Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Kraftig vindusvaskemiddel?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-05-13, 20:27   #1
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Spørsmål

Kraftig vindusvaskemiddel?

Vi har en vi vinterhage som selvfølgelig har store vinduer.
De som bodde her før dyrket orkideer der, og masse annet, og de sprayet nok plantene med vann. Det var nok ganske fuktig der og det er skjolder/dråpemerker på vinduene vi ikke får bort. Tipper det er kalkbelegg?

Det er et tørt rom altså, ikke noe fuktskader og slikt, og nå skal den taes i bruk for sommeren. Men vinduene ser helt jævlige ut.

Har forsøkt med vanlig vindusvaskemiddel fra jif, uten godt resultat. Skårer man forsiktig får vi bort litt, men det er jo store flater da.

Hva er skikkelig effektivt for å fjerne slike merker egentlig?

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-13, 20:27   #2
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kraftig vindusvaskemiddel?

Eddik.
Funker så det suser.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-13, 20:28   #3
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kraftig vindusvaskemiddel?

Og glass-skrape, slik man bruker på platetopp.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-13, 20:28   #4
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kraftig vindusvaskemiddel?

Eddik altså? Sprayet man på ufortynnet eller hvordan?

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-13, 20:28   #5
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kraftig vindusvaskemiddel?

Kanskje jeg må leie inn hjelp?

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-13, 20:31   #6
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.480
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kraftig vindusvaskemiddel?

Så vidt jeg vet vil syre fjerne kalkbelegg. Sitron og eddik er jo en grei plass å starte hvis du vil prøve.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-13, 20:32   #7
Pelikan
Tåler regn
 
Pelikan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Home, but not alone
Innlegg: 5.045
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kraftig vindusvaskemiddel?

Det aller aller aller beste middelet jeg har brukt på vinduer er å blande vann, salmiakk og en liten dråpe zalo. Og jeg har prøvd MYE før jeg fikk denne oppskriften av en vindusvasker.

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-13, 22:47   #8
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.815
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kraftig vindusvaskemiddel?

Dersom det er kalk som har satt seg på vinduene kan du fjerne det med eddik. Jeg vet ikke hvor mye du bør blande det ut. Det er sikkert mulig å google noen danske sider, de har mye kalk i vannet. De driver derfor mye med kalkfjerning der.

Opprinnelig lagt inn av Pelikan, her.

Det aller aller aller beste middelet jeg har brukt på vinduer er å blande vann, salmiakk og en liten dråpe zalo. Og jeg har prøvd MYE før jeg fikk denne oppskriften av en vindusvasker.

Dette bruker jeg også og det fungerer veldig bra. En kork zalo og en kork salmiakk.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-13, 23:00   #9
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kraftig vindusvaskemiddel?

Jeg synes god gammeldags nylonvask funker supert.

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-13, 23:19   #10
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kraftig vindusvaskemiddel?

Gni med tannkrem.

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-13, 23:24   #11
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kraftig vindusvaskemiddel?

Opprinnelig lagt inn av Pelikan, her.

Det aller aller aller beste middelet jeg har brukt på vinduer er å blande vann, salmiakk og en liten dråpe zalo. Og jeg har prøvd MYE før jeg fikk denne oppskriften av en vindusvasker.

Jupp, dette funker. Ellers mot kalkbelegg kan jeg anbefale sitrusrens, kjøpes hos byggvarehandlere tror jeg.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-13, 23:27   #12
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kraftig vindusvaskemiddel?

Opprinnelig lagt inn av Pelikan, her.

Det aller aller aller beste middelet jeg har brukt på vinduer er å blande vann, salmiakk og en liten dråpe zalo. Og jeg har prøvd MYE før jeg fikk denne oppskriften av en vindusvasker.

Dette er det mest effektive middelet jeg noen sinne har brukt, det gjelder all vasking. Men jeg kliner til med salmiakk til det river i nesa og topper det med en dæsj zalo.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-13, 19:39   #13
Gamlemor
Nybegynner
 
Medlem siden: Jun 2013
Innlegg: 1
Gamlemor har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Kraftig vindusvaskemiddel?

Var noe seigt belegg på utsiden av vinduene i huset vi nylig kjøpte. Tipper det var noe "organisk", seig sevje eller ett eller annet fra hagen.
Zalo og salmiakk hjalp ikke. Fikk et tips om å bruke Glassrens, en slik sprayboks beregnet på å fjerne lort fra bilvinduer. Det gjorde susen.

Gamlemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no