Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Hvordan velger man hunderase?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-08-10, 15:43   #41
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvordan velger man hunderase?

Opprinnelig lagt inn av Noba, her.

Her var det mange kjempegode tips. Vi kommer til å bruke lang tid, og sjekke nøye ut i forhold til både rase, allergi og oppdrettere.

Kanskje Lagotto kunne være et alterntaiv? Puddel og labrador vil jeg ikke ha, Cavalier og whippet kan vi se litt mer på. Streetmix er uaktuelt, det er for usikkert hva man får da. Mannen har forelsket seg i Kooikeren, men den er nok uaktuell, den høres for krevende ut. Synd Nova Scotiaen utgår. Godt eksempel på at hunderasens klubbsider ikke er stedet å lese på, den hørtes igrunnen ganske perfekt ut syntes jeg da jeg leste om den i går..

Har du sjekket ut Labradoodle? Blanding av puddel og Labrador, og virkelig en fantastisk fin familiehund. Broren min har en, og de har 3 barn. Trenger en fresk gåtur om dagen, og ellers er hun rolig og snill. Ungene kan klatre på henne. Blir det for mye går hun bare unna. Hun røyter heller ikke og er passe stor.
Jussi ser slik ut:
Dette er ikke henne, men et bilde jeg har funnet. Må klippes med jevne mellomrom, men med klippemaskin er ikke det noen stor kunst tror jeg.
Samboeren til broren min er leder i kennelklubben i området der de bor, så kan sikkert formidle kontakt om du er interessert i å få vite om seriøse oppdrettere osv.

  Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 18:21   #42
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.789
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan velger man hunderase?

Opprinnelig lagt inn av Mississippi, her.

Å kjøpe en hund fordi den er ´født lydig´er helt feil utgangspunkt og stemmer sjelder.

Jeg må bare presisere at vi ikke tror det er sånn at enkelte raser ikke krever jobb altså. Vi er innstilt på at det vil kreve trening og nødvendig oppfølging og ser ikke mørkt på det. Men det er viktig at det er en hund som ikke krever for mye for å "få den dit den skal være".

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Har du sjekket ut Labradoodle?

Nei, men takk for tips, det skal jeg gjøre. Har hørt mye fint om den fra andre også.

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 19:50   #43
Bobbelur
...we have cookies
 
Bobbelur sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 2.642
Blogginnlegg: 191
Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan velger man hunderase?

En annen ting dere kan gjøre er å ta kontakt med en hundeskole og be om hjelp. Jeg vet at Oslo Hundeskole avd Vestfold nå begynner å se på det med kurs for dem som tenker på å kjøpe hund - bl a fordi det er så mange som vil ha gode råd om hvilken hund de skal velge.
Instruktører ser mange hunder, de vet litt om hva som kan passe hos dere og hva dere bør holde dere unna. Dere kan booke dere på lydighetskurs hos vedkommende også og få oppfølging videre.

Bobbelur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 20:58   #44
lillemy01
Erfaren
 
lillemy01 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 800
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

Sv: Hvordan velger man hunderase?

Opprinnelig lagt inn av Noba, her.

Jeg må bare presisere at vi ikke tror det er sånn at enkelte raser ikke krever jobb altså. Vi er innstilt på at det vil kreve trening og nødvendig oppfølging og ser ikke mørkt på det. Men det er viktig at det er en hund som ikke krever for mye for å "få den dit den skal være".

Nei, men takk for tips, det skal jeg gjøre. Har hørt mye fint om den fra andre også.



Labradoodle er ingen rase! det er en blanding av puddel og labrador. Lynnet er det ingenting å si om da begge disse hunderasene har godt lynne.Grunnen til at de begynnte med denne blandingen var at de ville få frem en ikke røytende allergi vennlig førehund for blinde. Dog er det en del som slo feil det ville si at det er ingenting som sier hvordan pelsen blir. Den kan feks. bli tykk krøllete og ekstremt røytende eller glatt uten noe form for underpels kjempe kald på vinteren osv. En annen ting er at dette er som sagt blandingshunder de er ikke registrerte og man kan ikke delta på noen aktiviteter for rase hunder om man senere ønsker det. Og mange av mine valpekjøpere har sagt at de ikke ønsker hunden til noe annet en familie hund men mange har ombestemt seg og da er det så fint å ha muligheten. Ett annet problem er på disse hundene er det ingen garanti fra opdretteren eller livsforsikrings utbetaling om hunden dør fra forsikringen.

