Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hvilken varmepumpe har du?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-06-13, 17:04   #1
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvilken varmepumpe har du?

Vi installerte varmepumpe i vårt forrige hus, og ønsker nå å installere der vi bor nå. Vi hadde en fujitsu arctic eller no sånt, som skulle virke like godt ved -25 grader. Denne varmet fint opp første etasje på ca 90 Kvm, og det varmet godt opp i andre etasje også. Men prisen var stiv, vi betalte ca 26 000.

Huset vi har nå er gammelt, med varierende isolasjon, og kanskje omtrent 150kvm i grunnflate. Vi hadde skyhøye strømregninger i vinter, og håper nå å få råd til varmepumpe. Kanskje det er noen tilbud nå på sommeren også?

Sist gang tok vi den første og den beste varmepumpa, vi skal undersøke litt mer denne gangen. Noen anbefalinger?

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-13, 18:34   #2
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken varmepumpe har du?

Jeg kan høre med mannen, han selger/innstalerer varmepumper.
Rimelig sikker på at Panasonic står høyt opp på lista.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-13, 18:39   #3
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken varmepumpe har du?

Vi har 2x Panasonic, en i hver etasje.
Veldig fornøyd! Har hatt dem siden 2010.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-13, 18:40   #4
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilken varmepumpe har du?

Vi har Panasonic og ble anbefalt den.
Kjøpte av en kompis av mannen som driver et varmepumpefirma.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-13, 18:43   #5
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.854
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken varmepumpe har du?

Vi har Mitshubishi Kirgamine og er veldig fornøyd med den. Foreldrene mine og to av brødrene til mannen har også den. De er fornøyde de og.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-13, 19:09   #6
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.807
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvilken varmepumpe har du?

Bare jeg som ikke liker varmepumpe? Vi flyttet inn i høst, og her er det varmepumpe. Men den blåser jo bare stiv kuling. Vi har renset filteret annenhver uke. Vi skrudde den av i mars, fyrt med ved i stedet... Den fikk opp varmen altså, men makan til susing hele tiden. Det er en Toshiba, forresten.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-13, 19:50   #7
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken varmepumpe har du?

Blåser?
Vår henger under vinduet, all blåst går evt. langs gulvet. Men det er kun om den står på f.eks. avfukting at det merkes. Stort sett er det bare lunt og godt.
Huset vårt er gammelt, men godt isolert. Det holder godt på varmen om vi bare får den opp, så på denne tiden av året står bare pumpen i underetg. på. Vi bruker den ikke som a/c, da åpner jeg heller et vindu eller to.
Vi har ikke el-oppvarming, bortsett fra varmekabler på badet, og siden vi fikk varmepumpen har vi knappest fyrt i peisen. Året før, derimot, fyrte vi mye hele tiden. Det var bikkjekaldt i hele huset.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-13, 21:08   #8
Iris
............
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 90
Iris har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvilken varmepumpe har du?

mitsubishi. Kjempefornøyd ( meget stillegående)

__________________
Iris
Mor til 3 jenter
Iris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-13, 21:33   #9
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken varmepumpe har du?

Vi har Mitsubishi. Relativt stillegående og av de varmepumpene vi så på, var denne den som skulle tolerere lavest temperatur. I perioder på vinterstid kan det ble under 20 minusgrader her, og jeg har hørt at en del pumper kan slite med å tilføre varme da. Så langt har det ikke vært noe problem hos oss, men det har ikke vært temperatur ned mot 30 minus ennå. Heldigvis tilhører det sjeldenhetene også.
Det er faktisk eneste varmekilden vi har i 2. etg (ca 95 kvm) med unntak av på badet. Av og til fyrer vi, men da mest for kosens skyld og ikke fordi må ha varmen.


Sist redigert av Fadese : 23-06-13 kl 22:54.
Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-13, 21:57   #10
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilken varmepumpe har du?

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Vi har Mitsubichi. Relativt stillegående og av de varmepumpene vi så på, var denne den som skulle tolerere lavest temperatur. I perioder på vinterstid kan det ble under 20 minusgrader her, og jeg har hørt at en del pumper kan slite med å tilføre varme da. Så langt har det ikke vært noe problem hos oss, men det har ikke vært temperatur ned mot 30 minus ennå. Heldigvis tilhører det sjeldenhetene også.
Det er faktisk eneste varmekilden vi har i 2. etg (ca 95 kvm) med unntak av på badet. Av og til fyrer vi, men da mest for kosens skyld og ikke fordi må ha varmen.


Her også!
Veldig fornøyd med vår. Den varmer godt, bråker lite.

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-13, 07:51   #11
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilken varmepumpe har du?

Selv om man ikke skal stole blindt på tester så har jeg i allefall tre stk på lista som skal sjekkes grundig.

Mitsubishi electric kargamine hara

IVT nordic investert 12 khr-n

Toshiba daisekai polar

Sistnevnte ligger nok en del over i pris. Mitsubishi ser det ut til at ligger under 20 lapper inkl montering, og den er visst veldig bra. Vurderer å teste ut mitt anbud for første gang for å hente inn priser fra lokale montører.

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-13, 08:55   #12
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken varmepumpe har du?

Vi har Toshiba - den polar-versjonen tror jeg. Fornøyd. Tror vi betalte rundt 25000 inkludert montering, men det er noen år siden.

Mannen bruker den som AC innimellom, funker fint til det også. Jeg er Norsk (TM) og syns selvsagt AC er bortkastet når man har vinduer.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-13, 11:54   #13
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.825
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvilken varmepumpe har du?

Vi har den siste du nevner (Toshiba daisekai), men har ikke fått testet den ut vinterstid enda siden huset ikke stod ferdig før nå til våren (den kostet 18 000 inkl. montering). Den har i alle fall varmet godt opp på kalde dager, men i likhet med Neket går jeg tydeligvis for åpne dører/vinduerløsningen i stedet for å komme på at det finnes AC på den også (hadde akkurat satt opp døra da jeg leste dette ). Jeg vet imidlertid at AC-funksjonen virker godt all den tid jeg presterte å nesten lage arktiske tilstander her inne da jeg trykket feil da jeg skulle vaske/pakke ut rett før vi flyttet inn og huset var iskaldt etter å kun ha blitt oppvarmet med en liten vifteovn hele byggeprosessen. Det hadde visst noe for seg å lese bruksanvisningen først, oppdaget jeg


Sist redigert av Odelia : 24-06-13 kl 12:54.
Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-13, 12:18   #14
carmenzita
Bør lage seg en tittel selv
 
carmenzita sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Vestfold
Innlegg: 2.183
carmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilken varmepumpe har du?

Vi har Mitsubishi electric kargamine og jeg er fornøyd med den, man hører jo suset fra den, men det er ikke så ille som mange andre varmepumper jeg har vært borti hos venner og bekjente.
Den varmet bra i vinter,men vi måtte tilleggsfyre med ved (men det pga at mellom 2 og 3 etasje så glemte de visst å isolere og så har vi en åpen løsning opp til 3 etasjen så mye varmen gikk opp dit og kulda kom ned)

carmenzita er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no