Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Kino før kl 13 på søndager, lov eller ikke?

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-03-24, 11:39   #1
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.397
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kino før kl 13 på søndager, lov eller ikke?

https://www.aftenposten.no/meninger/skisse/i/151B1G/atter-et-forbud

Partiene er uenige, skal det være lov å vise filmer på kino før kl. 13 på søndager? Dette kommer fra en lov fra 1735 (som selvsagt ikke omhandler akkurat kino, men sabbatsforordningen).

Om en kino skal vise film før kl 13 på søndager så må de søke politiet om lov. Om du spør meg så er det misbruk av politiets resurser. Om jeg søker på Oslo kino på førstkommende søndag og teller opp filmer som vises før kl 13 så får jeg opp 58 forestillinger som altså har blitt søkt på til politiet.

Jeg syns at dette lovverket bør endres. Hva tenker du?

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-24, 11:47   #2
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kino før kl 13 på søndager, lov eller ikke?

Så vidt jeg har skjønt er det ingen som faktisk søker eller noe politi som bruker ressurser på det. For øvrig er jeg for kino til alle døgnets tider.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-24, 11:58   #3
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kino før kl 13 på søndager, lov eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Så vidt jeg har skjønt er det ingen som faktisk søker eller noe politi som bruker ressurser på det. For øvrig er jeg for kino til alle døgnets tider.

Jo, jeg har dessverre lest flere artikler om både søknader og tilogmed noen som fikk avslag. Er det liksom DETTE politiet skal bruke tid på?!

jeg synes det er helt latterlig å ha en lov som knapt overholdes og som faktisk truer med bøter som straff om den ikke følges. Ubrukelige regler må ryddes vekk, og jeg er skuffet over venstresiden som sier at 1) denne loven vil de ha og 2) den kan uansett ikke fjernes før man har hatt en grundig evaluering og gjennomgang.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-24, 12:23   #4
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kino før kl 13 på søndager, lov eller ikke?

Tøys og tull å ha regler som ingen gidder å følge, ingen gidder å håndheve, og knapt nok noen skjønner vitsen med, generelt sett.

Selv har jeg ikke noe spesielt personlig engasjement i akkurat dette, det har aldri vært aktuelt for meg å gå på kino på det tidspunktet uansett, så det er ikke noe jeg har savnet eller tenkt over i det hele tatt. Ikke et tema jeg greier å mobilisere noe voldsomt engasjement i, men jeg skjønner heller ikke hvorfor det ikke skulle være lov.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-24, 12:30   #5
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.405
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kino før kl 13 på søndager, lov eller ikke?

Siden vi ikke har statskirke lengre i Norge, så synes jeg at filmer på kino kan gå akkurat når kinoen vil sette de opp.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-24, 12:32   #6
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.183
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kino før kl 13 på søndager, lov eller ikke?

Min lokale kino søkte og fikk avslag, og i avisartikkelen står det at det er ulik praksis i hele landet. Jeg synes det er idiotisk. Det avholdes ulike arrangementer og fornøyelsesparker får ha åpent før kl 13 på søndager, så hvorfor skal ikke kinoer få ha visninger.

Fra avisartikkelen:
Nyleg kontakta Aftenposten alle ti politidistrikt, og fekk svar frå fem. Somme stader er det som om lovforbodet ikkje finst.
Nokre svarer at dei innvilgar kvar einaste søknad dei får inn. Andre svarer, ifølge avisa, at dei ikkje finn spor av noko dispensasjonsregime, men at dei aldri har hatt problem med eller klagar på tidlegkino.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-24, 12:42   #7
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kino før kl 13 på søndager, lov eller ikke?

Jeg mener at konflikten mellom kirketid og kinobesøk er så uhyre liten at regelen bør fjernes. Særlig siden den for de aller fleste er en sovende regel allikevel.

Noen er vel redd for at dette er en veldig liten start på overgangen til søndagsåpne butikker, men det synes jeg er å trekke det svært langt.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-24, 12:54   #8
Shun
Er fornøyd
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 1.237
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Sv: Kino før kl 13 på søndager, lov eller ikke?

Jeg synes kirketid bør være noe som bare angår de frivillige aktive. Det har ingenting i en sekulær og flerreligiøs stat å gjøre.

Shun er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-03-24, 12:56   #9
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kino før kl 13 på søndager, lov eller ikke?

