Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Din beste lammegryte?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-09-12, 13:43   #1
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.786
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Din beste lammegryte?

Mannen er ikke spesielt glad i får-i-kål, så jeg tenkte at jeg skulle lage en god lammegryte av lammelåret i fryseren.

Vil du dele din beste oppskrift?

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-12, 13:57   #2
arrow
Erfaren
 
arrow sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 802
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: Din beste lammegryte?

Jeg lager ikke ofte gryte av lam, men lammefrikasè er min favoritt. Det er veldig enkelt; man koker oppskjært lammelår i lettsaltet vann til det er mørt og fint (lenge). Frikasèsausen lager man av kraften ved å tilsette litt urtesalt, annen grønnsakskraft eller lignende og gjevne den med hvetemel. Når den har kokt passe lenge tilsetter man gulerøtter som får koke til de er mør, men ikke for lenge. Til slutt har man i opphakket persille (da skal ikke sausen koke lenger). Man serverer poteter til, og man kan også ha oppskjærte neper i sausen sammen med gulerøttene. Man kan fint servere den som en gryte om man lager saus av all kraften.


Sist redigert av arrow : 30-09-12 kl 14:07.
arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-12, 14:05   #3
Curly
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 1.275
Curly er litt kulCurly er litt kul
Standard

Sv: Din beste lammegryte?

Henger meg på her, er ute etter en gryte selv

__________________
Jau
Curly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-12, 14:18   #4
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.786
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Din beste lammegryte?

Takk for tipset arrow, men jeg har sett for meg noe Middelhavsaktig inne i hodet mitt.

Foreløbig holder jeg en knapp på denne, hvis ikke noen av dere har et bedre tips:

Sitat:

Spansk lammegryte


(Bilde senere)

Ingredienser
ca. 600 gr. lammekjøtt renskåret i biter
100 gr. bacon i biter
2 ss olivenolje
2 løk i båter
2 fedd hvitløk (finhakket)
1 1/2 ts. salt
1 ss hv-mel
4 dl. vann
1 terning grønnsaksbuljong
1 ts. tørket rosmarin
1/2 ts. kanel
1/4 ts. nellik
1/4 ts. pepper
1 ss. tomat puré
1/2 ts. sukker
saft + skall av 1/2 sitron
sorte stenfrie oliven (type "Rimi")

• Kjøtt + bacon brunes
• Løk + hvitløk surres blankt
• Ha alt i gryte, dryss over mel + salt + pepper. Spe med vannet og ha i buljongterningen. Kok opp.
• Svak varme i 30 min.
• Ha i alle krydder + sitronsaft, tomatpuré og sukker
• Trekk i ytterligere 15-20 minutter til kjøttet er mørt.
• Legg i oliven + dryss over sitronskall

Serveres med ris og en god salat til.
Og selvsagt rødvin.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-12, 14:20   #5
Mirmell
Bør lage seg en tittel selv
 
Mirmell sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 1.921
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Sv: Din beste lammegryte?

Jeg har en blanding av lammekjøtt i terninger, poteter i ganske store biter, paprika (bruker både rød, grønn og gul paprika), et par bokser hakkede tomater, litt kraft/buljong, hvitløksfedd fra glass og krydder i leirgryte. Lar det stå i ovnen i et par timer. Nydelig.

Ellers er denne også god.

Mirmell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-12, 14:59   #6
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.336
Blogginnlegg: 42
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Din beste lammegryte?

Denne er god!

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-12, 20:11   #7
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.864
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Din beste lammegryte?

Vi lager denne når vi er lei fårikål. Lager stor porsjon, for den er fin å fryse. Mengden karri kan reguleres etter smak.

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-12, 20:16   #8
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.917
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din beste lammegryte?

Jeg lager en lammegryte som vi er glade i.

Skjær lammekjøttet i biter og brun det sammen med litt hvitløk. Hell på vann og la det koke en liten stund. Tilsett hele sjalottløk, oppskåret tomat og brekkbønner og kok ferdig. Jeg serverer med ris og eventuelt ekstra grønnsaker på siden.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-09-12, 20:24   #9
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.172
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din beste lammegryte?

Jeg har ikke prøv denne lammegryten med snøfrisk, men har hørt veldig mye skryt av den:
http://litentanketank.blogspot.no/20...k-og-sopp.html

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-12, 20:39   #10
Engasjert
Stressa før
 
Engasjert sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.369
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Sv: Din beste lammegryte?

