Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

85 prosent tar abort ved Downs syndrom

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-01-08, 20:00   #1
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

85 prosent tar abort ved Downs syndrom

Sitat:

I alt ble det registrert 107 tilfeller av Downs syndrom her i landet i 2005.
52 gravide fikk vite at fosteret hadde Downs syndrom, og 44 av disse tok abort, en andel på 85 prosent, skriver Stavanger Aftenblad.



Til tross for at flere tar abort når de får kunnskap om at fosteret har Downs syndrom, fødes det mellom 50 og 60 barn med Downs hvert år – om lag like mange som før teknologien gjorde det mulig å finne ut om et foster hadde Downs. Årsaken til dette kan være at mødrenes gjennomsnittsalder øker.

– De fleste som får barn med Downs syndrom, vet ikke at de bærer på et foster med en slik tilstand, sier Lorentz Irgens, avdelingsdirektør ved medisinsk fødselsregister.

Kvinner over 40 år som fikk vite at fosteret hadde Downs, tok uten unntak abort.

– I denne gruppen er antallet aborter ved fosterskade oppe i hundre prosent, sier Sturla Eik-Nes, seksjonsoverlege ved Nasjonalt senter for fostermedisin.

Han forteller at 30 års erfaring innen fostermedisin har lært ham at de som velger å fjerne et foster med kromosomfeil, er glad for det.

– Men også de som får et barn med Downs syndrom, blir lykkelige med sitt barn når det fødes, sier han. (©NTB)

Hentet fra abcnyheter.no, men har vel stort sett vært publisert over alt.

Jeg får meg til å undres hvorfor kvinner som er 40 +, uten unntak tar abort ved Downs.

Selv aner jeg ikke hva jeg ville gjort om det ble påvist Downs på UL, for meg personlig er det på mange måter ikke aktuelt med abort, men samtidig er det ikke en situasjon det går an å tenke seg til, mener jeg.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 20:04   #2
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 85 prosent tar abort ved Downs syndrom

De som vet at de ikke ville tatt abort, tar kanskje ikke prøven i det hele tatt, så sånn sett er vel ikke tallene så veldig overraskende.

Spesielt i gruppen 40+ er det tanken på Downs som ligger bak en fostervannsprøve.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 20:08   #3
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.246
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 85 prosent tar abort ved Downs syndrom

Jeg tror også det er en god del bias i de tallene, som allium nevner. Grunnen til at man har fosterdiagnostikk er for å se om det er noe galt med fosteret. Hvis man uansett ville beholde barnet, lar man være.

Jeg tror kanskje eldre mødre i større grad også tenker på hva som skjer med en sønn eller datter med Downs hvis man selv skulle bli ute av stand til å ta seg av det. En 20-åring med Downs flytter ikke nødvendigvis hjemmefra og klarer seg selv.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 20:09   #4
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 85 prosent tar abort ved Downs syndrom

...


Sist redigert av Pepper Lemon : 07-01-08 kl 20:12. Årsak: Glemte å lese hovedinnlegget ... :flau:
Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 20:10   #5
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 85 prosent tar abort ved Downs syndrom

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

De som vet at de ikke ville tatt abort, tar kanskje ikke prøven i det hele tatt, så sånn sett er vel ikke tallene så veldig overraskende.

Spesielt i gruppen 40+ er det tanken på Downs som ligger bak en fostervannsprøve.

Det er klart det er viktig å ta med det faktum at kvinner over 38 år (er det ikke?) får tilbud om utvidet fosterdiagnostikk, og at man dermed fanger opp flere enn man gjør ved å bare sjekke nakkefolden på ordinær ultralyd (som 98% av norske kvinner tar, leste jeg en plass).
Samtidig så tenker jeg at Downs ikke er det verste man kan "få", om dere skjønner hva jeg mener. Det er selvsagt varianter og grader av det som alt annet, jeg er overhodet ikke noe ekspert på det, men det er jo noe man kan leve med.
Det er tross alt annerledes der det oppdages større kromosonfeil etc, der fosteret ikke vil være levedyktig etc.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 20:12   #6
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: 85 prosent tar abort ved Downs syndrom

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Hentet fra abcnyheter.no, men har vel stort sett vært publisert over alt.

