Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Skyllemiddel med lavendellukt

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-06-13, 20:22   #41
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skyllemiddel med lavendellukt

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg er ikke allergisk, jeg bare misliker lukt.

Skyllemiddel er unødvendig og vaskemiddel med lukt like så.
Neutral og Hvit omo (sensitive) har ikke lukt.

Helt enig. Det er fremmede lukter som ikke passer på klær. Man kan vel heller ta på seg en dusj parfyme om man vil lukte godt?

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-13, 22:08   #42
Mani
Helt vanlig
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.535
Blogginnlegg: 16
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Skyllemiddel med lavendellukt

Jeg skjønner ikke helt problematikken med at noen liker god lukt av klærne sine hvis de liker det og det til tross for at jeg ikke bruker noe selv. Mitt valg vedr dette skyldes typen vaskemiddel jeg bruker.

__________________
Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-13, 22:45   #43
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.300
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skyllemiddel med lavendellukt

Opprinnelig lagt inn av Mrs. S, her.


Hvis en skal lukte skyllemiddel av klær så må en ha fylt opp beholderen så den renner over.

Håh! Nei, det er absolutt ikke nødvendigvis sånn. Du har nok bare vent deg til lukten.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-13, 22:48   #44
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skyllemiddel med lavendellukt

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Håh! Nei, det er absolutt ikke nødvendigvis sånn. Du har nok bare vent deg til lukten.

Det har du helt rett i. Hvis jeg får hjem klær som ikke er våre, og vasker dem en gang uten skyllemiddel så lukter det fortsatt av dem.

Det er ikke det at jeg bryr meg om hva andre gjør, de må jo gjøre som de vil, men jeg forstår ikke helt at de synes det lukter godt.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-13, 22:59   #45
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.528
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skyllemiddel med lavendellukt

Jeg har vasket arvetøy to ganger, og det har fortsatt luktet av dem.

Vi bruker ikke annet enn parfymefritt her i huset, så det merkes godt når det kommer tøy som er vasket med vaskemiddel og skyllemiddel med lukt, ja. Nå skal ikke jeg si for sikkert om det er vaskemiddelet eller skyllemiddelet som fortsatt lukter etter to vask, men det er i alle fall absolutt LUKT av det. Og det uten at man bruker mengder så det renner over ja, da er du bare vant til det så du kjenner det ikke. Vanlige menger lukter VELDIG.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-06-13, 23:27   #46
arrow
Erfaren
 
arrow sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 802
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: Skyllemiddel med lavendellukt

Vaskepulver lukter i seg selv, også om det er uten parfume. Tøy fra en annen husholdning vil lukte annerledes, og som nevnt, man merker ikke lukten av sitt eget tøy i samme grad som andres. Det er kokevask som i størst grad klarer å løse opp disse duftstoffene, og arvet sengetøy krever av og til to kokevask før menneskets nese ikke merker det lenger. Utetørk hjelper også. Uansett, jeg plages ikke av arvetøy om det ikke er noe spesielt.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-13, 02:52   #47
Smoothie
lader
 
Smoothie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 1.592
Smoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Skyllemiddel med lavendellukt

Jeg tror vi rett og slett reagerer forskjellig på lukter. Selv om vi bruker litt skyllemiddel selv, kjenner jeg godt om folk har brukt store mengder av det. Litt ekkelt å lukte, men gjør meg ingenting egentlig.
Men passerer jeg noen som har dynket seg i parfyme, må jeg noen gang snappe etter pusten når personen går forbi.

Jeg har utrolig ømfintlig hud, og det er mange plagg jeg ikke kan bruke, fordi huden min blir irritert. For meg er det veldig viktig at klærne er mykest mulig, og bruker med god samvittighet litt skyllemiddel.
Tromler bare håndklær og noe av sengetøyet. Synes tromling sliter for mye på klær.

Smoothie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-13, 08:11   #48
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.699
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skyllemiddel med lavendellukt

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Jeg har sittet på hendene mine i flere dager, men nå bare må jeg spørre:
Hvorfor vil man at det skal lukte av klærne?


Når en har hatt mørkeblå bukse sammen med hvitvasken og skyllemiddel lukter bedre enn klor?

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-13, 09:55   #49
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.383
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skyllemiddel med lavendellukt

Jeg må innrømme at vi har gått tilbake til vaskemiddel med litt parfyme etter mange år med Neutral. Jeg syns ikke Neutral vasker ordentlig rent, og greide ikke å fjerne endel lukt. Det kan godt hende at OMO heller ikke gjør det, men bare maskerer med parfyme, men det får så være.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-13, 10:03   #50
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.528
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skyllemiddel med lavendellukt

Neutral liker jeg ikke, synes det ikke lukter noe godt av vasken etterpå, så vi kjører blenda sensitiv. Med to kløende atopikerunger er ikke parfymert noe valg, tenker jeg. Vi begynte med det da vi ventet førstemann.