Jeg ville deffinitivt gått for mellompuddelen og jeg hadde syntes at labradoodle var av interesse en kortklippt puddel ser ikke ut som en utstillingspuddel i det hele tatt det er en kvikk morsom og kjempe lettlært rase med få sykdommer. De er handy i størelsen men alikevel robuste nok for barn å leke med. Så selv om dere er negative nå så hadde jeg deffinitivt skjekket det ut videre. Bare for å se på noen eksemplarer vet ikke om du har sett kortklippet mellom puddel noen gang i virkeligheten. De er ganske så skjeldeneog det er ikke mange som løper rundt på gaten. Puddel røyter ikke og er allergi vennlig i tillegg.

Ellers er jo labrador ett ganske så sikkert valg og godt gemytt om de er av riktige linjer hadde som skrevet før deffinitivt valgt hund fra utstillingslinjer og ikke jaktlinjer. Det negative blir jo størelsen røyter veldig mye samt en god del sykdommer på rasen.

En annen hunderase jeg hadde valgt kunne kansje være shipperke. Dog er de ganske så aktive men veldig lite sykdom på de ikke veldig dyr hunderase men lettlært og veldig førerorintert fin familiehund om dog kansje litt aktiv.

Ellers anbefaler jeg egentlig ingen i terrier gruppen om dere tenker på de ikke veldig veleignete hunder som første hunderase med barn.

lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 21:17   #45
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvordan velger man hunderase?

Opprinnelig lagt inn av lillemy01, her.

Labradoodle er ingen rase! det er en blanding av puddel og labrador. Lynnet er det ingenting å si om da begge disse hunderasene har godt lynne.Grunnen til at de begynnte med denne blandingen var at de ville få frem en ikke røytende allergi vennlig førehund for blinde. Dog er det en del som slo feil det ville si at det er ingenting som sier hvordan pelsen blir. Den kan feks. bli tykk krøllete og ekstremt røytende eller glatt uten noe form for underpels kjempe kald på vinteren osv. En annen ting er at dette er som sagt blandingshunder de er ikke registrerte og man kan ikke delta på noen aktiviteter for rase hunder om man senere ønsker det. Og mange av mine valpekjøpere har sagt at de ikke ønsker hunden til noe annet en familie hund men mange har ombestemt seg og da er det så fint å ha muligheten. Ett annet problem er på disse hundene er det ingen garanti fra opdretteren eller livsforsikrings utbetaling om hunden dør fra forsikringen.

Jeg ville deffinitivt gått for mellompuddelen og jeg hadde syntes at labradoodle var av interesse en kortklippt puddel ser ikke ut som en utstillingspuddel i det hele tatt det er en kvikk morsom og kjempe lettlært rase med få sykdommer. De er handy i størelsen men alikevel robuste nok for barn å leke med. Så selv om dere er negative nå så hadde jeg deffinitivt skjekket det ut videre. Bare for å se på noen eksemplarer vet ikke om du har sett kortklippet mellom puddel noen gang i virkeligheten. De er ganske så skjeldeneog det er ikke mange som løper rundt på gaten. Puddel røyter ikke og er allergi vennlig i tillegg.

Ellers er jo labrador ett ganske så sikkert valg og godt gemytt om de er av riktige linjer hadde som skrevet før deffinitivt valgt hund fra utstillingslinjer og ikke jaktlinjer. Det negative blir jo størelsen røyter veldig mye samt en god del sykdommer på rasen.

En annen hunderase jeg hadde valgt kunne kansje være shipperke. Dog er de ganske så aktive men veldig lite sykdom på de ikke veldig dyr hunderase men lettlært og veldig førerorintert fin familiehund om dog kansje litt aktiv.

Ellers anbefaler jeg egentlig ingen i terrier gruppen om dere tenker på de ikke veldig veleignete hunder som første hunderase med barn.

Hvis man kjøper valp hos en seriøs oppdretter, så ser jeg ikke helt faren med å kjøpe en "blandingshund"? Det er vel ikke rasen å velge hvis man vil ha en utstillingshund, men etter hva jeg har forstått er det ikke det Noba er ute etter heller.
De er ikke egeen rase i Norsk Kennelklubb, det er riktig, men jeg tør påstå at svigerinnen min, som har jobbet med og hatt hunder siden hun kunne gå har litt peiling. De hadde nok valgt noe annet hvis det ikke var en fin familiehund, og de brukte lang tid på å velge akkurat denne rasen da den forrige hunden deres ble syk og døde pga. alderdom.
I og med at dette er en ny blanding tror jeg faktisk man er relativt sikker på å få en sunn og frisk hund, fordi genene ikke har blitt ødelagt pga. innavl - som jo er et problem i forhold til mange andre raser, og hvor man avler på spesifikkt utseende som kort snute, store øyne osv. Som igjen fører til at dyret får problemer.
Men - jeg er ingen hundespesialist, så dette er min subjektive mening.

  Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 21:19   #46
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan velger man hunderase?

Opprinnelig lagt inn av Mississippi, her.

Dette er den største feilen folk gjør når de velger hund, de velger en rase som er såkalt ´lydig´av natur ...
Det er helt feil at hunder ´trener seg selv´og at man slipper lydighetstrening.
Dette gjelder for alle raser.
Man må jobbe med alle typer hunder, i mer eller mindre grad. Man må prege og trene for å få den hunden man vil ha.
Det innebærer mye jobb for noen og mindre jobb for andre, både når det gjelder to og firbeinte.
Å kjøpe en hund fordi den er ´født lydig´er helt feil utgangspunkt og stemmer sjelder.
Men Lagotto´n er en fin hund da ...

Vel, som sagt har jeg erfaring med hundetrening i mange år, og sammenlignet med de fleste andre rasene er Lagottoen født lydig. I England kalles atferden for "eager to please", det passer i grunn litt bedre. Enkelte raser blir nærmest "lydige av seg selv" (i gåseøyne, fordi noe jobb er det alltid med hunder, det er vel ingen som tror noe annet) fordi de digger den positive tilbakemeldingen og man trenger ikke terpe kommandoer osv. på lik måte med andre hunder.

En av de største mytene- etter min mening- når det gjelder hunderaser er at hunder er født omtrent like, og det er menneskens jobb som har mest å si på hvordan hunden blir senere også. Det er litt sannhet med det, men hva rasen er avlet for å bli har faktisk mest betydning. Det er en grunn hvorfor noen raser gjør det bedre innen lydighet enn andre, og det er ikke fordi de har så utrolig dyktige eiere alle sammen.

Selvsagt trenger en Lagotto- som er avlet opp til å jobbe med mennesker og til å gjøre en type jobb som krever en lydig hund som ikke stikker av- mye mindre lydighetstrening enn raser som er avlet opp til å ta jobbe mer selvstendig og/eller uavhengig av eierne sine (f.eks. mange av de store mynderasene).

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 21:41   #47
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.508
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan velger man hunderase?

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

I og med at dette er en ny blanding tror jeg faktisk man er relativt sikker på å få en sunn og frisk hund, fordi genene ikke har blitt ødelagt pga. innavl - som jo er et problem i forhold til mange andre raser, og hvor man avler på spesifikkt utseende som kort snute, store øyne osv. Som igjen fører til at dyret får problemer.
Men - jeg er ingen hundespesialist, så dette er min subjektive mening.

Nå er det jo ikke sånn at man får nye gener av å blande to raser. Man blander da altså bare to raser. Man kan feks blande en rase med MYE HD med en rase som har lite HD, men effekten blir jo den samme om man parrer to individer med kjent HD status innen for samme rase. Det er INGEN forskning som undebygger myten om friskere blandingshunder. De aller fleste raser har sine sykdommer å stri med, og de tar de med seg også inn i sine blandingsavkom. Er man heldig får man alt det negative fra begge raser
Men en seriøs oppdretter av feks labradoodel har kontroll på sykdomshistorien i begge ledd, så sånn sett er det ikke noe iveien for å velge en kontrolert blanding.
Men at de er friskere enn rasehunder er en myte.

Når det gjelder rene utseende messige feil ( som kort snute, lang rygg, hellend kryss osv) som gir redusert livskvalitet så er ikke det ting det er vansklig å avlebort. Det som er vanskelig er å få endre avlsplanen og ønskene "man" har for rasen. Mange rasestandarer elsker fram en hund som er "syk" og ikke istand til å ha et godt liv. Men det handler ikke om innavl eller dårlige gener, det handler om sprø mennesker

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 22:00   #48
lillemy01
Erfaren
 
lillemy01 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 800
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

Sv: Hvordan velger man hunderase?

for meg ordet seriøs opdretter med blanding det finnes ikke!! En opdretter som driver med blandingshunder er i mine øyne aldri seriøs! Det at blandingshunder er friskere fordi man blander inn nye gener er kun en myte ellers sludder. Og at din svigerinne har hatt hund siden hun var liten har ingenting med det faktume og gjøre at dette er en blandingshund. Jeg har gått flere kurser både hos nkk og andre steder om hundeavl og genetikk, så litt peiling har jeg jo.. samt at jeg selv er opdretter av en her ikke nevnt rase jobbet sammen med mange kjente internasjonale opdrettere og selv opdrett en god del kull med sålangt relativt gode resultater i ringen. Så litt peiling har jeg jo...Anbefaler dere som har lyst å eventuelt spørre på hundesonen.no mange flinke opdrettere som er på det forumet selvfølgelig ikke alle noen er unge og ikke har hatt hund lenge men det finnes mange med god erfaring innen hund.

lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 22:27   #49
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.384
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan velger man hunderase?