Denne har jeg nettopp oppdaget, og både steika og grønnsakene blir utrolig gode! http://www.ultra.no/Slaktern/Lam/Opp...lsk-lammestek/

Jeg fylte på litt vann i grønnsakene etter en stund, for at det ikke skulle bli for tørt.

Vet at du ba om gryte, men måtte bare vise deg denne også, siden det var ei steik du hadde

__________________
Mamma til fire unge voksne på 19-26 år
Engasjert er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 06:29   #11
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Din beste lammegryte?

Lam korma

600 g lamb meat (leg/shoulder)

1 Onion
2 tsp cardamom
3 bay leaves
2 cups coconut milk, full fat
1 tablespoon Ginger, fresh
3 tablespoons oil
1 / 2 tsp Paprika Powder
1 / 2 teaspoon chili powder
1 tsp cumin powder
1 tsp Coriander, ground
1 tsp garam masala (homemade)
1 tsp Turmeric
(1/2-1/3 cup water)

Salt

Cut lamb meat in 1 inch pieces
Cut the onion in small pieces
Fry the onion in a bit of oil
Add the ginger and spices
Add coconut milk and meat
Let simmer for about 1,5 hours
If the sauce gets very thick add water




Og min definitive favoritt:


Tas Kebabi - Turkish Lamb Stew With Cauliflower
Ingredients
2 TB oil
4 pounds boneless lamb stew meat, cut into 1 inch cubes
2 medium to large onions, finely chopped
4 cloves garlic, finaly chopped
2 medium red peppers, finely chopped
4 TB tomato paste, organic
0,7 L water
1 tsp ground allspice (allehånde)
1 tsp ground cinnamon (kanel)
salt and white pepper to taste

In a large heavy casserole, melt 1 TB coocnut oil over medium high heat. Brown lamb on all sides, about 5 minutes. Remove lamb and set aside. Reduce heat to medium, add 1 TB coconut oik to pan, cook the onions, garlic and peppers until soft, about 8 minutes, stirring. Add the tomato paste dissolved in water. Stir well, scraping the bits off of the bottom of the casserole. Add the spices and stir. Return the lamb to the casserole, reduce heat to low, cover, and simmer until lamb is tender and the sauce thicker (about an hour and a half).
Steam the cauliflower (which takes about 10 minutes), and add steamed cauliflower to the lamb stew. Stir to combine.

Bare elsker den siste der!

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 07:04   #12
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Din beste lammegryte?

Har du prøvd boeuf bourguignon? Jeg syns den er veldig god, også med lammekjøtt.

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 07:48   #13
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.236
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din beste lammegryte?

Mims vidundergryte er også deilig med lam.
http://www.foreldreportalen.no/forum...76&postcount=2

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-13, 17:26   #14
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Din beste lammegryte?

Denne tråden må hentes opp, her var det mye å prøve!

Jeg har nettopp laget en oppskrift selv!

To løk
En halv kinesisk hvitløk
To kg fårikålkjøtt
To boks tomater
En halv liter kjøttbuljong
En halv squash
Tre gulrøtter
Gjerne kål
En god tskje paprikakrydder
En god tskje basilikum
En god tskje rosmarin
En god tskje chili
En god tskje kanel

Løk hakkes og stekes, ha i hvitløk, tomater kraft og krydder +grønnsaker.
Brun kjøttet lett og ha det i.
La koke til lammekjøttet er ferdig. Dvs vanlig fårikåltid eller 35 minutter i trykkoker!

Alle jeg har serverte den til elsker den. (tre generasjone)

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-13, 21:03   #15
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din beste lammegryte?

Kleftiko.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-13, 22:56   #16
Addison
Champagne til alt
 
Addison sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 4.358
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Din beste lammegryte?

Jeg laget denne forrige helg, stor suksess: http://www.matprat.no/oppskrifter/gjester/lam-i-karri

__________________
1997, 2001 & 2006
Addison er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-13, 07:01   #17
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.331
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Din beste lammegryte?

Jeg lager en lammegryte som blant annet inneholder Snøfrisk og dill, og den er bare så god! Skal se om jeg finner oppskrift senere i dag.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-13, 09:59   #18
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Din beste lammegryte?

Jeg lagde lammefrikase i går, en gammel klassiker, veldig godt! Men litt mer styr å lage enn fårikål.

Men å lage gryte av lammelår, det kaller jeg helligbrøde, når fåresteik er så fantastisk godt (og enkelt å få til).

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no