Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Sykehus-skandalen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-01-10, 17:09   #1
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sykehus-skandalen

De fleste har vel fått med seg den såkalte sykehus-skandalen, der det har blitt avdekket ventelistejuks ved sykehuset asker og bærum. Hvem som har gjort det og hvem som har "bestilt" det vites ikke, men ettersom det er veldig strenge krav til logging av it-systemene blir det ikke særlig vanskelig å finne ut av. Det blir spennende å følge med videre, ikke minst hvorvidt dette jukset har funnet sted andre steder i landet. For det kommer uten tvil til å bli gjennomgang over hele fjøla

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 17:13   #2
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykehus-skandalen

Ja, det blir spennende å følge med.

Det som jeg er spent på er om noen faktisk kan bli stilt til ansvar for det, eller om helsenorge kan gjemme seg bak en logo? Synes liksom alltid at når det skjer noe kritikkverdig ved sykehus er det alltid sykehuset utad som får ansvar, mens i det private næringsliv gir man gjerne enkeltpersoner skyld. Altså, jeg vet ikke helt hva jeg synes om det ene eller det andre, men jeg har liksom hatt det på følelsen at sykehusnorge blir veldig anonymt.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 17:23   #3
Føniks
padawan
 
Føniks sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.950
Føniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sykehus-skandalen

Jeg er veldig spent på om disse granskningene vil avdekke samme ventelistejuks på andre sykehus. Sitter med en ekkel følelse av at dette er noe som er utbredt. Håper jo jeg tar feil da. Men det er jo litt rart hvis det kun gjelder et sykehus. For jeg vil jo tro at det er en del henvisninger i mellom sykehus.

__________________
-På vei ut av forumsdvale?-
Føniks er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 17:49   #4
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykehus-skandalen

Jeg synes også det er veldig skremmende og spennende. Hvem har tatt beslutning om å gjøre noe slikt? Og hvordan har det egentlig foregått? Jeg klarer på en måte ikke helt å se det for meg. Det er jo virkelig helt vilt.

Og så tenker jeg: Hadde jeg kunnet oppdage det om jeg jobbet der som lege? Man får jo henvisninger og så setter man en ventefrist på henvisningen. Men jeg tror ikke jeg noengang senere, når pasienten har kommet at jeg har sett om pasienten kom inn på tiden eller ei, det er ikke tilgjengelig i journalsystemet.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 17:58   #5
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykehus-skandalen

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg synes også det er veldig skremmende og spennende. Hvem har tatt beslutning om å gjøre noe slikt? Og hvordan har det egentlig foregått? Jeg klarer på en måte ikke helt å se det for meg. Det er jo virkelig helt vilt.

Og så tenker jeg: Hadde jeg kunnet oppdage det om jeg jobbet der som lege? Man får jo henvisninger og så setter man en ventefrist på henvisningen. Men jeg tror ikke jeg noengang senere, når pasienten har kommet at jeg har sett om pasienten kom inn på tiden eller ei, det er ikke tilgjengelig i journalsystemet.

Altså om pasienten kommer på tiden i forhold til det jeg har bedt om på henvisningen, det ser jeg jo. Men hva slags ventetid som da ligger inne i datasystemet ser jeg ikke. Så selv om en pasient kommer inn 6 mnd etter kritisk dato og jeg tenker grøss, kunne det i teorien se helt fint ut i datasystemene om noen hadde tuklet der.

Det som er spennende og skremmende er hva som ligger bak. Vi bryter til stadighet ventelistegarantier. Det er utrolig dumt. Systemene er ikke vanntette heller dessverre, så folk faller ut av lister og blir fanget inn igjen. Men dette er det åpenhet rundt, og det jobbes stadig med å finne systemer som gjør dette vanntett. Men hva som er bakgrunnen for å eventuelt fikse på statistikken... det lurer jeg på. Hva slags premie får det sykehuset som er best i klassen?

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 18:53   #6
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykehus-skandalen

Jeg postet HI fra mobil, og gikk og la meg.

Jeg er helt overbevist om at de kommer til å finne at det har skjedd flere steder. De sparer jo penger på det.
Sykehusene blir jo målt på venteliste-tidene, det sørger jo Helfo for.

Om det dukker opp flere eksempler på at det har blitt gjort pga. "kapasitetsproblemer", så har sykehusene litt av noen forklaringsproblem, all den tid det ikke er en godkjent grunn til å utsette behandling. Ja, også er jeg veldig spent på om de har tenkt å ta de som har gjort dette, eller om de bare skal snakke det bort.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 18:58   #7
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.397
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykehus-skandalen

Jeg har opplevd noe slikt snusk fra Ullevål ... Det ligger litt på siden av dette, men i bunn og grunn handler det om en "viktig" oppfølgingstime som er utsatt på ubestemt tid.

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 18:59   #8
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykehus-skandalen

Jeg har aldri opplevd noe slikt fra Haukeland. Men jeg har opplevd mye annet rart der, så gudene vet ...

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no