Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Et spørsmål om orkidé

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-01-09, 12:50   #1
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Et spørsmål om orkidé

Før vi flyttet glemte jeg å vanne orkidén jeg hadde og blomstene datt av. Jeg har lest at man skal klippe av dem over tredje ledd og ta vare på dem, så begynner de å blomstre igjen. Men hvor lang tid tar det egentlig?

Skal det begynne å spire igjen i åpningen i stilken der jeg har klippet? Eller hvordan fungerer det? :hadde sett for meg umiddelbare spirer:

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 13:01   #2
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.084
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et spørsmål om orkidé

De kommer ikke nødvendigvis med en gang, nei.
Jeg pleier å la stilken tørke inn og så ta den vekk, da kommer det opp nye stilker.
Noen ganger tar det lang tid, andre ganger kommer de nesten med en gang.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 13:11   #3
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.716
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Et spørsmål om orkidé

Det Ru sa.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 13:43   #4
Ciela
Erfaren
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 962
Ciela er populærCiela er populærCiela er populærCiela er populær
Standard

Sv: Et spørsmål om orkidé

Det kan ta ca 6 mnd før en orkidee spirer igjen . Men jeg har opplevd at den kan sette skudd på den gamle stilken også ( den visner ikke ) . Nå ser det ut til at den kommer til å blomstre for 3 gang på samme stilk .

Ciela er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 14:00   #5
Superior
Tilpasser tittel
 
Superior sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.979
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Et spørsmål om orkidé

Jeg klipper den helt av om stilken visner og tørker inn, men ellers lar jeg den være. Noen ganger kommer det knopper på toppen, andre ganger kommer det en ny stilk. Har den stilken kan det ta alt fra en måned til opptil tre ( eller mer ) før det kommer knopper, måtte jeg klippe ned stilken så kan det ta lang tid før en ny stilk kommer.

Det kommer en stilk fortere synes jeg, om jeg vanner den noe sjeldnere, og gjødsler mindre. Gjerne setter den litt vekk, gjerne litt kjøligere ( men ikke under 18 C ) Et soverom feks.

Orkidéer liker å stå samlet, så mine står tre og tre når jeg venter på knopper.

Utålmodige lille DM

__________________
Født 00, 02, 06-07 Minstemann, 12 og 15
Superior er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 16:48   #6
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et spørsmål om orkidé

Opprinnelig lagt inn av Superior, her.


Utålmodige lille DM

Jeg har jo ventet lenge jo! Halvannen måned siden den mistet blomstene, og hele to (!) uker siden jeg fikk rådet om å klippe ned.

Den skal ha vann som vanlig i ventetiden ja? Kanskje jeg kan plassere den en annen plass så lenge? :grubler:

Trives sammen? Som i at de er sosiale liksom? Det visste jeg ikke. Jeg får ønske meg noen til bursdagen.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 16:56   #7
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.148
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Et spørsmål om orkidé

Jeg har jo 16 stykker og man kan vel si de trives sammen. Vi har liksom ikke så stor leilighet.

Jeg har vel erfart at jo eldre de blir jo mer ivrige er de på å blomstre og komme med nye stengler. Hold ut!

Mine tips:
- se ann om stilken visner helt ned eller ikke. Visner de helt ned, klipp den helt vekk. Visner den litt vekk, klipp den av der den slutner å visne. Ellers lar du den bare være.

La de stå lyst! Gjerne i vinduskarmen. Pass på trekk fra åpne vinduer eller varmeovner. Vann de en gang i uka uansett, og la da de stå og renne av seg i vasken. Kjøp gjerne orkide-gjødsel og gi det hver 14 dag, særlig når de blomstrer.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 17:05   #8
kris
kross
 
kris sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 927
kris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Et spørsmål om orkidé

Jeg har lært at orkideer vil ha lys på røttene sine - så ett tips kan være å sette dem i gjennomsiktige potteskjulere, eller å ta dem ut av tette potteskjulere.

__________________
kris
Enestående mamma til en enestående gutt (2001)
"Livet er ikke et problem som skal løses, men en realitet som skal oppleves." (Søren Kierkegaard)
kris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 17:11   #9
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et spørsmål om orkidé

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Jeg har jo 16 stykker og man kan vel si de trives sammen. Vi har liksom ikke så stor leilighet.

Jeg har vel erfart at jo eldre de blir jo mer ivrige er de på å blomstre og komme med nye stengler. Hold ut!

Mine tips:
- se ann om stilken visner helt ned eller ikke. Visner de helt ned, klipp den helt vekk. Visner den litt vekk, klipp den av der den slutner å visne. Ellers lar du den bare være.

La de stå lyst! Gjerne i vinduskarmen. Pass på trekk fra åpne vinduer eller varmeovner. Vann de en gang i uka uansett, og la da de stå og renne av seg i vasken. Kjøp gjerne orkide-gjødsel og gi det hver 14 dag, særlig når de blomstrer.

