Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hvordan lager jeg potetmos?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-11-10, 11:58   #21
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.071
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan lager jeg potetmos?

Jeg koker oppdelte poteter i vann m/buljong. Gjerne et par gulrøtter også.
Så bruker vi en moser som den Veronal viser til stamping -jeg synes litt grov mos er godt. Har oppi en liten dæsj smør, en t-skje hvitløkspaste og sper ut med melk til passe konsistens. Så kverner jeg salt og pepper over, har litt krydder etter ønske i og tar en neve eller to med revet ost oppi. De minste mine vil gjerne ha maiskorn oppi også, så det hender de får det.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 12:02   #22
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.024
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan lager jeg potetmos?

Koker poteter i terninger, lar dem dampe godt av etter de er ferdige. Mest mulig væske bort. Så stamper jeg dem og rører i lettmelk, salt, pepper og muskat.

Det er også godt, synes jeg, å piske potet, melk og krydder med håndmikser, som når man pisker krem. Da blir den luftig og utrolig god.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 12:14   #23
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan lager jeg potetmos?

Hjemmelaget potetmos er ufattelig godt!
Lurer på om jeg skal prøve hvitløk i.. og andre rotgrønsaker i også.

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 12:50   #24
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan lager jeg potetmos?

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.


Det er også godt, synes jeg, å piske potet, melk og krydder med håndmikser, som når man pisker krem. Da blir den luftig og utrolig god.

Det gjør Tina Nordstrøm også, jeg har ikke prøvd selv men hennes ser utrolig luftig og god ut.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 12:53   #25
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.460
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan lager jeg potetmos?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det gjør Tina Nordstrøm også, jeg har ikke prøvd selv men hennes ser utrolig luftig og god ut.

Med visp og ikke stavmikser da, eller? Det skal jeg prøve neste gang.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 12:55   #26
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.024
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan lager jeg potetmos?

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Med visp og ikke stavmikser da, eller? Det skal jeg prøve neste gang.


Visp ja, for all del ikke stavmikser. Stavmikseren dreper stappen, men man får en bra porsjon lim.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 17:43   #27
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.002
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan lager jeg potetmos?

Tusen takk for massevis av nyttige tips! Jeg fikk det til. Skrellet mandelpotet og delte i to-tre biter hver, kokte sammen med noen fedd hvitløk, stappet med stavmikser sammen med rikelig med smør, rørte inn litt fløte og salt og pepper. Stor suksess. Tror nok den var litt seig, men det fikser jeg neste gang; da skal jeg kjøpe vanlig stapper. Kunne også brukt litt mer pepper. Det ordner jeg også neste gang.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 17:48   #28
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan lager jeg potetmos?

Jeg beregner 2, 5 normalstørrelse-poteter pr. pers, og og lurer gjerne inn sellerirot, gulrot. kålrot osv. Jeg deler opp grønnsakene i små biter og koker UTEN SALT på full steam med ganske lite vann. Når poetetene/grønnsaksblandingen er mør, heller jeg av vannet og har oppi en smørklatt og en dæsj matfløte. Det trengs gjerne ikke så mye fløte.

Deretter bruker jeg gjerne mikser som Tina, stamper eller hvis det er lite poteter og mye annet, bruker jeg stavmikser lynkjapt. Tilslutt har jeg i salt og pepper og rører det inn med annen redskap.

Ferdig ferdig.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 17:48   #29
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan lager jeg potetmos?

Flott!!

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 11:28   #30
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan lager jeg potetmos?

Drar opp igjen denne. Hjemmelaget potetmos bir sjelden prioritert, men kanskje i dag!

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 11:42   #31
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan lager jeg potetmos?

Mmmm, det er så godt!

Jeg kom på at jeg hadde skikkelig dilla på gratinert potetmos for en stund siden. Da lagde jeg gjerne en durabelig stor porsjon vanlig potetmos (med poteter, smør, evt. fløte, salt, pepper) til tidlig middag med barn på lørdag. Og til voksenmiddag etter barna er lagt tok jeg det som var til overs av potetmos og tilsatte:

1 finhakket gul løk
1/2 finhakket sellerirot
2-3 dl revet ost: gouda og litt parmesan
En liten neve finhakket persille

Rør alt godt inn i mosen, putt det i en ildfast form og gratiner på 180 grader i 15 minutter. Sjekk underveis om mosen blir veldig mørk på toppen, legg i så fall folie eller bakepapir over.

Smaker helt nydelig til all slags kjøtt og kylling, med en frisk salat til. Og kanskje litt rødvinssjy over kjøttet.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 12:08   #32
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan lager jeg potetmos?

Jeg synes at potetmos blir seig hvis man bruker stavmikseren, og jeg har ikke hender friske nok til å stampe i evigheter heller, så jeg gikk på Clas Ohlsson og kjøpte en grønnsaksmoser, jeg elsker den!
Man kan godt koke opp litt sellerirot og blande i mosen, det er veldig godt!
Et tips er også å varme opp melk/fløte før man heller den i mosen, da holder den seg god og varm lengre :liker ikke kald potetmos:

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 12:21   #33
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan lager jeg potetmos?

moren min bruker stavmikser = lim.

Vi gjør ikke det hjemme = godt. Videre tror jeg det er et poeng at man ikke salter vannet, salt etterpå.

Vi bruker både smør og fløte i.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 12:30   #34
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan lager jeg potetmos?

Opprinnelig lagt inn av Ole Brumm, her.

Bruker ikke oppskrift, det blir en desj og en skvett, når jeg lager.

Her også.

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 12:30   #35
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.919
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan lager jeg potetmos?

Til stekt kjøtt pleier jeg ofte å steke potetmosen raskt i ovn også.

Jeg skiller tre egg og pisker eggehvitene stive. Eggeplommene blir blandet i potetmosen (med mindre jeg har noe annet lurt å bruke dem til), og så tar jeg potetmosen i en ildfast form og skjærer forsiktig de stive eggehvitene i, og steker det i ca 10 minutter i stekeovnen. Det blir veldig lett og luftig.

Ellers er jeg enig i at å varme opp melken kan gjøre potetmosen ekstra god. Jeg gjør det dersom jeg skal bruke hvitløk i. Da koker jeg hvitløken lett med smør og melk og bruker den blandingen til å lage potetmosen.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 13:11   #36
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan lager jeg potetmos?

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Jeg moser med sånn stampesak, for hånd. Syns den blir ugrei og seig med stavmikser.

Det samme gjør jeg.

__________________
De vennlige ord som sies i dag, kan bære frukt i morgen.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no