Jeg får meg til å undres hvorfor kvinner som er 40 +, uten unntak tar abort ved Downs.

Selv aner jeg ikke hva jeg ville gjort om det ble påvist Downs på UL, for meg personlig er det på mange måter ikke aktuelt med abort, men samtidig er det ikke en situasjon det går an å tenke seg til, mener jeg.

Jeg kan bare snakke for meg selv. Jeg er over 40 og gravid. Når barnet jeg bærer på blir 20, er jeg 61 år gammel. Har jeg muligheten til å gjøre sjansen for å få et barn som ikke vil være i stand til å klare seg selv i tyveårsalderen så liten som mulig, ja, så bruker jeg den muligheten. Hadde jeg fått påvist downs ville jeg tatt abort. Det er ikke mitt beste jeg tenker primært på, men barnets.

  Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 20:16   #7
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 85 prosent tar abort ved Downs syndrom

Når du får ett barn med downs er ikke "jobben" din ferdig når barnet er 18 år. Ofte må en ta vare på dette barnet hele livet. Jeg har forståelse for at det kan være vanskelig å forplikte seg til hvis du er 40+. Når dette barnet er 20 år er foreldrene 60+ og kanskje pleietrengende selv.

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 20:18   #8
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: 85 prosent tar abort ved Downs syndrom

Jeg kunne aldri ha tatt fostervannsprøve fordi jeg ikke hadde visst hva jeg skulle ha gjort med resultatet.
Jeg håper at de som velger fostervannsprøve vet hva de gjør, og i så fall er vel ikke resultatet overraskende. Hvis en ikke vil velge bort et barn med Downs syndrom, tar en vel ikke testen, med mindre en ønsker å forberede seg på det, da.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 20:18   #9
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 85 prosent tar abort ved Downs syndrom

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

De som vet at de ikke ville tatt abort, tar kanskje ikke prøven i det hele tatt, så sånn sett er vel ikke tallene så veldig overraskende.

Spesielt i gruppen 40+ er det tanken på Downs som ligger bak en fostervannsprøve.

Jeg er en av de som ikke ville tatt abort, men hadde gjerne i det minste sjekket nakkefolden. Bare for å vite. Det er godt å være forberedt også.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 20:19   #10
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 85 prosent tar abort ved Downs syndrom

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg er en av de som ikke ville tatt abort, men hadde gjerne i det minste sjekket nakkefolden. Bare for å vite. Det er godt å være forberedt også.

Men det gir jo ikke noe sikkert svar. Bare fostervannsprøve gir sikkert svar. Da utsetter man seg samtidig for en risiko for spontanabort.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 20:20   #11
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: 85 prosent tar abort ved Downs syndrom

Alle tar valg av grunner som bare er ens egne. Jeg tror ikke dette valget er lett for noen. Jeg dømmer virkelig ingen i slike saker.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 20:22   #12
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 85 prosent tar abort ved Downs syndrom

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Men det gir jo ikke noe sikkert svar. Bare fostervannsprøve gir sikkert svar. Da utsetter man seg samtidig for en risiko for spontanabort.

Joda, men den gir gode indikasjoner.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 20:27   #13
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 85 prosent tar abort ved Downs syndrom

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Joda, men den gir gode indikasjoner.

Men ikke gode nok til at det blir registrert, vel? Så man havner ikke i registeret som artikkelen nevner.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 20:28   #14
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: 85 prosent tar abort ved Downs syndrom

Grensen for fostervannsprøve er at mor har fyllt 38 år før termindato.

Jeg tok fostervannsprøve da jeg var gravid med minsten, da jeg oppfyllte kravet nevnt ovenfor.
Før vi bestemte oss for å ta prøven ,diskuterte vi hjemme hva gjør vi dersom noe er galt?

Trisomi 21 kalles ofte den "ikke arvelige typen av Downs syndrom", fordi foreldrenes
kromosomer er normale.


Trisomi 14 fører som oftest til spontanabort, eller til et levende født barn med
store misdannelser og stor risiko for tidlig død

Trisomi 18, også kalt Edwards syndrom ,er en svært alvorlig diagnose.


