Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Oliventre

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-07-16, 15:34   #1
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.938
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Spørsmål

Oliventre

Rimelig komisk at jeg poster i et forum hetende Grønne fingre - for det er langt fra hva jeg har Plantedödare er vel heller mer passende

Vel, jeg kjøpte meg tre oliventrær for snart et par mnd siden - og de lever ennå Jeg har ikke plantet de om i sine krukker ennå, da jeg synes det har vært veldig greit å kunne sette hele potten i en bøtte med vann hvertfall annenhver dag. Masse nye skudd og de strekker seg så fint og flott oppover.

Nå skal vi på ferie, og jeg lurer på om jeg burde plantet de om i sine krukker? Det skal bo noen hos oss (men de kommer etter en uke), og siden det ikke er all verdens av vanningsoppgaver så kan vi helt sikkert be dem om å vanne trærne. Vil de holde bedre på fuktigheten i større krukker? Hvis jeg planter de om - leca i bunnen? Burde jeg sette en 1,5 l med vann opp ned i potten før vi drar? Det er vel et sånn vanningstriks?

Og når jeg har dere her - hva gjør jeg med de på vinteren?!

Andre tips og råd?

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-16, 16:24   #2
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.938
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oliventre

Ingen?

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-16, 16:39   #3
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oliventre

Hva mener du med "sine potter"?

Alle potter må ha en eller annen form for drenering i bunn. Jeg liker at det er hull, men hvis du ikke har det, så må du ha et lag med lecakuler eller småstein. Om røttene blir stående i vann råtner de.

Større potte holder selvfølgelig på mer vann, men det gjør også at planta kan få større røtter, vokse fort, og ønske enda større potte.

Står de ute eller inne? Kan de settes i skyggen på en plen eller delvis nedgravd i et bed?

Om vinteren må du ta dem inn.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-16, 16:55   #4
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.938
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oliventre

"Sine potter" er noen store krukker jeg har, og som de står løst oppi nå. De har et hull i bunnen, men litt mer drenering er sikkert smart? Jeg får godta at den vil vokse utover utdelt pottestørrelse hvis de trives De står på terrassene nå, og ja, jeg kan sette de i skyggen og det er jo klart bedre. Hm, inn om vinteren? Ja, det kan sikkert bli koselig, men da må de sjekkes nøye for diverse kryp, spesielt åttebente før de slipper inn over dørstokken her

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-16, 17:10   #5
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oliventre

Aha. Ja, legg litt stein i bunnen.

Man kan få planter til å overleve ute i potter om vinteren, men det er vanskelig. Røttene fryser når de ikke er godt nok isolert, og i en potte kommer frosten til fra alle kanter. Om man pakker inn potta i striesekker og sånn kan det gå. Men ikke oliventrær, de vokser i mye varmere klima og kommer til å dø uansett om du ikke tar den inn, er jeg redd. Spyl den skikkelig før du tar den inn så går det fint.

Forresten, colaflaske i jorda-trikset har jeg aldri fått til, men vet om mange som bruker det. På plantsjen har de også ulike vanningsgreier besert på samme type teknikk.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-16, 17:18   #6
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.938
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oliventre

Tusen takk for tips! Da skal jeg se om jeg klarer å holde liv i dem - så langt er vi ikke uvenner i hvertfall

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-16, 20:29   #7
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oliventre

Mannen fikk et oliventre (vel, bitte lite og ungt tre, ser ut som en liten plante) fra kiwi i gave. Anser det ikke som den mest kvalitetsikre plassen slikt kan kjøpes, men var nok praktisk plassert butikken.

Uansett, jeg har bare satt det ut sammen med tomatplantene på den lunest verandaen og gitt det litt vann, aner ikke helt hvor mye det burde vannes egentlig.

Ferieproblematikken gjelder i aller høyeste grad vel så mye tomatene som oliventreet her, men jeg regner med at om jeg tar dem ut fra husveggen kan kanskje vår herre stå for en del av vanningen....

krukke med god drenering, hull under og fat, stoooort fat. Gjennomvanner godt og setter brusflaske i jorda. Dette har stort sett holdt liv i de fleste tomatene mine før

Men oliventreet ser ut til å være plantet nærmest i leire, så det blir ikke like lett å stikke noe flaske nedi der...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no