Opprinnelig lagt inn av lillemy01, her.

for meg ordet seriøs opdretter med blanding det finnes ikke!! En oppdretter som driver med blandingshunder er i mine øyne aldri seriøs! Det at blandingshunder er friskere fordi man blander inn nye gener er kun en myte ellers sludder.

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 22:27   #50
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.508
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan velger man hunderase?

Opprinnelig lagt inn av lillemy01, her.

for meg ordet seriøs opdretter med blanding det finnes ikke!! En opdretter som driver med blandingshunder er i mine øyne aldri seriøs!

Pølsevev
Man kan være dønn seriøs og lever kvalitetsdyr selv om man avler på en rase NKK ikke har godkjent. Det oppstår stadig nye raser og de må jo faktisk avles fram på et vis
Dessuten finnes det mange dyktige hundemennesker som avler på andre ting enn rase. Feks trekkhund folket. Useriøse er det vel få som vil kalle dem.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 22:48   #51
lillemy01
Erfaren
 
lillemy01 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 800
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

Sv: Hvordan velger man hunderase?

ho hååå kjenner piggene komme her labradoodle er ikke NY. Den ble først fremmavlet i 1989. de har prøvd å få den godkjent i den australske kennel klubben og i usa det er den tross gjentatte forsøk ikke blitt og grunnen til det er at hunden ikke er rasetypisk det er ikke noe fellestrekk med rasen og grunnen til at den er blitt fremmavlet. Forutsigbarheten var veldig liten og da kan man rett og slett ikke godkjenne den som rase. Norsk kennel klubb går under Fci de fleste land bortsett fra usa og england er medlem i fci. MEN ingen godkjenner denne blandingen. Som tross alt er en helt useless blandig da man liksesågodt kan bruke storpuddel noe dem også gjør som blindehunder.

Trekkhunder er en heelt annne sak da det er avlet frem for en jobb. Ikke forutseende men for egenskapene man skall ha når man trekker det blir noe helt annet og kan ikke sammenlignes en gang. Så for meg er det ikke seriøst om man ikke har noe mål med opdrettet man gjør en seriøs opdretter har alltid mål og delmål med hva de selv vil oppnå med sitt opdrett. Og for å være helt ærlig er det 400 godkjente hunderaser av fci trenger vi virkelig fler?? Kan man virkelig ikke finne sin rase blant de 400 som faktisk er godkjent?? For meg finnes det kun negative ting med å kjøpe en uregistrert eller balndingshund og sepsielt når man er første gangs hundeier så er det veldig greit å ha den lille sikkerheten når det gjelder å ha god kontakt med opdretteren din som har lang erfaring innen rasen og kan hjelpe deg med alt man trenger hjelp til.

Men altså for min del ønsker man en uregistrert blandingshund som første gangs hund ja bare sett igang for min del jeg har ingenting med det å gjøre men jeg kjenner at jeg ikke ønsker å lese om ett eller to år på internett om syk hund på grunn av avl ingen rettigheter med tanke på garanti osv osv og alt man leser på internett om dårlige opdrettere... heller ikke se på tv 2 hjelper deg om odrettere som har solgt syke hunder eller som lovte at de ble registrerert men som ikke ble det osv slike små ting man gjerne leser om på nettet.

lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 23:01   #52
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan velger man hunderase?

Skriver under på alt lillemy sier.

Fatter ikke hvorfor folk kjøper labradoodle når de kan kjøpe storpuddel. Det finnes ikke en -en- ting labradoodler har som ikke storpuddelen har. Utseendet er litt forskjellig, men å legge så mye vekt på utseendet synes jeg blir merkelig uansett.

Labradoodle, Cockapoo og alle andre moderne blandinger som har puddelen som utgangspunkt er etter min mening kun kommet fordi folk verdsetter pudler men tør ikke å "bekjenne seg til den" fordi pudler har desverre en status som jålebikkje.