Det var disse tre trisomiene legen som hadde forhånds samtalen med oss brukte mest tid på
Trisomi 21 er Down syndrom og de to andre er svært handikappede barn,såkalte multihandikappede

Med tre barn i huset fra før og min alder i tillegg samt ikke særlig god helse, tror jeg for vårt vedkommende det ville blit svært vanskelig med et barn med en av de tre ovennevnte trisomiene
Det var vår begrunnelse for at forstervannsrøven ble tatt, og hadde det vært noe galt ville jeg valgt abort, selv hvor grusomt det høres ut.

Tross alt, det var endel å ta hensyn til i livet mit fra før.

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 20:28   #15
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 85 prosent tar abort ved Downs syndrom

Sikkert ikke, men jeg vil anta at de fleste som får positive svar på nuchealscannen velger fostervannsprøve.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 20:31   #16
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: 85 prosent tar abort ved Downs syndrom

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Men det gir jo ikke noe sikkert svar. Bare fostervannsprøve gir sikkert svar. Da utsetter man seg samtidig for en risiko for spontanabort.

Jeg mener å huske at risikoen for spontanabort ved fostervannspørve var 1-2 %. Ikke så veldig høy


Her står det endel , faktisk står det at risikoen var kun 0,75 % forhøyet


Risikoen for infeksjon eller spontanabort som følge av fostervannsprøven er relativt liten. Man regner risikoen for spontanabort å være forhøyet med 0,75 % i en uke etter prøvetakingen. Deretter er det ingen forhøyet risiko.

http://www.babyverden.no/templates/Article____535.aspx

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 20:32   #17
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: 85 prosent tar abort ved Downs syndrom

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Sikkert ikke, men jeg vil anta at de fleste som får positive svar på nuchealscannen velger fostervannsprøve.

I følge genetisk veileder på UNN gjør de det ja.

  Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 20:33   #18
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 85 prosent tar abort ved Downs syndrom

Opprinnelig lagt inn av Angelique, her.

Jeg mener å huske at risikoen for spontanabort ved fostervannspørve var 1-2 %. Ikke så veldig høy


Her står det endel , faktisk står det at risikoen var kun 0,75 % forhøyet


Risikoen for infeksjon eller spontanabort som følge av fostervannsprøven er relativt liten. Man regner risikoen for spontanabort å være forhøyet med 0,75 % i en uke etter prøvetakingen. Deretter er det ingen forhøyet risiko.

http://www.babyverden.no/templates/Article____535.aspx

Man får svar fra 1-5% alt etter hvor man leser, fra hvilket land osv.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 20:34   #19
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 85 prosent tar abort ved Downs syndrom

Opprinnelig lagt inn av Angelique, her.

Jeg mener å huske at risikoen for spontanabort ved fostervannspørve var 1-2 %. Ikke så veldig høy

Nei, den er ikke så veldig høy. Men hvis man likevel vet at man ikke vil ta abort, er det mange som velger å la være på grunn av risikoen.

Jeg tok risikoen. Hadde blitt gal av å gå hele svangerskapet og gruble.

Ja, og nå kom jeg på at legen som tok prøven, sa at det var ingen i Norge som hadde tatt flere enn han, og han hadde aldri opplevd en spontanabort etterpå.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 20:37   #20
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 85 prosent tar abort ved Downs syndrom

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Jeg kan bare snakke for meg selv. Jeg er over 40 og gravid. Når barnet jeg bærer på blir 20, er jeg 61 år gammel. Har jeg muligheten til å gjøre sjansen for å få et barn som ikke vil være i stand til å klare seg selv i tyveårsalderen så liten som mulig, ja, så bruker jeg den muligheten. Hadde jeg fått påvist downs ville jeg tatt abort. Det er ikke mitt beste jeg tenker primært på, men barnets.

Jeg har overhodet ingen problemer med å forstå det, og det er godt mulig jeg hadde tenkt akkurat som deg.
Det var bare den uten unntak, jeg hengte meg litt opp i.

Som Sitronen, så ville jeg likt å vite. Da er man i det minste forberedt.
Jeg vil anta at sjokket ville vært større om det først ble oppdaget ved fødsel.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no