Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Plenen min, aka moseland

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-06-16, 19:18   #1
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Plenen min, aka moseland

Plenen min er 97% mose, 2.5% ugress og 0,5% gress. Den er i utgangspunktet fint opparbeidet, slett og fin, men sørgelig lite vedlikeholdt i mange år.

Jeg har begrenset med fritid og begrenset med betalingsvilje for å få frest den opp og sådd på nytt, så jeg lurer på om det er realistisk å tro at den skal se ut som en gressplen igjen med et regime av plenfrø, gjødsel, kalk og ukentlig klipping? Eller om jeg må belage meg på å være nabolagets mosedronning?

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-16, 19:27   #2
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plenen min, aka moseland

Ikke urealistisk i det hele tatt. Det er slik jeg fikk meg plen.

Husk bare å ikke klippe gresset kort, men å holde klippe det langt. Jeg har gressklipperen på nest høyeste nivå. Hver gang mannen klipper, skrur han den ned på laveste nivå, og da er det mose for alle pengene igjen.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-16, 19:28   #3
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plenen min, aka moseland

Jeg har forresten ikke brukt kalk. Gartneren "min" sa at plengjødsel var tilstrekkelig.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-16, 20:09   #4
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Plenen min, aka moseland

Noterer, Teo. Men hva i all verden er det som gjør at mosen trives når plena klippes kort? Her har jo plena knapt vært klipt, og det er nesten bare mose igjen.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-16, 20:58   #5
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plenen min, aka moseland

Gjødsel, vanning, hyppig klipping (men lite om gangen), gjerne med manuell klipper og ingen raking. Når gresset trives så mistrives mosen. Det er nok ikke høy klipping som har vært problemet, men sjelden klipping, lite gjødsel, og ikke vanning når det er tørt.

Sånne robotklippere er visst gull. De kan gå em runde annenhver dag, gjerne.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-16, 21:09   #6
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Plenen min, aka moseland

Ok.

Skal gjødsle i vei, og klippe ofte. Det er jo egentlig en helt ok jobb, tusle rundt og tenke på noe helt annet.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-16, 23:36   #7
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.785
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Plenen min, aka moseland

Abb. Sånn er plena vi flytter til også.

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-16, 00:20   #8
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.449
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Plenen min, aka moseland

Vår og, inkludert en del helt bare felt der kombinasjonen mye vann og mange barneføtter gjør vekstforholdene ekstra utfordrende.

Funker det å gjøre dette nå?

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-16, 00:38   #9
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Plenen min, aka moseland

Jeg tror det er sånt man må gjøre hele tiden, egentlig.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-16, 01:14   #10
Senna
Javel
 
Senna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The Sun
Innlegg: 3.893
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Plenen min, aka moseland

Denne: https://coop.no/sortiment/obs-bygg/h.../gardena-r38li gjorde underverker for mosen i vår plen

__________________
Ertekroken (j-99), stabukken (g-02) og minsten (g-05)
Senna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-16, 09:18   #11
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plenen min, aka moseland

Mose er mykt, da.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-16, 10:20   #12
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Plenen min, aka moseland

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Mose er mykt, da.

Ja, og jeg har ikke planer om mosefri plen heller. Litt selvinnsikt har jeg. Men nå er store deler av plena bare mose, og det ser litt trist ut, rett og slett.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-16, 20:47   #13
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Plenen min, aka moseland

Mose er mykt, men ispedd litt gress er penere, så vi må gjøre en sånn innsats vi også.

Vanning er ikke så veldig relevant her i vest, det tar vårherre seg stort sett av, men hyppigere klipping og definitivt gjødsling...

Nå har det seg i tillegg sånn at vår ikke er pent anlagt, den er ikke slett og fin, den har humper og dumper både her og der (i tillegg til at den heller da, men DET er jo ikke noe å gjøre noe med) så jeg teller egentlig på knappene om å så om igjen i alle fall deler av den, men det er enten mye jobb eller mye penger...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-16, 23:16   #14
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Plenen min, aka moseland

Vi kjører over med plenlufter på våren når vi gidder/rekker.
Det er en dings som ikke koster mer enn et par hundrelapper som festes under klipperen. Har to metalldingser i endene som freser opp mosen. Ser fått og trist ut noen dager til gresset kommer. Gjødsle da så er du good to go egentlig.
Vi må låne svigerfar sin klipper da vår modell ikke kan montere en slik under, men veldig mange kan det. Google litt så finner du nok hva jeg mener. Fåes kjøpt på byggevarehandler. Man kan også leie slike plenluftere. Er gjort på en kveld. Men er det så mye som du skisserer kan det være greit å gå over to ganger.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-16, 09:29   #15
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Plenen min, aka moseland

Tror nesten ikke jeg får kjøpt sånn til vår plenklipper, den er ganske gammel og ikke noen toppmodell, akkurat, men jeg må da kjenne noen som kan låne meg sin en ettermiddag. Takk for tips!

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-16, 10:19   #16
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plenen min, aka moseland

Men det er virkelig ikke sikkert det er nødvendig, altså. Alle gartnere jeg noen gang har sett uttale seg om mose sier det samme: Ikke gjør noe med mosen, bare behandle plenen pent (som beskrevet over), så kommer det av seg selv.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-16, 10:57   #17
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plenen min, aka moseland

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men det er virkelig ikke sikkert det er nødvendig, altså. Alle gartnere jeg noen gang har sett uttale seg om mose sier det samme: Ikke gjør noe med mosen, bare behandle plenen pent (som beskrevet over), så kommer det av seg selv.

Det stemmer med min erfaring også.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-16, 11:16   #18
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plenen min, aka moseland

Jeg kjøpte noe som sikkert er giftig og slemt mot alt og alle, som heter plenrens eller noe. Skal ta løvetann også. Så nå har jeg plen med brune flekker der mosen var.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-16, 11:21   #19
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plenen min, aka moseland

Jeg klipper og klipper og det er allerede tegn til bedring. (Lar avklippet ligge, jeg gidder ikke rake.)
Mose er muligens mykt, men det er også veldig bra gjemmested for sneglefaen. Og mange steder har mosen løsnet nå som vi har hatt en lang periode uten nedbør. Det fine er at jeg får anledning til å så masse nytt gress helt uten å gjøre så mye på forhånd.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-16, 11:22   #20
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plenen min, aka moseland

Min svigerfar har forresten alltid drevet plenforbedring med å fylle sånne smågroper med plenjord og så til, litt over tid, litt her og der.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no