Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hvilken som helst eddik i skyllevannet? (Klesvask)

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-06-13, 15:24   #1
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.216
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Hvilken som helst eddik i skyllevannet? (Klesvask)

Jeg har fått tips om at eddik i skyllevannet er fint.
Både for å få bort lukt i tøy, hindre at sterkt farga garn blør og farger av, og for et par dager siden fikk jeg tipset i en klesbutikk. Bytt ut skyllemiddel med eddik, så bevarer du klærne bedre, sa dama.

Jeg har bare hvitvinseddik stående. Kan jeg bruke det eller andre typer enn vanlig husholdningseddik?

__________________
-99 -01 -05
mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-13, 15:38   #2
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken som helst eddik i skyllevannet? (Klesvask)

Vanlig husholdningseddik. 7% holder i massevis om du ikke vil lukte eddik.
Men det er ingen grunn til å bytte ut skyllemiddelet med eddik. Slutt å bruke skyllemiddel.
Klær du er redd skal farge over, hvitt med røde bånd eller broderier kan du godt bruke litt eddik i vannet på.
Ellers er det viktig når det gjelder sånt tøy at du IKKE legger det i bløt eller at det blir liggende i maskinen, da kan fargen " blø" utover.

For å få bort vondt lukt i maskinen, vask gummiringen, husk inni! Vask døren på innsiden og listen rundt. Kjør en tom 95 graders vask med en dl eddik.
Husk å bruke 90 gradersprogrammet litt innimellom, og også variere litt i vaskeprogrammene. Det er maskinen glad for.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-13, 15:43   #3
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken som helst eddik i skyllevannet? (Klesvask)

Og IKKE bruk det nye tøymykemiddelet som liksom skal fjerne ("ikke bare dekke over") vond lukt. Fikk en prøvepakke av det, og testet det ut på en batch treningstøy, og jeg som vanligvis ikke er sensitiv for sånt i det hele tatt VEMMES! Hele kjelleren stinker en ekkel, teknisk lukt. Takke meg til svette!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-13, 16:07   #4
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.216
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilken som helst eddik i skyllevannet? (Klesvask)

Takk for tips!
Jeg bruker ikke skyllemiddel og kjører kokvask innimellom. Kan sikkert vaske gummilista og innsida oftere.

Nå har jeg heldigvis ikke problemer med dårlig lukt i klærne, lurte egentlig bare på om det er ok å bruke hvitvinseddik, eplecidereddik o.l, eller om det MÅ være husholdningseddik.

__________________
-99 -01 -05
mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-13, 17:48   #5
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv
 
Puslingen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Innlegg: 3.246
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilken som helst eddik i skyllevannet? (Klesvask)

Eg bruker vanleg eddik. Det går sikkert fint, men eg er bittelitt skeptisk til dei som er brune innbiller meg at dei kan setja farge.

__________________
Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life beliving that it is stupid.
Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-13, 18:48   #6
isola
Kakemonster
 
isola sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Innlegg: 3.732
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilken som helst eddik i skyllevannet? (Klesvask)

Jeg ville droppet å bruke balsamico'en ihvertfall.

__________________
2009 2013
isola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-13, 22:10   #7
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken som helst eddik i skyllevannet? (Klesvask)

Eddik bevarer ikke tøyet ditt noe mer enn noe annet, så det er ingen grunn til å bruke det i skyllevannet om det ikke er for å vaske tøy med sterke kontrastfarger.
Mye vask og bruk av kraftig/sterkt vaskemiddel er det som sliter på tøyet.

Skal du bruke eddik skal det være ren eddik(du kan godt bruke 35% men da må du bruke mindre fordi den er så konsentrert. Du vil ikke lukte eddik!). Den brune eddiken kan være tilsatt farge og kan sette farge på tøyet.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-13, 20:03   #8
arrow
Erfaren
 
arrow sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 802
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: Hvilken som helst eddik i skyllevannet? (Klesvask)

Eddik i skyllevannet er et gammelt standard råd for sensitiv hud, det er en ekstra forsikring om at rester av vaskemiddel er nøytralisert.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-13, 20:23   #9
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.175
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken som helst eddik i skyllevannet? (Klesvask)

Jeg har i alle fall brukt eplecidereddik med stort hell i mangel på vanlig eddik.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-13, 20:37   #10
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.866
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken som helst eddik i skyllevannet? (Klesvask)

Jeg bruker mye eddik i klesvask. Vanlig husholdningseddik, 7% tror jeg.

Klærne lukter ikke eddik, og uansett forsvinner eventuell lukt når det tørker. Jeg bruker ren eddik under ermene på t-skjorter også.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-13, 21:37   #11
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken som helst eddik i skyllevannet? (Klesvask)

Vi bruker Idun eddik. Den helt enkle varianten:



Brukes istedenfor skyllemiddel, og fungerer brillefint. Og til dere som bruker skyllemiddel: Visste dere at man ikke skal bruke skyllemiddel på undertøy? Skyllemiddel forhindrer visstnok plagget i å puste - det gjør at fuktighet preller av tøyet blant annet. Ikke veldig lurt for treningstøy eller for undertøy.

Det eneste jeg av og til vurderer å bruke skyllemiddel på, er fleece-plagg. De syns jeg ofte blir så voldsomt elektrisk. Ellers er det eddik for alle penga.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no