Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Hage 2022

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-01-22, 06:45   #41
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.106
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2022

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Det var vel på denne tiden i fjor jeg sådde gulrot i melkekartonger etter oppskrift fra Det grønne skafferi. De gulrøttene.Som.Det.Ikke.Ble.En.Dritt.Av.

Jeg gjør alltid dette og det har gåt bra her. La du på mye snø?

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-22, 11:27   #42
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.106
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2022

I dag skal jeg så noen frø! Blodbeger, som jeg også sådde i fjor (herlighet så tregt de vokste, men ble fine til slutt) og blå valmuesøster, aldri prøvd den siste der før! Blir nice å fylle opp badet med planter igjen.

https://www.nhm.uio.no/besok-oss/bot...-valmuesoster/

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-22, 12:12   #43
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.491
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2022

Dere inspirerte meg til å bruke lunsjen på det jeg skulle gjøre i helga. Og helga før. Og romjula.

Nå har jeg sådd chili, to eller tre sorter, , paprika to sorter, blodbeger og basilikum.

Står under plast på badet til det spirer om noen dager.

Må se hva jeg skal få gjort ang jordbær/månedsjordbær som jeg vil ha påfyll av, heller enn de vanlige jordbærene jeg forer hjorten og naboen med hvert år.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-22, 12:12   #44
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2022

Da har jeg bestilt resten av årets frø. Har begrenset meg kraftig

Så i år skal det bare dyrkes:

Gulrot (tre sorter)
Blomkål- slik som kommer med mange hoder på en stilk
Brokkoli -«-
Mainepe
Mais
Tomat
Purre
Agurk
Sellerirot
Squash
Rosenkål
Sukkererter
Bønner
Persillerot
Reddik
Rødbete
Grønnkål
Salat
Bladpersille
Potet
Løk
Det er det vi bruker mest av og som jeg fikk tålelig greit til i fjor.
Blir større drivhus i år til squash og mais (drivtunell i plast) og dryppvanning. Ble alt for tørt der i fjor.
Selve drivhuset forbeholdes tomater og agurk. Der må det stå på frostsikring hele sommeren

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-22, 12:22   #45
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.856
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2022

Jeg skal så dill, koriander og persille på torsdag. De sår jeg i drivhuset og setter de kaldt der. Og så kommer de når de kommer. Legger på litt snø på toppen regner jeg med.

Jeg har mange planer i år, men det meste er for å teste hva som funker. Tror jeg skal prøve meg på blomkål også.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-22, 12:31   #46
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.333
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2022

Hage!

(Abonnerer på tråd.)

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-22, 12:33   #47
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.491
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2022

Det er for tidlig å gå ned og se etter spirer nå. Ja, det er det. Det er seriøst sånn ca en halvtime siden de fikk kontakt med fuktig jord....

Men, det er da LANGT mer fristende å få og se etter spirer enn å sitte her og jobbe... så da endte det med en mellomting... HER

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-22, 22:16   #48
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.768
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2022

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Jeg gjør alltid dette og det har gåt bra her. La du på mye snø?

Sådde masse kartonger, en hel sånn grønn grønnsakskasse full. Kom bittelitt gulrotgress som det aldri ble noe mer av. Ny grønnsaksjord. Kjempeflink til å vanne, syntes jeg selv.

Fikk masse squash, da. Og poteter.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-22, 23:10   #49
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.813
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hage 2022

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Hage!

(Abonnerer på tråd.)

Ja, hage! Jeg gleder meg vilt til grønt og fargerikt. Jeg venter litt med å så, kjenner meg selv godt nok til å vite at det er litt tidlig. I mellomtiden nyter jeg planer og oppdateringer her.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-22, 23:17   #50
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.675
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2022

Jeg fabulerer litt om pallekarm, men er usikker på om jeg har tilstrekkelig med hagedrive. Har planter chilli og skal plante agurk og tomat. Vi har faktisk to små drivhus vi kan bruke. (Slike stygge med plastikk-overtrekk)

Eller er jeg mest opptatt av Potter og lurer på om jeg skal gjøre alvor av å bygge en plantekasse i år.

__________________
Min signatur ™
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-22, 14:03   #51
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.803
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hage 2022

Grønn, rød og spiss paprika er sådd, og chili. Mens jeg googler vettet av meg etter drivhus...

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-22, 14:09   #52
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.856
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2022

I dag har jeg sådd dill, koriander og kruspersille i små bokser som skal stå inne i drivhuset. Det er ikke oppvarmet opp eller noe sånt, men jeg regner jo med at det blir større og større forskjell mellom ute og inne etterhvert som dager og uker går. Jeg tester ut litt ulik jord, blandinger og sånt i tillegg. Jeg har lyst til å se om det har noe å si.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-22, 14:18   #53
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.991
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hage 2022

Jeg har sådd chili, paprika, bifftomat, physalis og artisjokk i vinduskarmen nå. Trodde jeg hadde noen auberginefrø også, men den gang ei.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-22, 18:35   #54
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.491
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2022

Jeg fikk grønt fokus sin katalog i posten i dag.... Jeg bestilte den et år. Og siden har den kommet hvert år på denne tiden...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-22, 22:57   #55
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.348
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hage 2022

Opprinnelig lagt inn av Arran, her.

Bestilte her, Obelix: https://www.tilboligen.no/minidrivhus-citygreenhouse

I fjor var det et halvt års leveringstid på det, så jeg fikk først mitt i hus til høsten. Dermed står det fortsatt umontert i kjelleren og ventet på våren. Enda en grunn tilå glede seg /)

Det ser flott ut! Det hadde passet perfekt hos oss.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-22, 07:52   #56
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.160
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2022

Lurer på når man kan begynne å så innendørs, hva som er lett å dyrke, og tips til hvordan lykkes? Hadde jordskokk i fjor, og den skalvære hardfør og overleve vinter.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-22, 22:44   #57
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.106
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2022

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Lurer på når man kan begynne å så innendørs, hva som er lett å dyrke, og tips til hvordan lykkes? Hadde jordskokk i fjor, og den skalvære hardfør og overleve vinter.

Jeg er ingen ekspert men chili, paprika og blodbeger bør sås nå tidlig.

I mars er det gunstig å så det meste innendørs! Tomater f.eks, som man jo må ha mye av. og sommerblomster og diverse. Agurk kan man kanskje vente enda litt lenger med.

Jeg vintersår mye, har ikke kommet i gang enda da, men en del stauder og grønnsaker kan sås direkte ut, i f.eks gjennomsiktig plastkasse med lokk. Disse plantene blir veldig herdige.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-22, 22:46   #58
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.856
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2022

Jeg vintersår KUN ute/i kaldt drivhus, har ikke plass inne.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-22, 09:32   #59
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.333
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2022

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg vintersår KUN ute/i kaldt drivhus, har ikke plass inne.

Når kan/skal man begynne med dette?

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-22, 10:25   #60
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.856
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2022

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Når kan/skal man begynne med dette?

Jeg har startet allerede. I fjor sådde jeg i tre kasser i uke 8, nå kommer jeg til å spre det utover. Jeg tester ut litt. Ute og inne i det kalde drivhuset. Etter som jeg har lest meg frem til så er den eneste "regelen" at det bør ha blitt skikkelig vinter slik at frøene ikke tror våren kommer hvis det blir veldig mildt.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no