Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Dødsstraff

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-09-07, 23:44   #201
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dødsstraff

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

(Jeg har en fin historisk parallell å trekke her, for å illustrere hvor mye verre jeg synes systematisk legitimert vold er enn "affekt-vold", men da blir jeg antagelig bare beskyldt for hitling, så jeg skal la det være. )

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-07, 00:10   #202
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.491
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dødsstraff

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg ser ikke forskjellen. I begge tilfeller ender personen(e) opp som døde - uavhengig av hvem det er som begår drapet.

Forskjellen er vel at man som individ har en bedre kontroll på om man skal ende opp som død eller ikke (altså, i det lange løp ender vi jo alle opp som døde). I en rettsstat (noe som jeg egentlig tviler på at USA er, men la oss holde USA utenom) vil man med sine handlinger kunne hindre at man blir henrettet. Blir man utsatt for en psykotisk lystmorder hjelper det ikke at man lever "rett" også krig har regler. (I alle fall i teorien, det finnes mange typer kriger også. Det er stor forskjell på en krig hvor man følger genevekonvensjonen og etnisk renskning som foregår i Darfur.)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-07, 00:12   #203
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.322
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dødsstraff

Jeg lurer på om man er like for dødsstraff hvis regjeringen plutselig vil innføre det igjen i Norge? Eller er det når det praktiseres i USA og andre u-land det er greit?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-07, 00:17   #204
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.491
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dødsstraff

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg lurer på om man er like for dødsstraff hvis regjeringen plutselig vil innføre det igjen i Norge? Eller er det når det praktiseres i USA og andre u-land det er greit?

Norge var jo på amnesty sin fy-liste fordi vi hadde dødsstraff i krigstid, det er vel ikke lenge siden den ble fjernet? :Oldis: Så vidt jeg husker var det ikke mye oppstuss da den ble tatt vekk, ikke mye tog i gatene etc.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-07, 00:23   #205
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.322
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dødsstraff

I følge Wikipedia avskaffet Norge dødsstraff så sent som i 1979. *lettere sjokkert*

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-07, 00:24   #206
Frantzen
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Dødsstraff

[quote=alfaCharlie;540929]I følge Wikipedia avskaffet Norge dødsstraff så sent som i 1979. *lettere sjokkert*[/quote

Men den ble vel ikke praktisert etter krigen? Eller i fredstid siden veldig,veldig lenge siden??

  Svar med sitat
Gammel 06-09-07, 00:24   #207
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.491
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dødsstraff

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

I følge Wikipedia avskaffet Norge dødsstraff så sent som i 1979. *lettere sjokkert*

Ja, men det var da dødsstraff i krigstid? Det må være mye lengre siden vi hadde dødsstraff i fredstid.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-07, 00:26   #208
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.146
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dødsstraff

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

I følge Wikipedia avskaffet Norge dødsstraff så sent som i 1979. *lettere sjokkert*

Men dog bare i den militære straffeloven. Dødsstraff for borgerlige forbrytelser ble avskaffet i 1905 (og de siste henrettelsene etter denne loven fant sted i 1876)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-07, 00:27   #209
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.322
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dødsstraff

Den siste henrettelsen ble visstnok utført i 1948.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-07, 00:27   #210
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.322
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dødsstraff



Leste ikke så langt jeg, Skilpadda. *trøtt*

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-07, 00:29   #211
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.146
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dødsstraff

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Den siste henrettelsen ble visstnok utført i 1948.

Ja, loven om dødsstraff i krigstid ble noe utvidet under 2. verdenskrig, og 38 personer ble henrettet som følge av rettsoppgjøret etter krigen.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-07, 00:36   #212
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.322
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dødsstraff

Den siste som ble henrettet utenom krigstid i Norge ble henrettet i 1876. (Hvis jeg husker riktig nå, øynene går litt i kryss.) Uansett, de historiske fakta aside, jeg lurer fortsatt på om tilhengere av dødsstraff mener at det burde vært lov i Norge?

Uff, jeg skulle ikke hatt lov til å skrive ting på offentlige fora når jeg er trøtt. Dette hadde jo Skilpadda skrevet allerede.


Sist redigert av Maverick : 06-09-07 kl 10:13. Årsak: :flau:
Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-07, 00:53   #213
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Dødsstraff

Opprinnelig lagt inn av Valentina, her.

