Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Bunad - søljeplassering! Hjelp!!

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-05-13, 23:45   #1
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.928
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Tommel ned

Bunad - søljeplassering! Hjelp!!

Jeg har romeriksbunaden - denne (L40):

Den har et mbivalent forhold til krymping og øking av størrelse i klesskapwr men nok om det.

I teirien skal den største brosjen i halsen oppe, og den mellomste nederst, hvis man har mer enn. Jeg har flere enn en - jeg hadde en gavmild mormor til konfirmasjonen.
Kotymen er omvendt - midterst størrelse over og stor nederst (eller var det omvendt hva som var "regel" og hva som var kotyme? Er ikke så farlig egentlig). Den minste er ikke foreslått til noenting.

Jeg har disse søljene:



Og denne


Og denne

Og jeg knoter hvert år med å henge dem pent spes ikke den minste forsvinner i støyen. Jeg detfor ofte den øverst i halsen, så den store, så den mellomstore. Det skal sies at med 3 søljer over hverandre hvorav 2 ganske lange forsvinner det litt nedd bysten liksom og jeg synes det ser litt rart ut.

Her er et bilde av meg som så litt mer bra ut på søljefronten enn det kaoset jeg opplever når jeg har dem på meg




Nå hsr jeg også fått sjal og lurer på å bruke den minste brosjen til å feste sjalet rett og slett Kan jeg det selv om det egentlig er en sølje til bunaden? (ofte brukt av barn). Kommer bunadpolitiet og tar meg? Er det faux pas? Jeg lurer til og med om jeg bruke den søljen å feste med på ene siden og en stor sølv litt sånn vikingpreget nøkkelformet nål til å feste på andre siden; evt. feste sjalet sammen med i midten.

Det kan kjøpes sjalnsnål til sjaletmen den skjøner meg ikke på siden det ikke er hull i sjalet så jeg forstå ikke hvor det skulle festes, og det visste ikke de i butikken heller. Hvordan funker en sliks sjalsnål?



Eller kan jeg sette den ned midt framme i livbeltet, der det etterhvert som jeg blir rik eller gift, alt ettersom riktig, vil komme sølvstølsbelte? Per i dag er beltet brodert.
Enlighten me :vrsågod:


Sist redigert av m^2 : 21-02-18 kl 18:12.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-13, 00:05   #2
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bunad - søljeplassering! Hjelp!!

Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg, men syntes det bare var litt morsomt at mens du postet dette innlegget holdt jeg på å søke etter info om søljer og hekter til denne bunaden.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-13, 00:25   #3
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bunad - søljeplassering! Hjelp!!

Jeg har brukt den største øverst og den lille rett under, uten å ha så stort mellomrom. Da blir det penere syns jeg. Den minste ville jeg ha brukt på sjal om jeg hadde hatt det.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!

Sist redigert av GydaG : 18-05-13 kl 00:32.
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-13, 01:24   #4
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.927
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bunad - søljeplassering! Hjelp!!

For meg er det unaturlig å bruke søljene på annen måte en minst øverst og størst nederst. Slik har jeg alltid lært det, men mye mulig at det er forskjell fra bunad til bunad. Mener ihvertfall at det er slik på alle de Telemarksbunadene jeg har hatt enten til meg selv eller andre i familien (4 ulike). Uansett så får jeg da tilfredstilt symmetrigenet mitt - hadde nok ikke klart å rufse opp i plasseringen

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-13, 08:24   #5
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bunad - søljeplassering! Hjelp!!

Dette ble jeg veldig nyskjerrig på. Hva er riktig? Jeg er "litt" opptatt av at bunaden med tilbehør sitter riktig og ja, "irriterer" meg når det ser ut som om bunaden er kastet på i en fei.

Men du! Jeg vet om noen eldre damer som har sydd denne bunaden i alle år. Jeg vet de har sterk tilhørlighet og sterke meninger om hvordan ting skal være - skal høre med dem. Jeg skal sy meg Romeriksbunad så dette må jeg vite også.

Den bunaden er så vakker! Lekkert sølv du har til den også.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-13, 08:52   #6
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.106
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bunad - søljeplassering! Hjelp!!

Jeg har blitt opplært til minst øverst og størst mellom puppa. Syns det SER ganske greit ut og. Skal se om jeg finner bilde fra i går.

Bildet blir ikke liggende evig.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg image.jpg (210,0 KB, 90 visninger)
__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-13, 08:56   #7
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.106
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bunad - søljeplassering! Hjelp!!

En annen ting, min har ikke hekter helt øverst i vesten slik som illustrasjonsfoto - men heller ikke forkle. Jeg har forstått det sånn at det er mange varianter der ute.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-13, 10:39   #8
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.928
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunad - søljeplassering! Hjelp!!

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

En annen ting, min har ikke hekter helt øverst i vesten slik som illustrasjonsfoto - men heller ikke forkle. Jeg har forstått det sånn at det er mange varianter der ute.

Men da har du kanskje broderi på ryggen? Det har ikke jeg.
Men de med den passformen "skal" uansett ha to hekternede og en øverst
Men det er ikke for de med litt byste, det er derfor mange spretter av den lverste slik jeg har gjort. Og da får man jo mye mer bluse å fordele søljene på nedover liksom.
Noen fester også den løse hekta da nederst, men der skal det da bare være to, ikke 3. Dvs det skal bare være 3 tilsammen.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-13, 10:42   #9
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.928
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunad - søljeplassering! Hjelp!!

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Jeg har blitt opplært til minst øverst og størst mellom puppa. Syns det SER ganske greit ut og. Skal se om jeg finner bilde fra i går.

Bildet blir ikke liggende evig.

Jeg og, faktisk, men hadde det vært hektet sammen øverst med en hekte som det burde vært hadde det jo ikke vært plass til noen sølje der

Fint bilde!!

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-13, 10:44   #10
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.106
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bunad - søljeplassering! Hjelp!!

Jeg har ikke den store rosa på ryggen, men jeg har jo broderi øverst.

Ønsker meg sølvbelte, men har broderi bak på beltet nå så da må jeg vel få tak i helt nytt belte og.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-13, 20:26   #11
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunad - søljeplassering! Hjelp!!

Jeg knoter med de helsikes søljene hver eneste gang jeg har på meg bunaden. Og hvert år tenker jeg at jeg må grave frem et bilde fra ett år jeg fikk det rett, konfirmasjonen f.eks.
(Har ikke samme bunad, da.)

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no