Fullstendig latterlig og opplagt misbruk av politiets ressurser.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-24, 13:36   #10
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kino før kl 13 på søndager, lov eller ikke?

Så lenge kinoene følger regler for arbeidstid og lønner de ansatte riktig, må de vise filmer når på døgnet de vil for min del.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-24, 13:52   #11
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kino før kl 13 på søndager, lov eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.


Noen er vel redd for at dette er en veldig liten start på overgangen til søndagsåpne butikker, men det synes jeg er å trekke det svært langt.

Ja, og da burde man kanskje ha regler mot brustadbuer, hagesenter juleåpent på søndager og diverse andre unntak også. Ikke minst siden 1/3 av norske kommuner HAR søndagsåpne butikker, sånn ca hele året rundt.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-24, 17:45   #12
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.932
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kino før kl 13 på søndager, lov eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Shun, her.

Jeg synes kirketid bør være noe som bare angår de frivillige aktive. Det har ingenting i en sekulær og flerreligiøs stat å gjøre.

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Fullstendig latterlig og opplagt misbruk av politiets ressurser.

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Så lenge kinoene følger regler for arbeidstid og lønner de ansatte riktig, må de vise filmer når på døgnet de vil for min del.

Dette og sikkert flere innlegg også.
Det betyr ikke at jeg er for at alle butikker skal være åpne 24 timer i døgnet, 365 dager i året.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-24, 18:26   #13
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kino før kl 13 på søndager, lov eller ikke?

Jeg liker søndagsstengt.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-24, 13:19   #14
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kino før kl 13 på søndager, lov eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Ja, og da burde man kanskje ha regler mot brustadbuer, hagesenter juleåpent på søndager og diverse andre unntak også. Ikke minst siden 1/3 av norske kommuner HAR søndagsåpne butikker, sånn ca hele året rundt.

Nei, altså. Jeg er ikke uenig, men jeg antar at dette er en del av argumentasjonen blant de som er imot tidligkino på søndager.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-24, 15:40   #15
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kino før kl 13 på søndager, lov eller ikke?

Jeg er for fortsatt restriktiv praksis på søndagsåpne butikker (det er forskjell på en og annen kiwi, og på Sandvika storsenter og hele gågata). Handelsstanden vil ikke h det en gang. (Ikke lønnsomt, men hvis det blir åpnet for det, så blir det umulig å ikke bli med på galeien. Så bare tapere).

Men jeg er likevel for kino når som helst.

Når det kan være idrettsarrangement med speakers og musikk og hui og hei og parkeringshelvete fra kl 9 både lørdag og søndags morgen, så kan det også være en fredelig inneaktivitet som kino.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-24, 15:52   #16
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kino før kl 13 på søndager, lov eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Handelsstanden vil ikke h det en gang. (Ikke lønnsomt, men hvis det blir åpnet for det, så blir det umulig å ikke bli med på galeien. Så bare tapere).

Da skjønner jeg ikke hvorfor butikker i hytteområder utenfor sesong velger å ha søndagsåpent. Virke sier de estimerer at 5 % kommer til å gå konkurs. Er det slik altså, i Ørje, Beitostølen, Rødtangen og Holmsbu, - gikk 5 % konkurs?

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-24, 16:38   #17
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kino før kl 13 på søndager, lov eller ikke?

Store regionale forskjeller, vil jeg tro?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-24, 16:44   #18
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.813
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kino før kl 13 på søndager, lov eller ikke?

Den gang vi hadde hytte med stor og fin søndagsåpen butikk like ved var det alltid massevis av kunder på søndager. For ikke å snakke om siste dag i påsken, da mange skulle hjem til tomt kjøleskap etter mange dager på fjellet.

De søndagsåpne butikkene herover i "vanlige boligstrøk" er ikke i nærheten av å ha samme trafikk.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-24, 18:01   #19
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kino før kl 13 på søndager, lov eller ikke?

Poenget mitt er at de fleste av disse kommunene kan holde søndagsåpent hele året, ikke kun når turistene er der. Tjøme i november, for eksempel.Og da har de åpent, etter eget valg. Jeg er ikke sikker på om all fakta i denne debatten ER fakta. Mye er moral, fordekt som fakta.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-24, 23:10   #20
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.894
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kino før kl 13 på søndager, lov eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Shun, her.

Jeg synes kirketid bør være noe som bare angår de frivillige aktive. Det har ingenting i en sekulær og flerreligiøs stat å gjøre.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no