Neppe representativ!

Jeg er imot dødsstraff, uavhengig av forbrytelse. Faktisk synes jeg at dødsstraff er å la folk få slippe litt for lett unna . Fra spøk til alvor. Å ta liv er ikke mer rett om det er myndighetene som gjør det, og i all enkelhet blir litt som at man skulle lære unger å ikke slå ved å delje løs på dem selv.

Dessuten kan en dødsstraff aldri gjøres om igjen, om det viser seg at man tok feil. Og det har man jo gjort.

Og det er faktisk et aldri så lite tankekors at USA er det eneste "siviliserte" landet som praktiserer dødsstradd. De andre landene som gjør det er ikke akkurat land som USA liker å sammenlikne seg med på andre områder .

Men bur folk inne, lenge og vel, og gi dem gjerne straffer på 514 år, slik at man sikrer seg mot at de slipper ut på grunn av "god oppførsel" fem år etter at de tok livet av noen. Akkurat DER kunne vi hatt noe å lære her i gode, gamle Norge .

Som jeg skulle skrevet det selv!

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-07, 02:10   #214
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.991
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dødsstraff

Opprinnelig lagt inn av Anonyma, her.

Jeg synes ikke det er moralsk forsvarlig å la kriminelle som uten tvil har drept uskyldige fortsatt få sjansen til å gjenta sine ugjerninger mot andre uskyldige. Jeg synes det blir litt på kanten å sammenligne det med å drepe tilfeldig forbipasserende eller folk man har sterk grunn til å mislike. Jeg mener forbrytere med en slik bakgrunn har sagt fra seg livets rett da de tok sine ofres. Og jeg kan overhodet ikke se logikken i sammenligningen av staten som retts- og straffesystem og en tilfeldig forbryter som en dag går ut for å kappe hodet av en sjuåring.

Det er, så vidt jeg kan se, ingen som har sammenlignet staten som retts-og straffesystem og en tilfeldig forbryter som en dag går ut for å kappe hodet av en sjuåring. Det som blir sagt av motstanderne av dødsstraff, er at dødsstraff er drap. Og uavhengig av bestialiteter som er begått av enkeltpersoner, skal ikke staten ha rett til å utføre drap.

Opprinnelig lagt inn av Mammatuss, her.

Selvfølgelig er dødsstraff det samme som å drepe! Forskjellen er bare motivasjonen for drapet og legitimeringen av det.
Å legitimere og institusjonalisere drap er nesten hakket verre, spør du meg!

Enig!

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-07, 03:43   #215
Anonyma
Aktiv
 
Anonyma sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Hjemme
Innlegg: 196
Anonyma har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Dødsstraff

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Det er, så vidt jeg kan se, ingen som har sammenlignet staten som retts-og straffesystem og en tilfeldig forbryter som en dag går ut for å kappe hodet av en sjuåring. Det som blir sagt av motstanderne av dødsstraff, er at dødsstraff er drap. Og uavhengig av bestialiteter som er begått av enkeltpersoner, skal ikke staten ha rett til å utføre drap.

Det var kun eksempel på at drap utført av staten er ikke det samme som drap utført av et enkeltindivid. Mange har sammenlignet staten (som faktisk er retts- og straffesystemet) og enkeltindivider som drapsmenn, med argumentet at drap er drap. Det er jeg uenig i, og poenget mitt var at man faktisk må se på hele prosessen og bakgrunnen for at de er der de er, ikke bare på utfallet, som mange her inne fokuserer på. Og jeg er uenig med deg i at staten ikke skal ha rett til å utføre straff, for det er en vesentlig forskjell etter min oppfatning.

__________________
Anonyma
Anonyma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-07, 06:58   #216
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.146
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dødsstraff

Opprinnelig lagt inn av Anonyma, her.

Og jeg er uenig med deg i at staten ikke skal ha rett til å utføre straff, for det er en vesentlig forskjell etter min oppfatning.

