Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Plommelikør?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-08-09, 00:01   #1
Nelly
Superduperaktiv
 
Nelly sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 611
Nelly er litt kulNelly er litt kul
Standard

Plommelikør?

Vi har et tre full av plommer. Tenkte å lage plommelikør, vet det er enkelt men hvordan gjør jeg det?? Noen som har en idiotsikker forklaring?

Nelly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-09, 00:17   #2
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.106
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Plommelikør?

Norgesglass (tett) - fyll først med plommer helt fullt, så med sukker, helt fullt, så med sprit, helt fullt. Snues en gang innimellom og kan stå til jul.

Gjerne 60 % sprit.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-09, 10:08   #3
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Plommelikør?

Lagde i fjor. Innmari godt og den blir berre betre og betre. Meiner me lot den stå i 6 veker før me tok likøren for seg og plommen for seg. Blei godt syltetøy utav dei plommene

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-09, 19:06   #4
Nelly
Superduperaktiv
 
Nelly sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 611
Nelly er litt kulNelly er litt kul
Standard

Sv: Plommelikør?

Takk takk Kan plommer fryses? Hva annet gjør dere med plommene, de som ikke spises opp da

Nelly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-09, 19:51   #5
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Plommelikør?

Opprinnelig lagt inn av Nelly, her.

Takk takk Kan plommer fryses? Hva annet gjør dere med plommene, de som ikke spises opp da

Jeg hermetiserer i sukkerlake, halve plommer uten stein. Nydelig med iskrem. Naboen får plommer av meg og lager syltetøy, jeg synes ikke det er så storveis, men hun elsker det.
Plommepai er knallgodt !
Jeg deler også villig vekk med naboer, barnehage, venner og alle som vil ha.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-09, 11:20   #6
United
På (opp?)tur
 
United sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3.558
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: Plommelikør?

Har lest man ikke skal bruke mer enn 40 % sprit når det er stener i, fordi spriten kan gjøre at det kommer bitterstoffer fra stenene. Mulig det ikke gjelder plommer.

United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-09, 11:24   #7
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Plommelikør?

Jeg skal jammen meg teste plommelikør!
Ellers slår jeg et slag for plommepai.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-09, 12:53   #8
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Plommelikør?

Del plommene og ta ut steinen først.
Fyll rene store ( 1 liter) Norges glass med Plommer, fyll på med sukker, deretter sprit ( 60 %). Bruker du 40 % må den nok stå lenger enn til Jul for at det skal bli noe sus over den.

Jeg tror jeg snudde mine glass når plommene hadde sunket helt ned.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 23:59   #9
Nelly
Superduperaktiv
 
Nelly sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 611
Nelly er litt kulNelly er litt kul
Standard

Sv: Plommelikør?

Drar opp denne igjen kun for å si at likøren ble himmelsk nydelig . Farlig god, farlig god. Anbefaler virkelig de som har muligheten til å lage, når høsten er her igjen!!! Jeg har mer plommer i frysa så skal lage mer nå i jula.

Nelly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 00:04   #10
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.813
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Plommelikør?

Jeg gleder meg til neste plommehøst.

Hvordan brukter du plommene?

veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 00:05   #11
Nelly
Superduperaktiv
 
Nelly sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 611
Nelly er litt kulNelly er litt kul
Standard

Sv: Plommelikør?

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Jeg gleder meg til neste plommehøst.

Hvordan brukter du plommene?

Plommene blir kastet eller mannen smakte, sterke saker...

Nelly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 00:18   #12
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.813
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Plommelikør?

Opprinnelig lagt inn av Nelly, her.

Plommene blir kastet eller mannen smakte, sterke saker...

Sterk plommesmak? Jeg har bare laget kirsebærlikør og da er bærene nydelige på is.

veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 09:10   #13
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Plommelikør?

Jeg tenkte å bruke plommene på is, men aner ikke, har ikke lagd dette før. Jeg har ikke smakt på vår ennå, tenkte å prøve den på julaften.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 18:40   #14
Nelly
Superduperaktiv
 
Nelly sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 611
Nelly er litt kulNelly er litt kul
Standard

Sv: Plommelikør?

Tja vet ikke helt var gubben som smakte på de. Ble vist helt tørr i munn når han kom inn til stein. Så var kanskje ikke det at den var sterk? Hum nå er de iallefall i søpla...

Nelly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-12, 17:50   #15
Spoon
med mange baller i lufta
 
Spoon sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: I et grått hus i Trøndelag
Innlegg: 3.320
Blogginnlegg: 66
Spoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt likt
Standard

Sv: Plommelikør?

Drar opp denne igjen, er det veldig viktig med 60% sprit? Vi har en liter med 40% vodka stående i kjelleren, og den blir aldri drukket for å si det sånn. 60% vodka er jo dyrt!

__________________
Storesøster desember-05, Lillesøster april-08
Spoon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-12, 18:06   #16
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.172
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plommelikør?

Opprinnelig lagt inn av Spoon, her.

Drar opp denne igjen, er det veldig viktig med 60% sprit? Vi har en liter med 40% vodka stående i kjelleren, og den blir aldri drukket for å si det sånn. 60% vodka er jo dyrt!

Det funker helt fint å bruke 40 %, men likøren blir selvølgelig ikke så sterk som med 60 %.

Jeg gjør som beskrevet over, fyll glasset med halve, stenfrie plommer, fyll på sukker og fyll opp med sprit.
Jeg pleier å legge i noen anisstjerner, vaniljestang og kanelstang også for en litt krydret smak.
Jeg tar også noen stener som jeg knuser og legger i litt sprit (kanskje 10-15 stener og 1 dl sprit). Denne ekstrakten kan brukse som smakstilsetning til den ferdige likøren. Det gir en litt mandel-aktig smak.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-12, 18:27   #17
Spoon
med mange baller i lufta
 
Spoon sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: I et grått hus i Trøndelag
Innlegg: 3.320
Blogginnlegg: 66
Spoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt likt
Standard

Sv: Plommelikør?

Takk for svar! Da må denne testes i helga, må bare skaffe gode glass først

__________________
Storesøster desember-05, Lillesøster april-08
Spoon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-12, 18:39   #18
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Plommelikør?

Plommelikør var lurt, Spoon! Det skal jeg jammen lage!

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-12, 20:05   #19
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.603
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Plommelikør?

Me too ser jeg!

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-12, 20:35   #20
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plommelikør?

Du går på polet og kjøper 60 %, vodka er ferdig brennevin.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no