Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hvordan lager jeg potetmos?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-11-10, 10:34   #1
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Hvordan lager jeg potetmos?

Ja, hvordan gjør jeg det? Trenger steg-for-steg instruksjon med mengdeforhold og alt. Har søkt her inne og funnet masse tråder der potetmos nevnes sammen med diffus info om hva ulike bruker å ha i, men ingen som er detaljerte nok til at jeg vil være i stand til å bruke dem som oppskrift.

__________________
2001 og 2001
Stompa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 10:40   #2
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan lager jeg potetmos?

Jeg lager slik:
Skreller poteter. Skjærer opp i biter (dette er for at det skal koke fortere). Heller på vann. Koker opp. Koker. Med middels store biter, koker jeg kanskje i 20 minutter, men kjenn på dem. Så finner jeg stavmikseren - eller en sånn manuell moser. Heller av vannet, men det gjør ikke noe om det er igjen litt. Moser til det blir som jeg vil ha det. Tilsetter litt melk og litt smør. Ja, jeg vet at dette ikke er eksakt. Men det er ikke SÅ farlig heller. Er jeg tom for melk, dropper jeg det. Så litt salt og pepper. Rører rundt så alt blander seg og blir fint og luftig.

Litt hvitløk kan man også ha i.

Dette var muligens ikke helt det du var ute etter. Men dette ER lett altså. Jeg er ikke noen fra bunnen av guru.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 10:43   #3
Tilde
Jordbærpiken
 
Tilde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.837
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan lager jeg potetmos?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg lager slik:
Skreller poteter. Skjærer opp i biter (dette er for at det skal koke fortere). Heller på vann. Koker opp. Koker. Med middels store biter, koker jeg kanskje i 20 minutter, men kjenn på dem. Så finner jeg stavmikseren - eller en sånn manuell moser. Heller av vannet, men det gjør ikke noe om det er igjen litt. Moser til det blir som jeg vil ha det. Tilsetter litt melk og litt smør. Ja, jeg vet at dette ikke er eksakt. Men det er ikke SÅ farlig heller. Er jeg tom for melk, dropper jeg det. Så litt salt og pepper. Rører rundt så alt blander seg og blir fint og luftig.

Litt hvitløk kan man også ha i.

Dette var muligens ikke helt det du var ute etter. Men dette ER lett altså. Jeg er ikke noen fra bunnen av guru.

Jeg lager den slik som dette, men jeg har aldri hvitløk i.

Lager jeg av f.eks 5 store poteter bruker jeg ca 4 ss smør og melk til du kjenner den er passe. Smaker til med salt og pepper.

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 10:45   #4
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan lager jeg potetmos?

Synes det er vanskelig å gi en eksakt oppskrift, jeg pleier å gjøre som følger:
Telle opp antall hoder som skal spise og estimert hvor mange poteter de spiser. Legger til to fordi det er godt med mos.
Dersom det skal gå raskt deler jeg dem i biter, hvis jeg har bedre tid skreller jeg og lar de koke med en båt hvitløk i vannet, evt andre rotfrukter.

Når de er kokt, Moses det med gaffel grovt, tilsetter fløte/melk (1-2-3desiliter) til det blir passe konsistens, deretter et par store skjeer smør og krydrer med salt og pepper og hva annet jeg har i skapet.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 10:56   #5
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan lager jeg potetmos?

Bruker ikke oppskrift, det blir en desj og en skvett, når jeg lager.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 10:57   #6
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan lager jeg potetmos?

(Jeg koker opp vann med salt og potet (2 store eller 3-4 små) er i små biter (pleier å ha i en gulrot, et kvart blomkål og en halv persillerot eller en kvart sellerirot også). Koker til alle bitene er møre (kanskje 2 minutter avhengig av størrelsen på bitene eller om jeg bruker mikro i stedet). Heller av overskuddskokevannet (i et litermål) og moser og etterfyller/jevner med kokevann. Tilsetter av og til melk (slettes ikke alltid) og har oppi litt smør (kanskje 1 ss). Krydrer med pepper og muskat.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 11:02   #7
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan lager jeg potetmos?

Jeg pleier å beregne 4 poteter til hver, kansje 5 om de er litt små. Deler de i 2 men ikke mindre for da blir de fort vassne synes jeg.