Jeg tror ingen har argumentert for at staten ikke har/skal ha rett til å utføre straff?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-07, 08:44   #217
Frantzen
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Dødsstraff

Opprinnelig lagt inn av Anonyma, her.

og poenget mitt var at man faktisk må se på hele prosessen og bakgrunnen for at de er der de er, ikke bare på utfallet, som mange her inne fokuserer på. Og jeg er uenig med deg i at staten ikke skal ha rett til å utføre straff, for det er en vesentlig forskjell etter min oppfatning.

Poenget mitt er ikke at staten ikke skal ha rett til å utføre straff, men at de ikke kan utføre hvilken som helst straff. De som tar livet av folk har ofte også en begrunnelse for hvorfor de gjorde det. Når staten som består av mange, oppegående og emosjonelt stabile embetsmenn som tar avgjørelsen om å drepe over lang tid, så blir det for meg nesten verre enn drap begått i affekt eller rus eller hva som helst.

Drap er drap, og ingen har rett til å ta liv. Drap satt i system er et sykdomstegn.

  Svar med sitat
Gammel 06-09-07, 12:35   #218
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dødsstraff

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg lurer på om man er like for dødsstraff hvis regjeringen plutselig vil innføre det igjen i Norge? Eller er det når det praktiseres i USA og andre u-land det er greit?

Det var i grunnen årsaken til at jeg ville presisere litt om hva undersøkelsen faktisk handlet om. Det er ikke sikkert at folk ville svart ja til dødsstraff i Norge selv om de syns det er greit at det er dødsstraff i USA. Det er vidt forskjellige ting.

Forøvrig blir jeg alltid litt oppgitt når man snakke om at hvis dødsstraff er greit så er liksom alle drap greit. Det er jo ikke sånn. Dødsstraff er å betrakte som en straff. Forsåvidt på linje med fengsel eller bøter. Vi vil jo ikke akseptere kidnapping eller innestenging av mennesker - unntatt når dette er en vedtatt straff og foregår i regi av fengselsvesenet. Vi vil heller ikke godta mafiavirksomhet og pengeinnkreving i hytt og pine - igjen med unntak av som en idømt straff.

Alle typer straff kan betraktes som umenneskelig. Også fengsel. Jeg så deler av et program på TV i går om Guantanamo - som riktig nok er et militært fengsel. Det er heftige diskusjoner om hvorvidt menneskerettighetene brytes i fengselet. Men de fleste aksepterer fengsel som straff.

Hvis jeg derimot bygger meg mitt eget lille fengsel i en utrangert lagerbygning - så vil de færreste akseptere at jeg setter folk i bur etter forgodtbefinnende.

Uansett straff så er det sånn at vi aksepterer det kun når det er bestemt av myndigheter som vi har tillit til, og på en måte som vi føler er rettferdig.

Sånn sett skiller ikke dødsstraff seg ut fra andre typer straff. Vi legitimerer ikke drap om vi godtar at noen får den strengeste straff man kan tenke seg. Vi legitimerer bare at man i rettssamfunnet har en straff som overgår de andre straffene, til de forbryterne som har gjort de verste forbrytelsene og hvor det er lite håp om å gjøre dem til nyttige samfunnsborgere igjen.

Jeg er egentlig verken for eller i mot dødsstraff. Jeg ser at det kan ha sin misjon, fordi det finnes forbrytelser som ER så alvorlige og grove at noen år i fengsel ikke oppfattes som "rettferdig" straff. Det er ikke straff nok. Men det finnes risiko for å henrette uskyldige, og straffen er endelig. Kunne man vært sikker på at alle som ble dømt faktisk var skyldige i det de var dømt for, så ville jeg vært for dødsstraff. Jeg er nok for i prinsippet, men i praksis virker rettssystemet litt for tilfeldig til at jeg har tillit til at dom og straff faktisk er fortjent og rettferdig.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-07, 12:42   #219
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.491
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dødsstraff

Jeg er enig med Bina. Jeg er motstandar av dødsstraff, men ikke fordi jeg mener at staten ikke kan få lov til å gjøre ting som vanlige borgere ikke får lov til.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-07, 12:51   #220
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.146
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dødsstraff

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg er motstandar av dødsstraff, men ikke fordi jeg mener at staten ikke kan få lov til å gjøre ting som vanlige borgere ikke får lov til.

Ja, det er klart; hvis ikke staten har lov til å gjøre noe privatpersoner ikke har lov til, så er det ingen stat.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no