Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Hage 2023

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-02-23, 11:43   #21
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.391
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2023

Ja, problemet mitt er nok å finne en plass som er kjølig, men ikke for kald og der jeg kan ha plantelys. Hvilken temperatur har du Engasjert?

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-23, 13:12   #22
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.891
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hage 2023

Blodbeger avling går skeis, ynden er vissen og alt er trist. De overlevde med litt varme i fjor, tar meg ikke råd til det i år. Og mot eget prinsipp har jeg handlet nytt fra Hageglede. Pampasgress, en rose, en ny ynde og en rød thunbergia. Får se om jeg finner plass til de. .

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-23, 10:40   #23
Nada
Svada
 
Nada sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.553
Nada er populærNada er populærNada er populærNada er populær
Standard

Sv: Hage 2023

Jeg har kjøkkenbenken full av tomat- og chiliplanter under plantelys nå.
Har bestilt to typer settepotet, en tidlig og en sen sort.
Jeg skal hvertfall ha flere typer urter, løk, og rotgrønnsaker. Gleder meg så veldig til å sette i gang ute etter hvert.

__________________
Nada er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-23, 10:42   #24
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.866
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2023

Jeg har ikke kommet i gang med noe enda, men har planer om å plante gulrøtter i alle fall i vinterferien. Januar har vært utrolig tung i år, så jeg har ikke orket å drive med noe.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-02-23, 10:47   #25
Engasjert
Stressa før
 
Engasjert sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.369
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Sv: Hage 2023

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Ja, problemet mitt er nok å finne en plass som er kjølig, men ikke for kald og der jeg kan ha plantelys. Hvilken temperatur har du Engasjert?

Temperaturen varierer med utetemperaturen, men to frysere og et kjøleskap holder temperaturen på 12-16 grader. Når det blir litt for kaldt, setter jeg døra på gløtt, så det kommer varme fra gangen utenfor. I fjor hadde jeg en liten stråleovn der når det ble for kaldt, men strømprisene gjør at jeg nå bare lar utetemperaturen styre.

__________________
Mamma til fire unge voksne på 19-26 år
Engasjert er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-23, 10:51   #26
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2023

Jeg har kjøpt meg setterøtter av ingefær! Blir spennende. De skal bo fast på badet da. Akkurat nå er badekaret invadert av mye forskjellig, men fortsatt plass. Så i dag skal jeg så mer phyliassis (?) da jeg har blitt fortalt at frøene taper seg raskt. Da kan jeg heller då alt og selge overskuddsplantene og kjøpe nye frø neste år.
Skal også så paprika, chilli og mer tomat. Fire agurker gikk med i sanering mot småfluer så jeg har sådd nye. Opplegget på badet funker så godt så jeg tror det blir permanent. Tenk så kult å ha en urskog av grønnsaker hele året!!!

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-23, 20:52   #27
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hage 2023

Rommet jeg skulle bruke til frø og planteoppal er fullt av egg og kyllinger, så jeg ligger etter på såinga. Og nå kommer det folk for å bytte alle vinduene, så da blir det ihvertfall sjansespill å så varmekjære planter. Men vi er fortsatt bare i februar, så satser på å komme i mål i år også!

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-23, 21:39   #28
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.866
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2023

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Men vi er fortsatt bare i februar, så satser på å komme i mål i år også!

Det er det jeg trøster meg med også.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-02-23, 12:51   #29
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.391
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2023

Hvor kjøper du frø?

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-23, 14:08   #30
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.804
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hage 2023

Æsj, har fått masse lus på de små paprika og chiliplantene, får prøve å spraye grønnsåpevann og håpe på det beste.

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-23, 16:02   #31
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.866
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2023

I dag fikk jeg endelig ut fingeren og fikk vintersådd gulrot. Bare en pakke enn så lenge, de er plantet i 9 melkekartonger og plassert i en plastkasse som står utenfor drivhuset.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-02-23, 17:44   #32
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.891
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hage 2023

Når kan tuja fjernes? Googler og finner at småfuglene hekker i slutten av April, men når er det innafor å ta buskene?

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-23, 18:42   #33
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.391
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2023

Hekker de i tujaer?

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-23, 21:26   #34
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.115
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2023

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

I dag fikk jeg endelig ut fingeren og fikk vintersådd gulrot. Bare en pakke enn så lenge, de er plantet i 9 melkekartonger og plassert i en plastkasse som står utenfor drivhuset.

Jeg har også gjort det i dag! Og så har jeg sådd noen potter med nepe, sennepskål og purre. Ute i plastkasse med lokk og snø over.

Ellers har blodbegerne mine det utmerket. Har alt for mange. Må få gitt bort noen.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-23, 21:35   #35
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.891
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hage 2023

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Hekker de i tujaer?

Ja, vi har ikke hekk på under 180 cm, men 20 år gamle trær, som vi har skamklipt.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-23, 21:48   #36
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.028
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2023

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg har kjøpt meg setterøtter av ingefær! Blir spennende. De skal bo fast på badet da. Akkurat nå er badekaret invadert av mye forskjellig, men fortsatt plass. Så i dag skal jeg så mer phyliassis (?) da jeg har blitt fortalt at frøene taper seg raskt. Da kan jeg heller då alt og selge overskuddsplantene og kjøpe nye frø neste år.
Skal også så paprika, chilli og mer tomat. Fire agurker gikk med i sanering mot småfluer så jeg har sådd nye. Opplegget på badet funker så godt så jeg tror det blir permanent. Tenk så kult å ha en urskog av grønnsaker hele året!!!

Ingefær har eg også tenkt på å skaffe meg.

Physalis kan klippast ned og overvintre. Det har eg tenkt å prøve på om dei eg har sådd velger å spele på lag og bli store, fine plantar.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-23, 21:56   #37
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.391
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2023

Jag har kjøpt setterøtter av jordskokk. Foreløpig ligger de i garasjen.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-23, 22:06   #38
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2023

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Jag har kjøpt setterøtter av jordskokk. Foreløpig ligger de i garasjen.

Det satte jeg i fjor. Fant aldri noen røtter under plantene, men håper en sesong til skal få fart på dem. Blir veldig fine blomster.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-23, 09:07   #39
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.391
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2023

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Det satte jeg i fjor. Fant aldri noen røtter under plantene, men håper en sesong til skal få fart på dem. Blir veldig fine blomster.

Ja, og de kan jo bli høye også.

Sitat:

Den kan bli over to meter høy og setter knoller sent på høsten når den kjenner at kulden kommer. Den blomstrer rikt her hos oss fra september til frosten tar den. I nord og i kaldere strøk kan du lagre dem i kjeller eller i en jordgrop over vinteren. Der er det også lurt å starte dem inne før de settes ut. Da kan de brukes i H8 om du vil.



Jeg er litt usikker på hvor jeg skal sette dem.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-23, 14:41   #40
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.028
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2023

Då har eg potta om dei tomatane eg sådde i januar, samt agurk. Sådde tomat i februar også, dei skal eg ikkje somle like lenge med før eg pottar om. Tenkte også å så nokre tomatfrø rundt påske. Har liksom frøa og det kan no vere interessant å sjå kva som vil trivast best her.

Physalisen er så treg og det er strekk i laget. Nokre har utvikla seg ganske godt, andre er litt seine. Omlag som ei gjennomsnittleg skuleklasse igrunn.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no