Hm, de får lys på røttene en gang i uken når jeg lar dem stå i kjøkkenvasken og renne av seg. Men de var ikke visnet i stengene, jeg bare klippet dem fordi det sto det på kortet til den nye jeg fikk at man skulle gjøre det når de sluttet å blomstre. Kanskje jeg har ødelagt den?

Er det dumt å ha dem i et vindu rett over en ovn?

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 17:14   #10
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.148
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Et spørsmål om orkidé

Du har ikke ødelagt de selv om du klippet den. Det kan bare ta litt tid før ny stilk kommer.

Jeg ville ikke hatt de rett over en ovn. Mine får ikke lys på røttene bortsett fra det som er over kanten på potta, men har det veldig fint likevel.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 17:44   #11
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.041
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Et spørsmål om orkidé

Jeg har ikke funnet noe mønster i når de jeg klipper av kommer eller ikke. Noen ganger går det, andre ganger ikke. Jeg mener man ser det ganske kjapt, om det skjer noe. Eller kjapt og kjapt Fru Blom, det tar nok noen uker. Og da hender det at det kommer et nytt skudd ut av leddet.

Lykke til!

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 17:45   #12
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.084
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et spørsmål om orkidé

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Er det dumt å ha dem i et vindu rett over en ovn?

Mine gjør det. De lever og blomstrer like vel.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 18:03   #13
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.148
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Et spørsmål om orkidé

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Mine gjør det. De lever og blomstrer like vel.

Gale dama!

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 19:15   #14
Superior
Tilpasser tittel
 
Superior sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.979
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Et spørsmål om orkidé

Mine står også over en ovn, og de klarer seg. Men tre døde, for jeg åpnet vindu og det var driiiitkaldt ute. ( glemte hele vinduet, så de dåna alle tre.. )

Hold ut, DM.. Og ønsk deg flere ja. Du blir hekta.. Jeg tror jeg har tolv totalt, men 6 står på soverommet i påvente av knopper / stengel.

__________________
Født 00, 02, 06-07 Minstemann, 12 og 15
Superior er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 19:18   #15
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et spørsmål om orkidé

Jeg googlet dette om dagen, og man skal ikke klippe OVER 3. ledd. Dvs at jeg har klippet rett over 4. ledd. Venter i spenning på om det kommet noe.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 19:19   #16
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et spørsmål om orkidé

Jeg har mine over ovn og de er så fine! De får et eggeglass med vann hver mandag og utenom det så lar jeg dem være i fred. Den ene mister blomstene nå, jeg skal altså bare la stilken tørke inn, klippe ned og vente?

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 19:32   #17
Superior
Tilpasser tittel
 
Superior sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.979
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Et spørsmål om orkidé

Madam Mim: HVIS den visner, så ville jeg klippet den ned. Ellers ville jeg bare klippet ved tredje leddet, eller over.. Jeg synes tredje ledd er det laveste man kan klippe. Noen ganger starter prosessen allerede ved at jeg bare klipper en liten bit av tuppen.

Det koster blomsten mye krefter å lage en ny stilk, så det lønner seg å bevare den. Men noen ganger vil blomstene bli flere og vokse seg høyere feks ved at stilken visner og man må klippe den ned og det omsider kommer blomster, enn om jeg bevarer stilken.
Noe teit forklart..

__________________
Født 00, 02, 06-07 Minstemann, 12 og 15
Superior er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 19:39   #18
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.789
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Et spørsmål om orkidé

Nå har jeg bare tre, men den eldste har jeg hatt siden høsten 2000. Og den spirer for øyeblikket finere enn noen sinne. Jeg tror ikke jeg vannet den på et halvt år, jeg glemte alt om den da den sto kaldt og mørkt i kjelleren. Den var blitt klippet helt ned, den sto bare lyst i en glasspotte med bare bladene. Så tok jeg den opp og begynte å gjennomvanne den ca. 1 gang i uka (når jeg husker det...) og nå er den så fin. De tåler jammen mye.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 19:40   #19
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et spørsmål om orkidé

Det sto på informasjonspinnen som sto nedi den nye jeg fikk at jeg skulle klippe over tredje leddet. Jaja, jeg får ta det som en lærdom på at jeg selvsagt må huske å spørre FP-orakelet før jeg gjør noe.

(Jeg får spørre HP fint om den kan få stå på kontoret hans så lenge. Jeg vil helst ha blomstrende blomster i stuen. )

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 19:48   #20
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et spørsmål om orkidé

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Det sto på informasjonspinnen som sto nedi den nye jeg fikk at jeg skulle klippe over tredje leddet. Jaja, jeg får ta det som en lærdom på at jeg selvsagt må huske å spørre FP-orakelet før jeg gjør noe.

(Jeg får spørre HP fint om den kan få stå på kontoret hans så lenge. Jeg vil helst ha blomstrende blomster i stuen. )

Det har jeg googlet meg frem til også. Jeg klippet så høyt opp jeg kunne uten å gå over 3. ledd.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no