eller kanskje gjøre noe med ytterdøra (som ikke fører ut, men til en trappeoppgang).
Huset er forøvrig gammelt, og vi bor i annen etasje. Jeg trodde varmen skulle sige opp fra nedenunder, men det gjør den ikke.

Noen innspill? Jeg fryser i hjæl!!

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-07, 19:19   #2
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En åpen, stor, kald leilighet

Tetningslister rundt ytterdøra? Det høres lurt ut å setet inn dører til stua, så det går an å lukke.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-07, 19:30   #3
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: En åpen, stor, kald leilighet

Er det noen som vet hvor mye det koster å sette inn dører, og hvordan man gjør det? Ringer man en snekker?

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-07, 20:04   #4
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.434
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En åpen, stor, kald leilighet

Man må kanskje ha en snekker. Kommer an på.
Er det dørkarmer der? Sånn at det bare er å henge på et dørblad? I så fall er det forholdsvis enkelt, dersom hengslene på karmen og dørbladet stemmer overens.

Hvis det ikke er dørkarm, så er nok en snekker lurt, ja.

Men hva sier huseieren?


Her fant jeg forresten en bra forklaring. Kanskje.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-07, 20:09   #5
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.434
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En åpen, stor, kald leilighet

Glatte enkle dører uten dilldall koster ca 4-500 kroner, det er de rimeligste.

Men det er utrolig mange som pusser opp og bytter ut dører, så følg med rubrikkannonsene i avisa, der kan du få spesielt furu fyllingsdører nesten gratis.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-07, 20:32   #6
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En åpen, stor, kald leilighet

Kanskje lurt å høre med huseieren først om han har de opprinnelige dørene stående, og forklare problemet med trekk?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-07, 20:41   #7
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: En åpen, stor, kald leilighet

Selges brukte dører, eller feilkjøps dører støtt og stadig.

Bruk først tetningslister rundt ytterdøren. La varmen møte varmen. Altså ha en varmeovn rett innenfor stuen og en i gangen. Det hjelper også.

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-07, 20:40   #8
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En åpen, stor, kald leilighet

Spør huseier fint om en varmepumpe+ tett igjen der det er trekk.

Vi har to store stuer i L-form og vi har tidligere måtte fyre med ved og hatt på strøm i tillegg. På kalde dager har vi også hatt på sentralfyr. Nå har ei varmepumpe løst hele problemet og vi bruker veldig mye mindre penger på oppvarming.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-07, 21:42   #9
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: En åpen, stor, kald leilighet

Tusen takk for alle råd!

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-07, 22:33   #10
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En åpen, stor, kald leilighet

Det kan funke fint med tungt forheng, som er så langt at det ligger litt nedpå gulvet. Fløyel eller ull. I tillegg til at jeg ville limt opp ekstra gummilister rundt utgangsdøra.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-07, 23:00   #11
Ibidelma
sporadisk
 
Ibidelma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Innlegg: 3.750
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: En åpen, stor, kald leilighet

Opprinnelig lagt inn av Gremli Skremli, her.

Jeg tenker på å enten henge et forheng i en av døråpningene til stua,

Noen innspill? Jeg fryser i hjæl!!

Dette var det første jeg tenkte på. Vi har en T formet stue/peisstue/kjøkken.
Jeg henger et forheng i krysset når de kalde dagene er her. Da får jeg holdt varmen inne i et rom
Ang trekk, så ville jeg sjekket om det var mulig å tette bedre på ytterdøren, sjekke om det er ventiler åpent i vinduer o.l.
Jeg bruker alltid tøfler eller ullsokker. Det hjelper VELDIG Ha ullen innerst

__________________
"Langt langt borte, mye lenger enn du tror"
06 08
Ibidelma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-07, 23:07   #12
Michayla
Nysgjerrig
 
Michayla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Innlegg: 2.456
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: En åpen, stor, kald leilighet

Vi bodde i en leilighet med en gammel ytterdør med glassvindu.
Var vanskelig å holde varmen og strømregningen var skyhøy på vinteren.
Vi klagde til huseier og vi fikk ny dør uten vindu.
Og det hjalp.

Døra i seg selv var jo ikke særlig isolerende heller da.

__________________
•·.·´¯`·.·• •·.·´¯`·.·•

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-07, 23:26   #13
Alan
Hypokonder
 
Alan sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Drammen
Innlegg: 104
Alan er litt kul
Standard

Sv: En åpen, stor, kald leilighet

Du kunne jo ha kommet hit & varmet deg. Gremli!!

__________________
Hilsen Alan ('70), mamma til Fredrik ('01) og Andreas ('03)
Alan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-07, 23:38   #14
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En åpen, stor, kald leilighet

En peis er for øvrig en dårlig oppvarmingskilde, en vedovn (sånn lukket) er bedre, men det er litt drøyt å bytte ut da.

Nye tetningslister er en god start. Fåes kjøpt på f.eks. Jernia, og er enkle å klistre på. Vi fikk det mye bedre i stua etter at verandadøren fikk nye ...

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-07, 23:44   #15
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: En åpen, stor, kald leilighet

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

En peis er for øvrig en dårlig oppvarmingskilde, en vedovn (sånn lukket) er bedre, men det er litt drøyt å bytte ut da.

Det er vedovn vi har! Jeg tenkte ikke på at det var to forskjellige ting.

Alan; du får prøve å invitere meg en annen dag enn mandag, tirsdag og torsdag... (Jeg jobber mandag kveld, han jobber tirsdag og torsdag kveld.)

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-07, 21:45   #16
Alan
Hypokonder
 
Alan sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Drammen
Innlegg: 104
Alan er litt kul
Standard

Sv: En åpen, stor, kald leilighet

Opprinnelig lagt inn av Gremli Skremli, her.

Alan; du får prøve å invitere meg en annen dag enn mandag, tirsdag og torsdag... (Jeg jobber mandag kveld, han jobber tirsdag og torsdag kveld.)

Men, det må vel passe for meg også? Litt kjedelig for deg å sitte & snakke med Trampe en hel kveld? :usikker:

__________________
Hilsen Alan ('70), mamma til Fredrik ('01) og Andreas ('03)
Alan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-07, 00:02   #17
Frost
Bør lage seg en tittel selv
 
Frost sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 2.897
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: En åpen, stor, kald leilighet

Ikkesnakktilmegominteriør

Hva mener du vi egentlig skal gjøre i denne tråden?

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-07, 00:30   #18
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: En åpen, stor, kald leilighet

Interiørprat tillates midlertidig når det gjelder nødvendige ting som oppvarming.

Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-07, 01:06   #19
Pastill
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Innlegg: 5.952
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: En åpen, stor, kald leilighet

Åff! Nå er det tredje gang jeg klikker på denne tråden. "En åpen, stor og kald HEMLIGHET".



Burde sove nå.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-07, 09:26   #20
Heiko
Helt konge
 
Heiko sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 4.796
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En åpen, stor, kald leilighet

Opprinnelig lagt inn av Gremli Skremli, her.

Peisen står forøvrig i den ene enden av L'en, og varmen rekker ikke ut i resten av leiligheten.

Det skal finnes et system, vifte eller lignende, som fører den varmen fra peisen/ovnen ut fra den delen av stua den står og videre ut til resten av stua/leilighten. Kanskje det kan hjelpe på i tilegg til tettere ytterdør?

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no