Jeg mener at puddelen er den beste allrounderen av alle raser som finnes nå til dags. Pudler driver som blinde- og servicehunder, apporterende jakthunder, familiehunder, innen lydighet, agility, spor osv. Det finnes til og med pudler blant schutzhundene og pudler har gått Iditarod hundeløpet i Alaska. Bortsett fra å gjete kan den absolutt alt.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 23:04   #53
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan velger man hunderase?

Bare det at Labradoodler selges som oftest til høyere priser enn rasehunder burde gjøre at det ringer en bjelle hos folk. En kraftig en, faktisk.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 23:25   #54
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan velger man hunderase?

Vi har hatt og har tilsammen 4 omplasseringehunder og får snart en til. Den første vi hadde var blandingshund og var aldri syk. Neste var blandingshund og fikk sukkersyke i vinter. Vi måtte la henne gå i sommer. Hun ble 13 pr. Den 3. er renraset bordercollie med tannproblemer og begynner å få skavanker. Han er nå 12 år. Han sto ute i all slags vær og fikk ikke noe stell. Det har han vært preget av. Vi kasterte han fordi ha var aggressiv overfor andre hunde, men det var tennene som plaget han. I ettertid er det mange som har ønsket han i avl fordi han er så stor og robust. Nr. 4 er bladingshund, men har hatt en del småsykdommer. Den neste blir en renraset toyterrier. Han er en god gutt. 5 år gammel og er en fanghund Noen påstår at rasen er laget for å få hunden til å sitte på fanget.
Alle hundene har hatt sin bagasje, men hos oss har de roet seg. Vi kan fint ha dem løse ute og de kommer på innkalling. Enhver rase kan ha sine fordeler og ulemper. Men desverre er det mange hunderaser som blir avlet på til tross for mange feil. Mange hunder lider pga dette.
Derfor foretrekker jeg blandingshunder.
Her i byen er brukshundklubben meget aktiv. Hvis det finnes noe slikt tilbud hos dere ville jeg tatt kontakt med dem og få treffe hunder og eiere. Da vil du får et bedre overblikk, enn om enkelte oppdrettere prøver å selge sine hunder.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 23:37   #55
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan velger man hunderase?

Bare så det er sagt- jeg synes blandingshunder kan være kjempefine, og den beste hunden jeg har hatt hittil har vært blandingshund. Men jeg er veldig negativ til blandinger som selges som overpriset som ny rase. Det er lureri, rett og slett.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 23:45   #56
lillemy01
Erfaren
 
lillemy01 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 800
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

Sv: Hvordan velger man hunderase?

helt enig med olympia min store kjærlighet her i livet og min første hund var en blandingshund. Planlagt blandingsavl er noe av deet verste jeg vet.

lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 23:47   #57
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan velger man hunderase?

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Skriver under på alt lillemy sier.

Fatter ikke hvorfor folk kjøper labradoodle når de kan kjøpe storpuddel. Det finnes ikke en -en- ting labradoodler har som ikke storpuddelen har. Utseendet er litt forskjellig, men å legge så mye vekt på utseendet synes jeg blir merkelig uansett.

Labradoodle, Cockapoo og alle andre moderne blandinger som har puddelen som utgangspunkt er etter min mening kun kommet fordi folk verdsetter pudler men tør ikke å "bekjenne seg til den" fordi pudler har desverre en status som jålebikkje.

.

Jeg tenker mere gamle damer når jeg hører ordet puddel jålehund for meg er en chihuahua.
Har veldig sansen for kongepuddel(er ikke det de store flotte?)
Foreldrene mine har en blanding av coton de tulear(?) og Bichon havanais som er helt fantastisk,
en utrolig glad hund som elsker alle mennesker og hunder!
Selv har jeg alltid hatt lyst på Whippet, men det er nok ikke rasen for oss.
Mye jobb med hund så det setter vi nok på vent til ungene er tenåringer

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 00:27   #58
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.384
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan velger man hunderase?

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Bare det at Labradoodler selges som oftest til høyere priser enn rasehunder burde gjøre at det ringer en bjelle hos folk. En kraftig en, faktisk.

Jepp.

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 00:28   #59
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvordan velger man hunderase?

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Bare det at Labradoodler selges som oftest til høyere priser enn rasehunder burde gjøre at det ringer en bjelle hos folk. En kraftig en, faktisk.

Det er betenkelig ja, det er jeg enig i.

  Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 00:31   #60
Lorien
Pauset
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.834
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan velger man hunderase?

Jeg skal definitivt ha blandingshund når vi skal ha hund om noen år.

Og toller er slett ingen førstegangshund, det er en brukshund og skal ha MYE aktivisering for å trives. Får den det, er den dog en super familiehund også, men den er ingen sofagris, nei.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no