Når de er kort moser jeg med en god klump smør og sper med melk til den ikke er tør lenger ca 3-4dl til oss 3. Den blir tykkere om den står litt uansett. og så salt og pepper. Kansje litt finhakka løk eller gressløk.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 11:05   #8
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan lager jeg potetmos?

Fire poteter til hver?

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 11:13   #9
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan lager jeg potetmos?

-Du trenger melne poteter - Beate, Pimpernel til hverdags og Mandelpoteter til fest
-skrelles og skjæres i mindre biter for raskere koking
-ikke salt kokevannet - da blir potetmosen slimete- salte til slutt
-hell av vann og bruk stamper (stavmikser gjør den slimete)
-hell på melk i små skvetter og stamp til mosen blir passe luftig
-stamp i små mange klatter kjøleskapskald meierismør du har samvittighet til til slutt
-salte (maldonsalt er best) og kvernet pepper til slutt

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 11:15   #10
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan lager jeg potetmos?

Huh? Slimete potetmos? Vår blir ikke slimete? Er det fordi vi har så mye annet stæsj i mosen?

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 11:16   #11
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan lager jeg potetmos?

Jeg slumper som de andre her. Pleier ofte å ha i hvitløk, gulrot, brokkoli etc. i tillegg til potet, melk, smør og krydder. Koker potetene (og det andre som skal kokes) i mikroen for det går fortest.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 11:19   #12
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan lager jeg potetmos?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Huh? Slimete potetmos? Vår blir ikke slimete? Er det fordi vi har så mye annet stæsj i mosen?

Tror det var Frokosttv-Wenche som sa dette en gang. Jeg slukte den rått, og har ikke prøvd begge metoder, min bli ihvertfall ikke slimete.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 11:20   #13
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan lager jeg potetmos?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Fire poteter til hver?

Kansje derfor vi har mer igjenn hver gang?

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 11:25   #14
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan lager jeg potetmos?

Veronal: jeg tror det kan ha med hvordan man moser potetene. Bruker man stavmikser og moser til hver eneste potetklump er borte, kan det fort skje at konsistensen blir litt seig, er min erfaring. Så forsiktig mosing er bra.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 11:27   #15
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan lager jeg potetmos?

Fire poteter (ikke kjempestore) pr person er ikke så mye når det gjelder potetmos. Det går mye mer av det enn av kokte poteter eller poteter i andre varianter.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 11:27   #16
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan lager jeg potetmos?

Jeg moser med sånn stampesak, for hånd. Syns den blir ugrei og seig med stavmikser.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 11:31   #17
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan lager jeg potetmos?

Stavmikser blir seigt ja. Stivelsen i potetene gjør at det blir limaktig hvis det blir for hard behandling.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 11:31   #18
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan lager jeg potetmos?

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Veronal: jeg tror det kan ha med hvordan man moser potetene. Bruker man stavmikser og moser til hver eneste potetklump er borte, kan det fort skje at konsistensen blir litt seig, er min erfaring. Så forsiktig mosing er bra.

Aha! Ja, vi stamper.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 11:33   #19
Frøken V
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvordan lager jeg potetmos?

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

-Du trenger melne poteter - Beate, Pimpernel til hverdags og Mandelpoteter til fest
-skrelles og skjæres i mindre biter for raskere koking
-ikke salt kokevannet - da blir potetmosen slimete- salte til slutt
-hell av vann og bruk stamper (stavmikser gjør den slimete)
-hell på melk i små skvetter og stamp til mosen blir passe luftig
-stamp i små mange klatter kjøleskapskald meierismør du har samvittighet til til slutt
-salte (maldonsalt er best) og kvernet pepper til slutt

Siterer denne
Jeg bruker 3-4 poteter per person.
Bruker melange, soft el. meierismør. Alt etter hva jeg har. Jeg har i smøret før melken.
Det blir en bedre konsistens, ikke seig, med slik håndstapper. Salt i kokevannet, gir en seigere og mindre luftig mos.

  Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 11:43   #20
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan lager jeg potetmos?

Jeg bruker stavmikser litt raskt, og da blir den ikke seig, men det stemmer at det har skjedd av og til.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no