Fremmed tøy lukter absolutt ja, og det lukter parfyme. Vi arver tøy fra flere hold, og alle sammen luter parfyme, jeg har opplevd å vaske en vask med arvetøy og henge til vask, og vi kjente parfymelukten i alle husets tre etasjer.

Nå er den jo da såpass uttynnet at jeg liker den lukten jeg altså, det hender jeg savner litt (svak) lukt av klesvasken min. For sånn bittelitt kan jo av og til lukte litt friskt det altså. Men at det lukter (parfyme) av tøy som er vasket med parfymert vaske og skyllemiddel, det er hevet over enhver tvil. Og det lukter sterkt, for den som ikke bruker samme middel selv.

Min astmatiske mor for anfall av parfymevasket sengetøy, så allerede lenge før vi fikk barn og gikk helt over til parfymefritt, så hadde jeg alltid parfymefritt som jeg brukte til å vaske sengetøy når vi skulle få mamma og pappa på besøk, og en maskin med håndklær og kluter som jeg hadde på gjestebadet. Det luktet nok absolutt likevel, men i alle fall mindre. (og jeg kjente det ikke, for jeg var vant til lukten.)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-06-13, 10:07   #51
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.383
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skyllemiddel med lavendellukt

Jeg husker da jeg var gravid fikk jeg låne massevis av gravidetøy av en venninne. Dette tøyet var vasket med det derre antroposofmerket og jeg brakk meg bare jeg var i nærheten av det. Jeg prøvde å vaske og vaske, uten hell. Det endte opp pakket inn i en rekke plastposer i boden.

Jeg var ekstremt var på lukter da jeg var gravid, og folk trodde jeg var sprø da jeg påsto at hele byen luktet ertesuppe.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-13, 10:27   #52
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skyllemiddel med lavendellukt

Blenda sensitiv her også.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-13, 11:13   #53
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.300
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skyllemiddel med lavendellukt

Vi bruker også Blenda Sensitive, og tøyet lukter friskt og rent. Tøy som ikke skal tromles bruker jeg bittelitt Neutral skyllemiddel på.
Det er jo viktig å holde vaskemaskinen ren, sånn at det ikke ligger gammelt grums der og gir dårlig lukt til tøyet. Jeg vasker stort sett på 70 grader, og tar en kokevask innimellom.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-13, 13:08   #54
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.383
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skyllemiddel med lavendellukt

Mitt tøy tåler ikke 70 grader. Vaskemaskinen holdes ren både inni og utenpå.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-13, 13:13   #55
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skyllemiddel med lavendellukt

Vi bruker også bare Blenda sensitiv, og eldste har noen venninner jeg skjønner er her idet jeg lukker opp døra. Har ikke funnet ut hvilket vaskemiddel de bruker, men jeg syns det er utrolig at folk orker å ha så mye lukt i klærne sine.
Og så bruker vi skyllemiddel, jeg liker myke håndklær, sånn er det med den saken.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-13, 14:11   #56
arrow
Erfaren
 
arrow sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 802
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: Skyllemiddel med lavendellukt

T-skjorter og kroppsnære plagg i bomull må på 60 grader før eller siden, (om det er gutter eller jenter, barn eller vokse) og jeg har alltid kokt sengetøy. Ikke alt tåler kokevask eller 70 grader, men noen typer plagg er helt upraktisk å holde ren og frisk på 40 grader. Den nye vaskemaskinen har 5 skyllinger og den er ganske bra. Om jeg tar ekstra skylleprogram (opp til 5 ekstra skyllinger) er der knapt merkbar parfymelukt igjen selv etter vaskemidler som lukter sterkt (Jeg syns bl.a. Omo lukter sterkt). Med ekstra skylling er det ikke noe jeg tenker over, i hvert fall ikke når plaggene er tørre. Noen lukter er utvilsomt lettere og friskere enn andre, for eksempel liker jeg Ecover flytende for ull og slike, og den til vanlig vask også. Det var en som nevnte antoposofene, og jeg tenkte på Sonett-merket. De lukter frisk og ikke for mye etter min smak, men de er litt dårlig på vanskelige flekker og de koster en del.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-13, 14:20   #57
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.383
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skyllemiddel med lavendellukt

Sonett syns jeg lukter mye sterkere enn OMO. Det stinker like mye som billigsåpe.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-13, 14:35   #58
arrow
Erfaren
 
arrow sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 802
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: Skyllemiddel med lavendellukt



Jeg syns ikke det kan bli verre enn Omo!! Ekstraskyllinger funker greit nok for meg altså ;-)

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-13, 15:21   #59
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.383
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skyllemiddel med lavendellukt

Det er nok vane.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-13, 23:09   #60
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.528
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skyllemiddel med lavendellukt

Opprinnelig lagt inn av arrow, her.



Jeg syns ikke det kan bli verre enn Omo!! Ekstraskyllinger funker greit nok for meg altså ;-)

Mens evt forvask, vask med innlagte ekstraskyllinger, OG ekstraskylling, er ikke nok til at ikke det ikke lukter (gankse sterkt) av omo av klær ungene har arvet, etter min mening.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no